Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Kan Raun - eller andre hjælpe mig?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dokt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har langt om længe fået samlet min HTPC hvor de vigtigste dele (i denne sammenhæng) er:

Kabinet: mCube – HFX med VFD iMON VFD og IR samt HFX Safety Control System (temp. styret blæser)

CPU køling: Borg HPC CPU-Køling

PSU: Nightjar Passive PSU 300 Watt
LINK

CPU: Intel Pentium M 750 1,8 GHz / 533 MHz / Cache 2 MB

Motherboard: Aopen i915Mm-HFS

Diske: Samsung SpinPoint SP2004C 200 GB, 2 stk.

RAM: Kingston 2 x 512 MB, DDR2, PC2-4200

TV-tuner: Hauppage Win PVR500

Jeg har kæmpeproblem med at CPU'en bliver for varm. Med Borg HPC nåede temp. (iflg BIOS) op på 102 grader Celsius!!!!

Nu har jeg byttet Borg HPC ud med den medfølgende blæser men temp når alligevel op på 92 grader. Når jeg forsøger at installere MCE 2005 lukker masinen ned pga den høje temp.

Hvad gør jeg forkert?

PS: anvendte kølepasta er Arctic Silver 5

Dok
Til top Vis Dokt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dokt

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 November 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Undersøg om du har monteret køleren korrekt.

Din temp bliver ualmindeløg høj, så noget må der bestemt være galt.
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Dokt skrev:

Jeg har langt om længe fået samlet min HTPC hvor de vigtigste dele (i denne sammenhæng) er:

Kabinet: mCube – HFX med VFD iMON VFD og IR samt HFX Safety Control System (temp. styret blæser)

CPU køling: Borg HPC CPU-Køling

PSU: Nightjar Passive PSU 300 Watt
LINK

CPU: Intel Pentium M 750 1,8 GHz / 533 MHz / Cache 2 MB

Motherboard: Aopen i915Mm-HFS

Diske: Samsung SpinPoint SP2004C 200 GB, 2 stk.

RAM: Kingston 2 x 512 MB, DDR2, PC2-4200

TV-tuner: Hauppage Win PVR500

Jeg har kæmpeproblem med at CPU'en bliver for varm. Med Borg HPC nåede temp. (iflg BIOS) op på 102 grader Celsius!!!!

Nu har jeg byttet Borg HPC ud med den medfølgende blæser men temp når alligevel op på 92 grader. Når jeg forsøger at installere MCE 2005 lukker masinen ned pga den høje temp.

Hvad gør jeg forkert?

PS: anvendte kølepasta er Arctic Silver 5

Hvor meget kølepasta har du puttet på? (har du prøvet det før?)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Jeffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 November 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Det lyder til at det er dirkete efter opstart sådan som du beskriver det.
Jeg tror slet ikke det er muligt for en pentium M at nå den temp selv helt uden køling.

Enten har du kvalt den i for meget kølepasta, eller også er den defekt. Alternativt har du en eller anden bios indstilling som måler i fahrenheit, men det tror jeg dog ikke.

A wise man once said, forgiveness is divine, but never pay full price for late pizza
Til top Vis Jeffen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeffen

24X7X365
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 10 November 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Kølepasta skal bruges ALLE steder hvor der er samlinger - dvs. mellem alle lag på selve køleren, mellem køler og heatpipes, mellem heatpipes og beslag til køleprofilen på kabinettet og mellem beslag og selve køleprofilen.

Så burde det virke - min AMD64 3500+ i samme kabinet bliver aldrig mere end 58 grader varm uanset belastning.

24x7x365

Til top Vis 24X7X365's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 24X7X365

Dokt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har dækket selve "core" med tyndt lag pasta.

Temp måles i både Celsius og fahrenheit.

Der er brugt kølepasta alle steder i montering af Borg HPC.

MMmmmmm måske har Jeffen ret. Måske kølepastaen opvarmer den eller den er defekt.

Dok

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hvor mange blæsere sidder i kabinettet for og bagtil? Står kabinettet i et skab eller lignende?

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Dokt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Til mikkelp: i øjeblikket er der inge blæser i kabinettet - det står åbent mens jeg samler "dyret"

Jeg har smurt mere kølepasta på og "strammet" skruerne over CPU. Nu ligger den på 51-55 grader Celsius (uden CPU belastning)

Er det mon ok?

Dok

BlaBlaBla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 November 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

hele ideen i kølepasta er et så ultra tyndt lag som overhovedet muligt, det skal kun sikre 100% kontakt, og eliminere luft lommer i mellem kølerprofil og core.

55grader på en centrino er sgu for meget!

prøv at lave laget af kølepasta så tyndt som muligt og så ellers bare spænd den processor så meget som det kan lade sig gøre.

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Sendt: 11 November 2005 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

Hej Dokt...

Det er meget vigtigt at kølepastaen er meget tyndt fordelt, på de flader, hvor der findes samlinger...... Jeg tror dit problem ligger i at du har for meget på.

Personligt benytter jeg en Pentium 745, som kører 400Mhz default, men jeg kører den på 533Mhz, da bundkortet kan køre begge dele. Derved "tuner" jeg jo faktisk CPU'en en hel del, og det giver selvfølgelig ekstra varme. Alligevel, kører mit system helt stabilt og jeg vil tro med de målinger jeg har foretaget, at gennemsnitligt, kører min CPU på cirka 60 grader.
Det syntes jeg ikke er for meget, da Pentium M kernen skulle kunne køre helt stabilt, selv når den når 85 grader.

Jeg benytter mig kun af Borg køleren, uden brug af andre former for køling...... Det skal også siges at mit system kører 24 timer i døgnet.

Håber det kan hjælpe dig.

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

KasperM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Sendt: 11 November 2005 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har nøjagtig samme problem med det motherboard, blot med en 1, 86 ghz cpu. Jeg havde først kommet for meget kølepasta på, hvor den så lå på 60 grader i idle i bios. Herefter rensede jeg kølepasta af og kom kun lidt på varmelegemet i midten af cpu'en = den del, der rører ved køler - nu kommer den helt op på 108 grader og efter et lille minuts tid og lukker computeren så ned for at beskytte sig selv (længere forklaring med billeder her: http://www.hol.dk/traad.asp?fID=3&tID=306725)

Jeg skrev en mail til studiedata i går, de plejer at være eksperter i at løse sådanne problemer. Jeg fik anbefalet Zalman's CNPS6500B-AlCu, så den er nu bestilt. Får desværre ikke mulighed for at afprøve den før søndag eller mandag, men jeg skal nok give besked om hvorvidt den løser problemet.

Til top Vis KasperM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperM

Teerex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2005 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Er der ikke spændings overvågning på det motherboard? I så fald hvor høj en spænding får CPUen? Måske den ligger i overkanten, hvilket også vil øge varme afgivelsen. Det kunne være en bytter af motherboardet.

Mht. kølepasta kan jeg kun bekræfte hvad der tidligere er sagt. For meget er slet ikke godt.

Til top Vis Teerex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Teerex

KasperM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

KasperM skrev:

Jeg har nøjagtig samme problem med det motherboard, blot med en 1, 86 ghz cpu. Jeg havde først kommet for meget kølepasta på, hvor den så lå på 60 grader i idle i bios. Herefter rensede jeg kølepasta af og kom kun lidt på varmelegemet i midten af cpu'en = den del, der rører ved køler - nu kommer den helt op på 108 grader og efter et lille minuts tid og lukker computeren så ned for at beskytte sig selv (længere forklaring med billeder her: http://www.hol.dk/traad.asp?fID=3&tID=306725)

Jeg skrev en mail til studiedata i går, de plejer at være eksperter i at løse sådanne problemer. Jeg fik anbefalet Zalman's CNPS6500B-AlCu, så den er nu bestilt. Får desværre ikke mulighed for at afprøve den før søndag eller mandag, men jeg skal nok give besked om hvorvidt den løser problemet.

Så lige at webconsult også har en fra NoiseMagic, som er specieltdesignet til I915 motherboardet http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=913

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 11 November 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor stor en Mcube er men du skriver at du har 2 diske, plus et tunerkort.

Jeg har selv haft en Small form factor model hvor der er meget lidt plads. Oprindelig så havde jeg 2 diske, tunerkort, lydkort, samt DVD-drev. Min maskine blev ret så varm, ja faktisk så varm at den ene disk brændte varm. Maskinen er en HP Compaq D530SFF som er udarbejdet meget nøje med hensyn til køleflow igennem maskinen. Men alligevel så stod en disk af på grund af varme.

Så jeg tænkte på om du måske har for meget i kabinettet i forhold til plads? Du burde normalt ikke få problemer med en M-processor i den størrelse. Min bærbare køre med en 1.73Ghz uden problemer og her er pladsen meget mindre.

Paqi

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 November 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Kølepasta skal nærmest "tørres" af CPU når du bruger det, jeg har med fordel brugt et blad fra en hobbykniv til og lave et helt tyndt lag, det skal som en anden sagde udelukkende bruges til og fjerne eventuelle lufthuller mellem køleprofil og cpu.

En anden ting, nogen kølere kan vende på 2 måder (spejlvendt) uden at man rigtig kan se det, det kan man på min blandt andet, det gør at køleprofilen ikke får optimal kontakt og måske et skævt tryk.

Fordelen med kølepasta er dog at du kan se af trykket fra CPU'en, det skal sidde centreret på køleprofilen som regel og hvis der er et skævt tryk plejer man også og kunne se det.

På min betød de småting en temp forskel på omkring 20 grader.

/Søren

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted

Dokt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

For mig er problemet løst - for nuværende køre CPU på ca. 51 -55 grader celsius.

Til KasperM: jeg er sikker på at dit problem er det samme som mit!! Den firkantede "filtramme" på køleren er simpelhen for høj. Derfor får køleren ikke ordentlig forbindelse til CPU'ens core.

Jeg fjernede filtrammen og strammede skruerne på køleren lidt mere end jeg egentlig turde (på eget ansvar!!!!) - OG NU ER PROBLEMET LØST.

Desuden ser det ud som om at du har alt for meget kølerpasta på din CPU (se svaret fra Popey_2k) - og kun pasta på selve core-delen.

Dok

KasperM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Dokt skrev:

For mig er problemet løst - for nuværende køre CPU på ca. 51 -55 grader celsius.

Til KasperM: jeg er sikker på at dit problem er det samme som mit!! Den firkantede "filtramme" på køleren er simpelhen for høj. Derfor får køleren ikke ordentlig forbindelse til CPU'ens core.

Jeg fjernede filtrammen og strammede skruerne på køleren lidt mere end jeg egentlig turde (på eget ansvar!!!!) - OG NU ER PROBLEMET LØST.

Desuden ser det ud som om at du har alt for meget kølerpasta på din CPU (se svaret fra Popey_2k) - og kun pasta på selve core-delen.

Jamen det virkede også for mig  Synes dog ikke, at det er særlig holdbart far Aopens side... Jeg har bestilt køleren fra NoiseMagic køleren fra Webconsult og jeg ved ikke rigtig om jeg skal afbestille den igen. Den skulle være mere stille end den fra Aopen.

Zalman køleren var for stor til mit kabinet (Antec Aria) og så følger der heller ikke den plastik sokkel med, som man klikker køleren ned i. Det er så nok fordi den er bygget til sokkel 478, hvor holderen vel er med som standard.

KasperM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Nu fik jeg endelig løst problemet!

NoiseMagic Socket479 CPU-køleren fra Webconsult gav pote. Man skal dog lige være
opmærksom på, at den manual på Webconsults hjemmeside ikke matcher det
produkt man får leveret. I onlinemanualen anvendes blot skruer med gummi
under hovedet til at hvile på bundkortet. Man får dog en "backplate" med og
jeg er overbevist om, at den ikke er lavet lige til mit bundkort. Der er en
gummidims midt på, der skal virke som støtte på bundkortet. På mit sidder
der dog nogle chips, som hæver pladen for langt fra kortet, så skruerne ikke
kan nå igennem til køleren. Jeg måtte derfor "save" noget af gummidimsen og
med lidt forsigtighed kom den til at passe.
Nu idler den ~42 grader - ca. 15 grader mindre en stock køleren og den er
helt lydløs.

Håber andre kan få glæde af mine erfaringer :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes