Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 18:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvordan SUBwoofer og Hvaforen Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 14 November 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

jeg er blevet i tivivl om det med subwoofers

Jeg har en ældre forstærker - revox B750 - med to sæt højtalerudgange - den ene til Din stik den and med terminaler.

Dette lyder nok tosset men jeg har aldrig haft en rigtig subwoofer så derfor:

sættes den til højtaler udgang 2, eller kobler man de eksisterende højtalere bagpå sub'en ligsom man gør med computerhøjtalere med sub ??

Er der noget der hedder passive sub'er eller har alle indbygget forstærker??

Hvis de eksisterende højtalere skal kobles til sub'en skærer den så noget af bunden af de eksisterende højtalere - altså letter dem for noget af arbejdet ??

Jeg har pt nogle små mission 700 højtalere som passer godt i størelsen til mit kontor og som spiller ok til den akustiske musik jeg høre mest - (jaz, let kalssisk etc.)

Jeg er ikke interesseret i en voldsom stort bragene sub, men noget som på en tør måde i ordets possitive forstand gengiver de ting som 700 ikke kan leverer uden mudder.

Samtidig vil det være fint hvis sub'erne kan vokse sammen med en højtaleropgradering ved lejlighed

Har i nogen anbefalinger ??

ps. jeg ved godt at Revoxen er gammel men jeg kan godt lide den så den står ikke for udskiftning lige med det samme.

 

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 208
Sendt: 14 November 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

jeg er blevet i tivivl om det med subwoofers

Jeg har en ældre forstærker - revox B750 - med to sæt højtalerudgange - den ene til Din stik den and med terminaler.

Dette lyder nok tosset men jeg har aldrig haft en rigtig subwoofer så derfor:

sættes den til højtaler udgang 2, eller kobler man de eksisterende højtalere bagpå sub'en ligsom man gør med computerhøjtalere med sub ??

Er der noget der hedder passive sub'er eller har alle indbygget forstærker??

Hvis de eksisterende højtalere skal kobles til sub'en skærer den så noget af bunden af de eksisterende højtalere - altså letter dem for noget af arbejdet ??

Jeg har pt nogle små mission 700 højtalere som passer godt i størelsen til mit kontor og som spiller ok til den akustiske musik jeg høre mest - (jaz, let kalssisk etc.)

Jeg er ikke interesseret i en voldsom stort bragene sub, men noget som på en tør måde i ordets possitive forstand gengiver de ting som 700 ikke kan leverer uden mudder.

Samtidig vil det være fint hvis sub'erne kan vokse sammen med en højtaleropgradering ved lejlighed

Har i nogen anbefalinger ??

ps. jeg ved godt at Revoxen er gammel men jeg kan godt lide den så den står ikke for udskiftning lige med det samme.

 

Hvis vi tager det fra en ende af er der groft sagt 2 slags subwoofere som du selv nævner, nemlig passive og aktive.

Passive er som ordet antyder uden indbygget forstærker og skal derfor tilsluttes en form for effekt/signalkilde.

Aktive er jo så meget logisk en subwoofer med indbygget forstærker og filter så du kan justere frekvens og fase og gerne andre ting hvis det er en dyrere konstruktion

På en aktiv sub er der tit mulighed for at koble fronterne til og via et filter som skærer den dybeste bas og lader subben klare det kan du på den måde aflaste dem.

Det eneste du skal lægge mærke til er om der er pre-out eller en decideret sub udgang på din forstærker (Hvilket der nok ikke er på en så gammel sag) Hvis en sådan ikke er at finde kan du ikke tilslutte en sub.

Håber det kunne bruges



__________________
Dali Evidence surround, Marantz SR7000
Marantz DV7010
DIY 12" SLS cylindersub
3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 14 November 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Tak Audioholic

Forstærkeren har et vippepanel på forsiden ligesom andet revox grej og ud over forskellige justeringsmuligheder for phono indgangen kan man slå den over til forforstærker eller effektforstærker drift. bagpå er der pre udgang.

Spørgsmål -endnu et - hvis man kobler preudgangen til en aktiv sub er det så effektforstærkeren i sub der levere effekt til ens almindelige front højtalre (har ikke nogen baghøjtalere og skalheller ikke have det -surround,5,1 7,1 fri zone  )

Og vil det i givet fald sige at folk slet ikke bruger deres dyre forstærkere til noget sås nart de har købt en sub?

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 14 November 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Der findes flere mulige løsninger.

1: Du trækker højttalerkabler fra forstærker til aktiv sub. I subben findes som regel et filter der deler omkring 80 Hz (højttalerne der tilsluttes har betydning her).  Fra sub føres kabler videre til dine mission 700. Forrstærkeren i sub trækker ikke dine mission, det gør Revoxen.

2: Du trækker højttalerkabler som du plejer. Køber et Y-stik og monterer mellem forforstærker og effektforstærker. Den frie del af Y-stikket fører du videre til en aktiv sub. Du har nu fuldt niveau på Mission 700, og de beskyttes derfor ikke mod bas som i første løsning.

3: Du udnytter en udvidet udgave af løsning nummer to. Mellem forforstærker og effektforstærker monteres et aktivt filter. Du har nu mulighed for både at justere på subwoofer samt på mission 700.

4: Endnu en afart af løsning 2. Du monterer en kondensator i serie med højttaleren + terminal og højttalerkabel (det kan også gøres internt i kabinettet). Kondensatoren beskytter mod bas. Det er også den løsning der anvendes internt i subwooferen, hvis denne har udgangsterminaler med filter.
Fordelen her, er dog at du selv kan eksperimentere dig frem til den rette delefrekvens samt kvalitet af kondensator.

Jeg nævner ikke passiv sub, da det er næsten umuligt at få til at spille sammen med passive satelitter.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 208
Sendt: 14 November 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Jeg nævner ikke passiv sub, da det er næsten umuligt at få til at spille sammen med passive satelitter.

Hmmm .. det synes jeg lyder som noget sludder. Hvis man tager en af dine modeller og bruger et aktivt delefilter og efterfølgende to forskellige effektkilder til hhv passiv sub og fronter er der da intet problem i det - næsten alle PA systemer bygger på dette princip.

Der er da ingen tvivl om at det er lettere lige at slutte et apparatstik og et signal til en aktiv sub og så kører det. Synes bare ikke det skal afskrække ham fra en Passiv da det altså sagtens kan lade sig gøre at få til at spille.

Forskellen på en passiv og en aktiv er jo minimal - forstærkeren er vel bare en meter længere væk !?

EDIT -

Min erfaring viser faktisk at det er en fordel at gøre det på denne måde da der klart kommer mere dynamik og at du har muligheden for at justere 100% på ALT - både på sub og front.

 



__________________
Dali Evidence surround, Marantz SR7000
Marantz DV7010
DIY 12" SLS cylindersub
3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 14 November 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

En passiv sub har ikke en ekstra forstærker, men benytter samme forstærker som satteliter.

En sub er aktiv når den har en separat forstærker og delefilter. Om så forstærkeren er udvendig eller indvendig er hip som hap. Jeg tror vi er helt enige om dette.

En løsning med separat forstærker og elektronisk delefilter er den mest fleksible løsning, men også pladskrævende og dyr.

Personligt forstår jeg ikke, man ikke udvider (traditionelle) aktive subber med et 2 vejs variabelt delefilter.


Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 November 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

kjeldsen og audioholic

tågerne letter - tak skal i have

vedr. eks. 1:

Vil det sige at det signal som suben skal håndtere er et forstærket signal fra revoxen - og kommer det ikke til at lyde dårligt?

Vedr. eks 2: del 4

<<<4: Endnu en afart af løsning 2. Du monterer en kondensator i serie med højttaleren + terminal og højttalerkabel (det kan også gøres internt i kabinettet). Kondensatoren beskytter mod bas. Det er også den løsning der anvendes internt i subwooferen, hvis denne har udgangsterminaler med filter.<<<

Det lyder som at 2 - 4 er den løsning jeg skal bruge - her skal jeg dog spørge lidt mere

Den kodensator der skal "si" bas fra hen til missionhøjtaleren er den svær at afstemme med sub og mission højtalerne eller vil der på sub'en være en separat volumekontral så det kan stilles til at passe sammen ?

Y-stik kan det fåes i elektronik butikker eller i hifi butikker ?

Jeg er godt klar over at det sikkert er mere indlysende når først man sidder med kassen med sub'en - men pt er en sub et ret abstrakt begreb for mig :-) og jeg vil nødig gå ud og smide en masse penge ud på ingen ting

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 208
Sendt: 15 November 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
En passiv sub har ikke en ekstra forstærker, men benytter samme forstærker som satteliter.

En sub er aktiv når den har en separat forstærker og delefilter. Om så forstærkeren er udvendig eller indvendig er hip som hap. Jeg tror vi er helt enige om dette.

En løsning med separat forstærker og elektronisk delefilter er den mest fleksible løsning, men også pladskrævende og dyr.

Personligt forstår jeg ikke, man ikke udvider (traditionelle) aktive subber med et 2 vejs variabelt delefilter.


Det er vi enige om

Tror ikke at der er ret mange der benytter sig af at linke videre fra subben så et 2 vejs filter vil bare være fordyrende og unødvendigt for mange, men jeg kan da sagtens se det fede i denne feature ..

Forstår stadig ikke hvorfor du mener at en enkelt amp koblet til en passiv sub med to satteliter på skulle spille dårligere end en aktiv?



__________________
Dali Evidence surround, Marantz SR7000
Marantz DV7010
DIY 12" SLS cylindersub
3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 15 November 2005 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Audioholic skrev:

Forstår stadig ikke hvorfor du mener at en enkelt amp koblet til en passiv sub med to satteliter på skulle spille dårligere end en aktiv?




Det skriver jeg heller ikke. Jeg mener blot det er en mere "proffesionel" løsning, som de fleste almindelige hifi interesserede ikke vil bakse med. Man skal jo efterhånden have et helt Rack bare til forstærkere og filtre.

Mht. at anvende out-put fra sub, er det nok den meste anvendte løsning i et stereo-setup.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes