Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 18:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Sub m/XLS10" - Semi-FÆRDIG !! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 17 December 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:

Jeg har ihvertfald bestemt mig for at lave den med slaven pegende nedad, og den aktive fremad. Som du siger Thomas, så skal jeg nok overveje afstanden fra gulvet. Xmax på den slave er 22 mm, så med en 50 mm spike under, så er det forhåbentlig godt nok. Ellers må jeg jo igang med drejebænken og lave nogen selv

/hansson

Nu var det ikke så meget Xmax jeg tænkte på, men det det skal man jo også tænke på - det lyder næppe godt med en membran der klasker ned på gulvet 20 gange i sekundet

Det jeg egentligt tænkte på, var enhedens (ophængets) eftergivenhed. Hvis enheden kommer så tæt på gulvet at den "derved fangede" luftmængde virker som en fjeder, vil det påvirke enhedens data. Med 50 mm luft, så tror jeg ikke at der bliver nogen ændring i enhedens data.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 18 December 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hej Meier,

Jeg var inde i DAT igår, for at købe dæmpemateriale, og fortalte ham derinde om mine planer mht slavens placering. Og han fortalte mig faktisk at slaven ikke kan hænge på den måde, da den ikke kan holde sig selv oppe. Så membranen vil af sin egen vægt hele tiden være lidt for langt "ude". Så hvis jeg skal lave sub'en med en pegende nedad, så skal det være den aktive. Så det gør jeg så. Den aktive enheds Xmax er også "kun" 12 mm.

Derudover ville han jo meget gerne sælge med en Hypex DS 4.0, men den bliver der ikke råd til før jul.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 18 December 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

kan man måske få nogle billeder, det lyder nemlig meget spændende!
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 18 December 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej banz,

Lige i øjeblikket er der ikke så meget at tage billeder af. Men i aften sætter jeg mig lige ned og laver lidt nye tegninger til det endelige design. Dem skal jeg nok smide herop.

Enhederne kommer forhåbentlig imorgen med posten, og dem kommer der selvfølgelig også lidt billeder af.

Lige nu står den tilgengæld på julebag!

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 19 December 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt nyt i mit projekt.

Mine enheder kom idag med posten. Sælger havde dog desværre ikke pakket dem ordentligt ned, hvilket resulterede i lidt ridser på slavens membran. lidt trist nu hvor det er den der skal pege fremad.

Men ellers er sådan en XLS 10" rimelig fed, både i bogstaveligste forstand og i overført betydning. Billederne er taget med mit webcam, så bær over med kvaliteten



Ja det er så bagsiden.




Her til venstre er slaven så. Det er én på 400g. Og i forhold til den aktive enhed, er den virkelig let. Så den magnet vejer virkelig meget.



Jeg har aldrig selv haft så stort legetøj, så jeg er bare lidt imponneret Her er den føromtalte magnet. Mit dankort ligger langt væk - he he



Mht. designet, så har jeg altså besluttet at lave den med den aktive enhed pegende nedad (med lange spikes, så der er nok plads til membranen) og slaven pegende fremad. Jeg vil senere anskaffe mig en Hypex DS 4.0, der skal bare lige være råd først.

Da jeg holder mig til en slave, og går lidt ned i netto-volumen, kan brutto-volumen også gøres ret småt. Bruttovolumen bliver på 27 liter, så netto bliver omkring 20-22.
Skal det plads som dæmpematerialet fylder også trækkes fra? For så skal kassen lige forstørres lidt.
De endelige mål på kassen bliver 350 hele vejen rundt, bygget i 25 mm MDF. så skulle jeg kunne holde de indre afstivninger på et minimum. Den interne kasse til forstærkeren stiver også lidt af.



Her er kassen så set fra toppen, uden topplade. Som tidligere fortalt er enhederne tegnet lidt større end de egentlig er, så jeg er 99.99% sikker på at der er plads til skidtet i kassen. Hvis der er noget der kommer til at knibe, så er det kassen til forstærkeren. Men som nødløsning, kan den hæves lidt fra bagpladen, så den kommer længere ud af kabinettet. Den opmærksomme forum-rytter kan se at der på indersiden af udskæringen til enhederne er lavet en lille runding af kanten, så luften omkring enheden kan komme bedre omkring.

Det eneste jeg er bange for lige pt. er hvorvidt MDF-pladen kan holde den aktive enhed. Når den hænger som normalt, vil selve stellet i enheden jo også hjælpe lidt til med at holde sin egenvægt.




Her er kabinettet så set lidt nedefra. Jeg skal så have fat i, eller selv dreje nogle forholdsvis lange spikes, som dyret kan stå på. Selve membranophænget stikker jo ret meget ud på enheden, og da den har en vandring på 12 mm, så vil jeg som minimum have 50 mm frigang til gulvet.

Som sagt tidligere, får jeg desværre ikke tid til noget byggeri før jul, men mon ikke jeg kommer igang imellem jul og nytår. det er jo svært at holde fingrene fra det

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 20 December 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hey,

Tænkte, hvordan kan det være at du har valgt XLS serien, og ikke XXLS ? De nye XXLS kan ikke gå i bund på samme måde som XLS serien.

Både enheder samt slaver skulle gerne komme i flamingo som er støbt til enheden, samt pap uden om. Så kan der ikke ske enheden noget. Eller er det brugte enheder du har købt?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 20 December 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Enhederne jeg har købt er brugte, og de blev ikke sendt i original embalage.

Grunden til jeg ikke købte XXLS er den simple grund at der ikke er råd til det. Men hvis der skulle blive råd, så burde man vel kunne skifte enhederne og beholde kabinettet? Og da sub'en skal spille i et rum på 12 m2, skulle XLS kunne holde.

Det virker som om du har styr på hvad du snakker om, her og i andre indlæg - Synes du det er et fornuftigt projekt?

/hansson

Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 20 December 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

ok, hvad kommer til at drive denne sub?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
syska
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 493
Sendt: 20 December 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
ok, hvad kommer til at drive denne sub?

Tror det bliver en Hypex DS 4.0, det skriver han i hvert fald selv :-) Men det kommer først til at ske når han får råd :-) *heheh* men hvad han så vil drive den med inden aner jeg ikke.... Men et kan jo ske han har en gammel amp der skal bruges til at starte med *hehehh*

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 20 December 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

syska skrev:

banz skrev:
ok, hvad kommer til at drive denne sub?

Tror det bliver en Hypex DS 4.0, det skriver han i hvert fald selv :-) Men det kommer først til at ske når han får råd :-) *heheh* men hvad han så vil drive den med inden aner jeg ikke.... Men et kan jo ske han har en gammel amp der skal bruges til at starte med *hehehh*

// ouT



Det bliver ganske rigtigt en Hypex DS 4.0. Mindre kan vel ikke rigtig gøre det. Hvis der er nogen derude, som har prøvet lignende opsætning med mindre effekt, vil jeg meget gerne høre om jeres erfaringer.

Da jeg allerede har en lille sub kørende lige i øjeblikket, så er det her ikke noget hasteprojekt. Derfor regner jeg stærkt med at have investeret i den forstærker, så jeg ikke skal spille den med noget andet.
Meningen er at det skal være noget jeg kan hygge mig med i løbet af det meste af januar. Jeg har tilgang til et lille værksted, hvor det meste af maskineriet er blevet skiftet ud, så jeg skal lige bruge lidt tid til at øve mig og den slags.

Derudover vil jeg gerne bruge den nødvendige tid det kræver at få finishen lavet ordentligt. Jeg har tilgang til sprøjtepistoler og alverdens slibemaskineri, så jeg er fortrøstningsfuld.

Jeg har fået en henvendelse om hvilket program jeg har benyttet til at lave de 3D-tegninger med. Hvis der er flere nysgerrige, kan jeg sige at det er Pro Engineer Wildfire 2 fra PTC.

/hansson


Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 21 December 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Så er der endnu lidt nyt.

Jeg kan se at der har været næsten 1000 mennesker inde og kigge - I skal være velkomne til at smide en kommentar.

De tidligere billeder af enhederne var lidt kornede, så her kommer lige et taget med et kamera:



Ja de fleste ved vel hvordan de ser ud. Og når jeg ser dem i forhold til min meget lille stue, så kan jeg dårligt klage over størrelsen


Som jeg tidligere har nævnt, så var jeg på udsigt efter nogle lange spikes, så bassen der peger nedad kan få lidt luft. Jeg opdagede hurtigt at hvis man skal have nogen der skaber den nødvendige frigang, så bliver det lidt dyrt.
Så jeg laver dem sgu da bare selv. Og råmaterialet kom julemanden lige forbi med idag



Det er en Mother af en stang, Ø42 mm og lidt over en halv meter lang.
Og jo, det er lidt stort, men når de skal være 6 cm lange (evt. 7), så synes jeg det bliver pænest med en ordentlig tykkelse i toppen. Den skal jo helst se lidt macho ud.

Det endelige resultat med spikes Ø40x60mm, kommer til ligne det her:



Jeg fik også lige opdateret tegningen af enhederne, så de rent faktisk ligner en XLS.

Nu skal jeg bare igang. Og jeg får nok svært ved at vente helt til det nye år!



/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
syska
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 493
Sendt: 21 December 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hvad man kan sige, det ser jo strålende ud....

hvis du ikke kan vente er det jo bare med at komme i gang :-)

No pain, no gain :-)

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 23 December 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

syska skrev:

hvis du ikke kan vente er det jo bare med at komme i gang :-)



Som sagt, så gjort.

Jeg har nu været i værkstedet et par timer (tiden går hurtigt), og lavet lidt dreje-arbejde.
Desværre løb kameraet tør for strøm lige da jeg tændte for det. Men heldigvis lavede jeg kun skiverne hvor de fire spikes skal stå i.

Så til det seriøse arbejde med at få drejet de fire spikes, skal jeg nok sørge for at have kameraet klar.

Men her følger lidt billeder af det færdige arbejde, taget med friske batterier herhjemme:



Nu hvor de kommende spikes kommer til at blive forholdsvis store, må skiverne jo også vokse lidt.
Resultatet blev en skive 8 mm tyk, og med en diameter Ø40 mm.



Skiven har også fået en 4x4 mm reifning. Hullet i midten blev lavet med et 10 mm bor, hvor jeg kørte ned, så konusens største diameter (altså i toppen af hullet) er ca. 8 mm.

Mens det hele sad i drejebænken fik det lige en tur med en klat autosol, men som billederne viser skal det lige have en tur mere. Ellers ærgerligt, for da de sad i drejebænken kunne jeg spejle mig i dem.

Jeg kommer nok til at arbejde videre med selve spiken 1. juledag. Nu har man jo blod på tanden.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 23 December 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Det ser sku pænt ud

God vind med resten af projektet

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 23 December 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jo tak Meier.

Men det var jo ikke lige den sværeste geometri at trylle frem i drejebænken.

Men det er meget rart at starte med det lette, så man lige får en idé om hvilke spindelhastigheder samt tilspændinger der passer i det materiale.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 23 December 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

det ser da ud til at det godt kunne blive til noget rigtig godt! hvor meget regner du med den kommer til at koste dig når du er færdig?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 23 December 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jo tak banz,

Den endelige pris ligger vel i omegnen af 4-5k. Men mange af tingene har jeg liggende fra før, og den stang med alu var en free-bee Så eneste store udgiftsposter er enheder og forstærker. Enhederne fik jeg brugt til en rimelig pris, hvorimod forstærkeren nok skal købes fra ny. Selve finishen bliver nok også lidt halvpebret, men det har jeg slet ikke begyndt at tænke på endnu.

Men siden jeg bare tager den helt med ro, så strækker jeg jo udgifterne udover nogle måneder, og så mærkes det jo ikke så meget på pengepungen.

/hansson

Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 25 December 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Så er der endnu engang lidt updates.

Som i har læst og set, er jeg igang med at fremstille mine egne spikes. Sidste gang lavede jeg "skålene", som de skal stå i, idag kom jeg igang med fase 1 af selve spiken.

Idag havde jeg friske batterier med til kameraet, så nu er der lidt billeder fra produktionen. Billederne bærer dog lidt præg af, at jeg ikke er født med 3 arme.

Til at starte med kommer råmaterialet i kloen, og jeg drejer diameteren ned fra Ø42 til Ø40 mm.




Den runde ting er kloen...




Her er stangen drejet ned til Ø40 mm. Efter indgreb, får materialet en lidt mat overflade, men det bliver der gjort noget ved senere.

Så skal der til at laves skrå flader. Jeg besluttede mig for en vinkel i spidsen på 40 grader. Det skal der så lige gøres klar til:



Som det kan ses, er medløberen her drejet 20 grader. Da det er et omdrejningslegeme, bliver vinklen i spidsen så 20+20=40 grader.

Det dumme med denne drejebænk er at der ikke kan sættes automatisk tilspænding på medløberen (jeg ved faktisk ikke om man kan det på andre bænke).

Det resulterer altså i at man skal køre tilspændingen med egen hånd.



Her har jeg kommet lidt hen ad vejen med de skrå flader. Som det ses er den skrå flade ikke særlig pæn. det skyldes ujævn tilspænding, men da jeg her i starten kun skal have høvlet en masse materiale væk, har det ingen betydning. Desuden skyldes det, at det er meget svært at både styre en jævn tilspænding og samtidigt smøre lidt.
Når man arbejder i alu, skal der bruges sprit, så den fik lige en sjat før jeg begyndte at køre ved hver tilspænding.



Samme som ovenfor, bare anden vinkel.

Grunden til jeg stoppede her, (udover for at tage et billede) er fordi jeg skulle øge spindelhastigheden. Periferihastigheden afhænger selvfølgelig af diameteren, og da jeg den hele tiden bliver mindre, må man på et tidspunkt sætte spindelhastigheden lidt op.
Til de nysgerrige startede jeg med 640 RPM, og satte den siden hen op til 975 RPM.

Efter man har fortsat et stykke tid med de skrå spånner, ender det med at se sådan ud:





Den er ikke helt spids, men laves den alt for spids, vil spidsen alligevel flyde ud, når højtalerens vægt kommer ovenpå.

Som det kan ses er overfladen lidt kedelig, så må man bruge lidt magi. Magien findes på tube, og ligner det her:



Det kan påføres manuelt, også skal der ellers aes til det bliver lækkert.
Men når man alligevel har skidtet i en bænk der kan dreje hurtigt rundt, kan man lige bruge et lille trix:



Til at starte med er det autosol ganske hvidt, sidenhen bliver det gråt, og til sidst sort. farveskiftet er naturligvis de små alupartikler, som autosolen polerer af. Efter det har været sort et stykke tid, forsvinder det ganske stille, og så bliver man måløs. Og det er hver gang.



Billedet snyder måske lidt, men det er blevet virkelig lækkert.
Det kan dog gøres helt perfekt ved at starte med en tur slibepapir (korn 1200), men da jeg kun havde korn 800 til rådighed (alt for groft), gik jeg bare direkte til autosolen.

Jeg nåede at lave 3 stk her til aften. Så jeg mangler én endnu. og når den er klar, skal jeg dreje dem ned til Ø8 mm, og give dem et gevind, så jeg kan montere dem i højtaleren.



Den til højre ser lidt forkert ud, men det har ingen betydning, da den del af spiken skal drejes ned til en mindre diameter.



Her sidder jeg så og siger bass-lyde, og leger jeg er en sub


Det var alt for nu, kom gerne med spørgsmål eller kommentarer.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 26 December 2005 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Det ser jo lækkert ud. Så mangler der vel bare gevind eller hva?

Inden du fastmonterer dine spikes vil jeg dog anbefale dig at teste med andre fødder som f.eks. kork eller gummi, da spikes i mange tilfælde ikke er den ideele løsning IMHO.

Løsningen med at putte en skive under spiken for ikke at få mærker i gulvet synes jeg også ophæver hele meningen med at have en spike, da du jo så har det samme overflade areal til at berøre gulvet som hvis spiken ikke var der. Meningen med spiken er jo at den skal bore sig lidt ned i gulvet så sub'en står helt fast.. Ved parketgulv kan dette dog være et problem da den så får gulvet til at spille med og i disse tilfælde kan en alternativ fod af f.eks. kork levere et bedre resultat.. men det er jo dit øre der skal afgøre hvad du synes der lyder bedst

Jeg synes dog helt bestemt det er umagen værd at prøve de alternative fødder.. det er jo praktisk talt gratis at prøve med kork eller gummi.

Men der findes allerede utallige tråde om dette emne som f.eks.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29576&P N=1
og
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23523&P N=0&TPN=1

__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 26 December 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

hej sn1009,

Tak for kommentaren.

Du har da ret mht. koblingen til gulvet. Men der var visse grunde til jeg valgt lige præcis spiken. Da jeg har en enhed pegende lige nedad, kræver det en del frigang, og en korkfod på 5-6 cm, synes jeg ikke ville være pænt.

Alternativt, kunne man lægge et lag kork under skiven som spiken sidder i (eller gummi, eller VT fødder).

Men som sagt, det er primært frigangen, som krævede at jeg bruger spikes. Og samtidigt synes jeg det er kanon flot.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes