Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 03:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: B&O Beomaster 900 fra 1960 og Beogram1700 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 09 November 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte at der nok var nogle der ville synes at det var sjovt at se noget gammelt (især når det nu er mig som ung og uerfaren entusiast der lægger det ind) B&O fra 60'erne.

Jeg har arvet "dyret" af min morfar, sammen med pladespilleren. Min mormor har Beomaster 700 og en anden pladespiller stående hjemme hos sig, plus et par stykker i skabet. Ser i han samlede nærmest på det i sine ældre dage.

Her er den så Beomaster 900

Den venstre højttaler spiller nogle gange ikke, hverken ved radio eller pladespiller, det undrer mig lidt, men det er jo et gammelt anlæg så jeg bærer over med det og spiller evt. i mono. Det er dog mest når jeg hører plader, da højttaleren for det meste "slår til" når jeg spiller med lidt mere volumen, f.eks. ved radio hvor signalet er meget højere end på vinyl.

I skal jo ikke snydes for noget som helst, så her er et billede mere med pladespilleren. Jeg kedede mig en aften, og mit tv og min xbox er ikke tilbage fra reperation, så det her er hvad der kom ud af det. :

Et mere kreativt billede:

Jeg gik ind i lagerrummet og gæt hvad jeg fandt?

Hmm.. Bach? Det navn har jeg hørt...

Han var sku ikke så dum den gamle. Det er jeg jo heller ikke, så derfor satte jeg mig og hørte det, ellers ville i nok ryste på hovedet af mig.

Mozart? Eine Kleine Nachtmusik? Ja det er sku utroligt, han havde jo virkelig sans for det der. Jeg er jo vandt til metallica og Blue Foundation m.m. men alligevel vækkede disse navne noget i mig, selvom jeg ikke rigtig var klar over hvad det var. Metallicas gamle bassist hørte Bach (Metallica S&M dvd), men ellers havde jeg aldrig hørt om det.

Jeg fik et konfirmationskort af min mormor med denne hund og teksten 'His master's voice' igen vækkede det min interesse, uden at jeg egentlig vidste hvorfor. Det gør jeg vel egentlig nu? eller noget.

Så er der pladespilleren Beogram 1700:

Det overraskede mig en del at selvom jeg slukkede for beomasteren, kunne jeg høre musikken i det nålen stadig kørte på pladen. Det var egentlig ret spændende eftersom jeg jo er vandt digitale medier.

Så er der båndoptageren som kræver et eget kabel hvilket jeg ikke har, så den er bare til pynt:

Og så vil jeg afslutte med det sidste billede og et citat fra selv samme bog:

Citat fra "Bang & Olufsen" (bogen):
"Beomaster 900 - En moderne klassiker
Første produkt under hvad der reelt var en strategi for overlevelse var Beomaster 900. Med dette produkt ville B&O skabe noget så unikt, at det kunne åbne dørene for distribution til hele europa. Sådan som "Femlamperen" havde gjort det i Danmark 30 år tidligere.

Nu var det transistorerne, ikke rør, der forførste gang skulle drives fra lysnettet. og dette indebar ikke blot en forbedret lydoplevelse, men også mindre - og mindre iøjnefaldende - højttalere. Efter tidens opfattelse var højttalere fremmedelementer i stuen, og betydelige resourcer blev sat ind for at gøre dem så kompakte som teknisk muligt. Svaret var trykkammerhøjttalere, der gengav lyden i en kvalitet, som tidligere kun langt større kasser havde kunnet yde.

En lang, lav fuldtransistoriseret lysnetradio, der spillede øjeblikkeligt - uden den ventetid til opvarmning, som kendtes fra radiorørerne - var i sig selv en bedrift. Dertil kom en designkoncept der udfordrede alle tilvante begreber om radioers udseende. På den måde representerede den nye Beomaster 900 intet mindre end en revolution."

Jeg håber at i fik glæde af at se et gammelt anlæg i god stand og i gode hænder.

MVH Belsebub



__________________
"Gimme fuel gimme fire, gimme that wich i desire"

Tryk her for at se mit setup
Til top Vis Belsebub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Belsebub
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 09 November 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Sjovt at se sådan noget "gammelt" udstyr. 900´eren kan ofte findes til en 500 mand i den blå. Har selv lige købt en 901´er.

Tænkte på om problemet med den manglende kanal, kunne løses med en gang kontaktspray i wolumenpotentiometret ?

__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 09 November 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Det kunne være, hvis det altså er problemet. Jeg prøver tak for det!



__________________
"Gimme fuel gimme fire, gimme that wich i desire"

Tryk her for at se mit setup
Til top Vis Belsebub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Belsebub
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 10 November 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Sjovt at se den pladespiller man havde som barn.

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
walin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 530
Sendt: 10 November 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Sjovt at se sådan noget "gammelt" udstyr. 900´eren kan ofte findes til en 500 mand i den blå. Har selv lige købt en 901´er.

Tænkte på om problemet med den manglende kanal, kunne løses med en gang kontaktspray i wolumenpotentiometret ?

Eller kontaktspray i omskifterknapperne. Det har altid været et problem hos B&O (også på nyere modeller) at omskifterkontakterne begynder at knase, prelle og andet lumsk.  Der er en balanceregulering BAGPÅ Beomaster 900 det kan også være den som trænger til lidt "motion" En sådan gammel sag vil elske lidt "hovedrengøring". 

Iøvrigt er Din Beomaster 900 fra midt i 60'erne, jeg mener at den blev afløst af Beomaster 1000  (den berømte flade model med pianotangenterne) i 1968 eller 1969, men det gør den jo ikke ringere. Den var en skønhedsåbenbaring da den kom frem og der stod på mangen teaktræsreol i 60'erne en sådan sag - enten med indbyggede højttalere, som din, eller med eksterne højttalere.



__________________
- Klaus -
                    Island s are where the Sea ends.
Til top Vis walin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af walin
 
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2169
Sendt: 10 November 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

 Det er da ren retro , smukt ser det ud. Har selv en 900´er uden ht´ere. Pas godt på det

__________________
http://www.piobyte.dk/MSV2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes