| Forfatter |
|
WebLock Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger min computer til at afspille DVD'er og sender signalet til projektororen med et VGA-stik. Computeren kører i en opløsning på 992x558 og jeg bruger programmet WinDVD til afspilningen. Projektoren opfatter det herefter som et HDTV60 signal. Jeg har nu prøvet at se både Ringenes Herre 1 og Gangs og NY på den, og begge har det problem at der er store sorte striper over og under billedet, som når man ser det på et 4:3 TV. Nogen der har et forslag til hvad der går galt, eller endnu bedre hvordan jeg får det ud i fuldskærm?
Webber
|
| Til top |
|
| |
MartinLynge Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
du har naturligvis leget med diverse Picture Modes? ellers er det helt sikkert signalet som bliver afgivet forkert, hvorfor du må se på indstillingerne for dit DVD afspilningsprogram... uden selv at ha afprøvet det vil jeg mene, at du vil få et markant bedre billede ved at tilkoble almindelig DVD med component-udgang.. har selv lige skiftet fra S-vhs til component og resultatet er utroligt... jeg håber snart at kunne oploade billeder med forskellen....
|
| Til top |
|
| |
WebLock Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om det er et nedturs program jeg bruger, men jeg kan ikke finde noget med picture modes (eller lignende) nogle steder  Tænkte lige lidt mere over det og kom i tanke om, at selve menuen på Gangs of NY, den var fint i fuldscreen, men filmen var altså ikke.
Hvorfor skulle component fra DVD være bedre end VGA fra computer?
|
| Til top |
|
| |
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv på et 16:9 billed er der sorte bjælker over og under billedet. Det format kaldes "Letterbox" Og er bredere end et 16:9 billed. Tror nok det er 16:10 eller 16:11???
|
| Til top |
|
| |
WebLock Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det skidt kan ikke fjernes eller hvad? Hvis ikke kunne jeg jo lige så godt have købt en 4:3 projektor
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe hvad med cinemascope det er 1;2.33 så er det store sorte bjælker på selv en 16/9 projrktor.
|
| Til top |
|
| |
MartinLynge Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo.. du kan bruge zoom picture mode, men vil dog her typisk (afhængig af din afspiller) gå glip af en tekstlinje.. og ved køb af 4:3 projektor ville dit billede bare være ENDNU mindre, da højden dikteres af bredden.... såååå.... I din projektor manual kan du se eksempler på de forskellige formater... heriblandt 4:3 og 16:9 med og uden letterbox (endnu bredere billed i forhold til højde)
|
| Til top |
|
| |
Robert Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 471
|
| Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er jo desværre sådan at der findes forskellige Widescreen formater som instruktøren kan vælge at bruge når han/hun skal producerer en spillefilm de mest brugte formater er 1.85:1 og 2.35:1.
1.85:1 kan man sige er det rigtige 16:9 Widescreen format , det passer til widescreen tv og f.eks. din projektor med fuld skærm udnyttelse, og er også det format, som DR bruger til egenproduktion (Taxa, Rejseholdet, Hammerslah osv.)
2.35:1 er det format som desværre bruges af mange af de store film indstruktøre til film, som LOTR. Starwars alle de gode film næsten. Og det er fordi at så kan man vise et større/breddere billed på lærredet i biografen, det er S.. R.. for os med hjemmebiograf, men sådan er det og det må vi leve med.
Der findes også andre formater Løvernes Konge er i 1.77:1 Matrix i 2.40:1 osv.
Mvh. Christian
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
WebLock skrev:
Bruger min computer til at afspille DVD'er og sender signalet til projektororen med et VGA-stik. Computeren kører i en opløsning på 992x558 og jeg bruger programmet WinDVD til afspilningen. Projektoren opfatter det herefter som et HDTV60 signal.
Jeg har nu prøvet at se både Ringenes Herre 1 og Gangs og NY på den, og begge har det problem at der er store sorte striper over og under billedet, som når man ser det på et 4:3 TV.
Nogen der har et forslag til hvad der går galt, eller endnu bedre hvordan jeg får det ud i fuldskærm?
Webber |
|
|
Hvorfor er det lige, at du kører 992x558., når den panny har et 960x540 panel???
Så mister du jo en af fordelene ved en HTPC, som er at omgås den dårlige interne scaler...
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
cyclops skrev:
| Selv på et 16:9 billed er der sorte bjælker over og under billedet. Det format kaldes "Letterbox" Og er bredere end et 16:9 billed. Tror nok det er 16:10 eller 16:11??? |
|
|
Letterbox er ikke et decideret format, men en mode at vise billedet på unden beskæring...... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
bøje skrev:
1.85:1 kan man sige er det rigtige 16:9 Widescreen format , det passer til widescreen tv og f.eks. din projektor med fuld skærm udnyttelse, og er også det format, som DR bruger til egenproduktion (Taxa, Rejseholdet, Hammerslah osv.) |
|
|
Nej, 1,78:1 er det "rigtige" 16:9 formatet (også i USA, Canada og Japan kalder HDTV format) der passer til dit 16:9 tv.
Som allerede nævnt, vil der her også være små sorte bjælker på en 16:9 enhed. Og det er 1,78:1 som Tv stationer benytter (eller kommer til)
bøje skrev:
2.35:1 er det format som desværre bruges af mange af de store film indstruktøre til film, som LOTR. Starwars alle de gode film næsten. Og det er fordi at så kan man vise et større/breddere billed på lærredet i biografen, det er S.. R.. for os med hjemmebiograf, men sådan er det og det må vi leve med.
Mvh. Christian |
|
|
Hvad mener du med "desværre"??? Men som du selv nævner, så kan man vise et meget bredere billede - hvorfor ialverden skulle være dårligt????????????
(Siger du, at du ikke synes om den fantastiske fotografering af LOTR???)
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
WebLock Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
bøje skrev:
1.85:1 kan man sige er det rigtige 16:9 Widescreen format , det passer til widescreen tv og f.eks. din projektor med fuld skærm udnyttelse, og er også det format, som DR bruger til egenproduktion (Taxa, Rejseholdet, Hammerslah osv.) |
|
|
Nej, 1,78:1 er det "rigtige" 16:9 formatet (også i USA, Canada og Japan kalder HDTV format) der passer til dit 16:9 tv. Som allerede nævnt, vil der her også være små sorte bjælker på en 16:9 enhed. Og det er 1,78:1 som Tv stationer benytter (eller kommer til)
bøje skrev:
|
Mvh. Christian
|
|
|
Hvad mener du med "desværre"??? Men som du selv nævner, så kan man vise et meget bredere billede - hvorfor ialverden skulle være dårligt???????????? (Siger du, at du ikke synes om den fantastiske fotografering af LOTR???)
|
|
|
Det er rigtigt at det er 1.78:1 det det helt rigtige 16:9 format du har ret, det jeg mente var at 1.85:1 fylder skærmen ud på de fleste 16:9 TV man ser ikke de meget små sorte bjælker jeg har kun set det på 23" og 17" LCD TV foreløbig og det er meget få DVD film der er i 1.78:1.
Mht. LOTR synes jeg den/de (glæder mig til nr.3) er helt fantastiske men det er da ærveligt at man ikke kan blive enige om et' format istedet, det var hvad jeg mente med desværre. Om det så skal være det ene eller det andet format det vil jeg ikke være dommer for.
Mvh. Christian
|
| Til top |
|
| |