Jeg er i fuld gang med at bygge hjemmebioen, men har endnu ikke bestemt om det skal være en fladskærm eller projektor. Hvis det bliver en projektor bliver det nok en Sanyo Z3, og jeg vil derfor forberede loftskonstruktionen med skjulte kabelbakker til denne projektor. Ud fra følgende data:
Gain 0.8 Aspect 16:9 Lærred 1.8 m bred Seafstand lærred 2.8 m
bliver linse afstanden til lærredet 3.2 m beregnet på projectorcentral.com
Er der en som vil kontrollere tallene?
Hvis man ønsker et 180 cm bredt billede, skal projektoren monteres mellem 3,19 og 2,46 m. fra lærredet.
Det bekymre mig lidt at jeg ikke kan få brightness inden for det anbefalede område. Hvad betyder det for billedkvaliteten?
Det bliver ikke noget problem. Z3 har en Eco-indstilling som giver mindre lys, mindre støj og længere levetid på pæren. Hvis lyset stadig er for kraftigt i Eco-indstillingen, kan lyset dæmpes yderligere ved hjælp af den variable iris.
Regner i øvrigt med at det skal være en fast ramme.
Det er også det jeg vil anbefale. Rullelærreder har tendens til at få buler / bølger efter nogen tids brug.
Jeg har fulgt med herinde et stykke tid og kan se at anvendelse af keystone ikke anbefales. Bliver det nødvendigt hvis linsen placeres i en højde umiddelbart over den øverste kant på lærredet? Vil nødigt have projektoren for langt ned i rummet.
Keystone correction er fy-fy til hjemmebio! Du kan sagtens placere projektoren, sådan som du beskriver uden at bruge keystone idet PLV-Z3 har den funktion der hedder lens-shift.
Jeg poster nogle billeder når jeg når lidt længere.
Det glæder vi os til 
|