Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 20:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rimelige højtalere til musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 November 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Dette er mit første indlæg på dette forum så vær overbærende :)

Jeg skriver fordi jeg påtænker at anskaffe mig et par nye højtalere.

Lige nu sidder jeg med et par gamle Altec Lansing ADA 885 (mener jeg de hedder) comuterhøjtalere hvis lyd jeg er pent utilfræds med.

De er glimrende til Techno/pop/hiphup type musik men jeg hører udelukkende Death/Black/Power/Gothic Metal. Og til disse genre stiker de... :(

Subwooferen er slet ikke i stand til at gengive detaljer i bassen og den omdannes til mudret baggrundsstøj. Den gengiver også et alt for stort frekvensområde. Dette betyder at jeg hører musik og stemmer dernede fra. Bassen forplanter sig også i huset og medfører unødvendigt mange gener for husets andre beboere og naboer.

Jeg synes sateliterne har store problemer med at gengive detalier i lyden og de giver lyden et "plastickasse" præg. Der skal heller ikke serlig meget lydstyrke på før de begynder at forvrænge.

Da musik er en rigtig stor del af mit liv kan jeg ikke rigtigt leve med ikke at have noget ordeltligt udstyr at afspille det på.

Vil lige sige at jeg ca. intet ved om højtalere og tilhørende udstyr... Så skal have alt forklaret fra bunden :).

Mine krav til lydanlæget er:
- Skal kunne gengive overnævnte genre (death/black/power/gotic metal) optimalt (går ud fra mellemtone/diskant er vigtigst?)
- Kan godt lide at spille rimeligt højt (!!) så det skal de kunne klare uden at forvrænge
- Jeg skal kunne tilkoble min computer til anlæget så jeg kan få lyde fra film og spil over på højtalerne også
- Skal være av rimelig god kvalitet så de kan følge mig nogle år frem i livet :)

Mit værelse er rimelig lille (ca 25 kvm og ca 2m til loftet) så jeg går ud fra jeg ikke er avhængig af højtalere med en serlig stor effekt for at fylde det. Vegne er bygget af mursten og er tapetbelagte hvis det er vigtigt.

Jeg går ud fra jeg skal have to højtalere og en slags forstærker til formålet. Jeg er lige glad med om det er gulv eller kompakt højtalere. Jeg vil bare have det der giver bedst lyd for pengene.

Jeg kunne samtidigt også godt tænke mig at få råd til hvad der er godt blandt cd-afspillere.
Lige nu findes min eneste cd afspiller i computeren og jeg går ud fra at min billige cd afspiller og dårlige onboard lydkort er dræbende for alt der hedder kvalitet.

Så altså skal der købes højtalere, forstærker og en cd afspiller.

Jeg har ikke besluttet mig for hvor mange penge jeg vil bruge på indkøbet så jeg vil ikke sette nogle absolut øvre buget grænse nu. Men tvivler på jeg kan finde mere end omkring 4-5k men kom gærne med dyrere forslag.

Jeg kunne også være interreseret i at vide lidt om hvad der indenfor overnævnte prisinterval er interresant på brugtmarkedet

Ser frem til massere af gode forslag :)

På forhånd tak :)
Til top Vis Abild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Abild

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

dali 850

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 10 November 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Ja 4-5k er ikke vildt meget at gøre med, når du skal have et helt anlæg. Så brugtmarkedet er din ven  Nåh, men af højttalere tror jeg at et par Dali 104 til 500,- ca. eller Dali 450 til ca. 1100-1300 kr. (vejledende brugtpriser). En forstærker kunne være noget ældre Luxman eller noget i den stil. Gerne en fra 1980'erne, de er som regel af god kvalitet, og til en pris på max 2000 kr., får du helt sikkert en fin forstærker, hvis du vælger Luxman. Så kan du evt. skrive herinde hvis du finder noget. Et godt forslag kunne være dette forstærkersæt: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=41960136

Hvis vi antager du køber Dali 450 for 1300 kr., og luxman sættet for 1500, har du brugt 2800. Så kan du købe en CD-Afspiller til ca. 500 kr. brugt (evt. lidt mere hvis du vil), og så bruge nogen penge på nogle gode kabler. Hold dig væk fra  kabler af denne tykkelse

Brug hellere pengene på nogle gode tykke kabler. Profigold kunne være en mulighed - de kan købes i de fleste Expert butikker, og de er er af en rimelig kvalitet. Derefter ville jeg bruge nogle penge på noget godt højttalerkabel. Her ville jeg bruge, alt efter hvor langt det skal være, 50 kr. pr. meter.

Så har du et fint anlæg, som kan klare stort set alle musikgenrer!

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 November 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil hoppe med på vognen, og støtte Krogs forslag..

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 November 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Velkommen til.

Krogs forslag er ganske udemærket, jeg vil klart anbefale 450éren af de højtaler han foreslår.
En luxman er en glimragende forstærker, især til prisen, Men et bud til dig kunne også være en Denon forstærker, den puster lyden lidt op(synes jeg) så det lyder af mere, og gør det godt til rock.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Det ville være "rart" hvis budgettet kunne udvides, det er væsentligt lettere at anbefale ting hvis der er lidt ekstra

Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode svar :) Virkelig et dejligt forum

Faldt over disse Dali 450 højtalere på DBA der befinder sig i samme bydel som mig hvilket er dejligt da de ikke bare er til at flytte rundt med :)
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=41960820
Så hvis alle er enige om at det er en god ide vil jeg tage kontakt med sælger.

XenoCypraZ skrev:
Det ville være "rart" hvis budgettet kunne udvides, det er væsentligt lettere at anbefale ting hvis der er lidt ekstra

Hvor stor udvidelse taler du om? Kan godt give lidt mere end de omkring 3500 som krogs forslag koster (selvom det havde været dejligt hvis det kunne gøres så "billigt").
Jeg ville sette pris på hvis du (eller andre) kunne komme med et lidt dyrere forslag så jeg har lidt mere at arbejde med. Hvor meget bedre vil et dyrere set være i forhold til krogs forslag? vil det være verdt den højere pris?

Hvad siger i andre? skal jeg købe Luxman eller Denon forstærker (evt forslag til gode Denon modeller?)

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du har fundet et par, så synes jeg du skal købe dem. Så har du også et udgangspunkt der hedder Dali 450.

Så er der en Rotel Rotel RA-980BX,
til salg på dba.

Jeg er personlig vild med Rotel, der for man noget for pengene, og den ville jeg nok overveje.

Den koster 1700.

Så ville jeg nok ofre lidt mere på en Cd afspiller.

En Sony ES et eller andet. Det er virkelig kram, sådan en ældre sony afspiller.

Jeg vil ikke lige finde tusind eksempler, men ca 5 - 7 K, så er der lidt mere og spille med.

Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
Så er der en Rotel Rotel RA-980BX,
til salg på dba.

Dit link er dødt...

Men har skrevet til ham Dali manden... Så hvis der er enighed om at 450 er kram så bliver det dem jeg køber... hvis de altså ikke er solgt.

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det var ikke et link, det var bare copy paste fra dba.dk

Dali 450 er ikke en highend højtaler på nogen måde. Det er bare en billig, stabil, god all around højtaler, den er god som begynder, og der kan bygges en del videre på den.

Hvis du bliver bidt som andre kan du skifte den ud og få det samme for dem igen, de holder prisen.

Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

ok... det lyder godt :)

Var det denne forstærker du mente?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=41961602

Hvis du mener at den er god nok til at trække også evt. fremtidige bedre højtalere bliver det nok den jeg køber. Den befinder sig også i lidt mere overskuelig rækkevide. For jeg går ud fra det ikke er så godt at sende sådan noget med postdk?

Hva angår cd afspillere er dette det jeg kunne finde på dba:
Sony ES afspillere
Er der noget af det der er godt?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jep, det var den jeg mente 

Den her er til salg for 1000 kr.

Sony CDP-X303ES . Så vidt jeg ved er det en fin maskine...

Og den er også i KBH området.... Det er snart et fedt anlæg du for, hvis du køber de ting

Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Dejligt!

Så har jeg bestemt mig for følgende:
Rotel RA-980BX
Dali 450
Sony CDP-X303ES

Tusind tak for hjælpen alle sammen :)

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 11 November 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Du skulle måske tage et kig på den Sony CDP-x55ES der er til salg i Brønshøj, den er kun 350 kr dyrere (og måske kan prisen handles lidt ned) og 5 og 7 modellerne i ES serien er altså noget federe end 3 serien.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Du skulle måske tage et kig på den Sony CDP-x55ES der er til salg i Brønshøj, den er kun 350 kr dyrere (og måske kan prisen handles lidt ned) og 5 og 7 modellerne i ES serien er altså noget federe end 3 serien.

Det tror jeg du kan ahve ret, jeg er ikke kendt i sony modellerne, ved bare at de virker. Så jeg anbefalede bare den billigste der var i området. Men hvis den anden kun er 300 kr dyrere. så tag den istedet for.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes