| Forfatter |
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har fået solgt mit anlæg og fik mine elskede Audiovector M1 Super hjem fra England i god stand. Dertil skulle der jo en ny forstærker. Valget faldt på en Harman Kardon HK3470. Nu har jeg så brugt weekenden på at lave nye kabler. Jeg købte 305m RJ45 Cat 5e kabel tog 4 kabler af 8m og fjernede den yderste beskyttelse, og flettede 3 og 3 adgangen indtil der ikke var flere kabler tilbage. Jeg fandt polyester strømpe til overtrækning hos rs-components.dk til 50,- for 5 mm. Der skulle selvfølgelig også sort og rød krympeflex til, så det blev også købt. Jeg har desværre ikke fået taget nogen billeder af kablerne endnu, men her er et link som jeg har fundet inspirerende.
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
Nu sidder jeg og hører på musikken, og lyder er aldeles god, men jeg kunne godt tænke mig lidt dybere lyd, og tænkte derfor på at lave eller købe en EQ og booste signalet, ca ved 20hz. Jeg har prøvet at finde DIY guides på nettet, men der har ikke rigtigt været noget. Så har jeg prøvet på at finde en bas EQ på nettet, men det er helt umuligt. Meningen var at jeg kunne tilsluttet den imellem Pre-out of Main-In på forstærkeren, og på den måde booste bassen lidt.
Jeg har en funktion på min forstærker der hedder XMax, men hvad er det lige den er til? Når jeg sætter det til lyder lyden rent sagt af h..... til.
Jeg vil meget gerne håber hvad i har gjort for at få lyden bedre. Jeg kan klart anbefale RJ45 højttalere kable projektet. Diskanten er meget bedre i dem end de gamle 230v kabler.
Nu hvor jeg har fået mine højttalere skal jeg have nogen standere, og det er jo svært at finde noget som kæresten også syntes om, derfor har jeg kigget lidt på nogen gips søjler. De vejer 45kg+ og passer meget godt ind i stuen, men er det langt ude?
Efterhånden er der kommet mange kabler, og de skal jo skjules på en eller anden måde. Har i nogen triks til hvordan de skjules pænest. Jeg har en hylde til at hænge på vægen hvor forstærkeren står på. Der er ca 1m ned til gulvet og kablerne hænger ret ud sagt og flavere rundt omkring. Jeg har set lidt på kabel skjulere, men jeg syntes de er lidt grimme i plastic. JEg tænkte på at få lavet en pæn en i metal, eller træ.
Jeg tror at det var alt.. Jeg håber ikke jeg har rodet alt for meget rundt i det hele 
Mvh Michael Thomsen
|
| Til top |
|
| |
HansC. Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om at du har hygget dig i weekenden?? 305 m kabelfletning?? 
Tillykke med dine M1 Super - jeg mener ikke at der er nogen grund til at "booste" området omkring 20 Hz - M1 spiller næppe under 40-50 Hz??
Jeg kender ikke lige h/k 3470, hvad er det for en sag?? - På min h/k er der noget som hedder Vmax - ikke Xmax??
/HC
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er det lige man sletter et indlæg?
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans
Det blev til 4 kabler af 8 meter, vært kabel er lavet a 4 x 8m rj45 kabel, så jeg har vabler 
De spiller vel til ca. 40hz, men grunden til at jeg spørger er fordi jeg har ikke pt. råd til en Audiovector subwoofer, så det må vente til senere.
Det hedder selvfølgelig Xmax :) Vmax er jo et magasin. HVad er det helt precis det er. Da jeg så på forstærker så jeg på en HK 670 som mange efterhånden har, og siger lyder rigtig godt. Jeg lånte en af en ven, og fik en HK 3470 på prøve. Forskellen var ikke stor, men alligevel nok til at jeg valgte 3470. Den yder lidt mere (2x100w RMS 8 Ohm 20-20KHz 0.07%THD)
Her er et link til "dyret"
Jeg kiggede lige i et enme omkring højttalere standere, hvor en havde en ide om noget med et beton rør og en støbt bund, eller flise. Det kunne da se meget godt ud hvis man bearbejdede det lidt. Male dem hvide og sådan noget.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Audiovector M1 super spiller til 50 Hz. Derfor vil det vel hjælpe nul og nix at booste den ved 20 Hz, eller tager jeg fejl?
Derimod kan du vel booste den ved 50 Hz for at få mere bas...? Du kan jo ikke bruge en eq til at få dybere bas. Kun mere bas.
Men tillykke med det. Den lille højtaler er ufattelig pæn efter min mening. Jeg har aldrig hørt den, men jeg er selv meget glad for M3, og det er jo nærmest det samme. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rune..
Det var måske overdrivelse af sige 20Hz, men måske kan jeg forklare det på en anden måde.
Hvis vi siger den ved 40Hz er -3 db ønsker jeg at booste signalet der med +3db så jeg dermed får en længere linær kurve, så den måde kommer længere ned. Jeg ved at mange gør det ved subwoofere, for at få dem ned til 20Hz og under.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha. Det lyder sandsynlig, men jeg er ikke ret stiv ud i det her... Derfor var mit indlæg også ment som en slags spørgsmål, da jeg håbede på, at en anden ville uddybe det nærmere.
__________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
HansC. Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Michael,
Jow, Vmax er et bilblad, men ikke destomindre er der mulighed for at vælge Vmax på nogle h/k maskiner
Det lyder som om at du skal prøve med en equalizer. Ærgeligt at du ikke bor i København - Ellers kunne du lige ha' lånt en eq af mig.
/HC
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan forklare hvad Xmax gør?
Jeg regnede også med at det var en EQ, men jeg havde måske håber på en mindre og pænere måde. Det ser ikke så pænt ud med en 24 bånds EQ, ovenpå H/K'en Men ellers tak for låne tilbudet.
Hvor kan jeg købe en EQ, det er jo ikke noget problem at finde en til diskoteks brug, men hifi brug er straks værre.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den eneste rigtige måde at få dybere bas, er at benytte et linktwitz greiner kredsløb. Men det kræver dog at du kan noget elektronik og har adgang til noget målegrej.
Her er et link
http://tkhifi.homepage.dk/Linkwitz-greiner-konstruktion/linkwitz-greiner.html
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
Jeg har fundet det som jeg søgte, men desværre er de en lidt dyr løsning. Jeg håber evt ved hvor jeg kan købe et alternativ til boxen.
http://www.marchandelec.com/wm8.htm
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Den eneste rigtige måde at få dybere bas, er at benytte et linktwitz greiner kredsløb. Men det kræver dog at du kan noget elektronik og har adgang til noget målegrej.
Linkwitz/Grainer er, som du skriver, den HELT KORREKTE måde at få dybere bas på, og så endda UDEN 180 graders akustisk fasefejl!!!
MEN det er IKKE korrekt det kræver målegrej eller elektronik udstyr. Vi har nemlig introduceret vores JUSTERBARE Q-Controller modul til vores preamp og denne stereo-version koster kun 2222 dkr. inkl. moms. Det er et UNIVERSELT modul, som kan med to knapper på bagsiden af preampen (en til hver kanal), justeres til alle højttalere, der har et Q imellem 0.1 til 1.0. SÅååå, problemet er løst til endda til en BILLIG pris!!! Ifølge eksperter, så har de nået bedre resultater end de kunne opnå med TacT RCS.
De bedste hilsner,
Peter
www.Acoustic-Reality.com
|
| Til top |
|
| |
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gichael3257
Ja, vores modul gør faktisk det samme som denne, så der er ikke tale om en ny opfindelse, men vores pris er dog helt anderledes, ja meget billigere til en samlet og testet pris, inkl. en preamp man kan bruge eller lade være! Husk vores priser er inkl. moms, det er USA priser ikke.
Det er forresten "sjovt", hvorfor denne GENIALE opfindelse har været overset i så mange år, når det nu kan gøres så meget bedre end alle andre forslag til løsning af problemet!
Det er muligt at tilpasse højttalerens akustiske impedans med rummets akustiske impedans, hvorfor alt bas rum-korrektion er indbygget i denne feature, jeg tvivler på det kan gøres bedre.
Jo, det er også muligt at justere den akustiske energi-udstråling i rummet på portede højttalere, men kræver mere forsigtighed. Derfor anbefaler jeg altid portene lukkes (vi sender materiale med til at lukke portene), men kan også bruges uden porten lukkes (dog er sealed-box resultatet uden sammenligning). Årsagen er at bas-enheden har en resonans-frekvens i portede højttalere og i free-air, men når porten lukkes, så bliver der FULD kontrol over alle akustiske parametre, samt bas-enhedens resonansfrekvens sættes uhyggelig mange oktav op i forhold til dens arbejdsområde.
Ved alm. brug: Sæt højttaleren hvor du syndes (eller konen syndes) og juster så indtil det giver DIG den bedste oplevelse. Så let er det og det tager kun 5 minutter!
Mvh,
Peter
www.Acoustic-Reality.com
|
| Til top |
|
| |