Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Akustik - Blød bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har igennem den seneste tid, lavet mig en fin lille hjemmebio (Byggebio), og det er jo fantastisk dejligt :-) Når jeg ser film er lyden lige præcis som jeg gerne vil have den er, men - på stereo siden, synes jeg det halter lidt. Bassen virker meget dominerende, uden egentligt at tage noget fra mellemtone eller diskanten. Jeg oplever nærmest et lidt "blødt" lag som ligger ekstra ovenpå. Det er lidt svært at beskrive, men hvordan kan jeg "stramme" lydbilledet lidt op?

For at se specs, samt billeder af setuppet kig på følgende link:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28615&P N=1

Gulvet er beton med tæppe. To af væggene er mursten, og de to andre er spånpladevægge. Loftet er nedstroppet profilbrædder.

Lad mig høre hvad I har af forslag til forbedringer ?

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

En af mine kammersjukker har også sådan en yamaha tingenst, og den faldt sammen i lydbilledet, når der skal fyres noget strøm af, eller når musikken var vild og kompliceret - han hører meget at det der heavy noget . Vi prøvede at sætte en effektforstærker (HK Signature 1.3) på, og så var der straks styr på tingene.

Jeg ved dog ikke lige hvilken Yamaha han havde, set i forhold til din - vi blev enig om at det nok skyldtes at Yamahaen ikke kunne levere nok ampere. Så måske er det en effekt til fronterne du skal have fat i, eller prøv at låne en et eller andet sted.
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Det kunne jo være en idé. Budgettet tillader dog ikke sådan en flottenheimer løsning - desværre. SKal vi ud i de invetesringer, så hedder det nok en helt anden forstærker. Jeg kan dog i den forbindelse sige at jeg har haft det sat op i min stue, hvor jeg slet ikke havde den oplevelse. Jeg synes i det setup, var der den stramhed jeg ønsker. Stue er dog noget anderledes, da den er omkring de 65 kvm, med trægulve og meget få møbler til at bløde op.

Det jeg sigter lidt imod er nok lidt fysiske tilretninger i biffen, uden dog, at skulle rive bygningen ned , eller investerer de vilde beløb ?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

604ene har en rimelig slem impedansekurve, og dermed behøver de en del effekt.

Men, om du var fornøjd med lyden der de stod før er det nok ikke effekt som behøves. Jeg kan nikke genkennende til det du beskriver, hos mig skyldes det en peak rundt om 56hz. Jeg har kurert det ved at la subben spille all bass, og så korrigere subbens frekvensgang med en Behringer DSP1124P.

Du kan forsøge at afspille nogle testtoner, og se om der er nogle frekvenser der lyder meget højere enn andre.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kan så, efter at have hevet alverdens dæmpende materialer frem og tilbage i rummet, og prøvet en masse forskellige hokuspokus ting, afslører (Da Daaa), at man bare skal rykke sofaen en halv meters penge tilbage. Og vupti så ligger bassen dejligt kontant og afbalanceret igen.  .

Ja nogle gange bliver man jo overrasket over, hvor "LoFi" man skal tænke for at løse et problem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes