Så ...har været væk i nogle dage grundet arbejde, derfor først en tilbagemelding nu. Jeg vil fra starten af gøre opmærksom på, at jeg ikke er fagperson eller en kapacitet udi LCD skærme. Mit nye Samsung LCD TV er således det første fladskærms TV jeg har ejet til dato. Begreber (taget fra et indlæg ovenfor), som "pixel-mapping, VGA signal, Picture-in-Picture med websurfing...." siger mig ikke noget. Beklager men sådan er det.
Da jeg som nævnt aldrig har ejet et fladskærms TV før, så er mit erfaringsgrundlag begrænset til de sammenligninger jeg har foretaget - inden køb - af forskellige mærker i forskellige forretninger.
Efter en oprindelig grovsortering for et par måneder siden, kunne jeg se, at det enten var et Sony, et Philips eller et Samsung, der måtte blive det endelige valg. Jeg lagde stor vægt på at farverne virkede så ægte og naturlige som muligt, at der var så meget dybde i billedet som muligt, og at farverne "hvid" og "sort" rent faktisk også fremtræder som sådan på skærmen.
Jeg besluttede mig til sidst for at bestille Samsungs "EISA-model", som jeg godt nok ikke havde set live inden bestillingen, men Samsungs øvrige LCD TV (i den dyrere ende) havde overbevidst mig om, at "EISA-modellen" nok var den rigtige og værd at vente på. Også selvom jeg betalte fuld pris, dvs. lige godt 30.000 kr. Det lykkedes mig dog, at få lidt rabat, som betød at jeg fik en Samsung DVD-HD950 afspiller med under armen uden ekstra beregning.
LCD TV'et var godt emballeret/indpakket i en - for mig - enorm papkasse, som krævede en masse armkræfter at få bakset op på 3. sal (uden elevator).
Det er som nævnt første gang, at jeg ejer et LCD TV, så jeg havde kun et godt gammeldags Beovision MX 8000 at sammenligne med. Den umiddelbare forarbejdningskvalitet, tyngde, kvalitetsfornemmelse (materialevalg) osv., på det område er B&O længere fremme end Samsung. LCD TV'et virker lidt "plastisk" og måske ikke skrøbeligt, så dog noget mere spinkelt i hele sin opbygning. Designet fejler dog intet. Det er superlækkert set forfra ...sort i sort ...ingen store dominerende højttalere og lign. Meget straight forward og enkelt look. Kun bagbeklædningen skuffer lidt. Den er mellemgrå, hvilket umiddelbart kan undre. Hvorfor har man ikke støbt den i sort plast ...hmmm ....måske typisk såsnart der ikke er tale om skandinavisk designede produkter !?
Selve opsætningen af LCD TV'et, dvs. menuerne fungerer ganske uproblematisk og letforståeligt. Eneste minus i den sammenhæng er fjernbetjeningen, som er meget svag. Man skal pege direkte på skærmen og helst ikke befinde sig mere end 4-5 meter fra den, hvis man vil være sikker på, at signalet kan modtages. Men måske er jeg bare for godt vandt fra B&O !? Har i mellemtiden købt en NAD multifjernbetjening (som også kan klare mit B&O anlæg!), som har en noget større virkningsgrad, så på den måde har jeg løst "problemet".
Nu er det jo ikke afgørende. Det er til gengæld synsindtrykket. Og det er rigtigt godt. Jeg har ikke fortrudt mit valg. Skarpheden er i 3,50 - 4,00 meters afstand rigtig rigtig god. Der er tale om en 40" skærm skal jeg måske lige nævne. Måske ikke enormt meget bedre end tilsvarende modeller fra fx Philips og Sony, men dog en smule bedre efter min opfattelse.
Jeg benytter ikke den Samsung DVD-afspiller jeg fik med i købet. Jeg har i stedet anskaffet en Denon DVD-2910, som er tilsluttet via HDMI-indgang på skærmen. Har sammenlignet billedkvaliteten, når tilslutningen i stedet sker via en traditionel SCART-indgang, og der er stor forskel. Billedet virker skarpere og mere "klart" når HDMI-indgangen benyttes. I øvrigt er Denon DVD'en markant bedre i ydelse (billede og lyd!) sammenlignet med Samsungs DVD-HD950. Nok ikke overraskende når man sammenligner prisen 
Selve TV signalet (jeg har TDC kabel TV), som er rigtig godt på mit gamle Beovision, er ikke vildt imponerende på mit nye fladskærms TV. Dog ikke markant dårligere eller bedre sammenlignet med de andre fabrikater jeg har kigget på. Det er tydeligt at det alm. TV signal og fladskærms TV apparter ikke er "bygget" til hinanden - endnu da.
Håber ovennævnte give en - om ikke andet - så begrænset idé om, hvor godt et valg Samsungs EISA-model er, måske ikke for alle, så i alle tilfælde for mig. Men tag ind i Illum, Hi Fi Klubben eller andre steder, hvor EISA-modellen p.t. er på lager, og dan jer jeres helt eget subjektive indtryk.
PS: Blot til orientering og for at imødegå evt. spørgsmål desangående, så bruger jeg udelukkende skærmen til at se TV og et hav af DVD film ...jeg benytter den aldrig sammen med min bærbare Mac eller sammen med en spillekonsol.
PPS: Jeg skal om kort tid bruge et 26-32" LCD TV til mit soveværelse, og jeg kan på forhånd "afsløre", at jeg er så tilfreds med Samsung, at det bliver dem der får lov til at levere nr. 2 også