Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Stationær MP3/OGG-spiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
maje09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 November 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at konvertere en del af min CD-samling til OGG-filer og er derfor på udkig efter forslag til lidt mere "HIFI-agtige" alternativer til diverse små, transportable MP3/OGG-harddisk-spillere fra et uttal af producenter. Jeg har selv en iriver IHP-140 som jeg er meget glad for, men som (selvfølgelig??) producerer en del støj ved tilslutning til større anlæg/højttalere. Jeg kender jo til CAMBRIDGE 640H fra HFK og denne virker jo også helt OK, men jeg var i udgangspunktet kun ude efter en enhed som kan afspille MP3/OGG-filer, som er rippet andetsteds (eller købt on-line...). Et vigtigt krav er også at der skal være skærm så man ikke behøver at have TV tilsluttet for at navigere rundt. Det er selvfølgelig også obligatorisk at der er andre udgange end et minijack...

Og så nærmer jeg mig spørgsmålet: Hvad er der egentlig af alternativer på markedet pr. dd. til denne brug?

Håber nogen derude har bedre oversigt over dette end mig!

Til top Vis maje09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maje09

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 November 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Har du tænkte på at bruge din IHP-140? Den er jo lidt unik, iogmed at den har optisk digital udgang, så med en ekstern DAC (som kan findes fra ca. 1500 kr. brugt), har du et rigtig godt setup. På den måde behøver du heller ikke opdatere forskellige afspillere, hvis du bruger din iRiver mens du er på farten.

maje09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Ja, tanken har strejfet mig, men jeg er lidt kritisk til begræsningen på de 40 GB, allerede pr. dd. har jeg over 20 GB liggende og pladesamlingen bliver vel næppe mindre i fremtiden ?? 

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

maje09 skrev:
Ja, tanken har strejfet mig, men jeg er lidt kritisk til begræsningen på de 40 GB, allerede pr. dd. har jeg over 20 GB liggende og pladesamlingen bliver vel næppe mindre i fremtiden ?? 

Så bare vent til du beslutter dig for at rippe din cd-samling til lossless (som din iRiver forøvrig også understøtter med det alternative "RockBox" firmware)

Det eneste alternativ, jeg kender, er at bruge din computer. Med den rigtige hardware, som fx SqueezeBox2 fra Slim Devices, kan du streame musikken til dit anlæg over trådløst internet. Men det er jo lidt noget andet, end det du egentlig søger.

maje09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 05:56 | IP-adresse registreret  

Orv - den firmware havde jeg faktisk aldrig hørt om! Det skal jeg prøve i eftermiddag. Ikke mindst virker det lovende at den har en feature der skipper mellemrummene mellem hvert nummer - en livekoncert bliver ligesom ikke helt det samme... Men hvilket "lossless"-format er det du tænker på? Så vidt jeg ved har både windows og Apple hvert deres format. Bliver disse filer slet ikke komprimeret? Og hvordan er det med lydkvaliteten i f.eks. tilsvarende OGG-fil??

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

maje09 skrev:
Orv - den firmware havde jeg faktisk aldrig hørt om! Det skal jeg prøve i eftermiddag. Ikke mindst virker det lovende at den har en feature der skipper mellemrummene mellem hvert nummer - en livekoncert bliver ligesom ikke helt det samme... Men hvilket "lossless"-format er det du tænker på?

Af lossless formater understøtter RockBox FLAC, WavPack og ALAC (Apple Lossless). Men hvis man ikke har en Mac, ser det ud til, at FLAC er det format de fleste vælger at supporte (bl.a. Squeezebox2). Gapless funktionen virker dog kun med MP3- eller OGG-filer.

maje09 skrev:
Så vidt jeg ved har både windows og Apple hvert deres format. Bliver disse filer slet ikke komprimeret? Og hvordan er det med lydkvaliteten i f.eks. tilsvarende OGG-fil??

Lossless filer bliver komprimeret i forhold til WAV-filer, denne komprimering sker dog uden tab af lydkvalitet - tænk på det som en avanceret form for WinZip til WAV-filer. Et album komprimeret til et lossless format, fylder normalt 50 - 70% af WAV-fil størrelsen.
Med OGG-filer derimod bliver noget lydinformationen skåret væk, så filerne bliver mindre end en tilsvarende lossless-fil, men samtidig bliver lydkvaliten også forringet. Hvis man skal bruge et "lossy" format (altså hvor lydinformation bliver skåret væk, til fordel for filstørrelsen) er kvaliteten af OGG-filer bedre end en tilsvarende MP3-fil.

maje09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv googlet lidt mere på nettet og det virker som om disse to alternativer er noget af det eneste der findes:

http://www.mvixusa.com/shop/mvixmultimediaplayerwfm-p-38.htm l

http://www.freecom.com/US-Product.asp?ID=999340&page=USM EDIAPLAYER&ProdID=1946

Er der nogen som har erfaring med disse??

Begge disse ser ud til at have interne skærme og samtidig mulighed for at køre OSD hvis TV er tilsluttet. Det ser også ud som om det er muligt at købe separate harddiske til begge, så evt. opgradering er fuldt mulig.

Man må vel gå udfra at den DAC der sidder disse maskiner ikke er verdens bedste så man kan vel hente en del bedre lydkvalitet ved at bruge en ekstern DAC? Jeg overvejer at investere i en surround-reciever a la Denon 3805/06 og så vidt jeg kan se er der digitale indgange på det fleste receivere. Vil det betyde at man kan hente et digitalt signal ud fra f.eks. en af ovenstående afspillere (eller min IHP140) og køre dem optisk ind i receiveren og lade dens DAC klare konverteringen? Så behøver man vel ikke en ekstern konverter? Hvis dette er muligt, hvordan fungerer dette så rent praktisk, hvilket kabel skal man bruge og hvad koster sådan et?

Håber at nogen har erfaring med dette, jeg synes det er lidt vanskelig at finde tilsvarende emner på nettet andetsteds.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

maje09 skrev:
Man må vel gå udfra at den DAC der sidder disse maskiner ikke er verdens bedste så man kan vel hente en del bedre lydkvalitet ved at bruge en ekstern DAC? Jeg overvejer at investere i en surround-reciever a la Denon 3805/06 og så vidt jeg kan se er der digitale indgange på det fleste receivere. Vil det betyde at man kan hente et digitalt signal ud fra f.eks. en af ovenstående afspillere (eller min IHP140) og køre dem optisk ind i receiveren og lade dens DAC klare konverteringen? Så behøver man vel ikke en ekstern konverter? Hvis dette er muligt, hvordan fungerer dette så rent praktisk, hvilket kabel skal man bruge og hvad koster sådan et?

Du kan sagtens tilslutte din IHP-140 til en surroundreciever, alt hvad du skal bruge er et optisk kabel (kan fåes fra 30 kr. og opefter, http://av-connection.dk/ har et stort udvalg). Du skal også bruge en adapter fra minioptisk til normal optisk stik, men kommer det ikke med standard?

Kan desværre ikke hjælpe dig med dit andet spørgsmål, da jeg har valgt at bruge min computer som musikcenter, og derfor ikke kender andre løsninger.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes