Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Høretelefoner i pressen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

I går fremkom Politiken med følgende påstand:

"En lang række eksperter advarer på det skarpeste mod risikoen for permanente høreskader ved brug af de populære mp3-afspillere. De spiller alt for højt og for længe." Hvilket jo ikke er helt forkert, og nok ikke kan komme bag på så mange.

Den seneste udvikling i sagen, som efterhånden kommenteres af flere og flere journalister og andre eksperter, stiller jeg mig dog lidt mere skeptisk overfor.

Her bekymrer en ekspert sig over de hørepropper, som kan sluttes helt tæt til ørerne, da lydtrykket kan blive helt enormt...

Det jo heller ikke er helt forkert, men er ideen med dem da ikke, at man ikke behøver at spille højt for at overdøve baggrundsstøjen? Umiddelbart lyder det rimeligt i mine ører, at det må bedre end de andre typer, som ikke slutter nær så tæt?

Er der nogen, som har konkret viden på feltet, eller bare en mening?

/Morten

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Det lydtryk som ørerne bliver påvirket med er den samme for to lydkilder der lyder lige højt.

Lydkildens placering i forhold til øret er jo sådan set ret irrelevant i forhold til hvor højt det lyder.

Og det er jo alment kendt at høje lydtryk nedsætter hørelsen over tid, så det er der jo ikke noget nyt i.

Hvis man har sine ører kær må man bare lade være med at skrue så meget op. Sådan er det.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

JBL Ti,

Tak for svaret! Umiddelbart underbygger det jo min hypotese om, at det er mindre skadeligt at bruge tætsluttende hørepropper?!

/Morten

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

NESREDNA skrev:
JBL Ti,

Tak for svaret! Umiddelbart underbygger det jo min hypotese om, at
det er mindre skadeligt at bruge tætsluttende hørepropper?!

/Morten

Jeg vil give dig ret. Min personlige oplevelse med "in-ear" typer som
Sony's EX70 og Etymotics ER6 er bestemt at man slet ikke skruer så
højt op som ved brug af almindelige ørepropper som eks. sennheiser
mx500

/U.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

NESREDNA skrev:
I går fremkom Politiken med følgende påstand:

"En lang række eksperter advarer på det skarpeste mod risikoen for permanente høreskader ved brug af de populære mp3-afspillere. De spiller alt for højt og for længe." Hvilket jo ikke er helt forkert, og nok ikke kan komme bag på så mange.

Den seneste udvikling i sagen, som efterhånden kommenteres af flere og flere journalister og andre eksperter, stiller jeg mig dog lidt mere skeptisk overfor.

Her bekymrer en ekspert sig over de hørepropper, som kan sluttes helt tæt til ørerne, da lydtrykket kan blive helt enormt...

Det jo heller ikke er helt forkert, men er ideen med dem da ikke, at man ikke behøver at spille højt for at overdøve baggrundsstøjen? Umiddelbart lyder det rimeligt i mine ører, at det må bedre end de andre typer, som ikke slutter nær så tæt?

Er der nogen, som har konkret viden på feltet, eller bare en mening?

/Morten

Utroligt at de giver >MP3 afspillerne< skylden. Hvad med walkman, discman som jo har været på markedet i mange år og principielt også forårsager høreskader.

Jeg er dog enig i at folk hurtigt kan komme til at spille for højt når de har høretelefoner på eller i ørene. Efter en times højt musik vil øret (læs: hjernen) tilpasse sig lydniveauet og man finder det ikke ligeså højt, som det måske var de første minutter.

Det kan sammenlignes lidt med når man køre i en bil på mortorvejen. Hvis man kører 130 i en en længere periode vender øjenen sig til farten og der opstår en slags fartblindhed. Når man så kører af motorvejen og kun må køre 80 eller f.eks. 50 hvis det er i en by, så synes man det går forfærdelig langsomt. På nogenlunde samme måde tror jeg mennesket er indrettet i forhold til lyden. Hvad der lyder lav en dag kan lyde højt en anden dag.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

@Olsen.

Det fænomen du beskriver skyldes bl.a. aktiveringen af de små skelet-muskler der er forbundet til malleus og stapes (hammeren og stigbøjlen) i mellemøret. Herved mindskes energioverførslen fra den ydre øregang til det indre øre.

Mvh. JBL

PS. Denne refleks hindrer ikke at sansecellerne i det indre øre beskadiges ved langvarig påvirkning af meget intens lyd.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes