Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Skrat i ørerne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 19 November 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hej!
Jeg har et lille problem tror jeg. Når jeg hører højt musik, er på diskotek eller lign., får jeg ofte en skratten inde i øret, samtidig med at det kan gøre en lille smule ondt, som om der bliver presset inden i øret. Det sker specielt meget når jeg hører Buddy Guy - Blues Singer (i 1. og 3. nummer er det stemmen der dominerer, og den er meget lys i det), når der bare er skruet halvhøjt op.
Min mor har sagt at hun har det nogle gange, og at jeg nok ikke skal bekymre mig om det (men ok. hun arbejder i en børnehave hvor lydene er blevet målt til et peak på 120 dB og ellers jævnt på 100 dB ca., så hun er nok høreskadet i forvejen!).
Det har været gået væk i en overgang, men er nu kommet igen! Og det er jo møgirreterende!!

Nogle der kender til dette og ved hvad det er/om noget kan gøres?

MVH Christian
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 19 November 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

lad være med at udsætte dit øre for så høj en lydstyrke som der er på et diskotek i længere tid( gå eventuelt med ørepropper) andet er der ikke at gøre - du læner dig op ad en høre skade.

Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved det, det er også MEGET sjældent jeg går på diskotek, men når jeg gør, er problemet der.
Det skal også siges at jeg ikke spiller sindsygt højt herhjemme.. Det nærmer sig ABSOLUT ikke diskoteks niveau!

Jeg spiller også med i et band, hvor vi øver en gang om ugen. Vi spiller ikke sindsygt højt, og alligevel kan problemet komme. Det er mest ved de lysere toner det kommer. F.eks. har vi 2 piger som synger, og når jeg står ca en meter fra højttaleren som mikrofonerne er forbundet til, kommer problemet også ofte. Jeg plejer heller ikke at høre meget høj musik, så jeg tror næsten ikke det kan være kommet fra det?

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Det lyder ellers som om det er en gang tinitus du er ved at få - hvis lyden / skratten bliver ved med at være, der bør du overveje at besøge en ørelæge , han kan måske vejlede dig.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 November 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvis king er på disco i en mega brænnert høre jeg ikke en skid

Gå op til den DJ og sig at han skal skruge en smule ned !!

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Som sagt tidligere.

Lyd over 100db kan give høreskade.

Lyd over 120db giver smerter.

Desværre gør det først ondt når man er over grænsen for at risikere en høreskade, men rådet er alligevel. Skru ned eller brug ørepropper.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 20 November 2005 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hej!
Jeg har et lille problem tror jeg. Når jeg hører højt musik, er på diskotek eller lign., får jeg ofte en skratten inde i øret, samtidig med at det kan gøre en lille smule ondt, som om der bliver presset inden i øret. Det sker specielt meget når jeg hører Buddy Guy - Blues Singer (i 1. og 3. nummer er det stemmen der dominerer, og den er meget lys i det), når der bare er skruet halvhøjt op.
Min mor har sagt at hun har det nogle gange, og at jeg nok ikke skal bekymre mig om det (men ok. hun arbejder i en børnehave hvor lydene er blevet målt til et peak på 120 dB og ellers jævnt på 100 dB ca., så hun er nok høreskadet i forvejen!).
Det har været gået væk i en overgang, men er nu kommet igen! Og det er jo møgirreterende!!

Nogle der kender til dette og ved hvad det er/om noget kan gøres?

MVH Christian

Hej,

Det har jeg før prøvet, troede der var noget galt med mit øre da jeg havde lidt ondt engang imellem og det gjorde det med lyden at den skratter ved bestemte områder i musikken, jeg gik til min læge og det var faktisk ikke noget  galt andet end der sad noget inde i øret og iriterrede min trommehinde.

så han fyldte en kæmpe sprøjte et par gange og derefter var der ikke mere.

Håber at det er det da det jo er nemt at få bragt iorden.

Mvh. Poul-erik.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 November 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

I øvelokalet må du bruge nogle specielle musiker-ørepropper, som er formstøbt til dit øre.

Disse er specielle ved at de dæmper ens i hele frekvensområdet, så alt lyder som det plejer - blot 15 eller 25dB lavere, alt efter hvilket filter du har valgt at sætte i øreproppen.

De hedder vist kort og godt musiker-ørepropper, hvis du kontakter din læge, og skal beskrive dem.

Ørelægerne laver dem på bestilling, og du får sprøjtet en lille smule skum ind i øret når der skal laves en afstøbing af øret.

Derfor er de heller ikke ubehagelige at gå med - selv i det daglige.
De bruges i meget høj grad af motorcyklister, der vil undgå høreskade af vindstøj fra hjælmen, og selvfølgelig af musikere.

3 af 4 i Metallica bruger dem.
Det er vist forsangeren der ikke gør.

Prisen var omkring 1500,- for et sæt, med filtre for nogle år siden.
Skal du have et sæt filtre mere, så du både har til 15 og 25dB, koster det lidt ekstra.

Filtrene er vist lavet af noget silke af en art.

Du bør skaffe et sæt snarest, og bruge det i øvelokalet.
Ellers får du en større høreskade end du har - for du har en mild allerede nu.

Din nedsatte smerteterskel er et faretegn.
Hvis det bliver værre, kan lyden fra en gaffel der slår hårdt på en tallerken, føles som et stykke fyrværkeri der fyres af ved dit øre.

Meget små lyde ender med at blive generende, når din smertetærskel nedsættes ved permanent høreskade. Så hellere kun bruge de specielle ørepropper i øvelokale og på diskotek, end at skulle have dem i altid.

Har du en svær høreskade, kan du nemlig blive nødt til at gå med dem mere eller mindre permanent, for at undgå høje lyde.

EDIT: Din mors arbejdsplads overholder ikke arbejdsmiljøloven, hvis den giver hende en permanent hørenedsættelse. De bør kigge lidt på lokalerne, også af hensyn til børnene, men især af hensyn til arbejdsmiljøet.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 20 November 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Hejsa

Hvis king er på disco i en mega brænnert høre jeg ikke en skid

Gå op til den DJ og sig at han skal skruge en smule ned !!

Du bør få lavet dig et sæt formstøbte musiker-ørepropper.
På et diskotek, vil du faktisk ligefrem kunne høre hvis en dame siger sit telefonnummer højt.

Hvis hun siger noget grimt, kan du bare lade som om du ikke kan høre hende.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Du kan selv skylle ører med et sæt fra apoteket , det gør jeg selv,  for at udelukke at det bare er skidt der irriterer. Det er samtidig det  bedste tweak , hvad nytter det at have kabler til en formue og så ikke kan høre en sk** 

Men selvfølgelig ska´ lægen se på det

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Jeg har ikke tænkt mig at ofre 1500 på et par ørepropper da jeg højest går på diskotek 5 gangen om året. Dog spiller jeg i bandet hver uge, men der har jeg nu tænkt mig at bruge de almindelige gule ørepropper man kan få alle steder. Det er ikke helt optimalt, men det må gå.

Til Spencer: Jeg er klar over at min mors arb.plads ikke overholder arbejdsmiljøloven, men institutionen hører ind under kommunen, og de vil ikke gøre noget ved det - det er prøvet flere gange.

I øvrigt har jeg før været til lægen og få skyllet øre fordi jeg ikke kunne høre. Det hjalp, men kan være jeg skal prøve igen.
Det skal lige siges at skratten ikke bliver ved med at være der, men ved bestemte frekvenser kommer den (fx ved høje pigestemmer) men det går væk med det samme når frekvenserne ophører.

Men jeg tror jeg vil gå op til min læge. Jeg håber sku ikke jeg er ved at få en høreskade! Er kun 17

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 November 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu du skulle overveje et par øre propper, selv om de koster 1500,-

Det er bare en gang med for høj musik eller lyde, og det vil vare ved resten af livet.

Og så er 1500,- ikke for meget.

Virkelig! gør det nu, jeg kan blive helt dårlig ved tanken om at du får ødelagt din hørelse.

Hvis du ikke har pengede, så må du rundt til familiemedlemmerne og platte lidt. Det er vigtigt.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 20 November 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Det problem har jeg selv på højer øre, for mig liger det i den øver mellem tone nedre diskant, ting som barne stemmer, teske mod telerken, høje kvenlige sangstemmer og især dårlig inspelninger, men heldig vis behøver jeg ikke at spille højt

Dem jeg kenner kan ikke forstå det, men det kan jeg for de har ikke den hørelse som jeg har og andre, et problem er også når jeg køre i bil især disel når de køre i lave omdreninger ca. 1300 omdreninger så kan jeg mærke en trykende i øret, jeg bor på en meget trafikeret gade og når biler køre i lave omdreninger så forstyre det mit øre  det får nogle termoruder til at svinge med og det kan høres som meget dyb bas ca. 50/60Hz  det må man bare leve med

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Nhj4, det du beskriver er faktisk præcist det jeg oplever (ikke det med diesel bilerne, men det med øvre mellemtone, nedre diskant.). Jeg var bare lidt dårlig til at definere det.

Mhansen, jeg ved godt det er vigtigt. Men jeg har virkelig ikke råd! 1500 kr. er hvad jeg tjener om måneden (er 17 år). Og deraf går der 800 kr. til mine forældre. Men jeg kunne selvfølgelig spørge mine forældre om de vil sponsorere dem. Ellers må jeg bruge de der gule ørepropper. Jeg har brugt dem før, og de kan da bruges, og de hjælper da til at jeg ikke får høreskade. Selvom de ikke er særligt lineære i frekvensdæmpningen..

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg syens du skulle spørge dine forældre. Du kan jo evt. vise dem hvad folk har skrevet herinde.

Måske det hjæler lidt.

Hilsen Michael

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Du skulle jo gerne leve i mange år endnu når du "kun" er 17 år , så det er mange år endnu du kan gå og fortryde at du ikke fik gjort noget ordentligt ved det, dengang du "kun" var 17 år.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har snakket lidt med mine forældre og de har sagt nej. Men det kan være jeg skal sætte dem mere seriøst ind i tingene. Forklare dem lidt nærmere hvad det EGENTLIG drejer sig om.

Tub61 ja du har helt ret! Hvad mener du i øvrigt med "kun" ? 

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 21 November 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Vis de ikke vil hjælpe dig er du så sikker på at det er dine forældre, men den da de skal til at lære tegn sprog vil de nok ærve sig at de ikke lige smed de knaster, det er da bare lige lave om på bolig lånet det er jo så moderne ggggggg næe de har nok mere travl med sig selv og deres karijære, det er ikke så hårt ment som det er skrævt

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej KROG

Ærgeligt med dine forældre. Men du må i hver fald passe på ørende, så du nu kan.

Og hvis det på nogen måde bliver ubehageligt, må du gå væk fra det. Og de gule propper er da i hverfald bedre end igenting.

Jeg ved godt det nogen gange kan være svært. Og hver gang jeg er til koncert, sider jeg og tænker hvorfor har ikke nogen propper med, og kan slet ike nyde koncerten, fordi det er så højt.

Min søster har tinitus, og har haft store problemer med forskelige lyde, som skær i ørene på hende, som vi andre dårligt ligger mærke til. Og det er sgu ikke sjovt.

Hvad med bedsteforældrene, de er jo nogen gange lidt mere gavmilde end ens forældre.

Det er i øvrigt et fint anlæg du har.

Hilsen Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes