Her tager du ganske fejl!...
Der findes en masse højtalere på markhedet, der anvender et utal ef enheder og enheds kombinationer.
Mange af disse er ganske standard tilgængelige enheder og andre er modeficeret, få er speciel lavet udelukkende til netop det formål og pågældende højtaler / fabrikant, udfra nogle ønsker denne har alt efter lyd filosofi mm.
Idag er standard enheder af så høj kvalitet og med så snævre tollerancer at her ikke er noget at komme efter!... eks. de nye ScanSpeak, enheder, Thill samt eks. AudioTechnology, enkelte af de bedste fra Vifa og Seas har ab. fabrik og alm. tilgængelige hyldevare så snævre tollerancer at der stoprt set ikke er forskel på de der leveres til div. ht. producenter der anvender disse, AudioTech. tilbyder endda DIY. købere at lave date mm. efter ønske..
Delefilter komponenter kan også købes, og endda i en kvalitet kun et fåtal af de mest ekstreme highend højtalere anvender.. (ja selv i den ende ses de sjældent!)
Så råvarende er der intet galt med!...
Hvad angår kabinet konstruktion så er flertallet af gode højtalere af træ (MDF eller krydsfiner) og relativ firkantede..hvilket enhver fingernem DIY. person kan snilt lave.. nogle afrundede eller ovale.. dette kan også relativ nemt realiseres, man kan endda købe MDF plade er er "bøjelig"
Måleudstyr koster ikke mere end at de fleste der mener det nogenlunde alvorligt, kan anskaffe dette, og det man kan få til sin PC. kan næsten lige så meget som det de flsete prof. konstruktøre anvender!.. (mange tilfælde er det sgu det samme efter hånden)
SÅ! der er intet til hindring for at opnå praktisktaget samme resultater som selv prof. konstruktøre.. KUN knowhow & fantasi!.. og den er op til den enkelte og hvor meget man går op i det, hvor meget tid, energi man vil / kan ligge i det.. for det tager tid og tålmodighed samt lang tids viden og efraring indsamling! DET ER IKKE! LIGE NOGET MAN BARE GØR FRA DEN ENE DAG TIL DEN ANDEN OG OPNÅR NOGET SUBLIMT!..
Man kan så klart ikke kopiere hvisse højtalere med speciel lavede enheder og exotiske kabinet materialer mm. MEN! hviem siger man skal kopiere?
Skal man kopiere så er ProAc et godt eks. påat DIY. kan laves lige så godt og endda i nogle tilfælde bedre..(smag og behag dog hvor vidt det er bedre..)
Men de producenter man ikke umidelbart kan kopiere, sidder jo ikke nødvendigvis inde med sandheden og den ultimative løsning, der er rigtig mange at vælge i mellem, og mange kan sagtens efterlignes.
Det aller sjoveste og udfordrende for DIY. er dog at lave helt sin egen konstruktion og enheds kombi, helt fra bunden og et originelt koncept, der ikke er en efterligning.
Dette er dog også det mest krævende..
Men her er "din" egen DIY løsning helt lige så rigtigt et bud på hvordan det skal gøres som alle andres!.. (hvis det gøres "rigtigt" og med nødvendig indsigt og ekspertise?)
Hvad angår preferance?? tjaa.. vil man noget precis som en specefik ting lyder køb DEN!...
Men hvis man har det som mig og mange andre DIY. folk, og som er at alt der findes at købe færdigt er et kompromis, et kompromis mellem hvordan konstruktøren / fabrikken synates det skal lyde og hvordan du ønsker det skal lyde.. og der er altid kompromisser..
En højtaler har en super god diskant og mid, men der er liiiiige lidt i bassen der ikke helt falder i "tråd" med hvad man finder helt optimalt, eller også omvendt, super bas og mid men lige lidt der i diskanten!! eller også er enderne helt fine men mid. har nogle mangler!?..
Måske finder man en lille højtaler, der rammer lige i "øjet" men er for lille!.. eller så finder man lige sagen! men den er for stor!?.. ak ak!! der kan være så meget galt!..
Kompromisser hele tiden!.. og især prismæssigt!...
Sådan har jeg selv haft det!...
Har tit tænkt, den top fra den højtaler lige kombineret med mid. fra den anden der samt bassen fra den der store der! SÅ! er vi "hjamme" men kombien var aldrig at finde!... ELLER! når den var at finde kostede den mere end man realistisk kunne betale..
Har man SELV! en selvstendig opfattelse af hvad der er helt optimalt! og hvordan det skal lyde for at ramme lige i "øjet" så kan man lave noget selvstendigt der vil nærme sig dette meget mere end man kan købe færdigt hvor ANDRE! har truffet valgene for dig...
Her kan man lave lige højtaleren der kompromisløst falder i ens smag, og har den størelse og ydelse man ønsker!..
For hvem siger at en given producent har mere ret end dig? og at hans valg ef enheder er mere rigtigt osv.??
Jeg kan ikke finde nogen idag der opfylder mine krav!..
Jeg har et to delt lukket system, med 12" bas, en størelse og ydelse man ikke finder på den side af 100000kr. hvor jeg (og mange) kan være med... (og det til små 20000kr. set bort fra års eksperimenteren og andre omkostninger her ved!)
Der er højtalere der lyder lidt hend af mine.. og de er referancen indenfor færdig byg for mig!... (dog ingen af en konstalation / størelse lig mine!... så det jeg har kan ikke fås ellers kun toppen for sig og med bas refleks i bunden, hvilket jeg finder ikke godt nok!)
Men det har også taget mere end 12 år's eksperimenteren, at nå så langt... samt sammenlagt 20 års interesse for emnet hvor der er søgt viden, indsigt og info hvor nu muligt...
Så for ham der lige i morgen på bar bund får lyst til DIY. ?? så JA!! der er laaaang vej før man kan konkurere med detfærdige... (den meste af vejen er opnåen viden og indsigt nok til at kunne gøre det rigtigt)
Men den erfarende DIY. kan NEMT! konkurere med færdig ting! (hvem husker ikke salige Sten Duelund?? tror ik den påstand her, at DIY. ikke matcher færdigt ville blive taget særlig alvorligt..)
Og husk lige EN! ting.. 99.9% af alle etablerede højtaler producenter startede som DIY!..
Hvad adskiller dem fra dig i dag?? JO! erfaring og størelse samt resurser.. (ting der kan kompenceres for pånær erfaring og viden!)
DIY. kan med viden, indsigt og erfaring laves BEDRE! end hvad du kan købe færdigt!... da du ikke behøver at gå på personlige kompromisser, mellem hvad du finder ret og godt og hvad en anden konstruktør finder ditto!...
Hvordan jeg fik lavet det jeg har og udfra hvilken preferance / referance?? jo jeg købte den bedste (i mine øre) højtaler jeg overhoved havde råd til!.. og blev ved indtil det jeg selv lavede lød bedre!... og så opsøgte / lånte jeg dyre og dyre højtalere (alle der faldt i min smag) og blev ved indtil mine lød bedre end disse!..
I dag skel jeg op og betel lige omkring 100000 for noget der bare nærmer sig, og et godt stykke OVER 100000 for noget jeg kunne leve med som alternativ.. og det der lyder bedre (for så klart findes det da!.. jeg har mine begrensninger! ) koster et stykke over 250000kr..
mvh.