Købte - og returnede efter få dage - Samsungs nye harddiskoptager DVD-HR725. Flot sort design, linjedobler, HDMI udgang osv. Alt det er tip top, og som ren DVD afspiller er den også fornuftig.
Det helt store problem er efter min opfattelse de forskellige faciliteter - eller mangel på samme - når det drejer sig om optagelser på harddisken.
Jeg har i forvejen en Pioneer DVR-530H, som jeg er særdeles godt tilfreds med, så den brugte jeg som reference. Begge maskiner har i øvrigt samme størrelse harddisk - 160 GB.
Hvis man laver en timer optagelse på Samsung DVD-HR725, har man ikke adgang til de øvrige optagelser der måtte ligge på harddisken. En timer optagelse spærrer så at sige for alt, på nær den optagelse der p.t. er igang. Dvs. man kan "spole tilbage" og se den igangværende optagelse fra starten. Thats it.
Eneste anden mulighed når Samsung maskinen er i gang med en timer optagelse er, at smide en DVD film i.
Pioneer maskinen giver til gengæld mulighed for stort set hvad som helst, når en timer optagelse er i gang.
Man kan vælge at se et gammel program - samtidigt - fra harddisken. Og maskinen skal ikke - som det er tilfældet med Samsung DVD-HR725 - være slukket for at kunne starte en timer optagelse.
Man kan fx se TV-avisen optaget tidligere og samtidig med man gør det, kan Pioneer DVR-530H uden problemer starte en forprogrammeret timer optagelse op - selvom maskinen af gode grunde ikke er slukket på det tidspunkt, hvor timer optagelsen starter.
Hvis man - som jeg - har behov for at kunne forprogammere mange timer optagelser, er mulighederne hos Samsung begrænsede. 12 stk. mod 32 hos Pioneer. Derudover giver Pioneer mulighed for mandag-fredag, lørdag-søndag osv. optagelser (samme start og sluttidspunkt). Den facilitet findes slet ikke hos Samsung.
På et punkt står de to maskiner dog lige. Billedkvaliteten på optagelser fra harddisken er lige gode. Jeg kunne i alle tilfælde ikke konstatere synlig forskel.
Prismæssigt er de også sammenlignelige. Sidstnævnte ville for mig gøre valget meget let.