| Forfatter |
|
Von Hinten Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!!
Havde gået og leget med tanken om at prøve bånddiskanter, men jeg var bange for om lyden kunne blive lidt for "hård og harsk" (jeg har hørt konstruktioner hvor jeg syntes dette var tilfældet) men prøves det skulle det!!..og sjældent er mine bange anelser blevet gjordt sådan til skamme......de spiller fantastisk!! silkeblødt, velopløst og detaljeret....Kanon investering!!!! 
hvis der nogen der har eksperimenteret med lignende. vil jeg da gerne høre om jeres erfaringer!!

Diskanterne er Fountek neoCD 3.0 fra www.gmsound.dk
__________________ MIT "Hvorforerdetnuligeatjegaldrigkommerafmedmitovertræk" ANLÆG
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Von Hinten skrev:
| Diskanterne er Fountek neoCD 3.0 |
|
|
Hvad er resten?
/U.
PS: Flot arbejde __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
Von Hinten Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Von Hinten skrev:
| Diskanterne er Fountek neoCD 3.0 |
|
|
Hvad er resten?
/U.
PS: Flot arbejde  |
|
|
Toppen er en "PeakConsult x-eed" oprindelig med Morel mdt 32s dome men nu udskiftet med bånd, basenheden er en 5" Flexunit. i bundkabinettet som ligeledes er fra PeakConsult sidder en 12" Monacor SPH315. finishen er massiv mahogny __________________ MIT "Hvorforerdetnuligeatjegaldrigkommerafmedmitovertræk" ANLÆG
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 06:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ingen erfaringer med bånddiskanter, men derimod et enkelt spørgsmål til dem.
Silkeblød og velopløst, lyder jo fint, men kan man spille beskidt rock på en bånddiskant, og stadig få det til at lyde godt, eller egner bånd sig ikke til den genre?
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet flere bånd og deres "brødre" magnetostaterne - og jo de kan godt spille "beskidt" rå rock. De kan dog have en tendens til at virke lidt mindre fysiske "in your face" end rigtigt god domer. Man kan også sige der har direkte den modsatte lyd af horndiskanter. Typisk er de dog mere glatte og meget detaljerede opefter.
Se flere eksempler og lidt teori på min hjemmeside:
http://www.soundimage.dk/Different-col/Ribbon.htm
Her et eksempel på et hjemmelavet bånd med trafo:

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige at Bånd spiller hård rock lige så godt som som de spiller f.eks klassisk, jazz eller pop.
Båndene har en detalieringsgrad der er svær at finde i andre typer diskanter. Båndene er ikke skarpe/skingre i lyden, men derimod er de behageliget bløde/glatte, ja faktisk over mod det neutrale.
Om de virker mindre fysiske afhænger meget af båndets størelse og materiale, samt delefilterets konstruktion. Her ud over betyder det også en del hvad båndet bliver sat til at spille sammen med af enheder.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Von Hinten Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Jeg har prøvet flere bånd og deres "brødre" magnetostaterne - og jo de kan godt spille "beskidt" rå rock. De kan dog have en tendens til at virke lidt mindre fysiske "in your face" end rigtigt god domer. Man kan også sige der har direkte den modsatte lyd af horndiskanter. Typisk er de dog mere glatte og meget detaljerede opefter.
Se flere eksempler og lidt teori på min hjemmeside:
http://www.soundimage.dk/Different-col/Ribbon.htm
Her et eksempel på et hjemmelavet bånd med trafo:

|
|
|
Det ser da ud til at du har lidt styr på det med Bånd !!
Jeg har tænk mig og begynde at eksperimentere med nyt delefilter og prøve at lave et 3vejs filter istedet for det nuværende 2.5vejs
Jeg ved godt at det selvfølgelig kommer meget an på hvilke enheder man bruger men kan man sige noget generelt mht. delefrekvens mellem bas/mellemtoneenheder og bånddiskanter ?
Er det bedst at dele højt f.eks ved 4khz eller lade båndet spille dybere og dele ved f.eks 1.5khz? og hvordan vil dette på virke båndet/lyden og hvilken stejlhed egner sig generelt bedst til bånd?
MVH Von Hinten
__________________ MIT "Hvorforerdetnuligeatjegaldrigkommerafmedmitovertræk" ANLÆG
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefrekvensen afgøres af de enheder du vælger, men de fleste kan deles omkring de 3Khz med 12-18dB/Oktav nedad.
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Stage Accompany diskanterne? Nogen der har hørt dem?
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Von Hinten skrev:
Hej alle!!
<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>Havde gået og leget med tanken om at prøve bånddiskanter, men jeg var bange for om lyden kunne blive lidt for "hård og harsk" (jeg har hørt konstruktioner hvor jeg syntes dette var tilfældet) men prøves det skulle det!!..og sjældent er mine bange anelser blevet gjordt sådan til skamme......de spiller fantastisk!! silkeblødt, velopløst og detaljeret....Kanon investering!!!! 
hvis der nogen der har eksperimenteret med lignende. vil jeg da gerne høre om jeres erfaringer!!

Diskanterne er Fountek neoCD 3.0 fra [COLOR=#800080 size=2">www.gmsound.dk[/COLOR">
|
|
|
Jeg kan kun istemme mig din begejstring for bånddiskanter - hvis de behandles rigtigt - lyder de ganske enestående. En anden meget positiv ting ved disse diskanter er retningsfølsomheden. En konstruktion med bånddiskant er mindre følsom opstillingsmæssigt idet der er stor spredning. __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte de 'små' Aurum Cantus Leisure 2SE på en messe, med noget rørgrej spændt foran, og må sige at den øverste top, var den bedste jeg endnu har hørt fra nogen højttaler uanset pris.
De har en større model også, som jeg meget gerne vil høre, og endnu mere eje! Aurum Cantus's og Fountek's diskanter minder meget om hinanden, og får sammenligninger fra flere steder.
Specielt en konstruktion med denne Fountek, ville jeg meget gerne høre: http://www.solen.ca/pics/fountek/neopro5i.jpg
Hvis nogen har bygget med denne, vil jeg gerne høre om erfaringerne med hvilken mellemtone/bas der er bedst egnet, og om delefilterdesignet. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Det ser da ud til at du har lidt styr på det med Bånd !!
Jeg har tænk mig og begynde at eksperimentere med nyt delefilter og prøve at lave et 3vejs filter istedet for det nuværende 2.5vejs
Jeg ved godt at det selvfølgelig kommer meget an på hvilke enheder man bruger men kan man sige noget generelt mht. delefrekvens mellem bas/mellemtoneenheder og bånddiskanter ?
Er det bedst at dele højt f.eks ved 4khz eller lade båndet spille dybere og dele ved f.eks 1.5khz? og hvordan vil dette på virke båndet/lyden og hvilken stejlhed egner sig generelt bedst til bånd?
MVH Von Hinten
[/QUOTE]
Nu bruger du jo en Fountek NeoCD3.0, denne anbefales en minimum delefrekvens på 2500Hz med en stejlhed på 12dB. Så jeg vil ikke anbefale dig at dele lavere end de 2,5kHz/12dB.
Når man ser på din Flexunits enheds frekvenskurve, vil jeg mene du skal dele omkring 2500 - 2750Hz og med 12dB, da Flexunits enheden ruller meget kraftigt af ved 4300Hz.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå er sket noget nyt med dine højttalere, har du fået tilpasset delefilteret så det hænger rigtigt sammen.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Von Hinten Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået lavet nyt delefilter og det blev den største forbedring af anlæget til dato!!
Mine højttalere har altid spillet "godt" men de har manglet dynamik (Peak-Consults lydfilosofi virker for mig som værende en tilbagelænet og blød lyd, med meget afdæmpet mellemtone)
Så efter montage af bånddiskanter stod det klart at der skulle eksperimenteres
jeg startede med at "flæske" de gl. filtre ud:

Derefter blev der ved hjælp af "fumlebrædder"(for hurtig/nem justering) og en kassefuld standart kombonenter eksperimenteret med forskellige filtretyper:

Jeg startede med et 12db linkwitz-riley filter....klar forbedring!! bas og bånddiskant spillede bedre sammen, men jeg syntes at der stadig manglede lidt dynamik
Så prøvede jeg et 6db(bas) / 18 db(diskant) filter og underkæben røg straks ned i bordkanten!!!!!!
Mellemtonen åbnede sig pludseligt op ,der kom meget mere "rum" imellem de enkelte instrumenter , detaljerne myldrede frem og dynamikken blev nærmest eksplosiv!!! 
Her er så mit nye filter:

Og jeg har bestilt komponenter hjem til ombygningen, det bliver fedt!!
Det kan lige nævnes at der i bundkabinettet sidder en 12" monacor sph315 som kører for sig selv med et lavpasfilter 12db/100hz altså er hele konstruktionen 2.5vejs
Jeg må sige at kombinationen Flexunit/Fountek virkeligt kan arbejde under de rette forhold, det er jo også to meget "hurtige" enheder
MVH -Hinten
P.S tak til "Gorm" for hjælp og lån af fumlebrædder
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følger lige med hér...
Michael
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se du arbejder seriøst med tingene - fint "setup".
Tillad mig at foreslå at PRØVE flg.:
impedanskreds(modstand/kondensator) på bas/mel
modstand i serie med L2 - diskantens paralelspole
Det giver flere justeringmuligheder.
R1 og R2 (diskantens dæmpeled) kan man også "file" på
Du vil nok opdage hvilke muligheder det giver at justere paralelkomponenten.
PS! Du har i virkeligheden AKUSTISK set nok lavet et 24db filter - eller der omkring
|
| Til top |
|
| |