Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 22:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Harddisk/Lagerplads til MCE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 November 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har søgt lidt efter lagermedie til min HTPC - formålet er at have MEGET lagerplads, fex. til lagring af alle mine DVD'er online, optage kommende HD-TV osv - så det jeg er ude efter er at have MEGET lager plads. Har overvejet noget i denne stil:

http://www.tomshardware.com/storage/20050919/index.html

Jeg kan godt accepterer at der er blæser mv. og så stille den væk et passende sted og have access til den via Gigibit Ethernet.

Jeg syntes bare problemet er at alle de løsninger som jeg er faldet over er hammer-dyre.. Confused

Er der no'en der har nogle links/forslag mv. Ville være rart med plads ca. 4-5 diske på een gang i en raid 0/1 løsning, således de virker som een stor disk.

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 November 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Knudsen..

HVad er hammerdyr i dine øjne?? Der skal jo trods alt en raidcontroller, kabinet og disk til at lave det setup du ønsker..

Paqi

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 November 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Den billegste løsning er vel at købe eksterne hd, fx. fra La Cie på 1-2 TB tilsluttet via usb2.0 eller Firewire800/400.

Men knap så smart måske.

Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 November 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ude for det samme.

Jeg bruger min Xbox til at afspille DivX og alle mine serier ligger på en harddisk.

Jeg har gjort følgende.

Købt et VIA ME6000 (600MHz Epia Fanless), 256Mb DDR RAM, 40gb 2.5" Bærbar harddisk, og 2 x 300GB Maxtor USB harddiske. PSU har jeg strippet en almindelig PSU for blæser og det hele og brugt. Den laver ikke særlig meget varme, da VIA kortet max bruger 20w.

Jeg har så installeret Windows 2003 på maskinen, og på den måde kan jeg dele ting over netværket.

Et andet alternativ vil være Maxtor, eller plextor som er kommet med Eksterne harddiske med RJ45 stik. De er pænt dyre, men falder vel i pris hurtigt.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

gichael3257:

Jeg vil helst have at diskene køre som een samlet enhed. Det kan du vel ikke opnå ned ekstern 300Gb USB diske... og i givet fald kunne jeg lige så godt tilslutte disse direkte til MCE. Og 2*300 Gb reækker ikke ret langt med mindre man sletter ofte på sine diske... Og med up-comming HD matriale, ja så bliver plads på sine HD jo mere krævende...

Så hellere som Graa skriver med en La Cie på 1-2Tb... Ikke en ringe løsning.

Det ville være fedt om man kunne få et kabinet med plads til 4-5 diske og en raid-controller til billige penge (plus minus 2000 kr)... Men problemet som jeg ser det er at de fleste kan betydlig mere end jeg det jeg behøver (Raid5 osv.). Så spørgsmålet er om der findes en prisbillig løsning et eller andet sted...!

Ellers andre bud på relativ billig løsninger...????

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 November 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Du skal også bestemme hvilket niveau du ønsker af raid.

At køre raid 0 er virkelig noget bæ, da man i tilfældet af der ryger en disk, mister alt data. Det tror jeg vi er mange der har alt for mange dårlige erfaringer med. Så hvis det skal anvendes bør det man anvende RAID 5 men så er det altså 4 diske man snakker om :(

Derfor syntes jeg du skal droppe alt omkring RAID og så bare have x antal diske seperat.

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

PeterLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 November 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej Knudsen,

Jeg ville nok vælge at bygge en lille "server" pc. Altså blot en almindelig pc med lille cpu og ikke meget ram, men til gengæld montere:

• 3ware drivecase. Du kan fra 3ware få et kabinet med plads til 4 diske (hotswap) som monteres i et pc-kabinet hvor de fylder 3 5.25" pladser.
  • 3ware S-ATA raidkontroller f.eks. 3Ware 3W-8006-2LP Raid kit, "2 port S-ATA Raid Controller. Support Raid 0, 1, 10, 5, JBOD Fuld HotSwap & Hotspare support"
  • Så kan du jo f.eks. fylde Hitachi Vancouver diske i de 4 huller de kan købes fra 120-500 Gb i størrelse. Så kan du opnå 2Tb hvilket rækker noget tid.

Det bliver godt nok et helvede at tage backup.... det kræver en stor tape-streamer.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 04 November 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Der findes en del billige NAS løsninger fra bl.a Hawking - men du får måske et problem med store HD i den billige ende
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har søgt lidt mere of fundet en lille smule - ved ikke helt om det kan bruges endnu...

Har fundet lidt som måske kan bruges:

http://www.netgear.com/products/details/SC101.php

http://www.iomega-europe.com/eu/en/products/nas/nas_family_e n.aspx

http://www.buffalotech.com/documents/pdf/TeraStation_DS.pdf

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 09 November 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

cJoey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004
Sendt: 10 November 2005 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også anbefale at bygge en lille server, evt. af en gammel PC. Jeg har endda det nogle helt fine gamle servere på qxl til få penge, der er ofte plads til nogle hotswap diske.

Du har jo ikke brug for noget særligt ram eller cpu-kraft, så længe disk-controlleren tager sig at datastrømmen til diskene.

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

cJoey skrev:
Jeg vil også anbefale at bygge en lille server, evt. af en gammel PC. Jeg har endda det nogle helt fine gamle servere på qxl til få penge, der er ofte plads til nogle hotswap diske.

Du har jo ikke brug for noget særligt ram eller cpu-kraft, så længe disk-controlleren tager sig at datastrømmen til diskene.

Min erfaring er at PC'en ikke skal være en "gammel slæde" hvis den skal følge med og have en god disk/netwærks-performance... Det skal jo bruge til MCE og DVD'er online samt optaget TV... Så dur det ikke at den kommer bagefter af og til... Det ville være fint til fil-deling mv, men ikke til "streaming" af audio/video. Hertil skal man op i en hvis størrelse af CPU/hardware.

Binnerup skrev:
http://www.lime-technology.com/

Denne løser slet ikke opgaven:

each disk appears as a separate share... Og den slags findes der ca en million løsninger af...

Så kan man lige så godt bruge ekstern USB2.0 diske... som før øvrigt har en bitrate på 480Mbit/sek for en USB2.0.

Målet er: GigabitEthernet og en samlet disk (Raid 0) til billig penge...! Som sagt tidligere findes der skam løsninger den kan dette... og LANGT mere... Og det har jeg egentlig ikke brug for...

Jeg har for øvrigt snakket med en del her på det sidste som ønsker nettop den samme løsning.

MichaelMCE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2005
Sendt: 10 November 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:

Binnerup skrev:
http://www.lime-technology.com/

Denne løser slet ikke opgaven:

each disk appears as a separate share... Og den slags findes der ca en million løsninger af...

Så kan man lige så godt bruge ekstern USB2.0 diske... som før øvrigt har en bitrate på 480Mbit/sek for en USB2.0.

Målet er: GigabitEthernet og en samlet disk (Raid 0) til billig penge...! Som sagt tidligere findes der skam løsninger den kan dette... og LANGT mere... Og det har jeg egentlig ikke brug for...

Jeg har for øvrigt snakket med en del her på det sidste som ønsker nettop den samme løsning.

Tilgengæld har du her muligheden for backup hvis en disk skulle ryge sig en tur... (Og tro mig, det gør de helt sikkert!!) Og så er det jo kedeligt hvis du har kopieret hele din dvd/musik-samling ind, og det hele er mistet...

Jeg vil helt sikkert mene at denne løsnig, som Brian henviser til, er den mest hensigtsmæssige løsning når vi taler om flere terabytes af data.

Til top Vis MichaelMCE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelMCE

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 10 November 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Et eller andet sted er det et helt andet alternativ en de andre løsninger der er nævnt.

Grunden til at jeg nævnte den var at jeg syntes det er uhensigtsmæssigt eller direkte useriøst at koble et par firewire diske på, eller generelt at ligge mange data på et system uden datasikkerhed.

Fordelen ved LimeTech systemet er at det så vidt jeg ved er absolut billigste måde at komme til et RAID - den kører en RAID 4, og dvs. med 12 diske er det kun én disk der bruges til paritetsdata, og du kan dermed købe op til 12 diske, hvor du kun "mister" plads på den ene (paritetsdisken skal dog altid være den største, men kan flyttes). Jeg ser en del fordele ved den løsning:

1. Du kører RAID og har datasikkerhed for at du kan tåle at miste én disk.
2. I modsætning til de fleste andre RAID løsninger kan du starte med 3 diske, og putte flere i når behovet er der.
3. Du kan købe den til hver en tid billigste disk pr. gb og putte i, dvs. diskene behøves ikke være samme størrelse.
4. Det er formentligt billigste måde at komme til et RAID system på - deres software kan købes på en USB disk alene, hvor man så booter på USB disken.

Ja, pt. ses hver disk som en disk for sig - det har de gjort fordi at hvis man mister 2 diske samtidigt (fx. partitions disken, og en data disk), så mister man kun data på de diske, og ikke på hele RAID'et. De arbejder på at lave ét stort drev, men det vil betyde man ved 2 diske der crasher mister hele RAID'et.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

cJoey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004
Sendt: 10 November 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:

cJoey skrev:

Min erfaring er at PC'en ikke skal være en "gammel slæde" hvis den skal følge med og have en god disk/netwærks-performance... Det skal jo bruge til MCE og DVD'er online samt optaget TV... Så dur det ikke at den kommer bagefter af og til... Det ville være fint til fil-deling mv, men ikke til "streaming" af audio/video. Hertil skal man op i en hvis størrelse af CPU/hardware.

Jeg snakker ikke om en gammel slæde, men hvis du køber en decideret server der har fungeret som filserver for ca. 500 brugere, er jeg sikker på at den kan klare lidt streaming. Husk på at der sjældent vil være mere end to-tre klienter på ad gangen.

Mht. disk/netværk I/O kan jeg slet ikke se noget problem.

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004
Sendt: 10 November 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Du kan jo overveje et par af dem her

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=158909

De er faktisk rigtig billige i forhold til hvor meget plads der er.

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hvordan gik det egetlig, fik du lavet denne server?
Til top Vis bphhm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bphhm

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Mjaaa... hvordan går det...

Jeg har tænkt lidt over projektet - Een af overvejelserne har været "dum" disk-server versus RAID5 disk server.

"Dum" server:
Jeg kan sagtens genskabe alle data fra mine DVD film og CD'er, men det bliver eddermame et KÆMPE ENORMT arbejde og kommer til at tage LANG tid i tilfælde af disk-crash. Jeg er allerede "træt" efter ca. 25 stk...

RAID5 server:
Det "koster" en ekstra disk samt controler - men til gængeld så er mine data sikret mod disk-crash - MEGET stort plus..!

Så jeg er landet på en "midlertidig" løsning lige her og nu:
 - 2 stk 300Gb Seagate diske intern i MCE'en

Og så for at teste lidt og have en fælles disk for (alle) mine PC'er incl. min MCE, så har købt en Synology Disk station og sat en 320Gb disk i den.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159498

Den Synology diskstation er eddermame en smart lille fætter. Den har godt nok kun plads til een disk, men:
 - den bruger kun 6 watt, ca. 76 kr pr år i strøm.
 - performaqnce er rimelig OK set i forhold til strømforbrug - ca. 70Mbit/sek med standard windows fil-deling
 - den har WWW server (Appache med MySQL og PHP)
 - den har FTP server
 - den har USB printerserver m. ægte 2vejs kommunikation
 - windows fildeling.

Så jeg har lige pt. knap 1 Tbyte men ingen datasikkerhed...

Så jeg er kommet til den konklusion:
 - At jeg vil have en eller anden form for datasikkerhed... RAID5 eller noget tilsvarende... Men hvad det skal være ved jeg ikke endnu...  men overvejer seriøst den RAID4 løsning som Brian Binnerup nævner lidt længere oppe i tråden.
 - lige pt. nøjes jeg med junglere med mine DVD og CD skiver lige som alle andre.
 - TV optagelser er der plads nok til lige forløblig (600Gb intern i MCE og 320Gb ekstern via Synology DiskStation).

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget interesseret i denne løsning (G+) da jeg udover MCE har behov for en lille hjemmeside og en ftp server. Har fået en lille søn og video af guldklumpen skal spredes internationalt så synology virker som den perfekte løsning for mig... Dog har jeg lige lidt supplerende spørgsmål.

PHP og Apache og MySQl og hvad det ellers hedder siger mig ingenting. Jeg har en lille hjemmeside som jeg i sin tid lavede i html. Vil den kunne overføres til synology løsningen? Hvordan gør man med adressen til hjemmesiden?

Hvor lang tid tager det reelt at overføre en 2 timers film optaget i MCE's bedste format fra en pc til Synology disken og omvendt?

Min kones bærbare arbejds-pc er låst så den ikke kan kobles på samme "work group" på vores private netværk. Ville man så kunne benytte sig af FTP delen af synology til at give den adgang til alle filer på synologydisken mens andre ftp brugere ikke har adgang til alle filer?

Vil selv samme bærbare (som ikke deler "work group") overhovedet kunne printe ud via synology printerserveren? (er der ikke en workaround med andre ord?)

Påtænker at købe e Hitachi deskstar 400GB. Nogen der har kommentarer til denn hdd til synology'en? http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87245

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Knudsen

Spændende setup med den Synology. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på at prisen er uden disk. Findes der en løsning der supporterer flere diske, så "overhead" prisen bliver mindre pr. disk? Ellers synes jeg at netop strømforbruget er optimalt for en disk der skal stå tændt hele tiden.

Buffalo har en rimeligt interessant løsning i deres Terastation da der er 1 TB diske med i prisen på ca. 6.300 kr.

Kører dog Raid 5.

Til top Vis bphhm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bphhm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes