Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 04:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL-leh14-1+horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mortem
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej, har et par JBL 240 TI, men syntes ikke rigtigt at de slår i maven hvis i forstår. Til gængæld syntes jeg at det er en god detaljeret bas, men den kunne godt gøre lidt mere ondt i maven. Jeg ville være glad hvis der er nogen der har erfaringer med enheden i andre kabinettyper, evt. også andre forslag til højttaleren da jeg syntes at mellemtone og diskant "skriger" for meget til min smag. evt andre mellemtoner og diskanter, forslag til ændring af delefrekvens/delefilter. Jeg ved godt det var mange ting men håber på respons.
Til top Vis mortem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortem

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det undrer mig lidt, at du ikke får "smæk-bas" ud af dine 240Ti. Det er ellers et af JBL´s kendetegn: God "smæk-bas", men ingen egentlig dybbas. Prøv et stort (mindst 100 liter) kabinet med akustisk ventil. Måske det hjælper (det giver ihvertfald dybere bas).

At mellemtone og diskant "skriger", er der ikke meget at gøre ved, med de enheder der sidder i, uanset delefrekvens. LE5 mellemtonen har jeg aldrig kunnet liden lyden af, den er for "hård", efter min smag. Og diskanten er jo en titanium, den vil i sagens natur hælde mod det aggressive.

I nogle af JBL´s højttalere, med LE5 mellemtonen, skærer de den ikke opad i frekvens. Hvis den bliver afskåret (med en spole) hjælper det lidt på lyden. Men kun lidt.

Er din forstærker "god nok" til højttalerne? Prøv at låne en anden kvalitetsforstærker, og lyt om det er her, de største problemer ligger. Gerne omkring 2 x 150 "kvalitets-watt".

Alt i alt: Hvis en bedre forstærker ikke hjælper på lyden, så skift højttalerne, til noget der ligger tættere på dit lydiseal. Af de 3 enheder der sidder i 240Ti, er bassen klart den bedste. Det er en super-god basenhed. Brug evt. bassen sammen med anden mellemtone og diskant.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

mortem
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej finn52, tak for dit svar.

Forstærkeren jeg kører med er en Cayin 251B 2x150 watt.

Så den burde ikke være problemet, selv om det ser ud som om bassen sagtens kan klare mer.

Næh, det jeg syntes der mangler er er det såkaldte slag i brystet, der er masser af dybbas, derfor tænkte jeg på om der var nogle derude der havde prøvet, med godt resultat eks. frontladet horn eller lignende.

Til top Vis mortem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortem

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes