Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 16:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hastig hed på HTPC dele (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 14 November 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med at bygge min egen HTPC er jeg blevet meget i tvivl om vigtigheden af hastigheden af delene til denne.

Jeg kan se at ASUS A8N-VM CSM bundkortet har onboard grafikkort som kan bruge til HTPC. 

Så vidt jeg kan forstå i andre indlæg er det fornuftigt at bruge socket 939, pga pris/ydelse forhold. Men hvordan er socket 939 processorer mht varme? Den kommer til at stå fremme, så der skal helst være så lidt varmeudvikling (pga køling) som overhovedet muligt.

Men er denne løsning hurtig nok til at køre som HTPC, med en "lille" processor? Jeg tænkte den helst skulle være så lille som mulig mht varmeudvikling igen, men det skal igen være et støj/ydelses forhold...

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm
 
P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 14 November 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hvilket lydkort kan sende en digital signal direkte igennem computeren, uden på nogen måde at behandle det, så min Denon AVR 2105 kan stå for behandlingen?

Helst gennem coax, er ikke meget til det optiske pjat...

Computeren skal både stå for musik og video, og computeren bliver muligvis gemt væk i et andet værelse, og så skal der trækkes HDMI, 2 usb kabler (fjernbetjening+ektern DVD brænder) og et coax til lyd.

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm
 
PeterLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 15 November 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil bruge samme bundkort. AMD udvikler knap så meget varme som tilsvarende Inel. OK Pentium M er bedre men også en del mere kostbar.

Mht. lydkort så kig på det her: HDA X-Mystique 7.1 GOLD, evt. via dette link:
http://www.mm-vision.dk/default.asp?action=vis&varenr=60 334&menu=pc



__________________
/Peter
Til top Vis PeterLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterLarsen Besøg PeterLarsen's Websted
 
P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 16 November 2005 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

PeterLarsen skrev:

Jeg tror jeg vil bruge samme bundkort. AMD udvikler knap så meget varme som tilsvarende Inel. OK Pentium M er bedre men også en del mere kostbar.

Mht. lydkort så kig på det her: HDA X-Mystique 7.1 GOLD, evt. via dette link:
http://www.mm-vision.dk/default.asp?action=vis&varenr=60 334&menu=pc

Målet med computeren er at den skal bruge minimalt strøm (og derved udvikle minimalt varme), og ovenstående lydkort ser super godt ud, men jeg vil hellere have min Denon reciever til at håndtere lydsignalerne. Så når man hører musik, ser DVD eller TV skal den bare sende en ubehandlet digitalt lydsignal til forstærkeren (helst coax).

Er det nogen andre lydkort som er lavet kun til dette, altså uden egne processorer?

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm
 
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 16 November 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Alle nyere kort med digital udgang kan sende lyden  direkte til din forstærker( Kun hvis kilden er AC3... dvs at du så kan anvende spdif passthrough).

 Dette gør HDA kortet såmænd også såfremt at lydkilden er AC3/DTS, men problemet som andre kort har ift HDA kortet er, at hvis din computer lydkilde fx er med 6 kanals lyd(spil osv), så kan man kun sende i 2kanals digitalt(pcm). Dvs at til gaming i 5.1 skal du bruge analogt, da du ellers vil mangle de resterene 4 kanaler.

HDA kortet kan som sagt encode ikke AC3 (quadro, stereo og  5.1. jeg er ikke sikker på 7.1) lydkilder til en 5.1 bitstream, og derved sende alle kanalerne igenem et coax kabel, som din fostærker så vil behandle som digitalt 5.1. 

HVis ikke du vil have kortet til at encode noget i 5.1 digitalt, så kan du med HDA kortet bare lade den stå på 2channel PCM, så fungerer det som alle mulige andre kort på markedet der har digital udgang.

Personligt mener jeg, at HDA kortet er det mest flexible kort på markedet, hvis man ønsker suveræn lyd og samtidig ikke gider at have en million kabler. 

mvh Anders

ps: prøv at bruge søgefunktionen, dette spørgsmål er besvaret mange gange.

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted
 
P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 16 November 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:

Hejsa

Alle nyere kort med digital udgang kan sende lyden  direkte til din forstærker( Kun hvis kilden er AC3... dvs at du så kan anvende spdif passthrough).

 Dette gør HDA kortet såmænd også såfremt at lydkilden er AC3/DTS, men problemet som andre kort har ift HDA kortet er, at hvis din computer lydkilde fx er med 6 kanals lyd(spil osv), så kan man kun sende i 2kanals digitalt(pcm). Dvs at til gaming i 5.1 skal du bruge analogt, da du ellers vil mangle de resterene 4 kanaler.

HDA kortet kan som sagt encode ikke AC3 (quadro, stereo og  5.1. jeg er ikke sikker på 7.1) lydkilder til en 5.1 bitstream, og derved sende alle kanalerne igenem et coax kabel, som din fostærker så vil behandle som digitalt 5.1. 

HVis ikke du vil have kortet til at encode noget i 5.1 digitalt, så kan du med HDA kortet bare lade den stå på 2channel PCM, så fungerer det som alle mulige andre kort på markedet der har digital udgang.

Personligt mener jeg, at HDA kortet er det mest flexible kort på markedet, hvis man ønsker suveræn lyd og samtidig ikke gider at have en million kabler. 

mvh Anders

ps: prøv at bruge søgefunktionen, dette spørgsmål er besvaret mange gange.

1000 tak for det uddybende svar! Der er da ingen tvivl om at det så skal være sådan et kort... Jeg troede bare at hvis lyden var i AC3 eller DTS fra f.eks. et spil at det så ville blive smidt direkte igennem. Men så lang tid der bare er passthrough på f.eks. dvd afspilning er det det vigtigste.

Men så har jeg da styr på lydkortet :-)

Hvad er bedst mht bund- og grafikkort? Jeg vil bruge socket 939 AMD processor pga. det lave strømforbrug/pris forhold, og har kigget på et asus bundkort med nvidia 430 chipsæt og onboard grafik. Vil man få bedre billedkvalitet i praksis ved at købe et seperat? Hastighed en knap så vigtigt, hvis det blot kan køre 100% glidende i 1360*766! Jeg er ligeglad med om det tager 2 eller 10 sek at loade en optaget film...

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes