Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2024 | 21:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bohlender Græbener NEO3 PDR (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej jeg ville bare lige høre om der er nogen som har set nærmer på denne Bohlender Græbener NEO3 PDR diskant

Og har lidt erfaring med den hvordan den spiller med eller uden bagkammer

Den kan købes hos www.dynabel.no

Havde tænkt mig at sætte den sammen med en 18W/8546-00 da jeg ligger inde med sådan et par 

 

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at afmonter bagkammert og sætte det på igen uden de store problemer hvis man køber den version med bagkammer

Fordi det giver jo gode muligheder for at eksperimenter lidt  hvis man kan det
Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N
 
ebbe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2003
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Opgiv med det samme. Scanspeken er ikke hurtig nok. Du vil være bedre tjent med en god dome eller en ring radiator. Hvis du skal bruge bånd skal du anvende enheder der ikke er designet til lave delefrekvenser som scanspeak.

En anden ting er at de bånd du nævner er ret så plagede af resonanser som du måske ikke ser så tydeligt på de målinger de offentliggør, men som træder ret tydeligt frem nå du først får dem landet.

mvh

Til top Vis ebbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebbe
 
HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej Martin,

Det *kan* godt være at Ebbe har ret, men et "Opgiv med det samme....." er altid kedeligt.........

Jeg er selv igang med at eksperimenterer med et sæt NEO3PDR (den rå version) - Vi er lige lidt fra at der kommer lyd igennem, så jeg kan desværre ikke af/bekræfte Ebbes rensonansteori (Har dog også hørt den fra andre sider).

Accelerationsfaktoren (løseligt taget som BL divideret med bevægelig masse - gang med 1000 med de sædvanlige enhedder) ligger for dine Scanspeak omkring 430, hvilket ganske rigtigt ikke er det højeste der er set. Jeg eksperiemeterer selv med Audax HM170Z18 (Spec sheet her: http://www.partsexpress.com/pdf/296-076.pdf) som burde ligge noget højere omkring 560. På tegnebrædtet er et 2. ordens delfilter ved ca. 2,8 KHz. Om det passer sammen, og lyder godt? - well only time will show.

På grund af båndelementets fysiske opbygning vil der altid komme en resonans givet ved afstanden mellem båndet og magnetsystemets bagplade/huset. Så vidt jeg kan læse mig til er dette ved ca. 10 Khz på NEO'erne, og det kan blive nødvendigt at lave et 'pukkel' filter her. Selv eksperimeterer jeg med 'en invers transmissionslinie' a la B&W Natilus, men vil også prøve et simpelt lukket (lille) kammer - det er her vi er pt. men arbejder er midlirtidig strandet medens et målesystem fabrikeres (en gang selvbygger - altid selvbygger)

Inden du afskriver tankerne helt kan du måske finde lidt inspiration hos disse herrer, som hver især har nået resultater de selv var tilfredse med

Ex-monsters (NEO3 + Seas Excel): http://www.partsexpress.com/projectshowcase/exmonsters/exmonsters.html

Zircon reference tower (NEO3 + Vifa MG'er) http://www.lonesaguaro.com/speakers/zircon/zircon.htm

Så på med vanten - og lad os hører om du kommer vidre.

Mvh

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted
 
Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hmm øv hvad er det for resonanser du snakker om enheden er godt nok ikke så lineær men spredningen er da god  som jeg kan se så er frekvensgangen +- ca. 2dB fra 2K til 20 K Hz for den version med bagkammer og det er vel ikke så dårligt igen

 den uden bagkammer er det noget anderledes den skal vel fixes med et notch filter

jeg fandt et projekt med en Excel enhed fra seas http://www.partsexpress.com/projectshowcase/exmonsters/exmonsters.html

den enhed han bruger er den specielt hurtigere end scan speak enheden

 

grunden til jeg har set lidt på NEO3 PDR er at jeg lå inde med de såkaldte scan-speak enheder og godt kunne tænke mig at bruge dem til et eller andet

og så faldt jeg over de der NEO3 PDR bånd og de så jo spænde ud og så kunne jeg godt tænke mig at prøve noget nyt

også er de også billige har set dem til omkring 500 kr på en tysk side

 

men er der ikke andre der har lyst og viden om emnet som har lyst til at gå ind i debatten

og ebbe kan du ikke forklare lidt nærmer hvorfor det er en skidt ide med det projekt jeg er ved at kaste mig ud i  

Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N
 
Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

ups havde ikke lige set du havde skrevet HeJu
Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N
 
Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 358
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har brugt Neo3pdr (i hele 10 mdr sad de i et sæt højttalere) og har da stadigvæk et nyt sæt på lager.

Det er rigtigt den har resonanser og er lidt metalisk i lyden, men den er hurtig og har en god (læs: rigtig god) øvre mellemtone. Når det er sagt, så er det ikke en diskant for "living" men du skal sidde præcis "in the sweet spot", så snart man flytter sig fra lyttepositionen har den ikke en detalje at byde på. Jeg kan på en måde godt lide den, men den er ikke let at integrerer med en SS og kan heller ikke bruges til andet end ego-højttalere, det er jo meget typisk for ribbon i lille størrelse.
Hvis man skærer alt væk over 10 kHz kan den nok bruges (måske endda ret fint), men den kan ikke kombineres med nogen dome, til det er lyden alt for forskelligt.

Mvh,
Peter - AR
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted
 
HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej Peter-AR,

Er meget interesseret i dine erfaringer med NEO'en - så spørgsmålene presser sig på:

1) Er det versionen med faceplate og bagkammer du har brugt - eller noget andet? (hvad?).

2) Hvad er dine erfaringer omkring delfilter herunder specielt delefrekvens og stejlhed. Har du lyttet/prøvet eller simuleret dig frem til et delfilter. Jeg ser aldrig nogen induktans opgivet for denne enhed - og den er nok også lille, men må være der..........

3) Hvad har den spillet sammen med nedad til (mellemtone) og hvad er dine erfaringer om at få den til at hænge sammen med en normal 'dynamisk' enhed.

Med andre ord.... fortæl, fortæl, fortæl.....vi sidder oppe hele natten og venter på svar

Mvh

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted
 
Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 358
Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

1) Den med faceplate.
Jeg lavede forskellige forsøg, bl.a. med to stk. på hver højttaler, jeg prøvede også at fjerne face-pladen. Når face-pladen fjernes, så har den en næsten uhyggelig dårlig spredning. Her hjælper face-pladen helt klart. Det er også noget mærkelig dæmpning de har indsat i tweteren og den metal-forplade med huller, som sidder der hvor lyden skal komme ud, den burde ikke være der.

2) HVIS JEG HUSKER RIGTIGT (det er mere end et år siden jeg lavede forsøgene), så har den en "mærkelig" afrulning mod lave frekvenser, som på ingen måder ligner en Vifa ring stråler eller en hvilken som helst Scan Speak dome, men stopper pludselig ved omkring ca. 1kHz.
Jeg vil helst ikke udtale mig om filtret til denne, da det er for lang tid siden jeg har rodet med den og dermed risikerer jeg at svare forkert, jeg kan simpelthen ikke huske det!

Jeg brugte en 18W/8531G00 fra Scan Speak, som har en hurtig og formidabel mellemtone. Det kom da også til at spille så det var endda rigtig godt at lytte til, men man SKULLE sidde "in the very narrow sweet spot".

På grund af div. begrænsninger valgte jeg Hiquphon tweteren og det fortryder jeg ikke.

Mvh,
Peter - AR
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted
 
HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 02 September 2004 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

Orv mand.........

Faldt vha. søgefuktionen lige over et rigtigt interessant emne - af mig selv

Kunne man være så heldig, at der i den forgange tid, var nogle andre der havde gjort sig nogle erfaringer med sådan en NEO ting ??

Med håndkantslag

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes