Forfatter |
|
Claus Sikora Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der så to steder det her emne kunne være men jeg placerer det her.
Hvad er forskellen på en HTPC og f.eks Sony's HDD Recorder?
Jeg ved at der er flere indstillingsmuligheder på HTPC og at der er
mulighed for at lægge sine film ind men der må jo givetvis være en
tuner indbygget i HDD Recorderen blandt andet så hvorfor ikke bare
bruge sådan en istedet for at "bøvle" med at få en pc til at spille??
/Claus
|
Til top |
|
|
clasu Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Status: Offline Indlæg: 144
|
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
htpc'en er jo meget mere end bare en recorder.
Det er et bibliotek over alle dine musik, lyd og billedfiler + den kan bruges til streaming af online indhold som filmtrailers og netradio.
Men der er helt sikkert mindre "bøvl" med en hdd recorder. Så hvis det skal være så enkelt som muligt, er det nok det bedste valg. Men mulighederne med en htpc er meget større. ENdvidere er htpc'en mere fremtidssikret hvad angår HD
|
Til top |
|
|
Snurrerundtlyd Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline Indlæg: 293
|
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
En HTPC giver en lang række fordele frem for en harddisk recoder.
Du kan lægge din DVD samling ind med covers, trailere, sortering og søgning efter skuespillere osv. D kan lægge hele din digitale fotosamling ind på HTPC'en. Du kan have hele din musiksamling på harddisken, med covers osv. og afspille i en kvalitet bedre end selv meget dyre CD-afspillere. Desuden kan du spille og optage radio, streaming video og netradio. Du kan optage fra flere TV kanaler samtidig hvilket ikke er muligt med de recodere der er tilgængelige pt. Du kan surfre på nettet, læse mail, spille spil osv. Du har elektronisk programguide hvilket øger overskueligheden betragtelig, det kan du heller ikke er med recodere i DK. Hvis du har glemt at sætte den til at optage kan du programmere den over internettet. Du kan afspille High Definition video med en HTPC. PC'en kan virke som et komplet anlæg med surround-dekoder. De hele styres fra et sted med en fjernbetjening. Det enste ekstra du behøver er en effekforstærker og en monitor/TV. + En lang række andre udvidelsesmuligheder som f.eks. at styre belysningen osv. osv. Recorder delen er kun en lille del af mulighederne med en HTPC, men alene EPG og muligheden for at optage fra op til 4 kanaler samtidig er en stor fordel.
Hvis man køber en færdig HTPC med MCE behøver man ikke "bøvle" med at få den til at virke, den er mere eller mindre klar til brug når man har gemt radio og TV kanalerne. Med det kræver da lidt at tilføje eksta funktioner osv. En færdig recoder er nok lettere at vedligeholde, der er ikke så meget der kan gå galt fordi man ikke kan pille ve softwaren. Det kræver nok PC kendskab og interesse før det er værd at satste på en HTPC, ellers kan man lige så got nøjes med en recorder. Men når en HTPC "kører" så er den egentlig mere brugervenlig end en recoder på grund af at man kan integrere hele anlægget i en enhed med et brugerinterface og slippe for at gå hen til anlægget at skifte CD eller DVD, men i stedet klare det hele fra fjenbetjningen. Man kan endda fjernstyre det fra andre rum. Men man skal nok regne med at rende ind i problemer før eller siden med en HTPC ligesom med en alm. PC, mest fordi de fleste roder med den for at tilføje ekstra funktiner osv. Hvis man vil have noget der bare virker altid og aldrig gider at rode med PC opsætning, så er det nok bedst at holde sig til en recoder, som er mere plug'n'play end en HTPC. Sålænge det ikke er en Kiss recodere der har store software problemer end en PC og en Kiss recoder er da også bygget op omkring PC hardware.
|
Til top |
|
|
Hanien Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes også at det er en stor fordel ved htpc at du kan specificere og opgradere som man vil.
__________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bor i nærheden af en Zitech computerforretning eller en anen forretning der har en HTPC med MCE stående, så vil jeg anbefale dig at gå der ind og få den demonstreret. Det er meget lettere at forstå hvad en HTPC er og hvilke muligheder den har, hvis man selv prøver at bruge den.
Du kan også pøve Microsoft interaktive demo af MCE for at danne dig et lille indtryk af hvad det er for noget: http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/mediacenter/demo. mspx
Demoen er dog kun på engelsk. MCE er også udkommet på dansk nu med dansk programguide (EPG).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har luret på den på microsofts side...
Jeg kan godt nu se de ekstra fordele der er ved HTPC fremfor en
recorder...Jeg troede bare at mange af funktionerne var de
samme....Heriblandt det med at lægge f.eks sine billeder ind på
recorderen og vise dem den vej...
Der er kun 1 ting der holder mig tilbage fra at det skal htpc og det er
at hvis jeg skal have min samling på lidt over 300 DVD'er ind kræver
det en del harddiske og jeg er lidt bange for at de skal komme til at
støje for meget...
Nu er jeg meget glad for at bruge iTunes til min musik da jeg også har
en iPod men kan man integrere den som en del af MCE eller er man
tvunget til at bruge deres afspiller?
BTW jeg bukker og takker meget for svarene.... De giver ihvertfald mig
et rigtigt godt udgangspunkt når nu jeg skal til at vælge ;) Men jeg er
sgu lidt forelsket i den Sony HX910....
/Claus
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja 300 DVD'er fylder jo en del. Den største harddisk man kan købe i dag er en 500 GB fra Hitachi. Jeg ved ikke hvor meget en DVD film fylder i gennemsnit, men det kræver i hver fald noget mere end 500 GB at få plads til 300 DVD'er i fuld kvalitet. Du kan selvfølgelig også vælge at lade være med at lægge alle DVD'erne ind og stadig have en oversigt over dem i MCE og se trailere, søge på titler, genrer, skuespillere osv.
Brian Binnerup som også er medlem af dette forum med brugernavnet "Binnerup" har lavet et meget smart MCE plug-in der hedder "My Movies" til at holde styr på alle sine DVD-film enten på harddisken eller DVD. Her er hans MCE plug-in: http://www.binnerup.dk
Jeg har dog læst at næste udgave af MCE som kommer til næste år til Windows Vista (efter planen) kommer til at understøtte DVD jukebokse. Så kan du bare putte alle 300 DVD'er i en DVD-jukeboks og styre det hele fra MCE, meget smart. DVD-jukeboksen bliver så fjernbetjen fra PC'en via et USB eller seriel interface.
Mht. til støj kan du også vælge at anbringen PC'en i et andet rum og så trække video og lydkaber samt et IR øje. Der er sådan set ingen grund til at den skal stå i samme rum som dit TV. Hvis du vil have mulighed for at burge et CD/DVD drev tæt ved dit TV så kan du bruge et eksternt USB/Firewire-drev og trække et kabel ud til din HTPC. PC'en kan gemmes af vejen i kælderen (hvis du har en) eller et andet sted hvor støjen ikke generer og hvor der ikke er alt for langt til stuens "mekka".
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus Sikora skrev:
Nu er jeg meget glad for at bruge iTunes til min musik da jeg også har en iPod men kan man integrere den som en del af MCE eller er man tvunget til at bruge deres afspiller? |
|
|
MCE anvender Windows Media Player og jeg tror ikke det er muligt at bruge iTunes fra MCE. Men du kan selvfølgelig stadig have iTunes installeret på PC'en, MCE er jo bare en brugerflade der ligger oven på en almindelig Windows XP.
Her er dog en opskrift på hvordan du kan synkornisere iPod inde fra MCE: http://www.thegreenbutton.com/community/shwmessage.aspx?foru mid=41&messageid=130337#bm131370
Her er en oversigt over næsten alle de 3. parts plug-ins der findes til MCE: http://mcesoft.nl
Et godt MCE forum er: http://www.thegreenbutton.com
Men prøv at gå ind i en forretning som f.eks. Zitech der har en MCE HTPC stående, så du kan prøve at betjene den. Det giver dig et meget bedre intryk af hvad det er og hvad man kan.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er at jeg bor i lejlighed og kun har mulighed for at stille
maskinen i soveværelset hvis den skal være i et andet rum og så tror
jeg ikke mit ægteskab der ellers har holdt i 1½ måned vil holde i
længden  ...
Jeg tror jeg skal overveje at vente med en HTPC til vi får hus så er
der formentligt lidt flere muligheder for der er ingen tvivl om at det
der trækker ved HTPC er at man har mulighed for at gemme alle sine film
på disk ligesom man gør med musik på en ipod...
Nu vil jeg ihvertfald prøve at tage forbi zitech og høre/se deres for den ser da helt fantastisk ud på deres hjemmeside...
Jeg bukker og takker endnu en gang ;)
/Claus
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zitech Media Center #1 har også den fordel at den er 100% passivt kølet (ingen blæsere) og det er defor kun harddisken og evt. DVD drevet der larmer. En recoder har derimod som regel en eller flere blæsere indbygget og larmer derfor mere.
|
Til top |
|
|
Graa Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 179
|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. harddiskstørrelse, så mener jeg nu jeg har set LaCie med en 1-2 TB-kapacitet Der skulle nok være plads til 300 film ukomprimeret. Jeg har selv 500 gb "Bigdisk" ekstern USB/Firewire400/800 fra samme LaCie. Jeg har plads til ca. 100 film ukomprimeret, 5gb pr. stk., når jeg piller slut-rulletekster, russiske undertekster samt ikke anvendte lydformater fra. Det gør det noget nemmere, når bare man skal klikke på et ikon - så kører filmen, og kvaliteten er bare i top. |
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt at LaCie har en 2 TB ekstern harddisk, men den er altså sat sammen af 4 stk. 500 GB harddikse i ét kabinet. Der findes pt. ikke hardikse på markedet over 500 GB.
Men man kan jo købe en ekstern harddisk fra .eks. LACie og så trække et langt FireWire / USB2.0 kabel ind til et andet rum hvor man kan gemmen den eksterne boks af vejen så den hverken kan ses eller høres. FireWire er klart at foretrække til eksterne harddikse frem for USB2.0 da det er hurtigere og kan trække længere kabler. Selvom USB2.0 er 480 Mbps og FireWire/IEEE 1394 kun er 400 Mbps, så er FireWire stadig hurtigere af flere årsager. FireWire har også i modsætning for USB mulighed for at reservere båndbredde så andre apparater tilsluttet intrfacet ikke ødelægger f.eks. streaming video. Det er også derfor man bruger FireWire til digitale videokameraer fremfor USB. FireWire er et noget mere intilligent (og dyrere) interface end USB. Endnu bedre er det med IEEE 1394b som er 800 Mbps, det understøtter LaCie boksen.
Hvis en Film i gennemsnit fylder 5 GB, så kan der jo være ca. 100 film på en 500 GB harddisk og 400 film på 2 TB. Prisen for en 2 TB LaCie harddisk boks er dog på den forkerte side af 15.000 kr. LaCie boksen er bygget i Raid 0 konfiguration for at forbedre hastigheden uden at reducere datamængden.
Både Seagate og Hitachi laver 500 GB harddiske, den billigste på EDBpriser pt. er en 500 GB Hitachi harddisk til 2.589 kr.
|
Til top |
|
|