Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DVD kontra CD?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Grundet min manglende grundlæggende tekniske viden, står jeg nu om tumler med et spørgsmål, som jeg håber i vil hjælpe mig med.

Jeg bruger for tiden min Denon DVD1400 til afspilning af både DVD samt CD, og det store spørgsmål jeg har gået og tænkt over er om det rent musikalsk vil kunne betale sig for mit vedkommende at investere i en decideret cd-afspiller til omkring en 2500.-

Jeg har forhørt mig lidt omkring og de informationer jeg indtil videre har fået, er at det vil gøre en hørbar forskel at købe en cd-afspiller, da de oftest er bedre fordi de er lavet udelukkende til cd-plader. Er der nogen der kan uddybe dette for mig og forklare hvorfor??

Jeg er også i min jagt på at blive klogere stødt på det udsagn at så længe jeg brugere afspillere under ca 5000.- vil det være mest hensigtsmæssigt at koble afspilleren til min receiver med coax-kabel og bruge DA-converterne i receiveren. Hvis dette stemmer, hvor megen betydning har det så i virkeligheden om min afspiller er en ren cd-afspiller eller om det er en dvd-afspiller.

Håber på at i kan hjælpe mig med at få kastet lidt lys over min forvirring.

Mvh
Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Jeg er også i min jagt på at blive klogere stødt på det udsagn at så længe jeg brugere afspillere under ca 5000.- vil det være mest hensigtsmæssigt at koble afspilleren til min receiver med coax-kabel og bruge DA-converterne i receiveren. Hvis dette stemmer, hvor megen betydning har det så i virkeligheden om min afspiller er en ren cd-afspiller eller om det er en dvd-afspiller.

Hvem siger det ?  Jeg tror nærmere du skal ned under 1500 kr. før end receiverens dac er bedre, medmindre du har et surround monster til 30k . CD/DVD-problematikken og hvorfor en ren CD-maskine lyder bedre end en DVD har jeg ikke den store forstand på, men det har noget at gøre med dens clock. En CD-spille er vistnok låst til en frekvens og kun denne, hvorimod en DVD håndterer flere frekvenser og derved bliver den ikke så præcis, men sagen stiller sig vist lidt andeledes når man kommer over de 20k for DVD'en....så er forskellen ikke så stor mere, men man skal som tommelfinger regel regne med at en DVD til eks. 20k kun performer lydmæssigt som en CD til ca. det halve. I dit tilfælde vil jeg tro at du nok skal op i en cd-maskine i ca. 4k klassen før der bliver markant forskel til din DVD, men hvorfor ikke prøve med en brugt maskine, evt. en Sony ES-maskine ? De kan godt findes til omkring 1,5k og lyder med 125% garanti mere end dobbelt så godt som din Denon DVD . Men de skal fodres med et analogt signalkabel så du bruger Sony'ens DAC      

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Er det slet ikke muligt at købe en fantastisk cd afspiller til 1500-2000 kr?

Jeg går nemlig i samme overvejelser nemlig mellem valget af den gamle dvd afspiller eller en ny cd afspiller.

Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Uden selv at have lagt øre til den, vil jeg da nævne Cambridge Azur 640C til 2700 kr. - Den er generelt testet godt, så måske var det et bud?

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

corneille skrev:

Er det slet ikke muligt at købe en fantastisk cd afspiller til 1500-2000 kr?

Jeg går nemlig i samme overvejelser nemlig mellem valget af den gamle dvd afspiller eller en ny cd afspiller.

Ikke fra ny, her tror jeg ikke du kan høre forskel til de bedste DVD'ere i klassen

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Acer

I dit tilfælde vil jeg tro at du nok skal op i en cd-maskine i ca. 4k klassen før der bliver markant forskel til din DVD, men hvorfor ikke prøve med en brugt maskine, evt. en Sony ES-maskine ? De kan godt findes til omkring 1,5k og lyder med 125% garanti mere end dobbelt så godt som din Denon DVD . Jeg kan kun give acer ret vedrørende en brugt CD afspiller Men de skal fodres med et analogt signalkabel så du bruger Sony'ens DAC      

[/QUOTE skrev:
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem, der er overbevist om, at en cd afspiller klarer alm. cd'er langt bedre end en dvd kan. Desuden synes jeg at dvd'er generelt er alt for langsom til at loade - jeg vil ikke stå der og vente på at den finder ud af hvilken skive der er i - skiven skal proppes i, og så skal der trykkes play, uden vente tid.

Personligt synes jeg at min Rotel cd spille er 10 gange bedre og mere levende at lytte cd til, end min dvd (Phillips DVDR 75) - jeg er ikke så heldig at have hørt nogle at de dyre dvd'er
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
man skal som tommelfinger regel regne med at en DVD til eks. 20k kun performer lydmæssigt som en CD til ca. det halve. I dit tilfælde vil jeg tro at du nok skal op i en cd-maskine i ca. 4k klassen før der bliver markant forskel til din DVD     

Det forstår jeg ikke logikken i? En dvd performer lydmæssigt som ca cd til ca. det halve, men Alland skal op og bruge 4k før der er forbedring fra hans dvd? Det er da selvmodsigende.

Nåmmen derudover, så kan man købe en efter min mening rigtig god brugt cd-spille til omkring 2000. En Rega Planet vil spille drevet ud af bagpladen på din dvd-1400. Det kan den i hvert fald på min dvd-2900. Der er sikkert også andre der er gode, og jeg mener bestemt, at du kan komme langt for 2-2,5k.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

set udfra den tommerfingerregel, så kan denne cd da spille r*ven ud af bukserne på enhver dvd http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1057&zoneid=1

Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Når du lytter til cd'er i dag, bruger du så DAC'en i dvd afspilleren eller i receiveren?
Nu er det jo ikke den mindste receiver du har, så DAC'en i den kan sagtens være ganske fornuftig.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Acer skrev:
man skal som tommelfinger regel regne med at en DVD til eks. 20k kun performer lydmæssigt som en CD til ca. det halve. I dit tilfælde vil jeg tro at du nok skal op i en cd-maskine i ca. 4k klassen før der bliver markant forskel til din DVD     

Det forstår jeg ikke logikken i? En dvd performer lydmæssigt som ca cd til ca. det halve, men Alland skal op og bruge 4k før der er forbedring fra hans dvd? Det er da selvmodsigende.

Nåmmen derudover, så kan man købe en efter min mening rigtig god brugt cd-spille til omkring 2000. En Rega Planet vil spille drevet ud af bagpladen på din dvd-1400. Det kan den i hvert fald på min dvd-2900. Der er sikkert også andre der er gode, og jeg mener bestemt, at du kan komme langt for 2-2,5k.

/Præsten

Det jeg mener er, at han nok skal op i en ren cd-spille til ca. 4k hvis han skal kunne høre markant forskel til sin DVD. I prisklassen 1k-3k tror jeg ikke der er det store forskel på en ren CD-maskine og en DVD-afspiller hvis man holder sig til de bedste i klassen, eks. H/K DVD 22

Men jeg ville helt klart springe på en brugt cd-spille der fra ny har kostet måske 8k...så får DVD-afspillere op til 15k hjul

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

tja.. Jeg vil nu mene at man sagtens kan gøre cd-afspiller køb i 2K klassen der serisøt sparker røv på dvd-afspillere i samme klasse.
Fx Onkyo 7333, til ca 2000 kr. Den har jeg selv og giver vildt meget for pengene! Har testet den op imod en nad 542 (cd) og nad T562 (dvd). Jeg fandt onkyo'en til at være omtrent på højde med 542 (omend anderledes!) mens den gav hjul til T562! Dens lyd var bare så flad og kedelig i sammenligning med de to andre modeller..

Til de interesserede: tjek Lydbutikken på Frederiksberg.

Eller, hvis du er rigtig sej, køber du en project debut III pladespiller!! Også 2000 kr..
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Tak for input so far..

MichaelWB skrev:
Citér:
Når du lytter til cd'er i dag, bruger du så DAC'en i dvd afspilleren eller i receiveren?
Nu er det jo ikke den mindste receiver du har, så DAC'en i den kan sagtens være ganske fornuftig.

For at starte med at besvare dit spørgsmål MichaelWB, bruger jeg DAC'en i min receiver idag, for som du selv er inde på, er den jo i en højere klasse end min dvd-afspiller.. det er også derfor jeg er i tvivl om hvor meget jeg skal give for en cd-afspiller for at få en markant forbedring.. Og som jeg startede med at spørge om, er jeg også lidt uklar på hvor meget afspiller-typen har at sige så længe jeg benytter DAC'en i receiveren.. Jeg synes selv min receiver klarer konverteringen ganske godt, og har også ladet mig fortælle at DAC'en i den er af god kvalitet, men jeg har desværre ikke så meget at sammenligne med selv.. Andres erfaringer skal være velkomne..

Jeg kan se der er flere der mener, at jeg ville kunne få en forbedring ud af at anskaffe mig en cd-afspiller til en 2-3000.-.. Jeg har overvejet Harman/Kardon's HD970, da jeg kan se den har fået nogen gode anmeldelser og en EISA-award smidt efter sig.. Er der nogen der har hørt den spille eller har hørt dårligt om den?? Og ville den kunne betale sig i mit tilfælde, eller ville det være en dårlig investering??

På forhånd tak...

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Du kan jo prøve at kontakte nogen af de brugere af hifi4all der findes i dit område og høre om de har lyst til at eksperimentere lidt, og besøge dig med deres cd-afspillere.
Det skal så selvfølgelig være nogen der har cd-afspillere af en fornuftig klasse, hvis du skal kunne vurdere om det giver en forbedring.

En del af os her inde synes jo det er sjovt at lege , så det burde være muligt at finde nogen der ville være med til det.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Tjavs.

Jeg har en PHILIPS DVD963SA, den spiller cdskiver bedre end mange cdafspillere til den dobbelte pris.

Den nye model af denne hedder DVP9000S og den spiller garenteret bedre end mange cdafspillere du kan købe i dag. Og så kan den spille SA-CD skiver. Se den her http://www.audiosound.dk/index.php?action=show_detail&my _id=10023&category_id=Philips  . Den er faktis på tilbud i øjeblikket og er efter min mening et godt bud.

Hej hej. Søren

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes