Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effekt af Effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gROoxY
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 11 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 November 2005 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne, en gang for alle, godt tænke mig at få afklaret hvad det er en effektforstærker kan hjælpe på. Det jeg ikke helt kan forstå er hvordan det kan have en effekt på lyden når man ikke tvinger sin forstærker til det yderste. Der burde jo så være kraft nok i den eftersom man ikke spiller på max.

Jeg har en 5x85 watt Denon forstærker og B&W 603 front og cc6 center og micropod se som bag og en velodyne sub. Jeg har tit hørt effektforstærkere omtalt når emnet drejer sig om et surround setup.

Så mit spørgsmål er vel, hvordan kan dethjælpe at have effekt forstærker når jeg ikke spiller den jeg har til det yderste?
Til top Vis gROoxY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gROoxY

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Det handler ikke kun om watt. Jeg er ikke sikker på at jeg kan forklare det godt nok, men kan det prøve lidt.

En effekt forstærker, kan for det meste levere strøm, Og strømmen holder dine højtalere i et jerngreb. Der vil komme en kontrol over enhederne som man ikke havde før.

Det er ikke altid nødvendigt med en effekt blok, men ofte giver det store lydmæssige forbedringer.

Jeg har en NAD T 741 der skulle yde 2 * 90 i stereo... Den fik simpelthen lamme tæsk af en 2 x 50 Watt Rotel RB 850.

Det gav en ro i lydbilledet, og større perspektiv. Virkelig en kanon forbedring.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

ud over dette så vil du også opnå at din Denon får mere overskud til bag/center hvilket også vil være en forbedring
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 November 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

En effekt amp gør det samme som hestekræfterne gør i en bil. Den giver dig overskud så du ikke på noget tidspunkt mangler kontrol.

En Skoda kan køre 160 kmt. det kan en  Porche også

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 November 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Sjovt, jeg har lige tænkt over det samme, da jeg har en forstærker, der umiddelbart burde være helt ved siden af i forhold til mine højttalere. Men jeg har aldrig oplevet at skulle over kl 12 positionen, når jeg har lyttet til musik, da det så er tæskehøjt. Og jeg har aldrig hørt tegn på, at den er stresset. Dog siger de fleste, at jeg bør have meget mere effekt bag ... er der nogen måde at finde ud af, om man vil få noget ud af at skifte forstærker/få en effekt. Altså noget specielt man kan lytte efter eksempelvis?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:
Sjovt, jeg har lige tænkt over det samme, da jeg har en forstærker, der umiddelbart burde være helt ved siden af i forhold til mine højttalere. Men jeg har aldrig oplevet at skulle over kl 12 positionen, når jeg har lyttet til musik, da det så er tæskehøjt. Og jeg har aldrig hørt tegn på, at den er stresset. Dog siger de fleste, at jeg bør have meget mere effekt bag ... er der nogen måde at finde ud af, om man vil få noget ud af at skifte forstærker/få en effekt. Altså noget specielt man kan lytte efter eksempelvis?

Du hører det med det samme, der er slet ingen tvivl.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Sendt: 08 November 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Det handler om overskud. En rigtig effektforstærker har gerne en større strømforsyning. En større strømforsyning betyder lavere modstand, når strømmen skal leveres. Forestil dig et vandrør - jo større rør jo nemmere kan vandet komme igennem.

Jo nemmere strømmen kan leveres, jo bedre kan højtalerne styres - også ved lavere volumen.  Så generelt gælder, at jo større strømforsyning jo bedre forstærker (medmindre vi snakker klasse-D / digital forstærker. Her siger størrelsen ikke nødvendigvis noget om formåen).

Bemærk at dette er en generel anskuelse - der findes mange forskellige måder at lave forstærkere (og strømforsyninger) på som kan påvirke resultet i positiv eller negativ retning.

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

gROoxY
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 November 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

En effekt amp gør det samme som hestekræfterne gør i en bil. Den giver dig overskud så du ikke på noget tidspunkt mangler kontrol.

En Skoda kan køre 160 kmt. det kan en  Porche også

Hehe...Så min forstærker er skodaen?!? Meget sjov sammenligning og hjælper egentlig også på forståelsen.

Jeg har set lidt på en POA 2200 2x200 watt effekt. Nogen der har nogle erfaring med denne.

I øvrigt. Tusind tak for alle de meget hurtige svar....imponerende

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

en POA 2200 vil være en stor forbedring i forhold til din nuværende, men pas nu på prisen, den må ikke koste alverden

henny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 08 November 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

nu i er igang med det emne, så har jeg prøvet at koble min Rotel RA980BX på min surroundreciever som er en Rotel RSX972, og derved bruge 980bx som effektfor.. til mine front ht, det mystiske er så at det ændre intet, hverken hvor højt den kan spille eller hvor meget kontrol der er over frontht. derimod hvis jeg kun kører ren steroe med min 980bx så er der straks er stor forskel. Jeg bruger pt min 972 til stereo da jeg mangler nogle baght
Til top Vis henny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henny

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
en POA 2200 vil være en stor forbedring i forhold til din nuværende, men pas nu på prisen, den må ikke koste alverden

Helt enig, det er en udemærket forstærker til den pris og som Kyhn siger så må den ikke koste for meget.

Personligt synes jeg den er lidt "kedelig" men det er nok bare Denon lyden, så hvis du i forvejen er glad for den, så vil det helt sikkert være et fornuftigt eksperiment for dig.

Nu er der pre-out på din receiver ik?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

henny skrev:
nu i er igang med det emne, så har jeg prøvet at koble min Rotel RA980BX på min surroundreciever som er en Rotel RSX972, og derved bruge 980bx som effektfor.. til mine front ht, det mystiske er så at det ændre intet, hverken hvor højt den kan spille eller hvor meget kontrol der er over frontht. derimod hvis jeg kun kører ren steroe med min 980bx så er der straks er stor forskel. Jeg bruger pt min 972 til stereo da jeg mangler nogle baght

det er fordi forforstærkeren er bedre i din RA980BX og at effekttrinnene er ca det samme i begge.

henny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 08 November 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Bedre mener du... kunne det ikke være fordi den bare forstærker indgangsignalerne mere, fordi jeg synes 972 spiller mere åbent og frit end den gamle traver gør..

jeg skal skrue rigtig meget op for den før den nærmer sig at lyde presset. Men det betragter jeg da kun som en positiv ting

Til top Vis henny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henny

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

henny skrev:
fordi jeg synes 972 spiller mere åbent og frit end den gamle traver gør..

jeg skal skrue rigtig meget op for den før den nærmer sig at lyde presset. Men det betragter jeg da kun som en positiv ting

OK jeg forstod det sådan at du mente at den gamle lød bedre.

Men nu er en effekt forstærker ikke altid bedre end en surround reciver, men som regel har en rigtig effekt forstærker mere kontrol og samtidig får reciveren mere overskud.

Men hvis din nuværende løsning virker er der jo ingen grund til at ændre på det

gROoxY
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 November 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

kyhn skrev:

Helt enig, det er en udemærket forstærker til den pris og som Kyhn siger så må den ikke koste for meget.

Personligt synes jeg den er lidt "kedelig" men det er nok bare Denon lyden, så hvis du i forvejen er glad for den, så vil det helt sikkert være et fornuftigt eksperiment for dig.

Nu er der pre-out på din receiver ik?

Jo der er pre out

Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har p.t. en NAD T753v1 receiver. (Bliver snart opgraderet til v2)

Jeg er dog blevet tilbudt en NAD 216 THX (2*150 W @ 8 Ohm) effektforstærker billigt af en kollega. Vi skal prøve at lege med det i aften, men burde det ikke give en forbedring i lyden?

Desværre er jeg meget skuffet over kvaliteten (støjforholdet) på receiverens forforstærkerdel, hvilket jeg jo ikke kommer ud over ved at koble en anden effekt på.

Er der nogen herinde, som har en billig NAD 114-forforstærker til salg?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 November 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

gROoxY skrev:
Hej

Jeg har en 5x85 watt Denon forstærker og B&W 603 front og cc6 center og micropod se som bag og en velodyne sub.

Hejsa  - hvilken Denon receiver har du? De mindste modeller i Denons receivere har slet ikke pre-out til fronterne (jvf. den anden tråd om effektforstækeres effekt) Hvilket jo vil betyde at du slet ikke kan koble et effekttrin på

Men hvis det kan lade sig gøre, så vil du bestemt opleve en forbedring i dynamikken og kontrollen - især over bassen  Det vil være tydeligst i stereo, men det frigører bestemt også ressourcer i surround for receiveren til resten af setuppet, som Kyhn er inde på.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes