| Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det undrer mig lidt, at du ikke får "smæk-bas" ud af dine 240Ti. Det er ellers et af JBL´s kendetegn: God "smæk-bas", men ingen egentlig dybbas. Prøv et stort (mindst 100 liter) kabinet med akustisk ventil. Måske det hjælper (det giver ihvertfald dybere bas).
At mellemtone og diskant "skriger", er der ikke meget at gøre ved, med de enheder der sidder i, uanset delefrekvens. LE5 mellemtonen har jeg aldrig kunnet liden lyden af, den er for "hård", efter min smag. Og diskanten er jo en titanium, den vil i sagens natur hælde mod det aggressive.
I nogle af JBL´s højttalere, med LE5 mellemtonen, skærer de den ikke opad i frekvens. Hvis den bliver afskåret (med en spole) hjælper det lidt på lyden. Men kun lidt.
Er din forstærker "god nok" til højttalerne? Prøv at låne en anden kvalitetsforstærker, og lyt om det er her, de største problemer ligger. Gerne omkring 2 x 150 "kvalitets-watt".
Alt i alt: Hvis en bedre forstærker ikke hjælper på lyden, så skift højttalerne, til noget der ligger tættere på dit lydiseal. Af de 3 enheder der sidder i 240Ti, er bassen klart den bedste. Det er en super-god basenhed. Brug evt. bassen sammen med anden mellemtone og diskant.
|