Emne: forskel på Dali Icon 6.og Dali Icon 7.??? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
mikkelfrost½ Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
sider her og kikker lidt på de 2 højtaler og jeg kan kun finde (på papired) en forskel på 1 Hz
er den (Dali Icon 7 )de ekstra kr værd når jeg aligevel skal have en ny sub også der gerne skulle kunne gå ned under de 36 Hz
har kun hørt zicon 6 og den lød godt i mine øre har ikke junne høre 7
da de ikke hade den hjemme da jeg ville høre den (lige solgt ) gg
de skal spille på en denon 3805
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, som så mange andre ht serier specielt fra Dali, dækker den ekstra enhed et nyt område.
Her får du altså en ht som spiller 2 x dybbas, 1 x mellemtone, plus bånd og disk.
Ved 6 får du kun 2 x 6.5" til de dybe toner, den anden burde du kunne få bedre mellemtone i, da den kun har et mindre bredt frekvensområde.
Om den dermed også lyder bedre er svært at sige. Jeg ved bl.a. at den ekstra 6.5" enhed i mine blue serie ht gjorde meget. i 5005 modellen spiller de begge både dyb bas og mellemtone, men i mine 6006 spiller en enhed rent bas, samt to andre mellemtone/bas. Den får altså en lidt bedre "punch" bund.
Hvordan det giver afkast i Icon skal jeg melde blegt ud at jeg ikke aner, da jeg ikke har hørt dem. I langt de fleste tilfælde burde det give en renere mellemtone da det umiddelbart ser ud til, at de har valgt denne løsning denne gang at give 2 x dybde bas og 1 mellemtone, i forhold til blue hvor man gav 2 bas/mellemtone og kun 1 dyb bas. De burde altså kunne slå bedre fra sig, og sammentidig have en mere koncentreret mellemtone. Man kan så sige, at hvis du alligevel vil benytte sub, så kan det ekstra smæk være ligegyldigt. Du bør nok koncentere dig om mellemtone registret... Læk mærke til om de har den store forskel, og derfra vurdere om det er de ekstra kroner værd. ( i teorien burde de jo være det, hvad grund skulle dali ellers have til at lave dem :) ) men det kan som sagt være for at dække et større "punch" behov, som du reelt ikke har.
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
Altså, som så mange andre ht serier specielt fra Dali, dækker den ekstra enhed et nyt område.
Her får du altså en ht som spiller 2 x dybbas, 1 x mellemtone, plus bånd og disk.
Ved 6 får du kun 2 x 6.5" til de dybe toner, den anden burde du
kunne få bedre mellemtone i, da den kun har et mindre bredt
frekvensområde. |
|
|
Det er jeg faktisk ikke så sikker på, da delefrekvenserne for Ikon 7
(600 hz/2,9 khz/14 khz) iflg. kataloget fra Hifiklubben ikke
nødvendigvis gør det til en 3 vejs højttaler - Jeg mener også det kan
læses som en 2½ vejs, hvor de nederste basenheder (givetvis 2 stk. 6,5"
i Ikon 7) skæres af ved 600 hz, mens den sidste spiller op til
diskantmodulet, der tager over ved 2,9 khz - På denne måde spiller alle
3 stk. 6,5" enhederne bas, men kun én spiller mellemtonen.
Ikon 6 har lidt andre delefrekvenser, men er stadig en 2½ vejs
konstruktion, hvor begge 6,5" spiller bas og kun den ene spiller
mellemtone.
@Mikkelfrost½: Om den Ikon 6 er bedre end Ikon 7 i dit tilfælde, må du afgøre ved at prøve at låne dem begge med hjem og lytte
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, havde jeg ikke fået set :) Har som sagt ikke set så meget på ikon endnu, og slet ikke hørt dem, men der er givetvis mere punch i 7, da den har to mere dybdegående basser...
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kun hørt Ikon 7 og den har helt sikkert et godt punch i bassen, jeg kan desværre ikke sammenligne den med Ikon 6
Når du kører surround kan det meget vel tænkes at 7'eren ikke er de ekstra penge værd, men til stereo kan det værre penge der er godt givet ud. Det kommer jo også an på hvor stort et rum de skal spille i, hvilken lyd du foretrækker osv. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
mikkelfrost½ Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
mit rum er ca 25 m2 og jeg høre meget blandet musik ..
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, altså udfra det vi kunne konkludere udfra delefrekvenserne, så er der to 6.5" der spiller fra 600 hz og nedefter, i forhold til ikon 6 er der kun en der. De har begge så en enhed der følger hele vejen op til diskanten.
Konklusionen er altså at du får en ekstra enhed til ren bas. Hvilket jo ville være perfekt, når dit rum er så stort, jeg ville nok overveje kraftigt at invistere i ikon 7 så.
Selve konstruktionen af ikon 7 skal nok kaldes 2 en halv vejs, da der ikke er noget decideret mellemtone, men en bas der spiller med op i registret, hvilket også blev beskrevet tidligere.
Hvilken sub køber du til? Ikon subben? Afhængig af om subben kan bruges til musik ( om du vil have sub med på stereo ) synes jeg du skal vælge ikon 6 (hvis du uanset hvad vil køre med sub) og ikon 7 hvis du vil have ren stereo nydelse med godt punch.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|