| Forfatter |
|
Tage Nallau Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg overvejer at købe en ny receiver, men undre mig lidt over dette og håber at der er nogle som kan hjælpe.
Min nuværende receiver er en Pioneer VSX409RDS og er ca. 4 år gammel. Den giver 80 Watt i 8 ohm.
Den receiver jeg overvejer at købe er Denon AVR-1906. Den giver også 80 Watt i 8 ohm.
Så nu er spørgsmålet: Er der overhovedet sket noget på 3-4 år, de levere begge 80 watt i 8 ohm? (selvfølgelig har Denon en hel masse muligheder som Pioneer ikke har).
Ved godt at mange siger at man ikke skal sammenligne watt opgivelser, men alligevel kan jeg ikke lade være.
Så håber at der er nogle som muligvis har en forklaring på dette.. og hvis nogle kunne komme med forslag til andre receiver, så bare sig til.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tage Nallau: Hej med dig, som du selv er inde på så kan man ikke sammenligne watts opgivelser. Det hænger i høj grad, så vidt jeg har forstået det, og så meget sammen med hvor meget strøm forstærkeren kan levere, hvor højt du kan få den til at spille, samtidig med hvor stor forvringningen i signalet (musikken) er, hvor højt det føles. Min egen reciever leverer ikke mere end 70 watt i 8 ohm hvilket ikke kan siges at være det vilde, men jeg har i alle tilfælde naboer og en overbo som synes at det er mere end rigeligt. Så igen, det kan man ikke helt regne med.
- Det var lidt omkring det der med wattopgivelser og så håber jeg bare at jeg har ret og ikke bilder dig noget på ærmet :-D
Jeg kender ikke selv de modeller som du nævner, så dét vil jeg lade være en til anden at hjælpe dig med.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Tage Nallau Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for inputtet.
Jeg tænkte nu også på: Ville man mon, kunne høre en mærkbar forskel på de 2 modeller?
Jeg har det sådan at hvis jeg skal ud og købe ny receiver, vil jeg også have at jeg kan høre forskel fra den gamle.
Så hvis jeg skulle have ny receiver skal jeg så op i en DENON AVR-2106, for at få noget som muligvis er bedre? Eller skal jeg kigger efter et andet mærke (og modeller)?
Anders
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tage. Umiddelbart mener jeg ikke at der er sket det "helt store" rent lydmæssigt indenfor receivere i den prisklasse du nævner i de seneste år. Derimod er der sket en del Surround-mæsssigt, så du får givetvis flere forbedringer i en ny Denon, når du skal se film.
Og jeg tror ikke at du får meget mere i en Denon 2106 fremfor en 1906, udover ca 10 watt mere "på toppen" - selve lyden er den samme.
Hvis du dog samtidig også vægter ren stereogengivelse højt, mener jeg at du burde kigge nøjere på f.eks. marantz receivere... Denon-lyden er typisk lidt "tynd" og "klemt".
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Tage Nallau Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, anlægget skal nu ikke bruges så meget til stereo men kan ikke udelukkes at der engang i mellem bliver fyret op for noget musik  .
Har lige et spørgsmål til Jesper Andersen: Du siger at der ikke er sket det store indenfor lyd. Vil det så kunne betale sig og vente til efter jul med at købe ny receiver? eller måske et halv år?
Eller er der nogle som ved hvornår de nye receiver modeller kommer på markedet?
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De nye recievere er stort set kommet, de kommer her efter sommer med de forskellige messer, så der går nok noget tid før vi ser en ny udskiftning, der er dog flere mærker som endnu er ved at udskifte.
Ang. det med Lyden, så synes jeg det er helt forkert. Man kan ikke bare sige, at der ikke er sket noget med lyden i de prisklasser de sidste par år. Det kan man af mange simple grunde, for det første er det en Denon du vil købe og en Pioneer du har. Der er utrolig forskel på de mærkers spillemåde, alene der er lyden meget anderledes ( til denons favør ). Desuden sker der jo hele tiden en udvikling, de finder nyere og bedre elementer, samt dyrere elementer bliver billigere = bedre recievere. Selv min Denon 1803 som jeg købte for et par år siden, spiller dårligere end den model den skal sammenlignes med idag, nemlig 2106. Der er altså sket en udvikling, men self. har den Denons klang, men udover mange flere kræfter, har den altså også fået bedre elementer.
Der er altså stor forskel på 1905 og 2106, både 1705 og 1905 er ultra billig modeller fra Denon, og mange steder bliver de kritiseret for at være "for dumt billige". 2106 har også preout, hvilket de andre ikke har, desuden er den altså noget kraftigere end de to andre modeller, grundet en større trafo også.
Men igen, det med watt hænger aldrig sammen, men umiddelbart vil jeg tro/mene at Denons målinger er meget lig med Pioneers. De måler ikke kontinuerligt på alle kanaler på en gang, som f.eks. Nad - Harman/Kardon og mange andre gør.
Du skal self. ud lytte på det, og det kommer også an på hvad dit budget er. Hvis det er relativt småt, kan det anbefales at kigge på www.tapeconnection.dk, de har gode "billige" marantz moddeler i øjeblikket, marantz mindre modeller levere mange krafter for pengene, og god lyd. Men der er altså stor lydforskel på disse tre mærker, og du bliver nød til at tage ud og lytte på dem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tage N; - nej, der er ingen pointe i at vente til efter Jul eller et halvt års tid...........køb du blot NU ( - hvis du da selv synes at det er tid )
Wamba; - Lad mig blot konstatere at du & jeg er direkte ueninge omkring opfattelsen af selve lyd-forbedringerne i de (relativt) små surroundreceivere gennem de seneste år - men fred nu være med det . Vil dog gerne medgive at man får relativt mere for sine penge i dag, end man gjorde for 5 år siden ( - er det ikke det man iøvrigt kalder "udvikling" ).
'Er dog temmelig uforstående overfor det postulat, at en Denon skulle have "mange kræfter" - hånden på hjertet, så har jeg ALDRIG hørt en Denon receiver have "mange kræfter" ( læs; have kraftoverskud når den bliver belastet ), og at man/nogen ligefrem vil "berømme" selve Lyd-kvaliteten fra en Denon......tja..også her er jeg lodret uening...men heldigvis har vi hver vores fortolkning af hvad "god lyd" er. Men een ting som vi ( Wamba og undertegnede ) kan blive enige om, er at man altid skal tage sig tid til at lytte på tingene selv, og SELV danne sig sin egen opfattelse.
- Og ja, TC kører nogen gode tilbud på Marantz receivere p.t. - har selv lige bestilt en SR 5600 
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg påstår overhovedet ikke Denon er kraftige, derfor jeg aldrig nogensinde selv vil købe en denon igen! Men jeg påstår at 2106 er kraftigere end min 1803 og de to mindre modeller fra de nuværende serier. Desuden vil jeg gerne påstå de har ligeså mange krafter som pioneer og lign.
De vil aldrig nogensinde kunne følge med mærker som: Nad, H/K, Marantz, Thule, Arcam, Primare og alle mulige andre...
Og jeg har heller ikke påstået lydkvaliteten i Denon er god :) er selv træt af min, men jeg vil dog igen til enhver tid vælge Denon fremfor Pioneer... Og ja, mener stadigvæk en denon 2106 spiller bedre end min ældre udgave 1803 = der er sket en udvikling :)
Hvad angår det med lydkvaliteten, så mener jeg sådan set bare at selv i mindre recievere spiller de anderledes fra mærke til mærke, og sommetider også indenfor mærket selv.
Sådan vil det jo altid være? Ellers skal du ikke have anlæg :P Hvis du altså vel og mærket ikke kan høre forskel på en Marantz og en denon :P
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ville osse høre på en Philips DFR9000. Den har i øvrigt osse en DAB radio. TC har også denne model og siger skriver faktisk godt om. Har selv modellen før denne og den er ikke gået i knæ endnu.
Forsat god weekend. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wamba; -Sorry, hvis jeg har misforstået dine meninger/udsagn - jeg læste/forstod blot dit indlæg som om at du fremhævede Denon's "mange" kræfter samt "gode" lyd-egenskaber...men kan forstå at det ikke helt var det du skrev ( mente) 
- men mon vi ikke skal pase på ikke at komme off-topic nu......
mvh
Jesper - som nu godt mener at kan høre forskel på en Denon og en Marantz 
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha det skal vi Jesper, kunne også se mine indlæg nemt kunne misforståes :)
Fortsat god weekend til dig, og jer andre :=)
Tillykke med din nye marantz egentlig :)
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tage Nallau
Som jeg skrev øverst oppe, så er der temmelig meget gang i min Arcam, til pengene forståes, og nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men hvis jeg var dig så ville jeg droppe alt det der "japaner fis" - Så nu får jeg nok hug og se mig om efter feks en brugt Arcam Avr 100.200 eller 300. De kan fåes for ret små penge idag og ved siden af det andet så spiller de himmelsk.
Michael
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arcam har en RIGTIG fin stereo-lyd - vidste dog ikke at man kunne købe dem brugt til samme pris som en ny Denon/marantz ? ( ca. kr. 3/4.000)
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Jesper.
Det er ikke længe siden at jeg så en Avr 100 til 4000 kr i den blå avis, men jeg ved ikke om det bare var en engangsforestilling. Men det er noget i det prisleje, måske +- en "tusse" men så ville jeg hellere vente og så give det lidt mere for den. Det er godt givet ud imo.
Min kører 10-12 i døgnet og man bliver ikke træt i hovedet af den som man kan blive af så mange andre i den prisklasse. Bruger den hovedsagelig til stereo endnu, men er spænd på hvad den kan surround. Men er næsten sikker på, at når den lyder godt i stereo, så gør den det også i surround hvis det skulle være det.
Michael
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min (begrænset ) erfaring med Arcam, er at det spiller rigtig godt i stereo ( både deres Receivere og deres DVD'ere. Men føler lidt at de kommer til kort surround-mæssigt - ihvertfald i forhold til hvad de koster. Nu har jeg ikke lagt ører til Arcam i 10 timer ad gangen, men kan sagtens forestille mig at dit udsagn om lytte-venlighed og manglende øre-træthed holder .
mvh
J.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey J
Jeg har endnu ikke prøvet den surround messigt, så det kan jeg ikke fortælle dig, men det bliver spændende at prøve når jeg engang får nogle flere HT for indtil videre har jeg håndt mig til stereo i den.
Michael
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allerførst, jeg er helt vild med Arcam.
Men når det er sagt, så er min mening også den, at deres AVR 100/200/250/300 recievere er mindre gode. De levere ganske fint i stereo, rigtig,rigtig flot lyd og godt med krafter. Men springer man over i surround, så bliver man skuffet. De taber pusten, kan ikke håndtere store skudscener i længden osv.
Mine planer var at gå over til Avr 300, men vil ikke betale de 15.000 kr for en forstærker som yder 110-120 watt i stereo, men der så dropper til 65 watt alle kanaler i brug. Dette er simpelthen for dårligt. Dette gælder _ikke_ deres pre/effekt udgaver. Disse har ordentlige forhold, og holder dermed tempoet.
Jeg blev lidt træt af det, for de spiller fandens godt i stereo. Det hjælper mig desværre ikke i surround, da jeg også her, kan lide godt med gang i den. Mine højttalere skal holdes i jerngreb, derfor bliver mit næste H/K. Dette mærke kommer tættest på Arcam, og levere hvad de skriver.
Synd, da arcam ellers spiller ufatteligt godt! Gode egenskaber til lydinstilllinger osv. Hvad angår brugtpriser, så skal han vist være heldig at finde en i det prisniveau.
|
| Til top |
|
| |