Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilken NAD 3020’er? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 November 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg leder lidt på eBay efter sådan en svend, da jeg virkelig gerne vil have noget oldschool lyd, til min reol.

Jeg er bare lidt i et dilemma - hvilken model skal man vælge? Der findes jo en del, gør der ikke?
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har lånt en 3020er af en kammerat, og må indrømme, at den spiller suverænt på både elektrostater (Quad) og dynamiske højttalere. Den hedder NAD 3020 series 20.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ok, tak... men det jeg mener er, når man søger på eBay feks, så kommer der både 3020i'ere, 3020E'ere, 3020A'ere, osv...
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 November 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:
Ok, tak... men det jeg mener er, når man søger på eBay feks, så kommer der både 3020i'ere, 3020E'ere, 3020A'ere, osv...

Min personlige favorit, er B-modellen.
Kurt Von Kubik foretrækker vist i-modellen, og andre vil have den aller første.
B-modellen har lidt mindre snydebas, og lidt bedre kontrol end A-modellen.

Fra de første, uden bogstav efter, til A-modellen, var det noget med forforstærkerdelen der var forskellen.
I-modellen er lavere, og nyere. Lidt mere 'korrekt' i lyden, men knap så varm som de ældre modeller. Der er dog også forskel inden for samme model, idet NAD's produktionslinie ikke har været så stringent og ensartet.

Inden for i-modellerne oplever jeg stor forskel i lyden, selvom de er næsten lige gamle (jeg har 3 stk. af i-modellen i min hjemmebio).

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 November 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

A'ere er mig bekendt de første, dernæst B'ere. E og I er noget nyere, vist begge uden effekt-indikator.

Men hvis du vil have noget rigtigt Old-School uden det bliver rør, så skal du da nuppe en Quad 303 af de første fra starten af '70 (kom på markedet i '68) De blev vist lavet indtil omkring '86. Teknisk adskiller de sig ikke fra 70'erne, undtagen power-stikket. De allerførste er både dyre (sjældne = samleobjekter) samt lyder ikke helt så godt som de efterfølgende, grundet ændringer i diagrammet. Det skiller vist ved omkring serienummer omkring 12500 (er dog ikke helt sikker), med mindre de har været til service og ejeren har valgt at opgradere boardsne.
Godt nok ren effektforstærker, men spiller glimrende med alle typer forforstærkere - også passive - hvis man ikke lige får en Quad 33 med, som er den forforstærker der egentlig hører til.

EDIT: Jeg var langsom A'ere er åbenbart i virkeligheden en B'er - men så må en B'er jo være en C'er

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 November 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål... Der har været meget debat om netop 3020'eren og de forskellige versioner. Mange mener at de gamle modeller er bedst. Og der kan være noget om snakken.

Jeg ville dog vælge en 3020i hvis det var mig. Det er så vidt jeg husker den nyeste, og dermed den med længst forventet levetid tilbage. Og så har den væsentlig bedre terminaler end de første versioner. Skrueterminaler til højtalerne.... Husker stadig klemmeterminalerne på min gamle 3020'er!!! Bvadr!!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 November 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en B'er da 3020-feberen rasede - for måtte da lige se hvad det var. Den var med skrueterminaler.
Var ikke synderligt imponeret over den. Lydmæssigt gjorde den det da OK, men så fantastisk synes jeg nu heller ikke den var - og teknisk et absolut lavpris produkt, der dog udemærker sig ved at feje alt fra samme tid i samme prisklasse af banen.

Det med forventede levetid, skift elektrolytterne og evt. tantaler, det er stort set dem der bestemmer levetiden. Ydermere kan man så glæde sig over bedre lydkvalitet, for uanset hvilken model man vælger er de fleste nok ved at være noget trætte i elektrolytterne - i øvrigt noget der gælder alle gamle forstærkere uanset mærke.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:

Den hedder slet og ret NAD3020 færdig! Ikke a, b,c.........osv. men bare 3020 Series 20

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Ok... så har jeg et lille off-topic spørgsmål... Jeg overvejer også at købe en Cambridge A500? Er det en god forstærker?

Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 November 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også klart anbefale en 3020 Series 20. Jeg har haft 20'ere, A'ere en B'er og hørt I modellen. Series 20'eren er klart den mest
musikalsk medrivende og engagerende, og hvis du kun bruger effektdelen og lab in indgangen, får du dig en fremragende forstærker til en
meget billig penge. I modellen, jeg har hørt, var i en direkte duel spag, kedelig og grå sammenlignet med en ren series 20. A'ere og B'eren
var også gode men savnede måske den sidste sammenhæng, opløsning og krop. Men som Spencer skriver er der stor forskel på dem inden
for den enkelte model-serie. Så det bedste er at lytte på dem først. Men alderen burde ikke være et problem. Det kan godt anbefales at
skifte kondensatorer (phillips blå serie). Det gav lidt mere klarhed og liv. Og hvis klemmeterminalerne er et problem kan de skiftes ud med
andre terminaler.
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 19 November 2005 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Hej,

Høre aldrig at den bliver nævnt,  jeg tror ikke der er mange der er klar over det, men der findes også en der hedder NAD 3120, og det er en 100% NAD 3020B bare uden bas/disk/balance knapper, jeg har selv en.

Der er også en NAD 3220PE, også kun med 2*20w, men den er født med NAD´s power envelope hvorved den kan afgive nogle kraftige peak og derved lyder den meget kraftigere end den er.

Er der nogen der har prøvet at lytte til sådan en 3220PE, ved nemlig ikke om det er samme konstruktion som de ældre 3020 modeller, men bare med lidt mere saft i.

Forresten en flot gammel 7020 Oluf.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes