| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke at jeg har tænkt mig at anskaffe nogle Cerwin Vega højtalere men jeg vil meget gerne vide hvad det er der er så dårligt ved Cerwin Vega højtalere af ren og skær nysgerrighed. Er de fx dårligere en de højtalere der kan købes til mobile diskoteker? Lyder en violin som en trompet? er det kun klassisk musik de ikke kan spille ? hvad med Jazz, Funk, RB etc.? Blafrer de forvrænger de skriger de eller noget helt tredie ? Jeg kunne godt tænke mig et svar a la : "De fem vigtigste grunde til at Cerwin Vega højtalere er så dårlige" og måske andre højtalre der sammenligneligt er ligeså dårlige Er Gale fx lige så dårlige?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er de heller ikke. Der er bare nogen der vurderer dem efter andre parametre end dem de er konstrueret ud fra.
Hvis man bruger dem, til det producenten har lavet dem til, er det nok nogen af de bedste på markedet. Til prisen er de meget svære at finde seriøse konkurrenter til.
På samme måde vil mange af de såkaldt "seriøse højttalere" falde totalt igennem hvis de skulle bruges til samme formål som en CV er konstrueret til, nemlig ualmindelig meget gang i den længe.
Det er for folk der har mantraet: I, wanna rock'n'roll all night, and party every day!
Prøv at få det til at svinge med et par Rogers LS3/5A eller andre små "seriøse" højttalere, listen af højttalere der vil falde igennem i den situation er skræmmende lang.
De kan jo ikke gøres ansvarlige for hvad kunderne vælger at bruge deres produkter til, de laver bare højttalere til noget andet (eller til nogen andre).
Så det er mere en kombination af fordomme og forkert brug der er tale om, og ikke at de laver dårlige højttalere. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Sund!
Så hænger det lidt bedre sammen
rlb
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
|
Det er de heller ikke. Der er bare nogen der vurderer dem efter andre parametre end dem de er konstrueret ud fra.
Hvis man bruger dem, til det producenten har lavet dem til, er det nok nogen af de bedste på markedet. Til prisen er de meget svære at finde seriøse konkurrenter til.
På samme måde vil mange af de såkaldt "seriøse højttalere" falde totalt igennem hvis de skulle bruges til samme formål som en CV er konstrueret til, nemlig ualmindelig meget gang i den længe.
Det er for folk der har mantraet: I, wanna rock'n'roll all night, and party every day!
Prøv at få det til at svinge med et par Rogers LS3/5A eller andre små "seriøse" højttalere, listen af højttalere der vil falde igennem i den situation er skræmmende lang.
De kan jo ikke gøres ansvarlige for hvad kunderne vælger at bruge deres produkter til, de laver bare højttalere til noget andet (eller til nogen andre).
Så det er mere en kombination af fordomme og forkert brug der er tale om, og ikke at de laver dårlige højttalere.
|
|
|
Hold da helt op, det var en flot forklaring på fordommene omkring CV 
Og jeg er forøvrigt helt enig. Hvis jeg en dag ender i et hus, med en gildesal der skal bruges som gildesal (og ikke som hjemmebio ) så ender det nok med CV i den. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også imponeret Sund. Smukt sagt.
Jeg er forresten på udkig efter et par 1215 mkII hvis der er nogen der kender nogen og de skal kun bruges til ROCK!!
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lån et par med hjem og spil dine favoritplader hele weekenden - hvis du oplever at du sidder der og bliver en "glad mand" så behold dem. Its that simple.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nogen prøvet Cerwin Vega sammen med TacT RCS ?
Måske vil en udglatning af frekvensgangen afsløre nogle egenskaber af audiofil karakter ?  CV bliver jo primært kritiseret på frekvensgangen, og ikke så meget på dynamik.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst at Gene Cerwinskys primære mål i udviklingen af højttalere er:
1 Skal kunne gengive den fulde dynamik fra et polka orkester (han er amerikaner af polsk afstamning)
2 Skal kunne levere tilstrækkelig lydstyrke med få watt
3 Skal kunne købes af alle = skal være betalbar
Det er jo egentlig nogle meget rimelige krav, og man kan vist roligt sige at hans højttalere opfylder hans mål.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er problemet bare at der er for få hifi-entusiaster der lytter til polka og derfor har CV fået et lidt dårligt ry!  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for roserne.
Til Spencer: Ja, jeg har hørt noget CV med TACT på. Og det var i den grad overbevisende, både hvad angår Cv'ernes og TACT'ens formåen når de bringes sammen og kalibreres ordentligt.
Jeg havde i øvrigt den oplevelse at, da jeg hørte de nye CLS215 spille noget meget svedigt bluesrock, vendte jeg mig mod medarbejderen i klubben og spurgte: Hvem henter øl og pizza, jeg hænger lige ud her lidt. Med andre ord: Med den rigtige musik er de det rigtige grej, men det udløste hverken øl eller pizza. __________________ mvh sund,
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, mon ikke albummet 'Not Fragile' med Bachman Turner Overdrive, vil være passende her ? 
Så stiller man sin Cocio chokolademælk oven på den ene højttaler, og giver den en rystetur.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk var det Srgt. Pepper's med Beatles vi hørte ved den lejlighed, blandt andet for at vise at det ikke nødvendigvis var grejet det var galt med.
Og listen over hvad der passer til CV er jo lang, det kan blandt andet afhænge af lejligheden, stemningen, omgangen med organiske opløsningsmidler og adgang til rekreative kemikalier. Nå ja, og så den benyttede elektroniks evne til at spille med i samme boldgade. __________________ mvh sund,
|
| |
Klan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan forestille mig at icepower måske vil være godt, med masser af overkud til at trække...
overvejer et par gamle 1215, icepower blokke af en eller anden art, og så en htpc til at levere musikken, og så skal der bare spilles op til fest.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
|
Tak for roserne.
Til Spencer: Ja, jeg har hørt noget CV med TACT på. Og det var i den grad overbevisende, både hvad angår Cv'ernes og TACT'ens formåen når de bringes sammen og kalibreres ordentligt.
Jeg havde i øvrigt den oplevelse at, da jeg hørte de nye CLS215 spille noget meget svedigt bluesrock, vendte jeg mig mod medarbejderen i klubben og spurgte: Hvem henter øl og pizza, jeg hænger lige ud her lidt. Med andre ord: Med den rigtige musik er de det rigtige grej, men det udløste hverken øl eller pizza.
|
|
|
Blev de brugt sammen med TacT-rumkorrektion eller var det "bare" en almindelig TacT-forstærker?
Det er interessant at høre hvordan rumkorrektionen evt. kunne arbejde med et sæt CV - det er så herligt alternativt..... __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klan skrev:
|
kan forestille mig at icepower måske vil være godt, med masser af overkud til at trække...
overvejer et par gamle 1215, icepower blokke af en eller anden art, og så en htpc til at levere musikken, og så skal der bare spilles op til fest.
|
|
|
Udover høreskader (pas på!), så skal du også passe på bygningsskader, som revnede vægge og puds der falder ned. Det er faktisk ikke usædvanligt ved så høje lydtryk.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
For et halvt års tid siden testede det svenske HiFi&Musik et sæt CERWIN-VEGA CLSC-215. De var meget positivt overraskede over deres HiFi-rigtige lyd. I konklusionen skrev de bl. a., at hvis man er til alle musik-genrer, minus klassisk, kan 215´eren varmt anbefales.
|
| Til top |
|
| |
Klan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Udover høreskader (pas på!), så skal du også passe på bygningsskader, som revnede vægge og puds der falder ned. Det er faktisk ikke usædvanligt ved så høje lydtryk. 
|
|
|
nu er huset fra 1737, så det er bygget på en lidt anden måde end de paphuse man bygger i dag. Hvis det kan klare 268 år, så kan det sikkert også klare et par 1215'ere i fuld galop 
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der blev selvfølgelig brugt roomcorrection, resten af TACT er jo bare forstærkere som alle andre, de spiller bare på deres måde.
Og hvor vidt det er alternativt finder jeg svært at se, der kan jo også være brug for det i forbindelse med elektrisk musik.
Iøvrigt var en af begrundelserne for at prøve det på CV at: De kan jo tåle det! citat ejeren af TACT/Lyngdorf Audio, med henvisning til at der kan være tale om meget store effektafgivelser i forbindelse med korrektionerne.
Og det var ikke på CLSC215 vi hørte roomcorrection, det var bare i almindeligt setup jeg fik en solid lyst til øl og pizza. __________________ mvh sund,
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
|
Der blev selvfølgelig brugt roomcorrection, resten af TACT er jo bare forstærkere som alle andre, de spiller bare på deres måde.
Og hvor vidt det er alternativt finder jeg svært at se, der kan jo også være brug for det i forbindelse med elektrisk musik.
Iøvrigt var en af begrundelserne for at prøve det på CV at: De kan jo tåle det! citat ejeren af TACT/Lyngdorf Audio, med henvisning til at der kan være tale om meget store effektafgivelser i forbindelse med korrektionerne.
Og det var ikke på CLSC215 vi hørte roomcorrection, det var bare i almindeligt setup jeg fik en solid lyst til øl og pizza.
|
|
|
Når jeg skrev "herligt alternativt" var det nu ikke ment som at det skulle underlægges en dybere psykologisk forklaring, men nærmere alternativt fordi man ikke ser folk med både TacT og CV i samme rum - derfor var det naturligvis interessant. Det er en konstellation som de færreste kunne drømme om at sammensætte, men heldigvis er Lyngdorf ikke bange for at "lege" med tingene.
Hvad syntes du iøvrigt om rumkorrektionen sådan generelt set? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der kan let være tale om korrektioner på 20dB hvis man har uheldige dimensioner på rummet, og endda mere. Det er voldsomt for kantophæng og effekttrin, hvis det ligger dybt.
Typisk skal der korrigeres ved 200Hz grundet gulvreflektioner, og der ligger meget energi.
Ved 30Hz må der også mangle niveau, så man skal tænke sig om med volumenkontrollen, inden man skruer op. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |