Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 13:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Onken Focal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andreas Brink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej nørder dette er et spørgsmål der kræver

- Retro HI-FI viden.

- At man ikke har alzheimers

Er der nogle af jer garvede "lyttere" der husker Onken Focal, (personligt gør jeg selv ikke da jeg er 88ér) men er der nogle af jer der elsker "vintage lyd" eller bare elskede hifi i den tid hvor man byggede højtalere med æg på toppen, der kunne fortælle mig hvike højtalere der i et surround system klang mæssigt ville passe til ægget der efter min smag, ikke har nogen udløbsdato (Onken Focal)

Andreas

Opdate

Stop Talking LISTEN
Til top Vis Andreas Brink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas Brink

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 November 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej focalist - sjovt at den spiller endnu - du får nok ikke svar fordi "vi" som kender den er blevet for gamle til surround(?) - men du kunne måske overveje at bruge små Fostex bredbåndsenheder,

der er enkelte af de små i FE-serien som har fin linearitet og "moderat" følsomhed - og så vil du være endnu mere "retro" - og det ville være "sund fornuft" og billigt.   

Ved ikke om de fås herhjemme men ellers fås de her:    boxen-baustelle.de

mvh fra en vintage lytter

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej igen,  kom lige i tanke om.....CSS FR125 (Adire).....den er de "helt tossede" med i udlandet - fås samme sted - garanteret RIGTIG FED ENHED!

PS!  Har kun "forstadiet" til alzheimer...så hvis der nogen frækheder ka du få "en på ægget".

HaHa!         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;  Lykke til!         &n bsp;           mvh

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 20 November 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hej Andreas,

Jeg levede lykkeligt med et sæt Onken Focal fra ca. '86 til '96 indtil min kone (som kom til efter højtalerne) fik mig overbevist om at de under ingen omstændigheder passede ind i indretningen af vores nye hus

Jeg husker dem som værende vældig dynamiske, "fremme i skoene" og med en superfin diskant og ingen rigtig dyb bas. Jeg forestiller mig at de i et surround anlæg fint kunne kombineres med noget System Audio. Der er jo også jævnligt brugte SA højtalere til salg hvilket vel ikke er en ulempe.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Andreas Brink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

okay jeg er nemlig i besidelse af 2 stk. onken focal hviket virkelig overasker mine øre med den meget åbne lyd og dynamikken. jeg er bleven tilbudt endnu et sæt af en bekendt når han får nyt (ca. 1 mrd.) så jeg har kun brug for en center og en sub

Sub: har overvejet svs fordi den går så dybt ned og er så hurtig

Center:

Opdate

Stop Talking LISTEN
Til top Vis Andreas Brink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas Brink

Andreas Brink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Hej igen,  kom lige i tanke om.....CSS FR125 (Adire).....den er de "helt tossede" med i udlandet - fås samme sted - garanteret RIGTIG FED ENHED!

PS!  Har kun "forstadiet" til alzheimer ...så hvis der nogen frækheder ka du få "en på ægget".

HaHa!         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;         & amp; amp; nbsp;  Lykke til!         &a mp;a mp;n bsp;           mvh

tak for dine diy idé kanon fed den der fostex i en center Full Range har aldrig hørt den eller andre fullrange enheder der der ikke har sidet i et plastik anlæg fra bilka, men har lige læst lidt før jeg ville svare men tror du jeg ville kunne bruge den eller CSS FR125éren (Fandt den aldrig)  

og tak for at skrive jeg regnede slet ikke med at der var nogle der ville skrive  TAK

Opdate

Stop Talking LISTEN

Andreas Brink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Hej focalist - sjovt at den spiller endnu  ja efter et rep. på mellemtonen kunne den lidt igen...- du får nok ikke svar fordi "vi" som kender den er blevet for gamle til surround(?) - men du kunne måske overveje at bruge små Fostex bredbåndsenheder,

der er enkelte af de små i FE-serien som har fin linearitet og "moderat" følsomhed - og så vil du være endnu mere "retro" - og det ville være "sund fornuft" og billigt.   Tak

Ved ikke om de fås herhjemme men ellers fås de her:    boxen-baustelle.de

mvh fra en vintage lytter Fra en af Pioneer´s ældre forstæ...  jeg fik sku en på ægget

Opdate

Stop Talking LISTEN

Andreas Brink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

Hej Andreas,

Jeg levede lykkeligt med et sæt Onken Focal fra ca. '86 til '96 indtil min kone (som kom til efter højtalerne) fik mig overbevist om at de under ingen omstændigheder passede ind i indretningen af vores nye hus  17 ingen kone ingen problemer  kæresten beklager sig men hva faen værelset er ikke delikeret til hende men til Hi-Fi

Jeg husker dem som værende vældig dynamiske, "fremme i skoene" og med en superfin diskant og ingen rigtig dyb bas. Jeg forestiller mig at de i et surround anlæg fint kunne kombineres med noget System Audio. Der er jo også jævnligt brugte SA højtalere til salg hvilket vel ikke er en ulempe. jeg vil prøve og se om jeg kan låne en center af en eller anden eller af expert og gi det et lyt 

Haugaard

Opdate

Stop Talking LISTEN

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hej Andreas - vedr. CSS FR125

CSS står for CreativeSoundSolution - enheden laves hos ADIRE som er expert i subenheder.

Lavet specielt til CSS - har "motoren" fra de store enheder - meget forfinet teknik - lang slaglængde - laves også som mellemtone(WR125) - men da folk brugte den som fullrange udviklede man FR125

På den amerikanske side CSS finder du masser af forslag og links til kabinet 

www.boxen-baustelle.de - kig under diy/sebstbau - og find Creative Sound Solution

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Andreas - du finder flere kabinetforslag her - www.planet10-hifi.com

klik på Creative Sound og find "Box plans library" nederst

Det er nem "diy" når der ikke behøves filter og du kun skal lave en center - og det kan jo være den er så god at du vil lave flere.

Uden at have forstand på surround ved jeg dog at centerhøjtaleren kan skabe faseproblemer med flere enheder især når kassen skal være flad for fornuftig placering - og så anvendes dappolito hvilket bare komplicerer yderligere - så nu får jeg nok "på puklen".       mvh

Andreas Brink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

WOW  Tusinde tak

Helt sikkert et virkeligt godt forslag uden tvivl en "vinder" i mine øjne. og den gir mig mulighed for at fuldføre en diy Ht uden besværlige delefiltre osv.  og prisen ....

TAK TAK OG TAK

Opdate

Stop Talking LISTEN

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes