Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: En reciever og flere "sæt" højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 17 November 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Med fare for at lyde totalt tumpet, så har jeg førlgende spørgsmål:

Kan man få en surround receiver med flere "udgange" forstået således.

- Mulighed for tilslutning af 5 højtalere og woofer til brug ved surround

og samtidig

- Mulighed for en eller flere "almindelige" stereo tilslutninger, altså á 2 højtalere.

OG så mulighed for at "switche" mellem hvor lyden skal outputtes ?

Håber det giver mening. Sagen er nemlig den at vi har en stue hvor vi gerne vil have surround naturligvis og så har vi en spisestue, som vi gerne vil kunne høre musik i - men det var jo lidt smart hvis man kunne nøjes med én reciever. Vores DVD afspiller kan naturligvis spille CD'er og har både analog og digital udgang. Så med den som base ville de jo være fint at kunne vælge "surround udgangen" hvis vi ser film, og "stereo udgangen" hvis vi vil høre musik til maden.....

Kan dette lade sig gøre til en billig penge <3.000 kr. ?

Hvad skal jeg evt. kigge efter af specifikationer hvis det er noget der kan lade sig gøre ?

Takker på forhånd

Til top Vis Horus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horus

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 November 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hej - det er sikkert muligt

Der er en del receivere med A og B udgange for front (stereo) højttalerne (ligesom almindelige stereoforstærkere). Så længe du ikke bruger begge udgange samtidig, så skulle det kunne lade sig gøre...

Og du kan switche via fjernbetjening (eller knap på forsiden).

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

lyder godt - kan du henvise til nogle modeller ? Gerne ældre/brugt...

Hvad skal jeg kigge efter af specifikation, jeg mener hvad "hedder" funktionen, når jeg søger på nettet ?

Takker.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 November 2005 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Harman Kardon (og andre, men jeg har kun personlig erfaring med HK) har Multiroom der tillader at bruge de bageste surround kanaler (altså de sidste to af 7 amps) til multiroom, hvor man så kan tilslutte et ekstra sæt højttalere.

Der medfølger en seperat fjernbetjening som kan bruges til at fjernstyre Zone2, og denne zone kan have seperat output fra Zone1, og uafhængig volumen etc. Man kan endda slukke for forstærkeren i Zone1, og så er der stadig lyd i Zone2. (Så man slukker for de første 5 amps i princippet).

Man kan også tilslutte en seperat forstærker (via pre-out til bagkanalerne IIRC), som så kan stå i det andet rum og modtage signalet fra forstærkeren i zone 1 og så lave sin egen forstærkning, og endda opdeling i flere højttalere. (men den modtager jo så kun et stereo signal, så du kan ikke få ægte surround i zone 2 så vidt jeg ved).

Det hedder noget forskelligt fra producent til producent, men de fleste bruger vist Zone 2 udtrykket om den anden zone man kan have musik i.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Lestat,

Lyder interessant (og dyrt :-) Ville være fint, men strengt taget har jeg ikke behov for at det er så advanceret :-) Bare mulighed for at kunne "switche" mellem surround højtalerne og stereo sættet....

Men måske et det nemmere og billigere at købe en jævn surround receiver OG en alm. stereo receiver ?

Kan man tilslutte én DVD afspiller til 2 receivere og så bare "tænde den der skal være aktiv" ?

Endnu engang tak på forhånd

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Der finde også flere surround recievere som har såkaldt 2. audio out eller multizone. Det er vist i fleste tilfælde en pre out, altså kræver den seperat forstærker, men så kan den også spille på begge sæt samtidigt (samme eller forskellige klider). Dog har jeg kun set denne funktion som et stereo out. Flere mellemklasse Denon og Sony recievere har denne funktion fx Sony DB930 og Denon 2802. Sonyen kan du være heldig at få ned på 2K og Denon ligger omkring de 3. Det findes helt sikkert i andre mærker også, men det han du jo selv hygge med at søge efter.

Faktisk er førnævnte Denon netop nu til salg her: http://hol.dk/traad.asp?tid=307478&fid=11 og det kunne godt ligne at han lader den gå til 2500,- (det er forøvrigt en 6.1). Hint. Der er rigtig meget l**t i den tråd, så læs blot første indlæg og de 4 sidste. Resten er irrelevant sludder.
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Og langt de fleste surround recievere har både A og B front udgang som du så kan skifte i mellem.
Det er dog ikke mulig at spiller fra forskellige kilder på dette.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 November 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hvis det bare er at man skal kunne skifte mellem et sæt stereo-højttalere og surround-front højttalere, så kan man da bare nuppe en omskifterbox hvis den surround receiver man har udset sig ikke har udgang til begge dele.

En surroundreceiver vil nemlig gengive alm. stereo i fronthøjttalerne, med mindre man beder den om at fortolke stereosignalet som Dolby Surround (vha. Prologic I/II/IIx el. DTS Neo:6)

Omskifterboxe fås f.eks. i :
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/tilbehoer/andet_tilb ehoer/detail/QED_SS21_tilbehoer.htm?id=6322
http://www.avconnection.dk/

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 04:30 | IP-adresse registreret  

Endte med at købe en god brugt surround reciever til at tage sig af den del. Og så en brugt forstærker til at tage sig af 2 sæt højtalere i de andre rum. Har så forbundet min dvd afspille til begge og tænder så bare for den forstærker der er relevant, alt efter hvor jeg vil have musikken til at spille - virker kanon. Og så har jeg altid mulighed for at købe en billig cd afspiller hvis jeg vil have mulighed for musik i flere rum samtidigt.

Tak for jeres input.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Det er fandeme dejligt når folk gidder at lave updates på hvad løsning blev. 

Det kan vi lide

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes