Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Z3 og X1 kontrast (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Både Sanyo Z3 og Infocus SP4800 (X1) har angiveligt et kontrastforhold på 2000:1. Jeg overvejer at skifte til Z3, da den nu har nået et attraktivt prisleje i tyskland. Men det skal med i overvejelsen om "2000:1" i praksis er lige så godt på Z3 som på X1. Nogen der har et bud på det?

Venligst Karsten

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt har SP4800 et større kontrastforhold end Z3 når den er kalibreret til at vise korrekte farver. Z3 opnår med korrekte farver kun et kontrastforhold på 900:1.

Du kan finde tests af Z3 og SP4805 på www.cine4home.de (på tysk).

Du kan evt. overveje at købe en kalibreret udgave af Z3, som opnår en kontrast på ca. 1500:1 ved hjælp af et farvefilter. Den fås nu for ca. 1300 euro i Tyskland hos eks. http://www.bts-privatkino.de/ i Hamborg. Merprisen for kalibreringen er absolut pengene værd da Z3 fra fabrikken ikke er kalibreret til at vise korrekte farver.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nok at se på data alene.

Z3 er anderledes end X1 på mange punkter. De væsentligste er nok, at den har højere opløsning, er mere stille og ikke laver regnbuer.

På den anden side vil Z3 ikke have så mørkt et sortniveau som X1. X1 vil virke "saftigere" men er næppe så nuanceret i sine gråtonefremstilling.

Med Z3 kan du møde et vist mål af vertical banding, som du undgår med X1.

Jeg er selv DLP-mand, og kunne ikke leve med Z3'erens sortniveau, men X1'erens 480 punkter i højden er altså en tilbageskridt i forhold til PAL-dvd'er. Så det er et spørgsmål om Pepsi eller Cola...

Som jeg læser det, har du allerede en X1. Personligt ville jeg leve med den og vente ind til min opsparing overhaler prisen på BenQ PE7700.

Hvis det skal være nu, må du ud og se dem demonstreret først.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Data gør det ikke,

Sortniveauet på en z3 når ikke en x1 til sokkeholderne.

En x1 er en gammel støjende sag, så jeg synes ikke sammenligningen er helt holdbar og rimelig.

Jeg har en optoma H27 og den tæver den z3 jeg har haft hands down, ved brug af dvi indgang på goosystem crt white lærred. LCD dur ikke til film efter min vurdering, men til data og andre ting har en z3 da afgørende fordele pga sin fleksibilitet med lensshift, lave støj og opløsning.

Hvis du kan leve med støjen fra din x1 ville jeg vente til jeg fik en dlp projekter med dc3 720p, til 10k. Det varer under et år  Jeg vil ikke mene at en 7700 er at foretrække da sortniveau mm. ikke er bedre end en h27. Hvis du betaler for opløsning skal der være en grund til det. Har du hd materiale til det ?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Optoma laver fede projektorer. H30 var med i mine overvejelser. Men jeg syntes billedet blev for lille, hvis jeg skulle på så stor afstand, at jeg ikke længere kunne se pixels. Det samme ville nok være problemet med en H27 som altså kun er på 854x480 px.

Jeg valgte en PE7800 for at få fuld PAL-opløsning. Og når jeg foreslår PE7700  frem for min egen PE7800 er det især fordi den er lige så stille som en LCD'er - ikke pga. dens 1280X720 px.

Men hvis du kan få DarkChip3 under 10kkr inden for et år så ville jeg da også vente på den.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Det ser ikke ud til at sortniveauet på Z3 kan matche X1-erens. Grunden til, at jeg gerne vil skifte min X1, er primært støjen. Eller rettere, den hushbox den er installeret i pga. støjen.

Havde sortniveauet været ok på Z3, havde jeg nok taget chancen og bestilt en. Nu bliver det måske en Z4 eller også venter jeg til næste generation eller...

kramer 71; Jeg har ikke hd-materiale, men jeg har set billedet fra en Hitachi pjtx100 som kørte 720p/i. Her kunne jeg ikke se de enkelte punkter i billedet, som jeg sommetider kan på min X1. Så det er også en af grundende til at jeg gerne vil skifte min projektor.

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder såt tæt på min projekter at jeg tydeligt kan se pixels....

Hvis jeg kikker efter det

Min kone eller andre har ikke nævnt pixels ift. den z3 (eller vb på z3 iøvrig), men det ved jo heller ikke at de skal se efter det

Men det gider jeg ikke når jeg ser film (der for det meste er ntsc i øvrigt)

Hvad alle oplever er kontrast, dybde i billedet og knald på. Og det lave støjniveau. Hvad der sætter begrænsning er klart kompressionen på dvd.

En z4 kan heller ikke matche de nye dc2 maskinerne på nogen måde ift. sortniveau eller reel kontrast. Det kan alt muligt optisk fiks faks ikke ændre på.

Dit problem er lidt at hvis du for at få tydeligt bedre sortniveau, farver og hele molevitten enten skal betale kassen eller vente.

Det dur ikke at skifte til en z3, på en del afgørende punkter vil du faktisk få et dårligere billede.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes