Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 12:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: forforstærker til 3020 i samme ånd (pris) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har lige fået fat i den nok så omtalte nad 3020i og vil derfor høre om hvilke muligheder der for en forforstærker i samme prisklasse?(-1200)

den skal passe til nogle dali 104, et terratec lydkort og en dårlig cd afspiller. så den skal ikke være alt for krævene af signal kilden.

desuden må den gerne have en solid bas, og ja ellers bare så detaljeret det kan blive for pengene. prism omni

musik: jeg lytter til primært rock og hiphop

ved ikke om det gav så meget mening, men spørger kun for at lære

(skal lige tilføjes at jeg læste 3020 tråden på en aften)
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

I budget klassen mht. pre er det i det prisleje vist Harman/Kardon Signature 1.0 eller Kenwood L1000...
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Med de signalkilder du beskriver, vil jeg absolut anbefale den indbyggede forforstærker i 3020, blot med den lille krølle at du laver et minikabel i stedet for de kortslutningsbøjler der sidder i, imellem for- og effektdel.

Det giver en hørbar forbedring, især hvis du har støjkilder som mobiltelefoner, og tændte computere i nærheden.



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

NAD 114, har købt flere til omkring 800,- kr. Men 3020 er jo en integreret forstærker, så hvad skal du med en for-forstærker?

EDIT: Ja helt rigtigt, fjern jumperkablerne bagpå og giv den et fornuftigt kabel istedet.



__________________
Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
Til top Vis blackhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackhawk Besøg blackhawk's Websted
 
miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

så må det blive kabler. prisen betyder en del da jeg skal spare ca. 20k op til næste sommer. defor bliver der sparet.


men det må være sådan nogle? http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/signalkabel/de tail/TARA_LABS_Missing_Link_kabel.htm?id=3404
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom
 
blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

miklthom skrev:
så må det blive kabler. prisen betyder en del da jeg skal spare ca. 20k op til næste sommer. defor bliver der sparet.


men det må være sådan nogle? http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/signalkabel/de tail/TARA_LABS_Missing_Link_kabel.htm?id=3404

Glimrende valg, lad være med at ofre yderligere på den front. Istedet bør du virkeligt seriøst ofre nogle tanker på afkobling. Havde selv i tidernes morgen et budgetvenligt NAD anlæg. Og efter jeg havde smidt nogle havefliser ind under hvert enkelt element i anlægget, så blev bassen langt fastere, rummet større og mere ro osv. Det samme gælder dine speakere da jeg havde forgængeren, sæt en flise under, og et par spikes.

Et meget godt tweak!

Måske købe en lidt bedre CD afspiller brugt. NAD har lavet nogle fine små æsker, som kan købes brugt urimeligt billigt dvs. omkring 1000,- kr, og eftersom du har sparet en for-forstærker.... Marantz har også haft nogle billige til salg i DBA.dk samt her på sitet.

Kan iøvrigt godt lide din no-nonsense indgang til hifi



__________________
Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
Til top Vis blackhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackhawk Besøg blackhawk's Websted
 
miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

hmm.. det står faktisk på et ret så gyngene pc-bord Det må jeg nok lige se på så.
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan få fingre i 4 stk. Neutrik RCA-stik og lodde et kabel selv, må det også være fint.

Jeg vil gerne møde den 'guru' der kan høre forskel på ti cm. Taralabs og ti cm. mikrofonkabel til kr. 12,- pr meter.

Stikkene er vigtige, derimod.



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvis du kan få fingre i 4 stk. Neutrik RCA-stik og lodde et kabel selv, må det også være fint.


Jeg vil gerne møde den 'guru' der kan høre forskel på ti cm. Taralabs og ti cm. mikrofonkabel til kr. 12,- pr meter.


Stikkene er vigtige, derimod.



Jah, men ville det ikke være noget billigere at bare lodde en bid kobbertråd som forbindelse inde i apparatet??? Man sparer 2 lodninger og 2 stikforbindelser per kanal, plus nogle centimeter kabel. Sandsynligvis har for og effekt alligevel fælles stel, så man kan altså nøjes med lederen? Hvis man senere vil anvende funktionen kan man jo lige klippe kobbertråden over........
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Må jeg også anbefale at du skiller forstærkeren af (bundpladen af). Så javer du jumperene med et par kabelstumper du lodder på. Det drejer sig om under 1 cm stykket....

Du kan også modificere forforstærkeren ved bl.a. at fjerne den FET der sidder i serie med udgangen , et bedre volume potentiometer er også en mulighed.

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Må jeg også anbefale at du skiller forstærkeren af (bundpladen af). Så javer du jumperene med et par kabelstumper du lodder på. Det drejer sig om under 1 cm stykket....

Du kan også modificere forforstærkeren ved bl.a. at fjerne den FET der sidder i serie med udgangen , et bedre volume potentiometer er også en mulighed.

 

Ja, hvis man ikke har noget imod at lave indgreb i apparatet, er det en udemærket ide.

Så kortes signalvejen ned til det absolutte minimum.

Laver man mange ændringer kan det gå ud over gensalgsværdien, men det er nok ikke slemt i den prisklasse.



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

egentlig har jeg ikke noget i mod at åbne rodekassen, men nu er det eneste elektronik jeg har lavet en lysdæmper så ved ikke om jeg tør kaste mig ud i det, men har da fundet den her: http://gnu.295.ca/peak/audio.html#2.2 

er det en for svær opgave for en nybegynder?

evt. nogle bedre guider i kender til?

Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hvis prisen har noget sige, så glem ALT om dyre woodoo kabler til erstatning for de originale bøjler mellem for og effektforstærker. Lod et stykke kobber-leder direkte i printet. Så bliver det IKKE bedre!!!

Og til alle dem der nu vil påstå, at det er bedre med et par dyre kabler + stik: Glem det!!! Printet er lavet med ganske almindelig kobber i en tykkelse på 35um. Så et stykke kobberleder er mindst lige så godt, og så slipper man for 2 stikovergange + 2 lodninger + et stykke kabel pr kanal. Til gengæld ser det ikke så vildt ud, som et overdrevet kabel!

Hvis folk er uenige i denne betragtning, ligger der en stor opgave forude... Så skal man jo også udskifte alle kobberbanerne på printet med dyrt kabel. Tænk hvor meget det ville kunne give, hvis bare 5 cm mellem pre-out og power-out giver så meget forbedring som folk påstår. I en 3020'er er der formentlig over 10 meter kobberbaner pr kanal. Teoretisk set ville man så kunne forbedre lyden 200 gange mere, end med de 5 cm mellem pre-out og power-in.... Utroligt ikke... Hvorfor har ingen fundet på det før???

I øvrigt er jeg helt enig i, at med dit udstyr bør du nok holde dig til 3020'erens forforstærkerdel... Alt andet vil være overkill! Måske kan du overveje at følge opgraderingsanvisningerne.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes