| Forfatter |
|
Stranger Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2005
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
jeg skal til at lave mig en HTPC, men er lidt blank til hvilken HW jeg skal vælge, jeg håber i har nogle ideer/erfaringer.
Jeg har valgt valgt en Silverstone LC11M kabinet "WAF" LINK Bundkort: jeg er virkelig blank hvad jeg skal vælge Processor: afhænger jo lidt af bundkortet men hvad ?? Lydkort: soundblaster audigy 2 LINK DVD: LiteOn SOHW-1653S LINK Harddisk: Samsung SpinPoint P120 SP2514N 250 GB LINK Harddisk 2: et eller andet til OS Grafik: Leadtek WinFast PX6600 TD LINK Tv-kort: Hauppauge WinTV PVR-500MCE LINK
Det er hvad jeg har fået anbefalet, men jeg er jo lidt newbie, så er det godt nok eller er der andre forslag og passer det hele i silverstone'en.
Jeg skal tilslutte det til et Panasonic 42PA30 med opløsning på 852x480 som har både DVI, component, composite etc. via mit surround "anlæg" Jamo DVR-50 WAF igen LINK.
Jeg vil jo kunne det hele uden at skal betale for meget, dvs. time-shift, surround, optag til disk og er der noget med at mand kan se tv uden HTPC'en er tændt??. Skal jeg bruge et riser-card og er strømforsyningen stor nok.??
Jeg tror nogenlunde det var det, jeg vil blive virkelig glad hvis der er nogen der har nogle kommentarer.
Ole
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får klart mest for pengene ved at vælge en AMD socket 939 løsning.
Vælg et mb uden aktive kølere, og fx en Athlon64 Venice 3200+. I praksis afgiver den ikke mere end 50% mere effekt end en Pentium M, tilgengæld er pris/ ydelsesforholdet væsentligt højere og udvalget afstøjsvage kølere er stort.
Angående lydkort, så ville jeg ikke vælge et Creative kort, det nogle af dem (tror også at det gælder Audigy2) ikke kan outputte 44,1 kHz digitalt, men resampler til 48 kHz.
Der har været et par tråde om det herinde, så prøv at søg lidt tilbage.
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Du får klart mest for pengene ved at vælge en AMD socket 939 løsning.
Vælg et mb uden aktive kølere, og fx en Athlon64 Venice 3200+. I praksis afgiver den ikke mere end 50% mere effekt end en Pentium M, tilgengæld er pris/ ydelsesforholdet væsentligt højere og udvalget afstøjsvage kølere er stort.
Angående lydkort, så ville jeg ikke vælge et Creative kort, det nogle af dem (tror også at det gælder Audigy2) ikke kan outputte 44,1 kHz digitalt, men resampler til 48 kHz. Der har været et par tråde om det herinde, så prøv at søg lidt tilbage. |
|
|
Jeg vil mere eller mindre slutte om bag ZULU her.
Socket 939 er absolut et af de bedre køb lige pt.
Med hensyn til dit lydkort er jeg lidt i tvivl. For hvis du vil bygge en HTPC som også er til musik brug (altså CD'er) så ville jeg holde mig langt væk fra Creative (ikke inklusiv EMU).
Har du tænkt dig at lade lydkortets DAC stå for lyden eller vil du formidle den digitalt til dit anlæg?
Audigy2 er skam et fint kort hvis du vil køre lyden digitalt ud til dit anlæg men den løsning er overkill, taget i betragtning af at du kun behøver en digital udgang for den slags og ikke alle de gaming features som Audigy 2 har (det kan nemt gøres billigere).
Såfremt at du vil bruge lydkortets DAC er der 2 - 3 gode lydkort til den slags som kan findes til 700 - 800 kr og de er gode til både CD lyd og surround (det valg er så uden fokus på spil).
Jeg er lidt små fuld lige pt. (er på vej i byen) så jeg håber ovenstående giver mening;-)
|
| Til top |
|
| |
PeterLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stranger At bygge sin egen MCE havde jeg faktisk ikke overvejet, men jeg kan da godt se ideen -det er da det man skal. Jeg har bygget mange pc'ere så hvorfor ikke også en MCE. Silverstone har et fedt kabinet isådan kige umiddelbart der hedder LC18 med 7" skærm indbygget. Så behøver man ikke tænde op for en stor plasme/lcd hvis man bare skal høre cd, fm, eller lige kode en optagelse. Nogen meninger om det? Herudover vil jeg også sig AMD 939 - meget valuta for pengene og noget mindre strømforbrug end tilsvarende hos Intel = mulighed for passiv køling. Hvis du har et netværk iøvrigt kan du overveje at koble de store diske på via en NAS-løsning, det kan også nedsætte kølebehovet på MCE. Det kræver så at man har et godt sted til placering. Jeg har adsl,gammel pc som nas, og andet gejl under et bord i et lille depotrum. Hvis der findes et lydkort hvor digital-signalet leveres via coax (ikke spdif) ville jeg foretrække det. Det er bedre kvalitet end det lusede spdif-stik kan give. __________________ /Peter
|
| Til top |
|
| |
oo27 Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 444
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er selv ved at for min htpc til at virke...du skal se om du kan undgå passiv kølet psu. Jeg har sådan én og når først den blir varm, så bliver resten af pc'en også skulle jeg hilse at sige...
Jeg kommer nok til at ha min psu til at stå løst ved siden af...Normalt ligger min amd3000+ på ca. 30 grader passivt kølet, men psu'en trækker den op på omkring 47-48 når den for varmet kabinettet op.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
Stranger Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK: tak for MB forslaget, jeg kan se du er ikke alene om forslaget så det vil jeg se om jeg kan finde til rimelige penge.
Fenris: Jeg regner med at jeg kan bruge Jamo'en som forstærker og surround, altså kun digitalt out fra MCE'en (medmindre jeg kan smide Jamo'en helt ud??) men det kan jeg vel ikke?.
Hvis jeg vælger og bruge et MB med lyd er der så nogen AMD 939 forslag.
PeterLarsen: LC18 er ikke godkendt af bossen men jeg giver dig ret den er lækker, med hensyn til netværk er jeg ikke kommet så langt og jeg ved endnu ikke om det skal være trådløs eller kabel, men det bliver sikkert trådløs, en NAS-løsning bliver endnu ikke nødvendigt og med hensyn til SPDIF der er jeg helt blank hvad du mener
Jeg takker meget for hjælpen og KEEP'em COMING
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
spdif (sony philips digital interface) kan både være optisk og coaxialt...Det kan dog være fint for visse formål at opnå galvanisk adskillelse...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
PeterLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stranger, Hvem er bossen.... Med hensyn til spdif var det jeg mente: Du kan tilslutte et digitalt signal mellem to enheder på to måder: 1. Fiber (spdif) eller 2. coax-kabel (også digitalt). I almindelighed giver coax så absolut det bedste resultat, da spdif er et meget amatøragtigt (billigt) stik. Du kan nemt risikere at signalet overføres dårligt med efterfølgende dårlig lyd til følge. Det er blot en almindelig antagelse i hifi-kredse. Der fandtes engagn et meget bedre fiber-stik (som jeg ikke kan huske hvad hed), men det var for dyrt så spdif blev vinderen. Endnu et eksempel på at dårlig teknik vinder, da det er billigst.
__________________ /Peter
|
| Til top |
|
| |
PeterLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahhhhh se nu hvad jeg fik rodet mig ud i. SPDIF hedder begge tilslutninger, så det var jo forkert af mig at mene det kun var den optiske. Nå men det ændre ikke ved at coax-tilslutning lydmæssigt vil give bedre resultat end optisk. Ikke så meget på grund af teknikken med optik, men fordi stikker rent fysisk er noget billigt skidt uden ordentlig tilslutning. Jeg ved dog stadig ikke om coax findes på noget motherboard (integreret lydkort) eller som løst lydkort?
|
| Til top |
|
| |
PeterLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige set at SHG media 6020/6030 begge har coax-spdif, så det findes. Hvad bundkort mon sidder i dem?
|
| Til top |
|
| |
Stranger Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
oo27: med A8N-VM CSM får jeg jo også det de andre har anbefalet, en AMD socket 939 løsning så den ser fornuftig ud.
Er det bare mig eller kan jeg ikke også godt spare lydkortet med den?, jeg vil jo alligevel køre lyden via Jamo'en, Hvis jeg kan det vil det jo være en perfekt løsning, men hvad med CPU skal det være en Venice udgave eller kan jeg spare lidt der?
PeterLarsen: Bossen er jo konen og jeg takker for SPDIF forklaringen og med hensyn til SHG media kan det vel kun dreje sig om en 6 stykker for det er alt hvad SHG har med en Intel 915GM chipset.
|
| Til top |
|
| |
PeterLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tsk tsk, problemer med Bossen har vi jo alle. Her er Bossen også finansminister, indretningsarkitekt, ferieadministrator og ... Well - det er hovedårsagen til at stuen ikke er forsynet med fladskærm, projektor og en masse højttalere. Men man har jo lov at drømme, det koster ikke noget.
|
| Til top |
|
| |
oo27 Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 444
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stranger: Mht. det onboard lydkort vil jeg personligt godt kunne leve med, især hvis det alligevel skal igennem en forstærker.
Mht. CPU skal du helt sikkert vælge den nye Opteron model der starter
ved 1.8ghz - fordelen overfor Venice er at den har 1mb cache ifht.
Venices 512kb og desuden kan de nye opterons overclocke helt vanvittigt
- fuldt ud på højde og ofte bedre end Venice og til samme pris
Overvejer også selv at bygge en lille HTPC sammen til stue og det
bundkort og CPU jeg har nævnt vil jeg mene er optimale mht.
pris/performance lige pt.
__________________ Samsung LE-32R51B
Samsung HT-P70
|
| Til top |
|
| |
PeterLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan den nye Opteron sidde i ASUS A8N mb? Umiddelbart er det ikke nævnt i manualen, men den er måske 100% kompatibel med Athlon 64. __________________ /Peter
|
| Til top |
|
| |
ekelund Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er foreskellen på de kabinetter der hedder model M og uden M fordi pris foreskellen er meget stor.
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et silverstone kabinet. Dog hvis jeg idag skulle vælge et nyt, så skulle der kun sidde 120mm blæsere i mht. støj...
|
| Til top |
|
| |
Stranger Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
ekelund: for de ekstra 850 kr. ved M-modellen får man: Display i, fjernbetjening pg IMON media center software.
Så kan man jo diskutere om de er det værd??
|
| Til top |
|
| |