Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DVD kvalitet fra HTPC + HDMI spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 November 2005 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Hej.

1:

Hvordan er kvaliteten generelt, hvis man sammenligner afspilning at DVD film fra HTPC (MCE2005) med afspilning fra DVD-afspiller i 2000 kr klassen. Kan HTPC måle sig med DVD afspiller billed- /lyd-mæssigt.

2:

Jeg har et Panasonic TH-42 PV500, som jo har HDMI indgang. Men som jeg har læst i flere tråde her er det ikke optimalt at tilslutte sin HTPC via DVI>HDMI, men bedre at benytte VGA. Men hvordan forholder det sig så hvis man tilslutter en HDMI DVD-afspiller til sit 42" Plasma ? Er det så heller ikke godt. Jeg har prøvet at forstå alt det om diverse opløsninger, interlace, de-interlace, pixelmapping osv.  -  men jeg må indrømme at man skal holde tungen lige i munden for at kunne følge med, og det er ikke rigtigt lykkedes mig at forstå det endnu :-(

Opløsningen på PV500 er 1024x768, men HDMI standard er 720p - hvordan skal det virke sammen?

Kilde:
http://www.forbrugerelektronik.info/High_Definition_TV__HDTV .116.0.html#69

"For det tredie skal tvet kunne gengive et progressiv scanning på 720p (min. 1280 x 720 ved 50 & 60 Hz) eller kunne vise 1080 linier i interlaced scanning (min.1920 x 1080 ved 50 & 60 Hz) dette format ses under betegnelsen 1080i."

Jeg går da udfra at Panasonic har tænkt sig om, eller hvad.

I samme forbindelse kan jeg jo også se at jeg fra mit grafikkort (Geforce 6600 GT) og med de nyeste nVidia MCE 2005 drivere godt kan sende HDMI opløsninger til mit PV500.

Nogen der kan komme med en virkelig god pædagogisk forklaring ;-)

/Henrik

Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Generelt vil jeg sige at en HTPC kan lave et bedre billed end en DVD afspiller der ikke har DVI/HDMI. Har DVD afspilleren DVI/HDMI ligger de mere lige. Det endelige resultat vil så afhænge af hvilken DVD og hvilken HTPC samt hvor meget du gør ud af fin instille din HTPC.

Nu kender jeg ikke din projektor, som vel er en data proektor og ikke en film projektor, så med forbehold for dette i mine svar. De tråde du har læst der anbefalder VGA gælder for fjernsyn og ikke projektorer.

De fleste fjernsyn ændre opløsning på DVI/HDMI signalet til en lavere opløsning og derefter til opløsning på fjernsynet. Dette går ud over billed kvaliteten. Hvis du derimod forbinder til VGA og sætter din HTPC til den opløsning dit fjernsyn har viser den det i den opløsning uden først at sætte det ned. Det er det der refereres til med 1:1 pixel mapping.

Din projektor er 4:3 så hvis du forbinder den via DVI på en HTPC sætter du opløsningen på HTPC'en til 1024x768. Hvis du så afspiller 720p materiale fra din HTPC vil den ændre opløsningen inden det sendes til din projektor, som så vil vise 16:9 materiale med sorte bjælker foroven og forneden.

HDMI fortæller ikke noget om hvad opløsningen er. En HDMI afspiller kan sætte til at sende signalet i forskellige opløsninger. Disse opløsninger er bestemt at film/tv standarder PAL, NTCS, HDTV 720p og HDTV 1080i som de mest almindelige.

Hvis du forbinder en HDMI DVD afspiller til din projektor vil projektoren så ændre opløsningen til noget der passer til dens egne opløsning. Dvs. med HTPC er det HTPC'en der ændre opløsningen og med en HDMI afspiller, der jo nok ikke kan sende 1024x768, er det op til projektoren. Nogle projektorer er bedre til dette end andre. Da din ikke er en film projektor vil HTPC'en nok være bedre til dette end din projektor.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har da vist helt misforstået din post. Jeg læste det som om det var en projektor du ville tilslutte, så mit svar har vel bare forviret dig endnu mere, så det skal du se helt bort fra.

Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Bluesky - men jeg har IKKE en projektor men et Panasonic PV500 42" Plasma .

Kan du prøve med dine meget fine formuleringer at oversætte det til at omhandle i forhold til det

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Ikke rigtig så kommer jeg ude hvor jeg ikke kan bunde.

En Plasma har den krøle på halen at dens pixels ikke er kvadratiske. Så en Plasma med 1024x768 er 16:9. Hvordan den løser dette i forhold til en HTPC ved jeg egentlig ikke så meget om, og har ingen erfaringer med Plasma.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 03 November 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Emnet bliver taget op her
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344
Det er ikke særligt pædagogisk, men du kan jo prøve at se om det giver mening.

Et stykke nede på første side kan du se et billede som du kan bruge til at se om du har 1:1 pixel mapping på din skærm. Hvis du har det, så vil du nok ikke kunne få bedre billede.
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det link har jeg forsøgt at tygge mig igennem, desværre løber emnet der lidt hutigt off topic i løbet at de 16 sider.

Lad os i denne tråd holde os nøjagtig til første indlæg. Besvarelser på disse 2 spørgsmål håber jeg at der er nogen der kan hjælpe med:

Jeg gentager.

Hej.

1:

Hvordan er kvaliteten generelt, hvis man sammenligner afspilning at DVD film fra HTPC (MCE2005) med afspilning fra DVD-afspiller i 2000 kr klassen. Kan HTPC måle sig med DVD afspiller billed- /lyd-mæssigt.

2:

Jeg har et Panasonic TH-42 PV500, som jo har HDMI indgang. Men som jeg har læst i flere tråde her er det ikke optimalt at tilslutte sin HTPC via DVI>HDMI, men bedre at benytte VGA. Men hvordan forholder det sig så hvis man tilslutter en HDMI DVD-afspiller til sit 42" Plasma ? Er det så heller ikke godt. Jeg har prøvet at forstå alt det om diverse opløsninger, interlace, de-interlace, pixelmapping osv.  -  men jeg må indrømme at man skal holde tungen lige i munden for at kunne følge med, og det er ikke rigtigt lykkedes mig at forstå det endnu :-(

Opløsningen på PV500 er 1024x768, men HDMI standard er 720p - hvordan skal det virke sammen?

Kilde:
http://www.forbrugerelektronik.info/High_Definition_TV__HDTV .116.0.html#69

"For det tredie skal tvet kunne gengive et progressiv scanning på 720p (min. 1280 x 720 ved 50 & 60 Hz) eller kunne vise 1080 linier i interlaced scanning (min.1920 x 1080 ved 50 & 60 Hz) dette format ses under betegnelsen 1080i."

Jeg går da udfra at Panasonic har tænkt sig om, eller hvad.

I samme forbindelse kan jeg jo også se at jeg fra mit grafikkort (Geforce 6600 GT) og med de nyeste nVidia MCE 2005 drivere godt kan sende HDMI opløsninger til mit PV500.

Nogen der kan komme med en virkelig god pædagogisk forklaring ;-)

/Henrik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes