| Forfatter |
|
The Bruce Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige investeret i denne subwoofer og var ellers meget godt tilfreds med den (dog uden at have hørt det helt store udvalg af film eller musik på den)
Dette var dog inden jeg satte Titan A.E. (med dts) i min DVD-afspiller og zappede hen til is-crystal-scenen (til dem der ikke har set den, er der øredøvende bas i netop denne scene).
Bassen kunne høres og mærkes (buksebenene blafrede så det var en fryd), men desværre kom der udover dette også en lyd fra sub'en som om bas-refleks-porten stod og "pustede" gennem et stykke mad-papir eller noget i den retning.
Det undrede mig lidt, da jeg jeg kun havde skruet den op på lige over kvart!
Jeg er lige kommet hjem fra en af mine venners fætre og sidstnævnte må siges at være hifi-gal/kyndig (han har hifi-for x-antal "R-i-g-t-i-g mange penge")
Jeg havde taget min ny-indkøbte sub med for at vi lige kunne høre den i aktion!
Vi hørte sub'en med Saving Private Ryan (DTS), Norah Jones (DD) og The Eagles (DTS)....og jeps- den selvsamme lyd gentog sig! Jeg havde skruet den op på lige under halv og bassen var (bortset fra "lyden) massiv og meget mærkbar på et ekstremt højt lyd-niveau.
"Fætteren" roste Yamaha'en for dens gode bund og kraft og sagde i øvrigt at den var noget strammere og mere musikalsk end hans Klipsch KSW-12 (der findes selvfølgelig laaaangt mere musikalske subs derude... men det lader vi ligge )
Han havde selvklart også lagt mærke til "madpapirs-lyden" fra bas-kassen, men mente at dette højst sandsynligt skyldtes at bas-refleks-porten var for lille til den mængde luft som sub'en gerne ville af med!
Luften der kom ud af sub'en skudt så koncentreret ud af pas-porten, at det mærkede som om, der var en halvstor blæser, der pustede mig i hovedet i nye og næ- til trods for at jeg sad på en sofa godt 3-3,5 m derfra!
Mine spørgsmål er så:
-Er der nogen derude med helst denne sub (eller eventuelt andre), der har haft erfaringer med lignende lyde fra sub'en.
-Hvis det blot er bas-refleks-porten der er for lille, kan det så lade sig gøre at få lavet den større (vil designet af sub'en overhovedet tillade en ændring af størrelsen- jeg vil se efter, om jeg kan finde tegninger af dens "indmad")
-Kan "lyden" skyldes et andet problem?!
__________________ Police + Cops = PoliceCops
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 05:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre noget man må finde sig i på de billige subs.
Du kan lade være med at skrue så højt op. Har du brugt en lydtryksmåler? Du kan ikke sætte niveueat korrekt med ørerne og meget tyder på, at den står alt for højt.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv en YSW-800 og har aldrig nogensinde oplevet det omtalte fænomen, hverken med Saving Private Ryant DTS, Star Wars eller lign.
Jeg har lige prøvet (stakkels naboer) at skrue MEGET op for subben og også volume kontrollen på recieveren, og der kommer ingen mislyde overhovedet.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
The Bruce Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Jeg har selv en YSW-800 og har aldrig nogensinde oplevet det omtalte fænomen, hverken med Saving Private Ryant DTS, Star Wars eller lign.
Jeg har lige prøvet (stakkels naboer) at skrue MEGET op for subben og også volume kontrollen på recieveren, og der kommer ingen mislyde overhovedet. |
|
|
I "Saving... P.R." prøv så at tage scene 10 og spol lidt tilbage (der hvor de går om natten i siluet mod bombardementet). Skru højt op for sub og anlæg og sæt dig lige ved siden af bas-porten. Kommer der ikke en "raslen" fra sub'en?!
Hvis ikke så ville den ultimative prøve være scene 16 i Titan A.E. (DTS), hvis din sub stadig kun "udstøder" ren, klar og mærkbar bas uden nogen mislyde efter sådan en styrke-prøve, så må jeg sgu have byttet min Yamaha.
Jesper Juul- vil du ikke godt prøve at "teste" din sub på denne måde og vende tilbage med resultatet, for jeg er i syv sind om, hvad jeg skal stille op med min "bas-kas' " __________________ Police + Cops = PoliceCops
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kommer ikke nogen mislyde overhovedet, en af mine venner er også på besøg og han kan heller ikke høre en dyt resonans eller lign.
Jeg har kun prøvet med Saving, har ikke Titan AE.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
The Bruce Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK- tak for svaret, så er det vel mere eller mindre afgjort- jeg må bide i det sure æble og benytte mig af garantien! Desværre skal den sendes helt til Tyskland (Den respektive butik hvori jeg købte sub'en, såvel som de nærmest beliggende Yamaha service centre ligger i Tyskland)
Jesper Juul- Skriv fortsat gerne i denne tråd om både positive og negative oplevelser (om nogen) ved brugen af din sub.
Til andre: Skriv endelig hvis I har haft lignende oplevelser med andre subs eller hvis I selv ejer/har ejet den omtale Yamaha!!!
__________________ Police + Cops = PoliceCops
|
| Til top |
|
| |
Martin W Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er god nok - den ER dårlig
Har også oplevet det samme med min 800'er, fx. i starten af StarWars II, hvor rumskibet flyver ind over dig og efterfølgende ved eksplotionen på landingsbanen. Portstøjen optræder dog kun ved meget høj volumen. Jeg tror også du har alt for meget niveau på den. Webmonkey har ret, brug en lydtryksmåler.
Hvad er delefrekvensen på subben justeret til??
|
| Til top |
|
| |
The Bruce Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 02:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tager ned i Tapeconnection butikken i Århus i morgen med min Titan A.E. DVD under armen for at finde ud af, om det er et generelt problem med disse modeller!!
The Bruce skrev:
-Hvis det blot er bas-refleks-porten der er for lille, kan det så lade sig gøre at få lavet den større (vil designet af sub'en overhovedet tillade en ændring af størrelsen- jeg vil se efter, om jeg kan finde tegninger af dens "indmad")
|
|
|
Ville dette være muligt eller er det dumt overhovedet at begynde at overveje det!
Må jeg simpelthen leve med at den generere en del "port-larm", og derfor blive nødt til at skru ned for sub'en for at slippe for det?! __________________ Police + Cops = PoliceCops
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at stoppe en sok i hullet....
Niels
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Bruce skrev:
"Fætteren" roste Yamaha'en for dens gode bund og kraft og sagde i øvrigt at den var noget strammere og mere musikalsk end hans Klipsch KSW-12 (der findes selvfølgelig laaaangt mere musikalske subs derude... men det lader vi ligge )
|
|
|
Der er IKKE god bund i YST-800 - den ruller hurtigt og kraftigt af ved 30Hz... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
The Bruce Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels Nielsen skrev:
Niels |
|
|
Ja, det var præcis det den venlige ekspedient i Tapeconnection sagde.
Jeg har prøvet det, og det virker rent faktisk til en vis grad, men hvordan kan det være?!
Er problemet ikke netop at bas-porten er for lille (...og sub'en for dårligt konstrueret  )?!
Derfor virker det spøjst, at man kan eliminere meget af port-støjen ved at lave porten e-n-d-n-u mindre...
En del af dyb-bassen kommer dog fra bas-porten, så med "sok-metoden" bliver man nødt til at skrue yderligere op for sub'en for at kompensere! __________________ Police + Cops = PoliceCops
|
| Til top |
|
| |
The Bruce Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 03:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
[QUOTE=The Bruce]
Der er IKKE god bund i YST-800 - den ruller hurtigt og kraftigt af ved 30Hz...
|
|
|
Nej, master sensei!
...men det var ment i f-o-r-h-o-l-d til Klipsch'en! __________________ Police + Cops = PoliceCops
|
| Til top |
|
| |
OttoJ Lukket konto

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Bruce skrev:
Niels Nielsen skrev:
|
Niels
|
|
|
Ja, det var præcis det den venlige ekspedient i Tapeconnection sagde.
Jeg har prøvet det, og det virker rent faktisk til en vis grad, men hvordan kan det være?!
Er problemet ikke netop at bas-porten er for lille (...og sub'en for dårligt konstrueret )?! Derfor virker det spøjst, at man kan eliminere meget af port-støjen ved at lave porten e-n-d-n-u mindre...
En del af dyb-bassen kommer dog fra bas-porten, så med "sok-metoden" bliver man nødt til at skrue yderligere op for sub'en for at kompensere! |
|
|
Det der sker når du får portstøj er at en masse luft skal passere igennem en lille åbning, derfor bliver luften accelereret, så den passerer meget hurtigt frem og tilbage. Derfor opstår der nogle "puste-lyde". Når du lukker porten til spærrer du for luftens gennemgang, eller i hvert fald bremser luften. Så opstår denne "pusten" ikke. Til gengæld får du, som du selv er inde på, mindre bas, fordi basporten er med til at hjælpe enheden.
Mvh. "den venlige ekspedient" :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rent faktisk er alle basrefleks højttalere juks ! Basrefleks subwoofere er konstrueret til at forlænge en enheds ydeevne nedad. Den bedste subwoofer er et kæmpe lukket kabinet med stor enhed, disse kan dog ikke sælges af flere grunde. Selv B&W har haft problemer med pustelyde tidligere, men nu har de løst det med deres Air Flow, med små huller i røret. Du vil sikkert, som der bliver sagt, få mindre bas med en sok, men du vil højst sandsynligt også få bedre bas ! Det kan være svært at bedømme, men til almindelig brug vil du sikkert ikke bemærke megen forskel.
Niels.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels Nielsen skrev:
|
Rent faktisk er alle basrefleks højttalere juks ! Basrefleks subwoofere er konstrueret til at forlænge en enheds ydeevne nedad. Den bedste subwoofer er et kæmpe lukket kabinet med stor enhed, disse kan dog ikke sælges af flere grunde. Selv B&W har haft problemer med pustelyde tidligere, men nu har de løst det med deres Air Flow, med små huller i røret. Du vil sikkert, som der bliver sagt, få mindre bas med en sok, men du vil højst sandsynligt også få bedre bas ! Det kan være svært at bedømme, men til almindelig brug vil du sikkert ikke bemærke megen forskel.
Niels.
|
|
|
Undskyld mig men sikke en gang vrøvl og sludder! At kalde bas refleks noget juks!!.
En enhed der sidder i et portet kabinet, ser det samme som et lukket, og først under indtunings frekvensen, stiger membran udsvinget, og der med kan lufthastigheden stige i porten, hvis konstruktøren ikke har brugt en enhed med motor nok, og et kabinet volumen der passer til port størrelse! Som du jo selv skriver, så har B&W jo ganske rigtigt ramt et bedre tunings forhold, en man desværre oplever ved mange producenter.
Ofte vil lukkede konstruktioner, benytte sig af enheder med mindre motor/ofte lig mindre BL. Hvilket kræver mere effekt, som jo også giver større varme udvikling i svingspolen, som så resulterer i mere power kompression, som så kræver endnu mere effekt for at give samme lydtryk, som så vil få forstærkeren til at stige i forvrængning. Listen for pro`s and con`s er vist alen lang. Jeg kan se på din profil at du benytter dig af transmitions linje, disse bliver jo ofte angrebet for lidt den samme fejl, som bass refleks! blot i modsatte ende af frekvensen! At når linjen ikke under støtter enheden opaf til, så er det op til enheden at lave det samme lydtryk som linjen, hvilket giver enorme udsving fra bas enheden, højre oppe i frekvensen. Der er vist fordele og ulæmper ved alle højttaler konstruktioner.
Mth. Yamaha sub!
Så skal man passe på med at lave ting om! Med dens port eller ind tuning! Yamaha benytter sig af YST som er noget de køber af AudioPro, dette kredsløb gør at enheden sidder som en komponent i serie med forstærkeren. Prøv at se om bas enheden bevæger sig med voldsomme udsving uden at der er det store signal på, hvis dette er tilfældet, så er YST kredsløbet ikke justeret korrekt ”denne justeres til hver enkelt enhed, da disse kan være lidt forskellige” Og der sidder nok et lille potmeter inde på forstærker printet som lige skal justeres. ”dette kræver ikke nogen form for måle instrument” men dog noget der kræver fagfolk.
Men om det hele skyldes at du, bare vil have din Yamaha til at yde mere en dens evner, skal jeg lade være usagt.
Hilsen
Peter
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels Nielsen skrev:
|
Niels. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er det for meget at sige det er "juks", men det mener jeg alligevel, med et smil om munden. En trykkammer konstrueret korrekt vil altid give bedre bas, mere kontrol og meget jævnere afrulning nedover. En basrefleks kan konstrueres til at give et boost under tuningsfrekvens men falder meget hurtigt af. Trykkammer, transmissionlinje, basrefleks, Isobarik har alle fordele og ulemper, basrefleks er "populære" fordi de er billige at konstruere og at producere samt giver det alle vil have, nemlig masse bas til billige penge. Alle ved at skal man vælge imellem en subwoofer der går til 40 hz eller 28 hz vælger man selvfølgelig oftest 28 hz, det er egentlig ligegyldigt om denne frekvens ligger 18 db nede reelt når bare det står i specifikationerne. Man behøver bare en ordentlig bas testplade for at finde ud af hvor hurtigt "billige" subwoofere må give op........
Jeg har bare lyst til at sige at subwoofere kan købes for billige, tænk over dette...
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget muligt, men nu er en YST-SW800 hverken den billigste og ej heller det ringeste man kan støve op!
Men nogle folk kan selvfølgelig ikke "nøjes"..... __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god konstruktør! Vil da ikke benytte sig af et boost i en refleks konstruktion, han forsøger vel at lave en glat kurve? Med de hjælpe midler som han kan opnå ved brug af en port eller for den sags skyld slave enhed. Og er vel også klar over at under indtuningsfrekvensen så er der en meget brat afrulning, hvor et lukket system afruller mindre ”6db” Men om man vælger isobarik eller transmissions linje er der også et kabinet bag. Husker du Dali 40 her sad den forreste enhed i isobarik og den bagerste i et refleks kammer. Eller hvad med den første REGA Ela højttaler, som havde noget der skulde minde om transmissions linje! Den leverede da både de fejl som transmissions linje, og dens tryk linje var kun 180 cm, så den kunne også opfattes som en dårlig bas refleks.
Jeg kan godt følge hvad du mener omkring lyden fra et lukket system, og tror også at jeg deler din opfattelse af at folk nok kikker lidt meget på data! For de fleste glemmer at rummet giver bassen et boost, og her kan mange få beder lyd med en velkonstrueret sub der grænser omkring 40 Hz! Altså hvis der en niveau ned til de 40Hz. Og til film! Er det oftest nok, da man her mikser til pro specs! Hvor man køre alt under 40Hz i modfase.
Og du har fuldstændig ret i at de kan købes for billige, eller blot for markedsført.
Peter
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Men nogle folk kan selvfølgelig ikke "nøjes".....
|
|
|
Heldigvis er der mange af dem..., du har da heller ikke Philips 3-i-ét anlæg, flot anlæg forresten !
Niels.
|
| Til top |
|
| |