Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Køb nu vs. køb i januar (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonOmg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Status: Offline
Sendt: 16 November 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg står og overvejer et Samsung LE32R15B (eller måske M'eren) i forbindelse med udgivelsen af Xbox 360 her i december.

Spørgsmålet er bare - kan det betale sig lige nu? Folk hvisker altid om at priserne på TV falder i januar, og da det godt kan være mange penge det drejer sig om, kan det godt betale sig at vente.

Men jeg tænkte - jeg har planer om at købe det så billigt som muligt over nettet (her i DK) - hvor jeg sparer et par tusinde i forvejen jvf. butikspriser. Netbutikker er vel ikke så tilbøjelige til at dumpe priserne, som forretningerne? Jeg er lidt ny hvad angår prispekulation, så er der nogen der kan kaste et lys over chancen for at det kan betale sig at vente?

Til top Vis DonOmg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonOmg

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Netbutikkerne bliver jo nødt til at følge med prisudviklingen, så hvis Fona, Elmutanten osv sænker priserne, så bliver netbutikkerne også nødt til det, ellers er de jo ikke længere billigst!

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

DonOmg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Ja, men jeg er bare ikke sikker på at Fona fx. ville skære med lige så mange tusinde kroner som man allerede sparer online. Samtidigt tror jeg heller ikke at alle netbutikker er lige tilbøjelige til at skære i de allerede lave priser, da der nok er skåret rigeligt ind til benet i forvejen.

Jeg foretrækker selvfølgelig et fysisk sted, da det er nemmere med indlevering, men ikke hvis det skal koste mig et par tusinde... med mindre jeg alligevel kan spare de samme penge i januar. :) Det er selvfølgelig ikke noget nogen kan sige med sikkerhed, men jeg vil da stadig gerne have et par kvalificerede gæt på hvad der kan ske. :) Der må være nogen derude med erfaringer.

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 November 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Som udviklingen er lige nu, er det jo næsten umuligt at få fat på at de gode skærme. De er udsolgt alle steder, da produktionen ikke kan følge med. Derfor tror jeg også lidt på at de såkaldte "januar-udsalg" bliver af tidligere modeller. De bliver en gylden mulighed for at "rydde" lidt op på lageret, af alle de ikke HD-Ready (eller HD-RDY som elGiganten skriver ) godkendte skærme.

Men der skal da nok være enkelte steder der har en god skærm stående, jeg tror bare det bliver rigtigt svært at få fat på.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Priserne falder jo hele tiden, og det er da muligt at der ikke kommer et stort prisfald til januar.
At produktionen ikke kan følge med og det skulle være svært at få fat i de gode skærme, er nok en overdrivelse f.eks. så er Philips' 32" udgave af 9830 da faldet til 25K i Fona, og Fona plejer jo ikke at være billigst.

Men jeg tror da gerne at de vil prøve at tynde ud i de gamle modeller først, det er vel meget naturligt. Feks har jeg set i et par Fona'er hvor de har Philips 32" 9976 (mener jeg) hængende, men hvis man spør efter den nye 9966, så har de den, men det er den gamle version de har hængende i butikken!

DonOmg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Nu er 32R61B jo også lige om hjørnet (hvis den ikke allerede er kommet), så det er selvfølgelig muligt at 51'eren falder.

Uha, det er næsten som at gamble :)

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

En til er sikkert, når du køber en ny fladskærm, så lad være med at følge med i prisudviklingen det næste stykke tid, ellers bliver du bare depri

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 16 November 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv haft næsen indenfor onlinehandel af fladskærme og det er et meget presset marked. Hvis du snakker om priskonkurrence mellem Fona og Merlin, så snakker du næsten ydergrænsen for to netforhandlere.

Den primære grund skal findes i elektronik netforhandlernes princip. Langt de fleste af dem har et fjernlager, som styres af deres egen distributør. Distributøren sætter så udgangspunktet for prisen og hvad enten du vælger Actebis, SMG, Rosenmeier eller helt fjerde, så er der altså ikke de helt store ændringer i priserne for skærme, som er et ret stort markedssegment. Så hvis priserne skal falde drastisk hos online forhandlere, skal du have fat i nogle af de meget selvstændige, som importerer selv eller noget tilsvarende. Ellers så er det distributøren der sætter udgangspunktet og hvis distributøren sænker prisen meget, så gør alle netbutikkerne det samtidig.

Fysiske butikker har jo en lidt anden metode at styre foretagendet på og det gør dem også mere fleksible. Du betaler jo heller ikke kun for produktet, men også for servicen, muligheden for at se produktet på forhånd, sikkerheden der er ved at handle hos dem osv.

Hvad angår de konkrete priser, så er der altid en tilbøjelighed til, at folk forventer en januar udsalgs og det kan man af god grund også forvente. Det ses jo år efter år, men man skal naturligvis også forvente, som der bliver sagt her i tråden, at det nok primært er det ældre modeller, og måske få nyere modeller for at lokke forbrugerne ud af sofaen.

Et decideret prisfald, som ikke hænger sammen med udsalg kan vi derimod opleve i årets start og midt og det er det, som jeg finder meget interessant. Det hænger sammen med de ekspansioner, som fladskærmsproducenterne i øjeblikket foretager. De bygger nyere og større fabrikker og kan illustreres ret konkret hvorfor det giver lavere priser. Der er selvfølgelig altid tanken om, at en større produktion giver lavere produktionsomkostninger per enhed. Men den konkrete grund er fordi man går videre til 8. og 9. generationsfabrikker. Det betyder også, at man arbejder med langt større substrater og hvor der f.eks. kunne skæres otte 32 tommer LCD paneler ud fra et 6. generationssubstrat, så kan der skæres mange, mange flere ud fra et 9. generationssubstrat. På den måde kan man effektivere, men også skabe flere større skærme.

Det er også grunden til at vi først er begyndt at se store LCD skærme nu, og vi vil se dem i endnu større størrelser når produktionsfaciliteterne står færdige. De største prisfald skal naturligvis også findes i segmentet for store LCD skærme.

Prisfaldene, som ikke er baseret på udsalg, skal primært findes for LCD skærme frem for plasma skærme og hvorfor kan du læse mere om her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1132010132&archive=&start_from=&ucat

Flere analyseinstitutter har også fulgt op på det og det kommer også snart i nyhederne på Flatpanels.dk.

Ellers kan disse nyheder læses i kontekst: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1127081330&archive=&start_from=&ucat

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1130105826&archive=&start_from=&ucat

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

@ Rasmus Larsen

Det var nogle interessante nyheder du har fået samlet der. Det er meget interessant at læse lidt omkring hvordan produktionen har en stor indflydelse på prisen.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 16 November 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle nyheder på Flatpanels.dk, som mere konkret omtaler hvor mange skærme, og i hvilke størrelser, man kan skære ud fra forskellige generationssubstrater, men jeg kunne ikke lige finde dem tidligere. De ligger der et sted, hvis I har mod på at søge. Jeg kan desværre ikke lige huske det i hovedet

Men ellers så omtales sådanne faktorer og forhold ofte, eller næsten ugentligt, på Flatpanels.dk, hvis man er interesseret.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Sendt: 17 November 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt, at panasonic vil sætte priserne op i Tyskland ihvertfald , fordi det er jo umuligt at opdrive eksempelsvis th42pa50.... Men jeg ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

Jeg har hørt, at panasonic vil sætte priserne op i Tyskland ihvertfald , fordi det er jo umuligt at opdrive eksempelsvis th42pa50.... Men jeg ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt.

Tommy

Øhh umuligt? De har den til 15K i Elgiganten!

http://www.elgiganten.dk/is-bin/intershop.static/WFS/store-e lgigantenDK-Site/-/da_DK/imagesOnline/avis/week_46jp9fi9/12. pdf

Tvivler på, at der er nogen der sætter priserne op på nuværende tidspunkt, det ville være en hurtig måde at miste markedsandele.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 November 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Der er nesten ingen forhandlere i Tyskland der fører PA50 lengre, PE55 ser ud for at ha taget over. Nu er ikke lavopløst plasma aktuelt for mig da jeg gerne vil nyde XBOX360 så meget som muligt :)

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 22 November 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hvis det fortsat har interesse, så er der fulgt op på den tidligere nyhed fra Flatpanels her:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1132658219&archive=&start_from=&ucat =&

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes