Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Vintage bastard anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hr. Kvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Lidt forhistorie;

Jeg er en eks-hifi freak der just er blevet vækket fra min 4årige hifi-slumren.
Min musik provider de sidste 4 år har bestået at et 26' Panasonic TV koblet til en HTPC.

90'erne gik med Quad, ML, Densen, Linn, Micro Mega og hvad jeg ellers kunne få fingrene i.

Pludselig en Søndag for 14 dage siden står det mig klart at jeg må ud og have noget lyd igen af en eller anden art. Jeg ville ikke give alverden for det for jeg havde en snigende mistanke om at der var lidt impuls over det hele.

Som udgangspunkt skulle anlægget bestå af et sæt Quad ESL-63. Min første højtaler i tidernes morgen, og den lyd har hængt ved lige siden.
Jeg var så heldig at fremskaffe at sæt i absolut mint condition i dba.dk.

Yderligere kom de med et sæt hjemmelavede standere lavet i massiv træ i aller ypperste kvalitet. Disse standere slår til enhver tid Stand and Deliver (der skal heller ikke så meget til) og Arcici standerne. Mahogni agtig look med klar lak. Ser sgu' rigtigt fedt ud.

Jeg havde kun et mobil kamera til rådighed så billedernes kvalitet lader lidt tilbage at ønske.

1 stk. Quad spændt op til lir i 1 stk. hjemmelavet stander. Der er massive spikes med til standerne som ikke er monteret her.

Meningen med dette billede var at give et indtryk at hvor flotte standerne egentligt er lavet. Er ikke helt sikker på missionen er lykkedes

Da jeg probede rundt på dba.dk for at finde et velegnet forstærkersæt fandt jeg over 1 stk. Accuphase C-202, som kom sammen med 1 stk. HK Citation Sixteen.

Nu har jeg altid drømt om at eje noget Accuphase af en eller anden art så min interesse var jeg selvfølgelig vakt med det samme. Det samme kan jeg ikke sige om HK Sixteen. Det eneste jeg kendte til den var at det efter sigende skulle være en skod forstærker. Købte sættet alligevel til 7500.

HK Citation Sixteen klar til kamp. Havde et svagt håb om at det ville lykkedes Quad'erne at futte den af, men det er ikke sket endnu.

Det eneste jeg ikke ville købe af bedaget HIFI var CD afspilleren. Da der skal indgå projektor i det færdige setup havde jeg en ide om det skulle være en multi funtions maskine. Mit valg faldt på Denon 3910.

Denon'en oven på Accuphasen.

Som kabling fik jeg i øvrigt noget Monster kabel af en eller art med til Quad'erne så de bliver selvfølgelig brugt.

Kabling fra Denon til Accuphase : Nordost SPM. Havde kun råd til kablet til højre kanel i sin tid så det blev skåret midt over og klonet til et sæt
Fra Accuphase til til HK'eren er det et Red Dawn kabel (i original tilstand)

Rack'et Denon'en og Accuphasen står på er det aller første udkast til at Hifi møbel fra Audio-Magic. det projekt blev vist nok skrottet igen

Overview over lyterummet. som dæmpnings materiale er der brugt Pollyfilla spredt tilfældigt ud over væggene. Har en klar ide om at det bidrager posistivt til lyden og artikuleringen i det vigtige præsens område.

Hvordan lyder det så?

Jeg havde ikke hørt noget af det her før end det stod klart hjemme i lytterummet.
...men Quad lyden går man aldrig fejl at med det store lydbillede og det fede perspektiv. Det skal lige siges at jeg endnu ikke er kommet forbi alle cd'erne med trussemusik (Jennifer Warnes etc), men jeg kom ved et uhelt til at sætte Little Feat's Waiting for Columbus på spillen og jeg er RET sikker på at jeg lod mig rive lidt med af musikken så det borger jo godt for det videre forløb
Jeg er dog ret sikker på at der er plads til nogle forbedringer hist og pist

Tak fordi du læste med så langt.

mvh

Til top Vis Hr. Kvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hr. Kvist

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt lide princippet med at sætte anlægget ind i rummet før der sættes tapet op!

Musik skal der til.

Dynamitkassen under forstærkeren er meget stilfuld også.

Rummet ser lidt levende ud, med de bare vægge, men der skal vel også lidt nips og andre fyldgenstande til?
Jeg har en teori om at et fadølsanker og et barskab, er lige det der skal til for at rette akustikken til.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

yes sådan skal det være anlægget først..

mvh Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Ja Velkomen til, Hi-fi før møbler og alt anet sådan skal det være

Dine højttaler er bare helt ok, måske lidt rør grej til disse gode kasser.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Forresten hvordan er lyden på dde to hter har alddrig fået hørt dem...

mvh Novisad

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg bukker og nejer

Du har fat om bollerne i det som hifi og musiknydelse drejer sig om, nemlig at gå uimponeret til det på en seriøs facon. Skaf dig nogle oldschool ESL-63, en gammel møghund af en sej forstærker på en sej gammel kasse. Sæt det så det spiller med et svedigt perspektiv, og drik noget vin

Mere er der ikke i det, maling og pussenusse kan vente. Du sætter dig, bliver glad og så er den ikke længere. Ikke alle disse kompromiser!

Hvis du bor i Kjøbenhavnstrup, så kommer jeg gerne forbi med min gamle kæmpe DCD 3560 og LN DAC. For jeg er ikke helt sikker på at den eneste shortcut, du har lavet er klog. Den multifætter er sikkert god, men ikke rigtig god. Men dine speakers er fremragende, vil så gerne høre et godt sæt Quads.

Klap i hænderne fra ham den lange!

Hr. Kvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:

Forresten hvordan er lyden på dde to hter har alddrig fået hørt dem...

mvh Novisad

Hvad skal man skrive som ikke allerede er skrevet om lyden fra Quad'erne? Stadig en realisme og åbenhed i mellemtonen som mange konventionelle højtalere stadig ikke formår at gengive den dag i dag. Hurtig, nøjagtig, ufarvet etc. etc. etc.
Bassen er afgrundsdyb .. nå nej det var nogle andre højtalere jeg tænkte på
Du kan altid være sikker på at Quad'erne kan følge med det udstyr du spænder foran dem (kald mig bare bias'et men....)

@Blackhawk:

Du har sikkert fuldstændigt ret mht. til 3910'eren. Én ting har jeg lært (og så alligevel ikke) og det er at stole på sin intuition når man handler HIFI.
I picosekundet efter jeg havde givet den venlige mand inde hos Hifi-Klubben hans penge fik jeg den der fornemmelse af at det ikke var det fedeste køb jeg kunne have gjort. Så jeg er bange for at ivrigheden løb lidt af med mig.

Som jeg ikke fik skrevet i mit tidligere indlæg så har jeg en ide om at anlægget savner noget musikalitet. Dette tilskriver jeg den kære Denon. Ikke fordi jeg egentligt har så frygteligt meget at have det i, for jeg er i den lykkelige situation at alle led i kæden er helt nye for mig (lytterum, cd, forstærkersæt + kabler).
Så jeg går en god tid i møde med masser af eksperimenter.

Jeg er klart med på noget lytning, skal lige have fikset lytterummet op først.
Jeg har en ide om at der er en del god lyd at hente her

mvh

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Fedt med noget nyt - gammelt

Er helt ening i at dit svage punkt er cd afspilleren - der kan vindes en del der.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

velkommen til
fedt back to basic
super Quader.
ja de er lækre de standere

er den virkeligt så elendig den Citation Sixteen. jeg mener at have hørt det modsatte den kan jo godt måle skidt og lyde super det er jo set før

hvis du er til vintage tjek lige denne tråd det er også for lækkert.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26045&KW

Hr. Kvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
velkommen til
fedt back to basic
super Quader.
ja de er lækre de standere

er den virkeligt så elendig den Citation Sixteen. jeg mener at have hørt det modsatte den kan jo godt måle skidt og lyde super det er jo set før

hvis du er til vintage tjek lige denne tråd det er også for lækkert.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26045&K W

Jeg tror bestemt ikke den er dårlig HK'eren. Jeg havde en formodning om at den kunne være et vildskud fra HK's side, men denne formodning var kun baseret på løse rygter på nettet. Nu fuldte den så med sammen med Accuphasen.
Jeg må sige jeg var ret overrasket over lyden fra det samlede system. Jeg frygtede det værste men blev glædeligt overrasket. Varm fyldig lyd fyldte min stue. Som skrevet tidligere mangler der lige det sidste drive der gør at det er musikken man lytter til og ikke anlæggets hifi kvaliteter. Men denne mangel tilskriver jeg ikke HK'eren.

mvh

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Ja, velkommen til Hr Kvist - og så genfødt entusiast!!!

Det ser jo ret spændende ud. Har ALTID haft en svaghed for Quad ESL63. Standerne er den tidligere ejer sluppet MEGET heldigt fra  - de er en del kønnere end fx Arcici...

Du har fået det hele smadder billigt. Quad ESL 63 til 4500,- det er godt nok billigt!

Held og lykke herfra...

EDIT: Jeg er blevet gjort opmærksom på at det hedder Arcici standere og IKKE Arcasi. Desuden var det vist tidligere ejer, som havde lavet standerne....

Alt dette ER rettet nu...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hej hvordan er lyden på dit setup, gad godt at du kom med en beskrivelse med sådan lækkert setup, og synes det er beundrelsesværdigt og kompromi da dit lytte rum ikke er færdigt men alligevel, har du dit setup der, og mange gange velkomme tilbage til Hifi verden...

mvh Novisad

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Fedt "projekt" og en sjov skærende kontrast fra 3910'eren til det andet lækre vintage grej  (ikke at 3910 ikke er lækker)
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvor er pladespilleren 

- Fedt setup ellers

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej Kvist,

Tillykke med anlægget. Frisk tilgang til sammensætningen. Indtil købet af CD'en virker det alligevel som om der er en rød tråd i dine valg.

Har aldrig selv hørt Quad'erne men til den pris ville jeg uden at blinke også havde købt dem bare for at opleve det. Skal nok til at kigge lidt mere i DBA.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Hr. Kvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

Hej Kvist,

Tillykke med anlægget. Frisk tilgang til sammensætningen. Indtil købet af CD'en virker det alligevel som om der er en rød tråd i dine valg.

Har aldrig selv hørt Quad'erne men til den pris ville jeg uden at blinke også havde købt dem bare for at opleve det. Skal nok til at kigge lidt mere i DBA.

Haugaard

Tak for det. Ja 3910'eren var vist der hvor jeg tabte tråden lidt. Om ikke andet kan den servere lidt DVD film for mig. Er så småt ved at kigge mig om efter en passende CD afspiller

mvh

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hr. Kvist skrev:
Tak for det. Ja 3910'eren var vist der hvor jeg tabte tråden lidt. Om ikke andet kan den servere lidt DVD film for mig. Er så småt ved at kigge mig om efter en passende CD afspiller

Med sådan et anlæg mangler der da kun en seriøs vinyl-rig

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Puha, hvor er det et fedt anlæg. 63'erne er fantastiske, og isærdeleshed med rør spændt foran. Lige et link til www.onethingaudio.com, som skulle være fantastiske til modernisering af Quad elektrostater.

Jeg er enig i, at en vinyl front-end ville være perfekt. Men da du virker digitaliseret (på den front) var en Marantz SA8400 også en mulighed.

Tillykke med anlægget, dog. Det er simplethen for cool.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Altid fedt at se noget der skiller sig ud fra mængden

Og selvfølgelig er anlægget det der flyttes og sættes op først, det gjorde jeg da også da jeg flyttede i januar (der skulle dog ikke males eller tapeseres efter anlægget var flyttet)

Jeg kan kun tilslutte mig dem der siger at du bør have en bedre cd, ikke fordi 3910 er dårlig. Som dvd er den helt sikkert rigtig god og som cd er den rimelig, men der er helt sikkert en del at hente.

En pladespiller ville helt sikkert også passe til "nostalgi" konceptet

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud og jeg er udmærket klar over at du ikke er helt "færdig" med rummet. Alligevel vil jeg anbefale dig at gøre noget ved bagvæggen. Netop med dipoler som Quad'erne får du en masse diffus bagustråling tilbage i hovedet. Det kan give et (kunstigt) større lyttevindue, men hvis du dæmper bagvæggen får du et mere præcist og veldefineret lydbillede.

Et tæppe på gulvet foran højttalerne ville også hjælpe.

Ellers kan jeg kun være enig i et tidligere indlæg:  Der mangler helt afgjort en pladespiller!  .... og så følger den helt nødvendige optimale tweak - et par hylder fyldt med LP'er, bøger og blade som giver en rigtig god difraktion og dermed bedre lyd.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes