Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 08:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Skal starte fra bunden af.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rocco_Siffredi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline
Sendt: 22 November 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg står i den situation at jeg intet udstyr har udover min egen discount dvd og så mit 32" Sony crt tv. Bor sammen med kæresten så vi anvender hendes dvd og surround system hvilket virker fint, men det er ikke kram.. Solgte min NAD 218 THX m. forforstærker sidste forår samt mine højtalere.. Så savner noget ordentlig lyd i forhold til det jeg/vi har nu. Vil ikke anskaffe med fladskærms tv endnu da det jeg i højgrad mangler er ordentlig receiver og højtalere.. Men hvordan startede i? Det er svært at bygge det roligt op da jeg jo i bund og grund mangler ALT undtaget TV..

Så har brug for lidt inspiration.. Hvordan kom I igang?

Til top Vis Rocco_Siffredi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rocco_Siffredi

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 November 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Tjae en god måde at komme iang på er at lave et budget!

Men borstset fra det, så vil jeg mene, at du/I skal starte med en receiver og et par fornuftige fronthøjttalere og så kan i bygge videre på det, når pengene er der til det.

Hvis I har penge til det hele på en gang, så kan I jo bare gp amok

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Rocco_Siffredi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Citér:

Tjae en god måde at komme iang på er at lave et budget!

Men borstset fra det, så vil jeg mene, at du/I skal starte med en receiver og et par fornuftige fronthøjttalere og så kan i bygge videre på det, når pengene er der til det.

Hvis I har penge til det hele på en gang, så kan I jo bare gp amok

Hehe, hvis vi havde pengene havde det ikke været et problem.. Men sådan som det ser ud nu bliver vi nødt til at prioriterer da jeg ikke er interesseret i at optage lån for at anskaffe mig det..

Mht. budget, tjae jeg vil jo gerne have et system med det samme , men samtidig vil jeg gerne have noget kram så det konflikter jo lidt.. Men det er bare super svært at overskue når man skal starte helt forfra. Mht. mit tidligere anlæg var det lidt nemmere.. Der var det egentlig et anlæg jeg købte i folkeskolen og kunne opgradere dette.. Havde et par hæderlige JBL højtalere og kunne så ligeså stille købe det jeg følte for først.. Så overvejer at starte i det små og anskaffe en receiver til en 3-4000 kr og et sæt højtalere.. Men er det muligt at kombinere en receiver med det system vi har nu? Her tænker jeg at anskaffe receiver og front højtalere og så anvende de eksisterende baghøjtalere og center. At det er fysisk mulig ved jeg, men er der nogen der har erfaringer med lyden osv.. Om det lyder acceptabelt..

Til top Vis Rocco_Siffredi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rocco_Siffredi

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 November 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Et budget er altid en god idé. Hvis du har alle pengene, så er det bare med at komme igang. Hvis ikke alle penge er til rådighed på en gang, vil jeg anbefale, at starte med at købe en brugt stereoforstærker, samt et par gode brugte højttalere. Dette kan erhverves for i alt 2-3000 kr.

Dette er langt bedre end at begynde på en eller anden discountpakkeløsning.

Fordelen er også, at du i ro og mag kan finde ud af hvad der kan stille dig tilfreds. Det brugte anlæg kan med tiden få plads i arbejdsværelset, eller sælges videre ude tab (som oftest).

Et brugt system kunne består af cambridge eller NAD forstærker (eller andet kvalitet). Højttaler kunne være et par ældre B&W 602, Snell type JIII, Dali eller andet kvalitetsmærke.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Rocco_Siffredi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Citér:

Fordelen er også, at du i ro og mag kan finde ud af hvad der kan stille dig tilfreds. Det brugte anlæg kan med tiden få plads i arbejdsværelset, eller sælges videre ude tab (som oftest).

Et brugt system kunne består af cambridge eller NAD forstærker (eller andet kvalitet). Højttaler kunne være et par ældre B&W 602, Snell type JIII, Dali eller andet kvalitetsmærke.

Takker for inputs.. Vil arbejde videre med dette..

Keep em comin'

Flere råd modtages gladeligt.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Nu forudsatte jeg at I ville have surround, men det lyder også som om jeg havde ret

Jeg vil, lige som Kjeldsen, anbefale at køber brugt. Hvis I har 3-4K til en receiver, så kan I ved at købe brugt, få en receiver med 2-3 år på bagen men en nypris på 10k.

Nu er det lidt svært at svare på, hvordan det vil fungere med de nye højttalere og de gamle fra kærestens "anlæg". Som udgangspunkt vil jeg sige, at det nok skal fungere, men sandsynligvis ikke lyder alt for godt.
Det gode er, at når vi ser film bliver vi lidt distraheret, og lægger ikke nødvendigvis så meget mærke til lydkvaliteten, så I kan sikkert fint leve med det et stykke tid. Men når først I har hørt hvordan det lyder når det hele spiller sammen, så har man ikke lyst til sådan en lappe løsning igen. SÅ vent med de gode musik dvd'er til at højttalere er på plads

Rocco_Siffredi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Citér:

Nu forudsatte jeg at I ville have surround, men det lyder også som om jeg havde ret

Jeg vil, lige som Kjeldsen, anbefale at køber brugt. Hvis I har 3-4K til en receiver, så kan I ved at købe brugt, få en receiver med 2-3 år på bagen men en nypris på 10k.

Nu er det lidt svært at svare på, hvordan det vil fungere med de nye højttalere og de gamle fra kærestens "anlæg". Som udgangspunkt vil jeg sige, at det nok skal fungere, men sandsynligvis ikke lyder alt for godt.
Det gode er, at når vi ser film bliver vi lidt distraheret, og lægger ikke nødvendigvis så meget mærke til lydkvaliteten, så I kan sikkert fint leve med det et stykke tid. Men når først I har hørt hvordan det lyder når det hele spiller sammen, så har man ikke lyst til sådan en lappe løsning igen. SÅ vent med de gode musik dvd'er til at højttalere er på plads

Som udgangspunkt er det også surround jeg søger, men hører også meget musik.. Men kan de fleste receiver nu om dage ikke også spille pænt op i stereo? Eller er en effekt den eneste til dette?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Det er jo et spørgsmål om hvor krævende man er

Men du kan sagtens finde receivere der spiller ganske fornuftigt i stereo. Det er også en af grundene til at jeg vil anbefale at gå efter en brugt "næsten topmodel" fremfor en ny "begynder" model. Der vil typisk være en lidt kraftigere effektdel, plus der typisk vil være pre-out hvis man senere ønsker at udbygge med ekstern effekt og så er forforstærkerdelen typisk også bedre.

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 22 November 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Respekt til dit bruger navn rocco_siffredi.

The one and only.....

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 November 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Var du ikke tilfreds med NAD eller skulle du bare bruge pengene til noget andet.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Rocco_Siffredi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Citér:
Var du ikke tilfreds med NAD eller skulle du bare bruge pengene til noget andet.

Jo, jeg var særdeles tilfreds.. Men pga. et forhold der gik i stykker flyttede jeg hjem til mor's kødgryder og der var ikke plads til den.. Så lånte den ud.. Men efter et ½-1 år fik jeg muligheden for at tage til USA lidt over en måned så solgte den da jeg også følte det var dumt at jeg ikke anvendte den.. Men savner den meget.. Jeg var egentlig gået igang med at opbygge et anstændigt anlæg samt havde planer om en hjemmebio.. Men så røg forholdet og de planer har stået stille siden.. Er flyttet sammen med min nuværende kæreste og så snart vi får en større lejlighed så er planerne at anskaffe et ordentligt anlæg igen.. Så er så småt begyndt at kigge..

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 23 November 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

winter skrev:

The one and only.....

Rocco_Siffredi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Citér:

The one and only.....

Godt at se der er nogen kendere... Og ja, han er the king of his domain...

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 23 November 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

He he....sad og tænkte på det samme....altså med navnet....
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes