Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kompakthøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej!

Efter at have kigget lidt rundt herinde, ser det ud til at metoden når man skal investere i nye højttalere, er at komme ud i butikkerne og lytte til flest mulige. For bare at have  en lille ide hvad der er en god ide at starte med at lytte til, ville det være fedt med nogle anbefalinger der passer til mit behov og smag.

Højttalere skal kunne hænge på væggen i et 20kv rum. Mit anlæg er forstærker og cd-afspiller fra NAD. Forholdsvis potent, så det skulle ikke sætte begrænsninger.

Før havde jeg et par Dali Blue 8008 højttalere. Deres lyd kan jeg ikke rigtigt forlige mig med. Bassen er for ustram, mellemtonen for ubetydelig/ligeglad og diskanten er for dominerede/skarp. Leder efter højttalere hvor bassen er stram/præcis, mellemtonen åben/langt fremme/lidt mere "in charge" og en diskant der ikke er skarp. Jeg hører primært metal men også klassisk, jazz og dance/techno til tider.

Har kigget på B&W DM602 S3, som er på listen over højttalere jeg skal prøve-høre.

Hvis i sidder med andre bud på nogle højttalere der passer på ovenstående, som jeg bør prøve at lytte til, ville det være bra!

Vh

/Torben.

Til top Vis Torben F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben F.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hvis Dali er skarp så glem ALT om B&W og andre med metakdiskanter.

Avance Sig. 3 MK3 til 3000,- stk er min anbefaling.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har rigtig god erfaring med Avance's kompakthøjttalere, synes de spiller temmelig godt. Prøv om du kan komme til at lytte til en Dana eller en Signature model, de er ret lækre. Dali Grand Coupé kunne også være en muligthed, der har lige været et sæt til salg for 4000.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu du burde give b&w et lyt.. jeg synes at 602 s3 er en genial speaker til prisen..
Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hvis det må være brugt? kunne B&W805matrix være en mulighed, de har ikke aludiskant men hvor godt de spiller på en væg tør jeg ikke sige.
men de har stram bas og åben mellemtone, dog afhængig af hvad du sætter foran.
måske det var en ide at kigge efter nogle INWALL speakere i stedet, som er beregnet til at spille op ad en væg. 

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

System Audio 505 eller 705 kunne godt lyde som det du vil have. kig hos tapeconnection
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:
Jeg synes nu du burde give b&w et lyt.. jeg synes at 602 s3 er en genial speaker til prisen..

Meget muligt, at denne højtaler i dine ører er genial.. Men lyt dog til manden.... Han er træt af hård diskant, og uanset hvordan du vender og drejer det, så er B&W's diskant MEGET hårdere og metallisk end DALI's. At du så kan lide det, er ganske fint, men manden har jo netop sagt at han ikke kan.

christian m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

du siger at de skal kunne hænge på væggen så er det jo ikke optimalt at der er bas port bagpå.hvad med audio note de kan hænge på væggen og spille rigtigt godt samtidlig og de er også lidt fladere end de andre forslag,spiller en kanon mellemtone og en god behagelig diskant

Til top Vis christian m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian m

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

flaz skrev:

Meget muligt, at denne højtaler i dine ører er genial.. Men lyt dog til manden.... Han er træt af hård diskant, og uanset hvordan du vender og drejer det, så er B&W's diskant MEGET hårdere og metallisk end DALI's. At du så kan lide det, er ganske fint, men manden har jo netop sagt at han ikke kan.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det så synes jeg b&w er mere åben end dali, audiovecter, div JMlab og SA (i prisklassen op til 20k)...og det var bl.a det 'manden' ønsker!

Den 'meget' 'hårde' diskant kan dæmpes ved korrekt valg af kabler/forstærker.

Mht din (Torben) musik-stil: bl.a jazz og klassisk, så er der tilbøjelighed til at folk herinde mener at b&w 705 er en 'jazz-højttaler'...måske det var en mulighed også at lytte på, men det er op til dig om du vil lytte til b&w.

Mvh
/Malik

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv metalfan, selv om også jeg lytter til andre genre. Jeg ved bare så altfor godt at metal, og en hissig diskant passer svært dårligt sammen. Mitt højtaler valg endte op med Evidence 470 som er tilpas blød i lyden så TNT med Tony Harnell på vokal, og Ronni Le Tekrö på gitar ikke bliver for hårde i øret.

Men, det jeg egentlig vil frem til er om du er helt sikker på at en kompakthøjtaler vil gi dig nok bund til at gengive metal på en fornuftig måde? Min erfaring er den at om bunden mangler vil højtaleren kunne fremstå som mere hård i lyden.

Om det skal være en kompakt højtaler vil du selvfølgelig kunne kompansere med en lille sub, det krever dog lidt mere indsats at få en en sub+sat løsning til at spille sammen sammenlignet med et par gulvstående højtalere.

Jeg vurderte på et tidspunkt selv de nevnte SA højtalerene, men i mine ører egnet de sig ikke til metal

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Torben F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene!

Først og fremmest så har jeg ikke lyst til Dali igen. Måske er det unfair, men 8008 blue er rent gift i mine ører, så har lyst til at få et andet mærke.

Bor i Nordsjælland, så det er ikke lige til at høre alle de anbefalede højttalere. Men jeg vil starte med Avance Sig. 3 MK3 og System Audio hos kt-radio på frb og så vende tilbage igen. Hvis da ellers de vil lade mig fyre At The Gates - "Slaugter of the Soul" af. Den var umuligt at høre på 8008´eren, pga. diskanten.

----------------------

Manicminer >>> Du har en pointe med "bunden" i lyden. Nu har jeg en NAD forstærker der kun er bygget til stereo. Er det i det hele taget muligt at få en sub+sat til at virke på den. Den har godt nok speaker a+b... (C 370)

Og hvis det nu kan virke. Kan du så give mig lidt gode råd til hvad man skal kigge efter, hvor man kan prøvehøre noget, osv...

Til top Vis Torben F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben F.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Du kan helt garanteret få en sub til at virke så lenge den har højniveau indganger.

Så lenge der er tale om en sub kun til musik er der en hel del at vælge i, nogle bedre enn andre. Audio Pro Ace Bass 2 kunne være et alternativ, eller måske Monitor Audios nye lille. Når det gelder en sub til musik vil justeringen af den være minst lige udslagsgivende som subbens egen karakter.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du overvejer at købe væghøjttalere, så synes jeg bestemt at du bør kigge nærmere på Artcoustic. Det er dem alle de andre producenter så småt er begyndt at kopiere.

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
System Audio 505 eller 705 kunne godt lyde som det du vil have. kig hos tapeconnection

Jeg ville også kigge på et par SA (d´appolito type (de laver vist også nogle meget små der ikke er dét))...

BS

Til top Vis Bjarke73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke73

ZaiFeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej Torben

Jeg kunne godt tænke mig at vide om du har fundet dig et sæt højttaler du kunne bruge:)

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej...

Hvis du alligevel skal til Frederiksberg, så kig forbi Audio Consult, H.C.Ørstedsvej 42 - og lyt lidt på Audio Note...

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

-Du må ikke købe noget uden at have hørt System Audio 510, 520 mm.

Lækker lød.....

BS

Til top Vis Bjarke73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke73

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg kan godt forstå din mening med 8008. Generelt syntes selv, at for mange gulvmodeller ødelægger mellemtonen ved, at være for bassede. Jeg er nu endt op med et par DALI Concept 2. De koster ikke alverden men spiller som de gør. De går forholdsvist dybt 42hz og i det rette rum dybere. Jeg bruger sub til de dybere toner, men faktisk kun til film. Diskanten er ikke for hård, nærmest silkeblød med en stor finesse.

Jeg hørte den mod B&W 602 og DALI Evidence 370. Sælger og jeg var faktisk enige om, at Concept 2 lød bedst.

Hej igen. Søren

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

ondre mig nu lidt over ingen har forslået Dynaudio Audience 42 eller 52 syns personlig det er noget af det bedste kompakt højtaler jeg har hørt jeg har dem godt nok ikke selv på en væg men fik dem demonstreret på en væk og der lød de også kanont men men det hele for lige en tak op når de kommer på standere
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

grandbleu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 November 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:
ondre mig nu lidt over ingen har forslået Dynaudio Audience 42 eller 52 syns personlig det er noget af det bedste kompakt højtaler jeg har hørt jeg har dem godt nok ikke selv på en væg men fik dem demonstreret på en væk og der lød de også kanont men men det hele for lige en tak op når de kommer på standere

Jeg er helt enig - du bør lytte til Dynaudio Audience - lyttede selv til den da jeg fornylig købte nye kompakthøjttalere.

Jeg endte dog med at købe Sonus Faber Domus Concertino, som jeg synes spiller helt forrygende. De skal dog stå på fødder for at lyde ordentligt.

Jeg hører de fleste stilarter, men mest metal og jazz - og finder at Slayer, Ark, Dream Theater o.lign. lyder bedst med en lille smule sub (SA200).

Held og lykke med at finde højttalere - Husk der er kun en vej: lyt, lyt, lyt og prøv dem derhjemme og sidst men ikke mindst kabler gør en forskel

Anlæg:

Sonus Faber Domus Concertino - Sub SA200 - Center og bag Audio Pro - Marantz SR-8500 - Thule Spirit CD100 - DVD/HD recorder LG RH7500 - TV LG 32LX1R - Kabler Kimber 4TC .... en mærkelig blanding, men det lyder ret godt

Til top Vis grandbleu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grandbleu

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes