Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 19:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Klasse A højtalerenhed. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg vil prøve at beskrive lidt om mine filisofier for hvad jeg vil forsøge at designe mit nye anlæg efter, samt en kort beskrivelse af hvordan jeg praktisk vil lave det.

Projektet er stadig på det teoretiske niveau, så jeg ville lige skrive et par ord så jeg kan nå at få tilbagemeldingerne med i projektet, eller måske helt kasere det hvis det er helt hen i vejret.

Jeg vil lige med det samme sige at det foreløbig kun er teoretiske regler jeg har stillet op som jeg finder logiske. Og at jeg ikke i praksis har prøvet om de giver god lyd.

Regel 1:

Prøv at undgå at strømmen skal løbe frem og tilbage i de aktive komponenter(komponenter i signalvejen).

Regel 2:

Forsøg at lade arbejdsområdet influere så lidt som muligt af at der skal sendes musik igennem kredsløbet.

Regel 3:

Få komponenter i signalvejen.

regel 4.

Ingen lige nu men det kommer jeg måske på lidt senere.

Jeg vil lige prøve at uddybe reglerne:

1. Jeg sammenligner lidt strømmen der flyder med vand som strømmer gennem et rør. Her siger det vel næsten sig selve at få strømmen til at løbe frem og tilbage med hurtige skift vil skabe noget turbulens. Måden jeg mener det skal styres på er at lade en kraftig strøm løbe og så skrue lidt op og ned for denne.

2. For at f.eks. en aktiv komponent skal ændre karektistik mindst muligt, skal de køres ud i et område hvor ændringerne i effekten afsat i højtalerne stort set ikke ændrer arbejdsbetingelserne for f.eks. udgangstrinnet. Det kan også gøres ved at man lader en strøm en del højere end den nødvendige trække i udgangen. Som næsten nødvendigvis må blive en single enden klasse A udgang.

3. Alle komponenter i signalvejen må nødvendigvis farve. Men man skal stadig have for øje at alle trin skal tilpasses hindanden og der tilstræbes en lav forvrængning. 

4. Jeg håber med input fra tråden at evt. kunne lave en regel mere...

Jeg vil lige kort løfte sløret for hvordan jeg havde tænkt mig at en KlasseA enhed kan se ud :

Jeg forventer at jeg laver den i båndenhed som består af to ledere med en isolator immellem dem. Begge skal trække en konstant strøm så de hele tiden er påvirket af en kraft som får dem til at presse sig ind mod hinanden. Ved at gøre strømmen i den ene leder større samtidig med at den anden mindskes bevæger båndet sig.  Jeg vil lige sige at udgangen her skal være strømstyret.

Jeg vil lige prøve at liste fordele ulemper ved engheden som jeg ser det:

Fordele:

Strømmen løber samme vej hele tiden blot reguleret i styrke(Regel 1)

Der bliver altid afsat den samme effekt i båndet. (Regel 2)

Båndende presser sig mod hinanden og det sammen med sandwich konstruktionen må mindske resonanser i båndende.

 

Ulemper:

Lav virkningsgrad p.g.a. høj vægt.

Højt strømforbrug selvom der ikke spilles musik.

De bliver varme.

 

Jeg forventer at isolatoren jeg vil bruge mellem båndende er silke fordi det er let og har en hvis dæmpende effekt. Men her er andre forslag meget velkomne. Jeg er lidt i tvivl om hvor høj temperatur der er forsvarligt for båndende når der anvendes silke.

Nå det var en lille forsmag på projektet.

Hvis der er interesse vil jeg gerne fortælle lidt videre..

Husk kom endelig med kommentarer og kritik. det bliver det kun bedre af. eller projektet går i vasken fordi det slet ikke holder, så har jeg også sparet mig sielv for lidt arbejde så det ville også være fint.  

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa! Jeg har flettet mine svar ind i dit indlæg, så det er til at finde rundt i...

LGrau skrev:

Hej.

Jeg vil prøve at beskrive lidt om mine filisofier for hvad jeg vil forsøge at designe mit nye anlæg efter, samt en kort beskrivelse af hvordan jeg praktisk vil lave det.

Fedt :-) Synes denne slags indlæg er meget interessante.

Projektet er stadig på det teoretiske niveau, så jeg ville lige skrive et par ord så jeg kan nå at få tilbagemeldingerne med i projektet, eller måske helt kasere det hvis det er helt hen i vejret.

Skal prøve at give lidt feedback. Men jeg er ikke helt klar i hovedet endnu, pga. alt for lidt morgenkaffe... ;-)

Jeg vil lige med det samme sige at det foreløbig kun er teoretiske regler jeg har stillet op som jeg finder logiske. Og at jeg ikke i praksis har prøvet om de giver god lyd.

<SNIP> (Her stod dine "regler").

1. Jeg sammenligner lidt strømmen der flyder med vand som strømmer gennem et rør. Her siger det vel næsten sig selve at få strømmen til at løbe frem og tilbage med hurtige skift vil skabe noget turbulens. Måden jeg mener det skal styres på er at lade en kraftig strøm løbe og så skrue lidt op og ned for denne.

Ikke en helt dum måde at tænke på. MEN, selvom analogien med vand og vandrør er rigtig god til at forklare grundlæggende principper, så holder den ikke når man begynder at tale om reaktionstider. Her vil elektrisk strøm reagere MEGET hurtigere, og turbulensproblemer ser helt anderledes ud. Du må i den slags overvejelser også tænke på hvor stor kraft der styrer strømmen i forhold til den modstand vandet/elektronerne giver. Altså: hvor meget tryk er der i røret og hvor kraftig er pumpen, eller hvad der nu ellers driver værket? Og er der luftlommer i røret? (Her kan jeg ikke helt se en analogi til et elektrisk kredsløb...) Med andre ord: du er ikke helt forkert på den, og jeg siger ikke at der ikke er "turbulensproblemer" i elekstriske kredsløb - men PAS PÅ at du ikke lægger for meget i analogien med vand. Det kan flytte dit fokus fra mere væsentlige ting.

2. For at f.eks. en aktiv komponent skal ændre karektistik mindst muligt, skal de køres ud i et område hvor ændringerne i effekten afsat i højtalerne stort set ikke ændrer arbejdsbetingelserne for f.eks. udgangstrinnet. Det kan også gøres ved at man lader en strøm en del højere end den nødvendige trække i udgangen. Som næsten nødvendigvis må blive en single enden klasse A udgang.

For at opfylde de krav du her stiller er det faktisk ikke nødvendigt at være single ended. Men klasse A kommer du ikke udenom.

3. Alle komponenter i signalvejen må nødvendigvis farve. Men man skal stadig have for øje at alle trin skal tilpasses hindanden og der tilstræbes en lav forvrængning. 

Det er der vist ikke mange der kan modsige. Husk dog på Einsteins vise ord om at ting skal gøres så simple som muligt, men så hellere ikke mere! Men det lyder det også som om du har styr på.

4. Jeg håber med input fra tråden at evt. kunne lave en regel mere...

Der er vel ikke noget mål om et bestemt antal regler? ;-)

Jeg vil lige kort løfte sløret for hvordan jeg havde tænkt mig at en KlasseA enhed kan se ud :

Jeg forventer at jeg laver den i båndenhed som består af to ledere med en isolator immellem dem. Begge skal trække en konstant strøm så de hele tiden er påvirket af en kraft som får dem til at presse sig ind mod hinanden. Ved at gøre strømmen i den ene leder større samtidig med at den anden mindskes bevæger båndet sig.  Jeg vil lige sige at udgangen her skal være strømstyret.

Det lyder spændende. Hvordan vil du drive den med en single ended forstærker? Det lyder meget push-pull for mig at se, med stel og +/-, men jeg har som sagt ikke fået kaffe nok til at gennemskue det helt endnu ;-)

Hvordan har du tænkt dig at realisere en forstærker med strømstyret udgang? Vil du "bare" lave en forstærker med (meget) høj udgangsimpedans? Jeg har tit hørt begrebet "strømforstærker", men ikke rigtig set nogle gode bud på hvordan den skal laves.

Jeg vil lige prøve at liste fordele ulemper ved engheden som jeg ser det:

Fordele:

Strømmen løber samme vej hele tiden blot reguleret i styrke(Regel 1)

Der bliver altid afsat den samme effekt i båndet. (Regel 2)

Så er vi altså ude i noget push-pull, er vi ikke? (Damn, min hjerne kører i tomgang...)

Båndende presser sig mod hinanden og det sammen med sandwich konstruktionen må mindske resonanser i båndende.

 

Ulemper:

Lav virkningsgrad p.g.a. høj vægt.

Højt strømforbrug selvom der ikke spilles musik.

De bliver varme.

Ja... Du skal nok køre nogle forsigtige tests... Umidelbart er jeg bange for at varmen bliver dit største problem... Det ender måske med at du skal gøre båndene så tunge (for at de kan tåle strømmen) at du mister effektiviteten, og så bliver de endnu varmere og så...

Jeg forventer at isolatoren jeg vil bruge mellem båndende er silke fordi det er let og har en hvis dæmpende effekt. Men her er andre forslag meget velkomne. Jeg er lidt i tvivl om hvor høj temperatur der er forsvarligt for båndende når der anvendes silke.

Du ender nok med kapton eller noget andet meget varmebestandigt... Men jeg er slet ikke sikker.

Nå det var en lille forsmag på projektet.

Hvis der er interesse vil jeg gerne fortælle lidt videre..

Endelig...

Husk kom endelig med kommentarer og kritik. det bliver det kun bedre af. eller projektet går i vasken fordi det slet ikke holder, så har jeg også sparet mig sielv for lidt arbejde så det ville også være fint.  

Jeg må indrømme at jeg nok mest har været negativ og kritisk i dette indlæg, men jeg forsøger at spotte de oplagte problemer og svagheder... Hvis du tænker over dem og kommer med gode løsninger kunne du meget vel stå med et superprojekt, tror jeg.



__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...

Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

ux226 skrev:

Hejsa! Jeg har flettet mine svar ind i dit indlæg, så det er til at finde rundt i...

LGrau skrev:

Hej.

Jeg vil prøve at beskrive lidt om mine filisofier for hvad jeg vil forsøge at designe mit nye anlæg efter, samt en kort beskrivelse af hvordan jeg praktisk vil lave det.

Fedt :-) Synes denne slags indlæg er meget interessante.

Projektet er stadig på det teoretiske niveau, så jeg ville lige skrive et par ord så jeg kan nå at få tilbagemeldingerne med i projektet, eller måske helt kasere det hvis det er helt hen i vejret.

Skal prøve at give lidt feedback. Men jeg er ikke helt klar i hovedet endnu, pga. alt for lidt morgenkaffe... ;-)

Jeg vil lige med det samme sige at det foreløbig kun er teoretiske regler jeg har stillet op som jeg finder logiske. Og at jeg ikke i praksis har prøvet om de giver god lyd.

<SNIP> (Her stod dine "regler").

1. Jeg sammenligner lidt strømmen der flyder med vand som strømmer gennem et rør. Her siger det vel næsten sig selve at få strømmen til at løbe frem og tilbage med hurtige skift vil skabe noget turbulens. Måden jeg mener det skal styres på er at lade en kraftig strøm løbe og så skrue lidt op og ned for denne.

Ikke en helt dum måde at tænke på. MEN, selvom analogien med vand og vandrør er rigtig god til at forklare grundlæggende principper, så holder den ikke når man begynder at tale om reaktionstider. Her vil elektrisk strøm reagere MEGET hurtigere, og turbulensproblemer ser helt anderledes ud. Du må i den slags overvejelser også tænke på hvor stor kraft der styrer strømmen i forhold til den modstand vandet/elektronerne giver. Altså: hvor meget tryk er der i røret og hvor kraftig er pumpen, eller hvad der nu ellers driver værket? Og er der luftlommer i røret? (Her kan jeg ikke helt se en analogi til et elektrisk kredsløb...) Med andre ord: du er ikke helt forkert på den, og jeg siger ikke at der ikke er "turbulensproblemer" i elekstriske kredsløb - men PAS PÅ at du ikke lægger for meget i analogien med vand. Det kan flytte dit fokus fra mere væsentlige ting.

Det kan godt være at analogien ikke er helt velvalgt. Der er selvølgelig stor forskel på de to ting. men det var mest for at give udtryk for hvad der ligger bag. Filisofien. Den var faktisk et logisk produkt af regel 2 fordi designet ville have den virkemåde. Meget hifi er fuld af teorier og gæt specielt på kabelsiden. Så dette kan ses som et nyt forsøg på at lave en ny teori grebet ud af luften. Men forsøg kan måske senere vise om det holder.

2. For at f.eks. en aktiv komponent skal ændre karektistik mindst muligt, skal de køres ud i et område hvor ændringerne i effekten afsat i højtalerne stort set ikke ændrer arbejdsbetingelserne for f.eks. udgangstrinnet. Det kan også gøres ved at man lader en strøm en del højere end den nødvendige trække i udgangen. Som næsten nødvendigvis må blive en single enden klasse A udgang.

For at opfylde de krav du her stiller er det faktisk ikke nødvendigt at være single ended. Men klasse A kommer du ikke udenom.

3. Alle komponenter i signalvejen må nødvendigvis farve. Men man skal stadig have for øje at alle trin skal tilpasses hindanden og der tilstræbes en lav forvrængning. 

Det er der vist ikke mange der kan modsige. Husk dog på Einsteins vise ord om at ting skal gøres så simple som muligt, men så hellere ikke mere! Men det lyder det også som om du har styr på.

Jo det håber jeg at jeg har, men det er jo også derfor at dette forum er så godt, jeg vil forhåbentlig blive rettet i de forkerte antagelser eller blive gjort opmærksom på ting jeg ikke har tænkt på eller beskrevet. 

4. Jeg håber med input fra tråden at evt. kunne lave en regel mere...

Der er vel ikke noget mål om et bestemt antal regler? ;-)

Næ de er der vel ikke, ellers skulle jeg måske op på de ti bud.

Jeg vil lige kort løfte sløret for hvordan jeg havde tænkt mig at en KlasseA enhed kan se ud :

Jeg forventer at jeg laver den i båndenhed som består af to ledere med en isolator immellem dem. Begge skal trække en konstant strøm så de hele tiden er påvirket af en kraft som får dem til at presse sig ind mod hinanden. Ved at gøre strømmen i den ene leder større samtidig med at den anden mindskes bevæger båndet sig.  Jeg vil lige sige at udgangen her skal være strømstyret.

Det lyder spændende. Hvordan vil du drive den med en single ended forstærker? Det lyder meget push-pull for mig at se, med stel og +/-, men jeg har som sagt ikke fået kaffe nok til at gennemskue det helt endnu ;-)

Det kan godt være at det er mig der var lidt for tidligt oppe. Det jeg mente var en forstærknde komponent der tager sig af hele perioden. Her er der selvfølgelig to (en per bånd). Hvad er den præcise definition ?

Jeg må indrømme at jeg ikke har kigget forfærdeligt meget på andre forstærker konstruktioner så jeg har ikke styr på alle fagudtrykkende.   

Hvordan har du tænkt dig at realisere en forstærker med strømstyret udgang? Vil du "bare" lave en forstærker med (meget) høj udgangsimpedans? Jeg har tit hørt begrebet "strømforstærker", men ikke rigtig set nogle gode bud på hvordan den skal laves.

Jeg regner bare med at det bliber en simpel differintial forstærker, hvor båndende er sidder mellem power og drain hvis du forstår hvad jeg mener(jeg går ud fra at jeg vil bruge fet)..

Jeg vil lige prøve at liste fordele ulemper ved engheden som jeg ser det:

Fordele:

Strømmen løber samme vej hele tiden blot reguleret i styrke(Regel 1)

Der bliver altid afsat den samme effekt i båndet. (Regel 2)

Så er vi altså ude i noget push-pull, er vi ikke? (Damn, min hjerne kører i tomgang...)

Jo..det vil jeg mene at man skal kalde det.

Båndende presser sig mod hinanden og det sammen med sandwich konstruktionen må mindske resonanser i båndende.

 

Ulemper:

Lav virkningsgrad p.g.a. høj vægt.

Højt strømforbrug selvom der ikke spilles musik.

De bliver varme.

Ja... Du skal nok køre nogle forsigtige tests... Umidelbart er jeg bange for at varmen bliver dit største problem... Det ender måske med at du skal gøre båndene så tunge (for at de kan tåle strømmen) at du mister effektiviteten, og så bliver de endnu varmere og så...

Ja jeg er også bange for at det er her den største fare ved projektet ligger. Højtalerne skulle jå helst ikke brænde hytten af...

Men hvis varmen bliver afsat på en stor flade skulle man kunne afsætte en del wat, uden at de bliver meget mere end håndlune.

Jeg forventer at isolatoren jeg vil bruge mellem båndende er silke fordi det er let og har en hvis dæmpende effekt. Men her er andre forslag meget velkomne. Jeg er lidt i tvivl om hvor høj temperatur der er forsvarligt for båndende når der anvendes silke.

Du ender nok med kapton eller noget andet meget varmebestandigt... Men jeg er slet ikke sikker.

Ja det kommer an på temperaturen. Men jeg vil helst have et stoflignende isolator for at dæmpe vibrationer. Måske kan kevlar bruges hvis det kan laves ultratyndt.

Nå det var en lille forsmag på projektet.

Hvis der er interesse vil jeg gerne fortælle lidt videre..

Endelig...

Jeg kan desværre ikke love at beskrivelsen bliver færsig indenfor en bestemt tid.

Så man kan måske komme til at væbne sig med tålmodighed.

Husk kom endelig med kommentarer og kritik. det bliver det kun bedre af. eller projektet går i vasken fordi det slet ikke holder, så har jeg også sparet mig sielv for lidt arbejde så det ville også være fint.  

Jeg må indrømme at jeg nok mest har været negativ og kritisk i dette indlæg, men jeg forsøger at spotte de oplagte problemer og svagheder... Hvis du tænker over dem og kommer med gode løsninger kunne du meget vel stå med et superprojekt, tror jeg.

Nej jeg synes da ikke at indlæget var negativt, bare kom med mere af den slags.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
ux226 skrev:

LGrau skrev:

3. Alle komponenter i signalvejen må nødvendigvis farve. Men man skal stadig have for øje at alle trin skal tilpasses hindanden og der tilstræbes en lav forvrængning. 

Det er der vist ikke mange der kan modsige. Husk dog på Einsteins vise ord om at ting skal gøres så simple som muligt, men så hellere ikke mere! Men det lyder det også som om du har styr på.

Jo det håber jeg at jeg har, men det er jo også derfor at dette forum er så godt, jeg vil forhåbentlig blive rettet i de forkerte antagelser eller blive gjort opmærksom på ting jeg ikke har tænkt på eller beskrevet. 

 Ja, det er altid godt... Ellers får man bare tunnelsyn.

Jeg forventer at jeg laver den i båndenhed som består af to ledere med en isolator immellem dem. Begge skal trække en konstant strøm så de hele tiden er påvirket af en kraft som får dem til at presse sig ind mod hinanden. Ved at gøre strømmen i den ene leder større samtidig med at den anden mindskes bevæger båndet sig.  Jeg vil lige sige at udgangen her skal være strømstyret.

Det lyder spændende. Hvordan vil du drive den med en single ended forstærker? Det lyder meget push-pull for mig at se, med stel og +/-, men jeg har som sagt ikke fået kaffe nok til at gennemskue det helt endnu ;-)

Det kan godt være at det er mig der var lidt for tidligt oppe. Det jeg mente var en forstærknde komponent der tager sig af hele perioden. Her er der selvfølgelig to (en per bånd). Hvad er den præcise definition ?

Single ended: her benyttes kun en komponent (rør/transistor) eller evt. flere i parallel, arbejdende som en komponent, til båd at "trække" og "skubbe". Kan naturligvis KUN fungere i klasse A.

Jeg må indrømme at jeg ikke har kigget forfærdeligt meget på andre forstærker konstruktioner så jeg har ikke styr på alle fagudtrykkende.   

Hehe... Snak bare lidt om transistorer, så står JEG af...

Hvordan har du tænkt dig at realisere en forstærker med strømstyret udgang? Vil du "bare" lave en forstærker med (meget) høj udgangsimpedans? Jeg har tit hørt begrebet "strømforstærker", men ikke rigtig set nogle gode bud på hvordan den skal laves.

Jeg regner bare med at det bliber en simpel differintial forstærker, hvor båndende er sidder mellem power og drain hvis du forstår hvad jeg mener(jeg går ud fra at jeg vil bruge fet)..

Her siger du så selv at det ikke blive en single ended forstærker, men en differential forstærker (det jeg kaldte push-pull, en komponent skubber, en anden trækker).

Ulemper:

Lav virkningsgrad p.g.a. høj vægt.

Højt strømforbrug selvom der ikke spilles musik.

De bliver varme.

Ja... Du skal nok køre nogle forsigtige tests... Umidelbart er jeg bange for at varmen bliver dit største problem... Det ender måske med at du skal gøre båndene så tunge (for at de kan tåle strømmen) at du mister effektiviteten, og så bliver de endnu varmere og så...

Ja jeg er også bange for at det er her den største fare ved projektet ligger. Højtalerne skulle jå helst ikke brænde hytten af...

Men hvis varmen bliver afsat på en stor flade skulle man kunne afsætte en del wat, uden at de bliver meget mere end håndlune.

Rigtigt... Men måske er det ikke nok, og så skal du til at øge tykkelsen af båndet (YRK) og den onde spiral er startet... Men det skal da prøves!

Jeg forventer at isolatoren jeg vil bruge mellem båndende er silke fordi det er let og har en hvis dæmpende effekt. Men her er andre forslag meget velkomne. Jeg er lidt i tvivl om hvor høj temperatur der er forsvarligt for båndende når der anvendes silke.

Du ender nok med kapton eller noget andet meget varmebestandigt... Men jeg er slet ikke sikker.

Ja det kommer an på temperaturen. Men jeg vil helst have et stoflignende isolator for at dæmpe vibrationer. Måske kan kevlar bruges hvis det kan laves ultratyndt.

Ja, kevlar er da en mulighed. Det er også temmelig varmebestandigt, ikke?



__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

ux226 skrev:
LGrau skrev:
ux226 skrev:

LGrau skrev:

Ja jeg er også bange for at det er her den største fare ved projektet ligger. Højtalerne skulle jå helst ikke brænde hytten af...

Men hvis varmen bliver afsat på en stor flade skulle man kunne afsætte en del wat, uden at de bliver meget mere end håndlune.

Rigtigt... Men måske er det ikke nok, og så skal du til at øge tykkelsen af båndet (YRK) og den onde spiral er startet... Men det skal da prøves!

Du siger øge tykkelsen af båndet? jeg misforstår måske men tykkere bånd giver vel ikke højere varmeafsætning til luften? At øge bredden giver støre varmeafsætning men så falder følsomheden også p.g.a større afstand mellem magneter .

Ja det kommer an på temperaturen. Men jeg vil helst have et stoflignende isolator for at dæmpe vibrationer. Måske kan kevlar bruges hvis det kan laves ultratyndt.

Ja, kevlar er da en mulighed. Det er også temmelig varmebestandigt, ikke?

Jo det er det vist. Men jeg tvivler på at det er let nok..



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Du siger øge tykkelsen af båndet? jeg misforstår måske men tykkere bånd giver vel ikke højere varmeafsætning til luften? At øge bredden giver støre varmeafsætning men så falder følsomheden også p.g.a større afstand mellem magneter .

Nej, det øger ikke "varmeafsætningen". Men det vil øge båndets evne til at tåle strøm, uden at brænde over/smelte. Du vil jo have konstant strøm igennem båndet med din ide... Og denne strøm vil være HØJ med de lave modstande vi snakker om her og klasse A drift...



__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

ux226 skrev:

LGrau skrev:

Du siger øge tykkelsen af båndet? jeg misforstår måske men tykkere bånd giver vel ikke højere varmeafsætning til luften? At øge bredden giver støre varmeafsætning men så falder følsomheden også p.g.a større afstand mellem magneter .

Nej, det øger ikke "varmeafsætningen". Men det vil øge båndets evne til at tåle strøm, uden at brænde over/smelte. Du vil jo have konstant strøm igennem båndet med din ide... Og denne strøm vil være HØJ med de lave modstande vi snakker om her og klasse A drift...

Ja strømmen vil være høj. Selvfølgelig er det rigtig med tykkelsen men jeg tænkte slet ikke på så høje temperaturer at den nærmer sig smeltning af lederen. Den skulle helst kunne stå i stuen uden fare for at man brænder sig på membranen. eller den antænder nærved stående ting  .

Men der er da en mulighed som jeg vil overveje hvis varmen bliver kraftig. Er der nogen der har en ide om hvordan følsomhed hænger sammen med vægten på membranen ? Hvis en fordobling af vægt giver halve følsomhed.... Ja så er vi lige vidt(hvis altså lederne udgår den største vægt på membranen).

Men hvis følsomheden ikke falder nævneværdigt er det en oplagt mulighed.. 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at spørge før men jeg giver det lige et forsøg mere.

Er der nogen som kan formlen på hvordan følsomhed beregnes for en båndhøjtaler? eller evt. bare for en almindelig enhed. forskellen er vel ikke så stor...

Så må man da kunne sjusse sig frem til en temperatur..



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg har prøvet at spørge før men jeg giver det lige et forsøg mere.

Er der nogen som kan formlen på hvordan følsomhed beregnes for en båndhøjtaler? eller evt. bare for en almindelig enhed. forskellen er vel ikke så stor...

Så må man da kunne sjusse sig frem til en temperatur..

HVIS der skulle blive frembragt en sådan formel, vil den være meget, meget kompliceret. Der er virkelig mange parametre der spiller ind. Jeg nævner i flæng: magnetfeltstyrke, svingspolegab (eller afstand mellem bånd og magnet), ophængstype(stivhed), enhedens impedans... Der er helt sikkert mange flere... Jeg tror faktisk ikke jeg har lyst til at se den formel... Men byg en prototype enkelt og billigt, og lav en bunke forsøg med den. Så får du nogle gevaldige vognstangsvink om hvorvidt det kan lade sig gøre, og hvor der for alvor skal sættes ind.



__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
ux226
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

På den anden side... De vigtigste parametre må jo afgjort være feltstyrken og den bevægelige masse... Og så induktansen i en alm. enhed med svingspole. Hvordan det er med et bånd kan jeg ikke lige gennenskue på stående fod.

Der er muligvis en forholdsvist enkel formel der kun tager højde for disse parametre og antager "et eller andet" om resten? Den ville vel kunne bruges som rettesnor. Men jeg er ikke eksperten her...



__________________
Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
Til top Vis ux226's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ux226
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

ux226 skrev:

På den anden side... De vigtigste parametre må jo afgjort være feltstyrken og den bevægelige masse... Og så induktansen i en alm. enhed med svingspole. Hvordan det er med et bånd kan jeg ikke lige gennenskue på stående fod.

Der er muligvis en forholdsvist enkel formel der kun tager højde for disse parametre og antager "et eller andet" om resten? Den ville vel kunne bruges som rettesnor. Men jeg er ikke eksperten her...

Jeg tænkte ikke på den forkromede formel for følsomhed. Men mere en forenklet som du her taler om. Men at lave en lille testopstilling er nok den nemmeste vej frem.

Problemet er at jeg ikke har så meget tid og ingen materialer lige nu, så den må nok vente lidt.  



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
ebbe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2003
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har arbejdet med bånd i mange år. og det at kontinuerligt at afsætte en vis mængde effekt i et bånd er noget l**t. Jeg har smeltet mange bånd blot ved at afsætte ganske få watt.

Hvis du laver et trafoløst bånd og trækker strømmen rundt i f.eks 6 ledere af 3 mm x 150 mm (længde) og 8 my's tykkelse får du ca. en impedans på 5 ohm. (erfaring) placeret i et neodyn feldt på 26 mm det giver med en 6 my polyester bærer en følsomhed på ca. 93 dB. (jeg har et sæt til salg). Din bekymring med  impedanshævning og frekvens fald holder ikke stik der er ikke målbar impedansstigning under 50 KHz og ikke heller noget frekvens fald.

Hvis du selv vil fremstille båndet så vær opmærksom på udformningen bag båndet. Fordi båndet ikke i sig selv har nogen stivhed og masse vil reflektioner bagfra stråle direkte igennem membranen.    

Til top Vis ebbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebbe
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

ebbe skrev:

Jeg har arbejdet med bånd i mange år. og det at kontinuerligt at afsætte en vis mængde effekt i et bånd er noget l**t. Jeg har smeltet mange bånd blot ved at afsætte ganske få watt.

Hvis du laver et trafoløst bånd og trækker strømmen rundt i f.eks 6 ledere af 3 mm x 150 mm (længde) og 8 my's tykkelse får du ca. en impedans på 5 ohm. (erfaring) placeret i et neodyn feldt på 26 mm det giver med en 6 my polyester bærer en følsomhed på ca. 93 dB. (jeg har et sæt til salg). Din bekymring med  impedanshævning og frekvens fald holder ikke stik der er ikke målbar impedansstigning under 50 KHz og ikke heller noget frekvens fald.

Hvis du selv vil fremstille båndet så vær opmærksom på udformningen bag båndet. Fordi båndet ikke i sig selv har nogen stivhed og masse vil reflektioner bagfra stråle direkte igennem membranen.    

Har du nogen ide om hvor meget strøm du har trukket?

Jeg siger tak for oplysninger m.h.t. følsomhed.

Ja udformningen bag båndet skal være iorden. jeg vil gerne fjerne bagsideudstrålingen helt. Samtidig med at der ikke reflekteres lyd tilbage til båndet.. Jeg havde faktisk tænk på at lave et lukket kabinet. måske med svag udluftning. Er der nogen der har erfaringer med det ?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
ebbe skrev:

Jeg har arbejdet med bånd i mange år. og det at kontinuerligt at afsætte en vis mængde effekt i et bånd er noget l**t. Jeg har smeltet mange bånd blot ved at afsætte ganske få watt.

Hvis du laver et trafoløst bånd og trækker strømmen rundt i f.eks 6 ledere af 3 mm x 150 mm (længde) og 8 my's tykkelse får du ca. en impedans på 5 ohm. (erfaring) placeret i et neodyn feldt på 26 mm det giver med en 6 my polyester bærer en følsomhed på ca. 93 dB. (jeg har et sæt til salg). Din bekymring med  impedanshævning og frekvens fald holder ikke stik der er ikke målbar impedansstigning under 50 KHz og ikke heller noget frekvens fald.

Hvis du selv vil fremstille båndet så vær opmærksom på udformningen bag båndet. Fordi båndet ikke i sig selv har nogen stivhed og masse vil reflektioner bagfra stråle direkte igennem membranen.    

Har du nogen ide om hvor meget strøm du har trukket?

Jeg læste lige indlægget igen.. Du skriver nogle ganske få watt?? d.v.s. måske 1A i en 3mm 8 my leder. Er det så ikke polyesterfolien som smelter ?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
ebbe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2003
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ser du bor i nordjylland. Jeg bor i midtjylland ved aars. Du kan kigge forbi en dag, så kan du få syn for sagen. og se de bånd jeg har arbejdet med.

mvh

 

Til top Vis ebbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebbe
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

ebbe skrev:

Jeg kan ser du bor i nordjylland. Jeg bor i midtjylland ved aars. Du kan kigge forbi en dag, så kan du få syn for sagen. og se de bånd jeg har arbejdet med.

mvh

 

Jeg bor ved Skørping så jeg tror jeg vil tage dig på ordet...

Så må hjem og snakke med konen om hvornår kalenderen er fri .



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Andre`
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

 

      Det er muligt, at der ikke en hævnig i impedansen ved korte bånd

      Men i en test af Dali DaCapo, starter hævnigen ved 12k,4 0hm

      ved 100k, 15 ohm. Om dette har nogen praktisk betydning, ved jeg

      ikke.På den anden side vil et rent alubånd med trafo, være lettere,

      nemmere kunne slippe af med varmen, da bærefolien må være varme-

      isolerende.Med hensyn til åg tror jeg, at en del af problemerne med bag-

      side refelktionerne. kan løses ved save ågene ud i 45 graders vinkel.

      Dette giver ved 15 cm magneter 10 cm fri luftpassage bag båndet    

Til top Vis Andre`'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andre`
 
ebbe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2003
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Men trafoen  indfører hysterse problemer, transient klipning, mm. Samtidige får du også båndbredde begrænsning og højfrekvens fald. Der er langt større ulemper end fordele forbundet med trafo drift.

 

Til top Vis ebbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebbe
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Andre` skrev:

 

      Det er muligt, at der ikke en hævnig i impedansen ved korte bånd

      Men i en test af Dali DaCapo, starter hævnigen ved 12k,4 0hm

      ved 100k, 15 ohm. Om dette har nogen praktisk betydning, ved jeg

      ikke.På den anden side vil et rent alubånd med trafo, være lettere,

      nemmere kunne slippe af med varmen, da bærefolien må være varme-

      isolerende.Med hensyn til åg tror jeg, at en del af problemerne med bag-

      side refelktionerne. kan løses ved save ågene ud i 45 graders vinkel.

      Dette giver ved 15 cm magneter 10 cm fri luftpassage bag båndet    

Du skriver at bærefolien vil være lettere med trafo ? Det kan godt lade sig gøre at køre med kun en leder uden at have trafo imellem.. 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Lige en kommentar til den med varmeudviklingen.

Når systemes først kører brænder enheden ikke pludselig af fordi effekten afsat i båndet er konstant. Båndet som trækker mest strøm vil blive lidt varmere end det bånd som falder i strømforbrug, men hvis den termiske kobling er rimelig god bliver temperaturen rimelig konstant.

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes