Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: z4 dvi -> hdmi 1:1 mapping? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clasu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Status: Offline
Sendt: 01 November 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at skal investere i en z4 inden årets udgang, men der er lige et sidste punkt jeg er en smule i tvivl om.

I diverse tråde her på sitet skrives der meget om 1:1 mapping problemer på diverse lcd, plasma og projektorer. Derfor søger jeg et par klare svar vedr. 1:1 mapping på z4.

Kan z4 1:1 mappe et signal på hdmi indgangen der kommer fra en htpc med dvi udgang?

Kræver det en speciel frekvens (50/60hz) og hvilke problemer kan det medføre?

På forhånd tak

Til top Vis clasu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clasu

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 November 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Svaret findes i denne test :

http://www.avbuzz.com/audio-video/200510/ckl-sanyo-z4/index. htm

Z4 kan ifølge testen køre 1:1 pixelmapping ved 720p, dog kun ved 50 og 60 Hz.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Men 50 og 60 hz er vel også nok

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 02 November 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
nesdam skrev:

Desværre ikke hvis det skal være helt godt ved 24 Hz film.
Alle biograffilm er optaget med 24 billeder pr. sekund. De DVD film der også er lavet med 24 fps vises bedst ved 48 Hz eller 72 Hz.
Z4 understøtter dog også 1:1 pixelmapping ved 72 Hz, men der ser ud til at det giver andre problemer med Z4 så det er bedre at bruge 50 Hz eller 60 Hz:

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
jdg1 skrev:
nesdam skrev:

Desværre ikke hvis det skal være helt godt ved 24 Hz film.
Alle biograffilm er optaget med 24 billeder pr. sekund. De DVD film der også er lavet med 24 fps vises bedst ved 48 Hz eller 72 Hz.
Z4 understøtter dog også 1:1 pixelmapping ved 72 Hz, men der ser ud til at det giver andre problemer med Z4 så det er bedre at bruge 50 Hz eller 60 Hz:

Helt enig, men så er vi også nede i petisesserne, hvor NTSC ikke er 60hz, men 59.94 hz

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Helt enig, men så er vi også nede i petisesserne, hvor NTSC ikke er 60hz, men 59.94 hz
'Nej det vil jeg ikke sige.

At man skriver 59,94 Hz som 60 Hz har ikke noget med det at gøre, det er bare afrundet til nul decimaler efter kommaet når det skrives for nemheds skyld. Når der skrives 60 Hz menes der ofte 59,94 Hz, skrev man derimod 60,00 Hz, så ville der ikke menes 59,94 Hz.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hey Snurrerundtlyd

Aner selv intet omn dette, men hvor mange film på almindelig DVD er 24fps?

Er det virkeligt et reelt problem? Er Sanyo Z4 nu ikke helt god nok alligevel? Alle disse specs. forvirrer en del!

Mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

clasu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Reelt set bør man vel have samme problem med et alm. tv. det kører jo enten 50 eller 100hz og ikke 48 hz.

Endvidere er pal standarden jo 25 frames pr sekund, så film på dvd vil vel ofte have været igennem en pulldown proces, da de vel ellers ikke kan vises korrekt på et pal tv.

The PAL video standard broadcasts at 25 frames per second, so the transfer from film to video is simple; for every film frame, one video frame is captured. Theatrical features originally photographed at 24 frame/s are simply sped up by 4% to 25 frame/s. This causes a noticeable increase in audio pitch by about one semitone, which is sometimes corrected using a pitch shifter.

Jeg må sige at det ikke umiddelbart bekymrer mig så længe den kan køre 1:1 mapping i 50 og 60 hz.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

LBA75 skrev:
Aner selv intet omn dette, men hvor mange film på almindelig DVD er 24fps?

PAL film er konvertertes fra 24 fps til 25 fps ved at øge hastigheden med 4%, hvilket betyer at filmen bliver 4% kortere end originalen og lyden øges med 4% i frekenvs.
Hvis PAL DVD'en er inspillet med de origianale 24 fps sættes et flag så der fortæller afspilleren at den skal afspilles med 25 fps.

NTSC film er som regel indspillet i de originale 24 fps, men samtidigt sættes et flag på DVD'en der fortæller at materialet er 24 fps.
Når DVD afspilleren finder ud af at materialet er 24 fps og ikke 29,97 fps, så sørger den selv for at konvertere det til 29,97 fps med en metode der kaldes 3:2 pulldown. Det foregår i to trin. For at lette konverteringen til 29,97 fps sænkes hastigheen først 0,1% til 23.976 fps så det går op med de 29,97 fps i NTSC formatet ved hjælp af 3:2 pulldown. Derefter foretages selve 3:2 pulldown konverteringen.
At konvertere fra 23,976 til 29.97 giver en del problemer med "hakken" i billedet, når der er bevægelse i billedet. Det er derfor noget bedre at afspille disse NTSC film med de originale 23,976 fps end 29,97 fps, hvis både afspiller og display tillader det.

PAL film har ikke de fejl med hakken i billedet der indføres med 3:2 pulldown, men til gegæld afspilles PAL film for hurtigt og lyden bliver også 4% højere i tonen, hvis der ikke kompenseres for lyden i redigeringen. Kompenseres lyden derimod vil den ikke være 100% synkroniseret med bevægelserne på billedet fordi lyden vi være langsommere end billedet når man f.eks. ser en mand snakke.

LBA75 skrev:
Er det virkeligt et reelt problem? Er Sanyo Z4 nu ikke helt god nok alligevel? Alle disse specs. forvirrer en del!

Hakken ved konvertering fra 24 fps til NTSC (29,97 fps) er et reelet problem og kan være ret generende. Ved konvertering fra 24 fps til PAL (25 fps) har man derimod ikke det problem, men derimod det problem at filmen afspilles 4% for hurtigt og lyden ikke bliver helt korrekt. Det sparer dig selvfølgelig lidt tid når du ser film, det kan måske betragtes som en fordel - tid er penge som man siger.
En biograffilm på 100 minutter tager således kun 96 minutter at afspille på et PAL system.

Læs mere om Telecline, 3:2 pulldown osv. her:
http://www.answers.com/telecine
http://www.answers.com/3:2 pulldown
http://www.divx.com/support/guides/guide.php?gid=10

Men hvis du afspiller PAL film, så behøver du ikke at bekymre dig om hakken ved 3:2 pulldown.
Hvis dit udstyr ikke er i stand til at vise et 48 Hz eller 72 Hz signal, så er der heller ingen grund til at bekymre dig om projektoren udnerstøtter det, medminre du også udskifter andet.
Det er kun hvis du afspiller NTSC film at det er en reel fordel at kunne afspille ved de originale 24 fps.

Sanyo PLV-Z4 betragtes sammen med Panasonic PT-AE900U som de bedste LCD projektorer på markedet pt. Du bør nok sammenligne de to modeller inden køb.
Tapeconnection forhandler f.eks. begge modeller.

Læs denne sammenlignende test af de to førende LCD-projektor modeller på markedet pt.:
Panasonic PT-AE900U vs. Sanyo PLV-Z4 http://www.projectorcentral.com/ae900_plvz4.htm
Review: Panasonic PT-AE900U http://www.projectorcentral.com/panasonic_ae900.htm
Review: Sanyo PLV-Z4 http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv-z4.htm

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 02 November 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

LBA75 skrev:

Det er på ingen måde et "problem", og _SLET_ ikke noget der skal afholde én fra at købe en Z4. I stedet for at være så panikslagen omkring petitesser i specifikationerne, så kom ud og se den - jeg er ret sikker på at du vil synes den er komplet uundværlig...

ALT kan forbedres, men mange af de ting der diskuteres til døde i fora som dette er reelt nogle små flueknepper-detaljer, som udelukkende diskuteres fordi det er de sidste rester der er at diskutere om, efter at alle de væsentlige detaljer ER bragt i orden. Der er efter min bedste overbevisning ikke én detalje ved Z4 der kan betragtes som et "problem", og som bør afholde folk fra at købe den. Men som sagt kan alt forbedres, intet er perfekt - men derfra til at gøre det til et problem, der er altså et stykke vej.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 02 November 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Fantastisk Snurrerundtlyd, manglede lige noget basic/avdanced viden om de generelle problemer.....tak

Angående Z4 og AE900, så er jeg så nogenlunde med. Har læst projectorcentrals test, og var med til "Projector Mekka 2" hos Otto TC (gamle modeller Z3 og AE700)......men tak alligevel. Jeg er heldigvis stadig på det niveau hvor jeg kan lære noget nyt hver dag

Er pt. igang med at bygge mig en HTPC, og er nu på udkig efter et "billede" (Projector/Plasma/LCD), så jef følger ivrigt med....

Mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

LBA75 skrev:
var med til "Projector Mekka 2" hos Otto TC (gamle modeller Z3 og AE700)......men tak alligevel.

Otto skrev iøvrigt her: http://tapeconnection.dk/tcasp/forum/topic.asp?TOPIC_ID=320 at de snart holder projektor mekka igen.
Noget nyt om en dato Otto?
Venter I på Sony HS60?
Hvilkenaf den nye modeller mener du er bedst?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 November 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
Noget nyt om en dato Otto?
Venter I på Sony HS60?
Hvilkenaf den nye modeller mener du er bedst?

Det bliver med rimeligt kort varsel, så det er om at være vågen - jeg venter ikke på HS60, jeg tror ikke på at den er lige om hjørnet - men jeg venter på Mitsubishi HC3000, uden dén synes jeg arrangementet bliver lidt forkølet. Det vil iøvrigt være et arrangement af kortere varighed, med færre projektorer at kigge på (de andre gange har de fleste alligevel ment at der blev spildt en masse tid på projektorer der ikke rigtigt var interessante), og så bliver det et mere åbent arrangement, der gentages nogle gange i løbet af dagen så flere får muligheden for at se projektorerne i aktion. Hvis der er 10-15 stykker der efterfølgende gerne vil have "den store tur", så tager vi den derfra.

Som jeg skrev i min sammenligning mellem Z4 og AE900, så ligger de meget tæt - men Z4 får min stemme pga. et overall lidt mere naturligt, "rigtigt" billede. Men det er _absolut_ ikke et spørgsmål om "god og dårlig"...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 November 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

LBA75 skrev:
Jeg er heldigvis stadig på det niveau hvor jeg kan lære noget nyt hver dag

Bare rolig, det er vi alle sammen!

clasu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Otto:

Hvor kan man holde sig up-to-date på datoen for projektormekka?

Jeg er fra Holstebro, men vil meget gerne med, og vil derfor nødigt overse adviseringen hvis den foregår et sted jeg ikke lige kommer forbi.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Her er en test mere af Sanyo PLV-Z4:
http://www.hdtvexpert.com/pages/plvz4_sanyo.htm

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

clasu skrev:
Otto:

Hvor kan man holde sig up-to-date på datoen for projektormekka?

Godt nok hedder jeg ikke Otto og arbejer ikke i TC, men "projektormekka" foregår i morgen og overmorgen. Jeg så det i deres annocne i MetroXpress Århus i dag:

http://tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=vis_event&am p;am p;am p;Eventid=156

Søndags-åbent med projektor-tema!

Med udgangspunkt i den nyeste generation af projektorer holder vi ekstraordinære åbningstider i Århus-afdelingen lørdag den 12. november og søndag den 13. november.

Helt specifikt vil der være mulighed for at se de to LCD-nyheder Panasonic PTAE-900 og Sanyo Z4 i direkte "kamp", samt det nye DLP-kup fra Mitsubishi, HC 3000. Søndag får vi besøg af John fra Quality Screen, der vil besvare alle spørgsmål mellem himmel og jord, omkring det rigtige valg af lærred.

Åbningstid lørdag og søndag: 10-16.

clasu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Tak, jeg havde selv spottet den her på forummet. Men ellers tak for informationen.

Jeg hopper i bilen mod århus imorgen :) 

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Her er en test af både Mitsubishi HC 3000, Panasonic PT-AE 900 og Sanyo PLV-Z4 som alle er med på TCs projektorweekend: http://www.cine4home.de/tests/projektoren/MitsuHC3000/Previe w/HC3000Prev.htm

Test af Panasonic PT-AE 900:
http://www.cine4home.de/tests/projektoren/PTAE900/PT900Test. htm

Og noget om Sanyo PLV-Z4 fra samme side:
Sanyo PLV-Z4 test: http://www.cine4home.de/tests/projektoren/SanyoZ4/Z4Test.htm
Sanyo PLV-Z4 tuning: http://www.cine4home.de/Tuning/Z4/Z4Tuning.htm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes