Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stille og rolig opgradering af system (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er stille og roligt begyndt at opgradere mine grejer og kunne godt tænke mig jeres synspunkter på sagen.

Jeg har lige bestilt en Yamaha RX - V640 reciever, en udmærket reciever til 3000 kr. Den burde klare 135 watts udgang ved 4 ohm.  Der står ikke noget ved 8 ohm, er det skidt eller ?

Det som jeg har i forvejen er nogle Sony mini-højttalere som jeg købte samlet, jeg er mildt sagt blevet træt af det l**t, og vil gerne købe nyt. 

Jeg bruger det som surround og næsten ikke noget musik 80 - 20 ligger det nok på.

Jeg bor i en kælder, under 20 kvm og lavt til lufts, måske 2.1 m!  Kombineret med at min nye reciever nok ikke klarer alverden hvad synes i jeg så skal købe.

Skal jeg f.eks. begynde med at købe kabler til de højttalere jeg har iforvejen, og så gå videre til fronthøjtaler samt centerhøjttaler.

Har i alle sammen købt hele skidtet på en gang eller er der nogle der har købt en ting ad gangen?  Jeg er nybegynder på det yderste må jeg så sige

Til top Vis Johann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johann

Johann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte lige at tilføje at mit prisleje er nok på 8000 - 1000 for 2 fronthøjtalere og en centerhøjtalere, inklusiv kabler. Jeg tror nok jeg vil vente med bas og baghøjtalere. 

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Mener at du får den største gevinst ved at skifte front/center frem for at rode med kabler til de gamle, desuden er det jo ikke sikkert at DE kabler vil lyde godt når du så skifter højttalerne.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt en Yamaha RX - V640 reciever, en udmærket reciever til 3000 kr. Den burde klare 135 watts udgang ved 4 ohm.  Der står ikke noget ved 8 ohm, er det skidt eller ?

Forretningen har bare ikke opgivet udgangseffekten ved 8 ohm. Det tiltrækker nogen at der står store tal i salgsannouncerne  Jeg kan dog oplyse at Yamaha'en ligger på 6x85W @ 8 ohm. Kig eventuelt her: http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/Specs/?gAVR00010RX-V640

Ja, jeg startede også med et Sony RX50 minianlæg. Lyden var heller ikke noget at råbe hurra for, men det spillede sgu.

Jeg ville personligt skifte Sony'erne ud med et par lidt "mindre" gulvhøjtalere. Dine fronthøjtalere behøver ikke at have så stor/kraftig/effektiv basenhed, hvis du planlægger at købe en subwoofer. Specielt hvis du mest bruger anlægget til film(lyd). Men prøv at kig dig lidt omkring. Du kan få meget godt for 8-10 kilo.

Størstedelen køber og opgradere deres HiFi og surroundgrej efterhånden. Personligt startede jeg med min stereoforstærker, som piskede mine gamle højtalere. Så fik jeg DVD, et par dage efter købte jeg højtalerene og tilsidst kabler. Men jeg mangler stadigvæk en tuner og sådan før jeg er tilfreds ;)

Du vil nok også mærke at dine krav til tingene stiger efterhånden, desværre plejer prisen at følge med

/Mikkel

Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

Johann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tror helt klart at det skal ikke være nogle 8" store højttalere, jeg har kigget lidt i hifi klubbens katalog, og der har jeg set et Dali sæt til ca. 9000 ex kabler.  Det er for 2 fronthøjttalere Dali suite 1.7 og en centerhøjttaler Dali center 0.7 som er den lille model, jeg må dog sige at jeg synes deres rear højttalere er noget dyre, 2000 kr. pr. styk, er det ikke generalt højttalere der skal give meget lidt lyd.  Eller.

Mine Sony miniputter baghøjttalere kan jeg kun høre hvis jeg har ørene lige ved siden af.  he he.

Jeg vil forsætte med at søge

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Johann skrev:

jeg må dog sige at jeg synes deres rear højttalere er noget dyre, 2000 kr. pr. styk, er det ikke generalt højttalere der skal give meget lidt lyd.  Eller.

Baghøjttaler kan i mange sammenhænge være ligeså vigtige som fronthøjttalerne. Vigtigt at du har samme klang hele vejen rundt i systemet. Forestil dig en filmsekvens hvor f.eks en helikopter kommer flyvende imod dig. Når den passerer dig vil lyden komme i baghøjttalerne, så er det ikke ret fedt hvis de lyder som en clockradio . Endnu vigtigere synes jeg det er ved koncerter, hvor der tit endda er instrumenter der spiller i baghøjttalerne, gu' ved hvorfor ... har ikke så meget med en rigtig koncert gengivelse at gøre. Pøv til at starte med at gå efter baghøjttalere i samme serie som fronthøjttalerne. Et par standerhøjttalere gør efter min mening tit arbejdet langt bedre end de deciderede baghøjttalere, som også tit at alt for dyre, grundet de skal være vinklet i flere retninger og så kompakte som muligt.

/Rasmus

Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

Johann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

ok tak for dit svar, herligt.  De højttalere jeg kigger på i øjeblikket er nogle fra Dali new line serie.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes