Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rørforstærker og elektrostater (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nuser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil gerne høre om der er nogen, der har erfaringer med, hvordan man får rør og elektrostater til at spille sammen.

Det er bl.a. et problem at elektrostater har meget lille impedans ved høje frekvenser. Det betyder, at de har brug for en masse strøm. Det er måske ikke en traditionel lille rørforstærkers livret.

Lydidealet jeg søger, er enkelt at beskrive. Jeg har altid været vild med elektrostater, der giver den her silkebløde åbne afslappethed. Den slags vil jeg have mere af, så der skal være rør til. Men samtidig skal der være totalt greb om bassen, der skal stå klippefast og kunne gengives ultradynamisk, så jeg kan spille alt fra sart klassisk til svedig funk og techno.

Jeg forestiller mig en cd måske med rør, en rørforstærker og måske et sæt Martin Logan Ascent. Men hvilken rørforstærker kunne det være?

Masser af hilsner

Nuser

Til top Vis Nuser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nuser

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

@Nuser

Nu er det jo heldigt at netop diskanten ikke er den der indeholder mest energi, og det største strømtræk.

Det er jo derfor en lille bitte svingspole kan spille 110dB oppe i diskantområdet, og tåle det.
Og da arealet på en elektrostatmembran er meget stort, skal der kun mikroskopiske membranbevægelser til i diskanten, og intet der i praksis vil belaste forstærkeren hårdt effektmæssigt.

Derimod er elektrostater en hård belastning kapacitivt, da de i princippet er en stor kondensator.

Det der er vigtigst er altså at forstærkeren tåler belastningen uden at gå i selvsving, og brænde af.
Mange transistorforstærkere er modkoblet kraftigt i udgangstrinnet, og vil gå i selvsving og brænde af, hvis de udsættes for kapacitive belastninger i diskanten.

Transistorforstærkere er meget gladere for at give høj effekt ved de lave frekvenser, end ved de høje.
Det du skal gå mest op i, er om rørforstærkeren er kraftig nok, i forhold til elektrostatens følsomhed.

Alle rørforstærkere tåler elektrostater, men mange har ikke watt nok til at drive dem.

Er det en fuldtoneelektrostat, skal du bruge mange watt, da de som regel ikke er så følsomme. De gamle Quad ELS57 har dog følsomheden 90dB, og kan spille meget højt med en lille 12w forstærker (Quad II f.eks.).

Visse af Acoustats modeller er helt nede på under 80dB følsomhed, og kræver mange watt.

Jeg vil anbefale noget fra 50 rørwatt og opefter, til Ascent, men mindre kan muligvis gøre det.

Nuser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Tak for svaret. Jeg har fået anbefalet noget Audio Note, men det er på 18 watt og det strider mod alt, hvad alle andre end den sælger, jeg talte med, anbefaler, altså effektmæssigt. Men jeg tror, at jeg vil prøve at komme til at lytte på det alligevel. Er det noget som noget, du har erfaringer med?

Jeg er ikke så nervøs for, om jeg kan spille højt nok. Jeg er mere optaget af, om der er tilstrækkelig dynamisk autoritet bag. Det kan hurtigt komme til at lyde presset.

Nuser

Til top Vis Nuser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nuser

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Audio Notes forstærkere lyder bedst med følsomme højttalere, og er for små til Martin Logan, efter min mening.

Du vil få lyst til at skrue op, med de Ascent, og de kan spille MEGET højt af en elektrostat at være.

Derfor bør du nok ikke gå meget under 40W, med mindre dit rum ikke er så stort.

Der sidder jo også dynamiske basenheder i, og de vil gerne have lidt effekt og autoritet bag.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

gå efter en større rørforstærker 80-100 w, der er nok at tage af:

Rogue Audio, Papworth, EAR, LAMM, Manley, Wavac, KR osv i alle prisklasser (der er sikker andre der kan nævnes)

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@Nuser

Nu er det jo heldigt at netop diskanten ikke er den der indeholder mest energi, og det største strømtræk.

Det er jo derfor en lille bitte svingspole kan spille 110dB oppe i diskantområdet, og tåle det.
Og da arealet på en elektrostatmembran er meget stort, skal der kun mikroskopiske membranbevægelser til i diskanten, og intet der i praksis vil belaste forstærkeren hårdt effektmæssigt.

Derimod er elektrostater en hård belastning kapacitivt, da de i princippet er en stor kondensator.

Det der er vigtigst er altså at forstærkeren tåler belastningen uden at gå i selvsving, og brænde af.
Mange transistorforstærkere er modkoblet kraftigt i udgangstrinnet, og vil gå i selvsving og brænde af, hvis de udsættes for kapacitive belastninger i diskanten.

Transistorforstærkere er meget gladere for at give høj effekt ved de lave frekvenser, end ved de høje.
Det du skal gå mest op i, er om rørforstærkeren er kraftig nok, i forhold til elektrostatens følsomhed.

Alle rørforstærkere tåler elektrostater, men mange har ikke watt nok til at drive dem.

Er det en fuldtoneelektrostat, skal du bruge mange watt, da de som regel ikke er så følsomme. De gamle Quad ELS57 har dog følsomheden 90dB, og kan spille meget højt med en lille 12w forstærker (Quad II f.eks.).

Du har du vist fået galt i halsen. ELS'ernes maksimale output er 93dB i 2 meters afstand (50-10kHz). 405'eren blev oprindeligt (af hensyn til ELS'erne) leveret med en spændingsbegrænser (20Vrms)

Visse af Acoustats modeller er helt nede på under 80dB følsomhed, og kræver mange watt.

Jeg vil anbefale noget fra 50 rørwatt og opefter, til Ascent, men mindre kan muligvis gøre det.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

@bjørn

Maxlydtrykket er begrænset, men jeg ved ikke hvor du har de 93dB fra?
Giv venligst et pålideligt link.

Kig her: http://www.quadesl.com/quad_main.shtml

Der står f.eks. dette: "The Quads will play up to about 100 dB, which is much louder than I play music even when playing loudly."

Dette er maxlydtrykket i et normalt rum, og ikke et lyddødt rum.

Hvis du har brug for mere lydtryk i bassen, så stakker du dem 2 i hver side, og hæver hermed følsomheden i basområdet med 6dB, da de bliver til en liniekilde.

De spiller da ikke højt som CV eller JBL, men de fleste vil da være tilfreds med de 103dB som et sæt stakkede Quad ELS kan give (i et alm. rum, og ikke et lyddødt).

Hvis du har erfaringer med lavere følsomhed, har du blot haft fat i et sæt hvor membranerne er modne til udskiftning.
Disse kan slå gnister allerede inden der spilles middelhøjt.

Hvis du er lydtryksfanatiker, kan du stakke 3 i hver side:

http://gon4.audiogon.com/i/c/f/1074880134.jpg

Ved så store liniekilder er lydtrykket faktisk lidt højere langt fra, end tæt på.

De elektrostater jeg har hørt spille højest, er Martin Logans.
Går man efter lydtryk, skal man vælge dem.

EDIT: Højspændingsforsyningen til bias-spændingen på de gamle Quads mister evnen til at oplade membranen med tiden, og bør skiftes, hvis man vil have dem op at køre optimalt. Dette giver markant lavere følsomhed, og ender tit med en højttaler der ikke kan oplade membranen overhovedet.

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hej Nuser.

Jeg vil igen henvise til hjemmesiden www.shackman.de for opskrift på direkte drevet elektrostat. Her er både rørforstærkere og transistorforstærkere.

Mvh Hackenberg.

Til top Vis Hackenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hackenberg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes