Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Super lyd/billede ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Vil jeg med dette bundkort - Asus a8n sli premiun - kunne lave lige så god lyd via den digitale udgang ( optisk / coax ) - som de mange omtalte lydkort her i forumet ? Eller måske tilnærmelsesvis ? ( har en yamaha rxv 750 )

Vil dette grafikkort - Asus 7800 GT - kunne levere kvali billede ( her tænkes på DVD-film ) - eller er der andre bedre kort. Lidt overkill kort bare til dvd-film - men så kan der jo også games lidt .
Skal i første omgang kobles i rumpen af en LG32rx2 via DVI.

Alle bud er mere end velkomne......

/Hillig

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 09 November 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Tror ikke at forskellen på digital udgang er så stor på de forskellige lydkort, men tilgengæld er lyden nok rimelig stor fra en Asus 7800GT, derfor bruger meget få den slags grafikkort.
Men har dit indlæg ret meget at gøre med HTPC?

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

theben skrev:
Tror ikke at forskellen på digital udgang er så stor på de forskellige lydkort, men tilgengæld er lyden nok rimelig stor fra en Asus 7800GT, derfor bruger meget få den slags grafikkort.
Men har dit indlæg ret meget at gøre med HTPC?

Både og.....

skal bruges både som kontor-pc og HTPC. Og jeg ved godt mange vil sige at det er tosset - men der er nok stadig den løsning der bliver...
Pc'en skal stå i et rum ved siden af selve "biffen" - så larmen bliver ikke et problem umiddelbart....

Så det er mest kvalitetsmæssigt jeg søger lidt hjælp.

Jeg har læst lidt i diverse tråde ang. at lyden bliver resamplet frem og tilbage - men det kan måske helt undgåes via den digitale udgang ?

Og selvom at 7800'eren larmer - kan den så yde derefter til noget dvd-films-kvalitet-billede ?

/Hillig

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Det med resampling frem og tilbage foregår i windows kmixer. Denne skal undgåes. Din player skal blot understøtte Asio. Hent Asio4all eller kig for vejledning neder på dette link:

http://www.wavelengthaudio.com/Cosecant-eac.html

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 09 November 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:

Og selvom at 7800'eren larmer - kan den så yde derefter til noget dvd-films-kvalitet-billede ?

Et 6600GT kort burde komme meget tæt på et 7800, hvis det udelukkende drejer sig om DVD kvaliteten. IMO så er det overkill (udfra hvad jeg har læst diverse steder på nettet) da der er 3000,- forskel imellem de to kort og stortset ingen forskel i kvalitet.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det med resampling frem og tilbage foregår i windows kmixer. Denne skal undgåes. Din player skal blot understørre Asio. Hent Asio4all eller kig for vejledning neder på dette link:

Ok - så skulle lyd-spørgsmålet være i vinkel...
tak for svaret .

/Hillig

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
Hillig skrev:

Et 6600GT kort burde komme meget tæt på et 7800, hvis det udelukkende drejer sig om DVD kvaliteten. IMO så er det overkill (udfra hvad jeg har læst diverse steder på nettet) da der er 3000,- forskel imellem de to kort og stortset ingen forskel i kvalitet.

Ja - der er godt nok en del at spare - selvom at det nok nærmere er 2.000,-
Ligger der noget gemt i "stort set ingen forskel" ?

Hvad med hensyn til purevideo og h.264 ( hedder de ikke sådan ? ) - vil det være understøttet ?

Læste noget på et tidspunkt ang. et a8n bundkort der understøttede purevision  - det er måske helt misforstået....  Er nok lidt på bare bund i den sammenhæng ! 

/Hillig

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det med resampling frem og tilbage foregår i windows kmixer. Denne skal undgåes. Din player skal blot understøtte Asio. Hent Asio4all eller kig for vejledning neder på dette link:

Ja men det kan også ske i lydkortet også hjælper det vel ikke meget at undgå kmixer, hvis hardwaren resampler og gør så endnu mere skade end kmixer.

"Supports 48KHz S/PDIF output"
"Supports 32K/44.1K/48KHz S/PDIF input"

Dette er fra specs. af Realtek ALC850 og jeg læser det som at den resampler output til 48KHz.

Ret mig iøvrigt gerne hvis jeg tager fejl, men den resampling der sker i kmixer, er det ikke kun hvis der kommer flere lyd kilder ind sammentidig med forskellige samplefrekvens. Har det nogen betydning hvis man bare spiller en CD eller DVD og ikke andet?
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Kjeldsen skrev:

Ja men det kan også ske i lydkortet også hjælper det vel ikke meget at undgå kmixer, hvis hardwaren resampler og gør så endnu mere skade end kmixer.

"Supports 48KHz S/PDIF output"
"Supports 32K/44.1K/48KHz S/PDIF input"

Dette er fra specs. af Realtek ALC850 og jeg læser det som at den resampler output til 48KHz.

Ret mig iøvrigt gerne hvis jeg tager fejl, men den resampling der sker i kmixer, er det ikke kun hvis der kommer flere lyd kilder ind sammentidig med forskellige samplefrekvens. Har det nogen betydning hvis man bare spiller en CD eller DVD og ikke andet?

Ja, det står der godt nok... hmmmm  - nogen der kann uddybe den spec. om det stemmer med at den resamler eller ej ?
Når vi snakker DVD-lyd ( dd og DTS ) er det så ikke 48KHz - eller er det en bøf ?

/Hillig

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 10 November 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hvis ik jeg huske meget fejl, så er ALC850 (eller ihf nogle er afarterne) indlemmet i Dolbys nyeste PC offenciv. Dermed kan alt lyd overhoved resamplet til DD (5.1) og herefter skudt ud. En i mine øjne, ganske fornuftigt løsning for dig, da du jo har hardware der i forvejen er tunet til spil og dermed også kan nyde surround gaming som unden kun er muligt via analoge udgange på lydkortet.

Mht PCM resampling, så vil jeg være svar skyldig. Dog bør det også lige nævnes at (JEG personligt) mener at der er tale om peditesser og optimering for pricippets skyld og den reele faktor forbundet med en 44.1 -> 48 upsampling kun kan registreres ved: high-end setup uden smalle steder, meget rene øre og en lytter der ved hvad han skal lytte efter.

Der ud over vil jeg gerne kaste op i luften, at hvis man ellers bruger det lille kabel (2 bens!, 3-4 er analog) som går direkte fra DVD drev til lydkort, så burde passthou princippet sikre at intet bliver resamplet og at lyden går den mest direkte vej fra drev til reciever.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Hvis ik jeg huske meget fejl, så er ALC850 (eller ihf nogle er afarterne) indlemmet i Dolbys nyeste PC offenciv. Dermed kan alt lyd overhoved resamplet til DD (5.1) og herefter skudt ud. En i mine øjne, ganske fornuftigt løsning for dig, da du jo har hardware der i forvejen er tunet til spil og dermed også kan nyde surround gaming som unden kun er muligt via analoge udgange på lydkortet.

Mht PCM resampling, så vil jeg være svar skyldig. Dog bør det også lige nævnes at (JEG personligt) mener at der er tale om peditesser og optimering for pricippets skyld og den reele faktor forbundet med en 44.1 -> 48 upsampling kun kan registreres ved: high-end setup uden smalle steder, meget rene øre og en lytter der ved hvad han skal lytte efter.

Der ud over vil jeg gerne kaste op i luften, at hvis man ellers bruger det lille kabel (2 bens!, 3-4 er analog) som går direkte fra DVD drev til lydkort, så burde passthou princippet sikre at intet bliver resamplet og at lyden går den mest direkte vej fra drev til reciever.

Super svar seeker.

Så er det jo nok godt nok til mine "beskidte" øre .

Sådan er det jo hver gang man skal ha nyt legetøj - så tror man at fordi man ikke køber ultra special super 2. edition så er man langt bagefter.....  men når der kommer til stykker kan man nok lige så godt spare et par basse-øre og så vente det det nyeste bliver billigt engang .

/Hillig

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:

Super svar seeker.

Takker takker.. Hvis man da ser bort fra stavefejlene osv. Håber dog budskabet kom i gennem

Hillig skrev:

Ja, men jeg er altså ik sikker på at der vitterligt er DD-encoding i lige præcis dit lydkort, så det må du selv lige tjekke. Det er dog en ULTRA nice feature når du skal have surround fra div spil standarter (fx DirectX). Det er en lignene chip der gør at Xbox spil (stort set) altid understøtter fuld 5.1 surround.

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Hillig skrev:

Super svar seeker.

Takker takker.. Hvis man da ser bort fra stavefejlene osv. Håber dog budskabet kom i gennem

Hillig skrev:

Ja, men jeg er altså ik sikker på at der vitterligt er DD-encoding i lige præcis dit lydkort, så det må du selv lige tjekke. Det er dog en ULTRA nice feature når du skal have surround fra div spil standarter (fx DirectX). Det er en lignene chip der gør at Xbox spil (stort set) altid understøtter fuld 5.1 surround.

Formoder at du mener DD-decodning, eller ?
Kan det også være noget med DTS - eller er det samme skuffe ?
Kan det blive et problem når jeg vi bruge min yamaha rxv 750'er til at lave det digitale signal om til lyd ?

/Hillig

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Nope.. Men mener ENcodeing.. Surround standarter fra PC (som fx den i DirectX) er alle "analoge", da encoding til et digital signal var både properitært og ressourcekrævende. Derfor lavede Microsoft /nVidia det hack at de lavede en chip til at encode signalet og på denne måde flytte belastningen til en dedikeret chip. Selvsamme lydchip findes også i nogle nForce2 versioner (ældre AMD chipsæt).

Herefter gik der langtid uden nogen rigtig lagde mærke til denne enormt nice feat (til stor fustration for undertegnet, der meget i mod min vilje blev tvunget ud i en AMD løsning). For "kort" tid siden kom Abit så med deres AudioMAX (i Fatal1ty serien) og Dolby lancerede deres nye certificeringer som i linket tidligere, og PC-verdenen genopfandt hardware encoding af DD og her står vi så nu.

DTS vil du kun bruge når du smider en DVD i med DTS spor, så vil dette signal bare blive pass-though'ed til reciveveren. Men der har lydkortet kun lidt eller ingen ting at sige ud over det naturligvis er det hardware som overføre signalet.

Yamahaen er så vidt jeg kan se en 7.1 surround med både DD og DTS, så ingen problemer der.

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Nope.. Men mener ENcodeing.. Surround standarter fra PC (som fx den i DirectX) er alle "analoge", da encoding til et digital signal var både properitært og ressourcekrævende. Derfor lavede Microsoft /nVidia det hack at de lavede en chip til at encode signalet og på denne måde flytte belastningen til en dedikeret chip. Selvsamme lydchip findes også i nogle nForce2 versioner (ældre AMD chipsæt).

Herefter gik der langtid uden nogen rigtig lagde mærke til denne enormt nice feat (til stor fustration for undertegnet, der meget i mod min vilje blev tvunget ud i en AMD løsning). For "kort" tid siden kom Abit så med deres AudioMAX (i Fatal1ty serien) og Dolby lancerede deres nye certificeringer som i linket tidligere, og PC-verdenen genopfandt hardware encoding af DD og her står vi så nu.

DTS vil du kun bruge når du smider en DVD i med DTS spor, så vil dette signal bare blive pass-though'ed til reciveveren. Men der har lydkortet kun lidt eller ingen ting at sige ud over det naturligvis er det hardware som overføre signalet.

Yamahaen er så vidt jeg kan se en 7.1 surround med både DD og DTS, så ingen problemer der.

Ok - kom godt nok også til at tænkte lidt over det - og havde nok også fundet ud af at det var undertegnet det var gal på den .

Tror jeg forsøger at se hvad det kan - kan jo så altid proppe et lydkort i - hvis ikke jeg bliver tilpas .

1000 tak for hjælpen......

Nogen der har flere bud ang. video-kvaliteten fra 6600gt'eren ?

/Hillig

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 10 November 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
Hillig skrev:

Jeg har aldrig set et 7800 kort afspille DVD. Det har dog været diskuteret nogle gange på avsforum.com og folk er generelt enige om at de to kort er meget nær hinanden i kvalitet. Der er enkelte som mener at 6600gt kortet faktisk er lidt bedre.

Det er absolut min opfattelse at forskellen er minimal imellem de to kort.

Du bør også overveje om du vil købe et meget dyrt kort udelukkende med henblik på DVD kvaliteten og hvor længe du regner med at skulle beholde det. Det må forventes at ATI i den nærmeste fremtid vil forsøg at gøre et fremstød indenfor netop film kvaliteten på deres kort, såfremt Nvidia ikke skal vinde alt for store markedsandele indenfor HTPC.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:

Umiddelbart tror jeg ikke der er den store forskel GFX kort i mellem. Specielt ved digital overførsel (DVI) er der grænser for hvor stor forskellen er, da DVD jo diktere farverne og GFX blot spøtter disse ud. Ik at der nok ik er en forskel, men mener dog at der er vigtigere (og billigere) ender at tage fat end et GFX til 1500,-. Fx i kabel, opsætning og afspilnings software, kan der hurtigt være meget tjent.. billigt eller gratis.

Dog med undtagelse af nogle Matrox kort hvor nogle understøtter 10-bit farver frem for de normale 8.
Matrox er generelt helt i spids når det kommer til farveklarhed og film afvikling, men de svine dyre hvis de skal kunne bare en lille smule 3D og der er vist ingen af dem der bare når 66GT til sokkeholderne (mener stadig i 3D afvikling).

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Hillig skrev:

Umiddelbart tror jeg ikke der er den store forskel GFX kort i mellem. Specielt ved digital overførsel (DVI) er der grænser for hvor stor forskellen er, da DVD jo diktere farverne og GFX blot spøtter disse ud. Ik at der nok ik er en forskel, men mener dog at der er vigtigere (og billigere) ender at tage fat end et GFX til 1500,-. Fx i kabel, opsætning og afspilnings software, kan der hurtigt være meget tjent.. billigt eller gratis.

Dog med undtagelse af nogle Matrox kort hvor nogle understøtter 10-bit farver frem for de normale 8.
Matrox er generelt helt i spids når det kommer til farveklarhed og film afvikling, men de svine dyre hvis de skal kunne bare en lille smule 3D og der er vist ingen af dem der bare når 66GT til sokkeholderne (mener stadig i 3D afvikling).

Jamen så er der jo ikke andet for end at få noget fut i raketten og få bestilt noget legetøj .

Tak for svarene

/Hillig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes