| Forfatter |
|
sgun Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg set på alliance kittet fra frequence og lagt mærke til at de har sat "lister" på i en 45 graders vinkel som afstivning.
jeg har så tænkt på om jeg ville kunne bruge små vinkelbeslag istedet for, og så skrue dem fast med små skruer??? lyder det helt hen i vejret
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke bare lime dem på?
|
| Til top |
|
| |
fubu2709 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 155
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
forstår ikke hvofor DIY folk herinde er så bange for skruer ? :) er der en forklaring andet en at der er mere spartlearbejde ?
mine kasser har både fået lim og skruer.
ang. dit sprørgsmål så er det kun godt der sidder der ... men jeg ville nok vælge at aftive den yderligere, såsom tykke mdf plader der passer højtalerens indvendige mål, og derefter skære et hul i dem så den ikke bliver delt op i kamre.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lim kan sagtens løse opgaverne alene.
Skruer er slet ikke nødvendige at bruge, og heller ikke vinkelbeslag. Det er ihvertfald ikke bedre end at "nøjes" med lim.
Masser af afstivninger i kabinettet er glimrende, dem kan man næsten ikke få for mange af.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja skruer er kun til for at holde sammen på pladerne indtil limen er tør! Derefter har de nærmest ingen funktion udover at tilføre vægt til højtaleren. Tvinger kan sagtens bruges istedet for skruer, men en skrue eller to er nu rar da våd lim og tvinger nogen gange bliver levende og flytter sig ;o) Det kræver tilgengæld slibe og spartel arbejde..
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
|
Ja skruer er kun til for at holde sammen på pladerne indtil limen er tør! Derefter har de nærmest ingen funktion udover at tilføre vægt til højtaleren. Tvinger kan sagtens bruges istedet for skruer, men en skrue eller to er nu rar da våd lim og tvinger nogen gange bliver levende og flytter sig ;o) Det kræver tilgengæld slibe og spartel arbejde..
Mvh
|
|
|
Det vil jeg ikke give dig ret i...jeg har flere gange oplevet at styrken ligger i KOMBINATIONEN af skruer OG lim. Med begge dele opnår man en "indre" forstærkning af de 2 træplader/ lister mm. Dette kan erstattes med dyvler men hvorfor skulle man det når det tager en 1/10 tidsmæssigt at monterer en skrue. Jeg bruger fx ofte "fisk" med tilhørende lamelfræser til at "strikke" emnerne sammen, men jeg kunne ikke drømme om ikke at give det yderligere en skrue, hvis det er noget der virkelig skal holdes sammen.
Hvis man kun anvender lim vil der i en brud sitiuation ske det at man river den første 1/10 mm af det ene emne fordi limen kun ligger i overfladen og ikke i dybden som en skrue gør.
Så kan man vel heller ikke koge mere suppe på det....(selvkritik) 
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa... Der er jo så flere meninger om brugen af lim og skruer.
Bruger aldrig selv skruer til at samle MDF plader. Har før limet plader sammen, hvor jeg efterfølgende har prøvet at brække dem fra hinanden igen. Plader kom fra hinanden, men de brækkede alle andre steder, end der hvor jeg limede dem sammen. Kan ikke se hvor der skulle komme ekstra "styrke", ved at bruge skruer(?)
Regner med du bruger lim i skruehullerne/fiskeranderne, ellers skaber man jo svage steder, der hvor skruerne/fiskene går i.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Tjaa... Der er jo så flere meninger om brugen af lim og skruer.
Bruger aldrig selv skruer til at samle MDF plader. Har før limet plader sammen, hvor jeg efterfølgende har prøvet at brække dem fra hinanden igen. Plader kom fra hinanden, men de brækkede alle andre steder, end der hvor jeg limede dem sammen. Kan ikke se hvor der skulle komme ekstra "styrke", ved at bruge skruer(?)
Regner med du bruger lim i skruehullerne/fiskeranderne, ellers skaber man jo svage steder, der hvor skruerne/fiskene går i.
|
|
|
Hverken skruer eller søm tjener noget formål i endefladen af mdf, spånplade o.l. Har man ikke de nødvendige skruetvinger er en kasse skruer selvfølgelig billigere. De bør absolut fjernes når limen er tør, hullerne bores op og dyvles til hvilken samtidigt minimerer spartelarbejdet ganske alvorligt.
PVA lim er ganske rigtigt stærkere end træfiberplader og vedhæftningen er fremragende
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn: Interessant ide med at fjerne skruerne og sætte dyvler i. Borer du kun op i den yderste plade? Er der andre, der har erfaringer med denne teknik?
|
| Til top |
|
| |