Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 16:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SimpleKillerAmp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 November 2005 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som kender til denne enkle DIY forstærker med fets - er ret ny og skulle indeholde noget nytænkning - virker attraktiv synes jeg.

http://members.dodo.com.au/~gregball/guru_001.htm

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2005 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Pas nu på kubikken. Den har både strømbegrænser og mosfets.

Men, desværre kender jeg ikke designet. Kan dog ikke umiddelbart se den er mere effektiv end andre klasse AB konstruktioner. 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kun lige skimtet diagrammet igennem, men jeg kan altså ikke se nogen strømbegrænser... Og det er da positivt.
Til gengæld er der vist ikke meget nytænkning i konstruktionen. Et dobbelt differntialpar i indgangen efterfulgt af en driver og et sæt MOSFET's. Gammel vin på nye flasker!!

Hvad angår dens audio-kvaliteter, så tror jeg "killer amp" er lige i overkanten. Man kan måske hente noget ved at overdimensionere strømforsyningen. Men selve elektronikken er IKKE noget særligt.

Hvis du vil have et High End forstærker byggesæt, så kig evt på LC Audios "The End" eller "ZAPsolute".

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Det nævnes i teksten, at der er strømbegrænser (current limiter).

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se den i diagrammet...

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 November 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Det specielle er vel at al spæningsforstærkningen finder sted i differential trinet og ikke i et jordet emitter trin efter differential trinet. Snedigt nok. Q5 og Q6 er bare emitterfølgere der kan give disse fet's en i måsen, hvad de sikkert har godt af. Den er da værd at prøve.

At indgangs trinet er dobbelt er der intet specielt i, men det skulle sikre at positive og negative signaler bliver behandlet 100% ens og visse forvrængnings former bliver "udbalanceret". Synes at have læst for mange år siden.

Men hvordan er CC1 og CC2 bygget

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg kan ikke se den i diagrammet...

Diagrammer skal jeg ikke gøre mig klog på. Men konstruktøren nævner det på side 5:

Ideally the unit should operate from +/- 45V to 55V split supplies and will deliver 100W to 150W into 8 ohms, the maximum requiring efficient heatsinking for reliability. MOSFET output fuses and zener gate clamps and current limiting are included.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Pas nu på kubikken. Den har både strømbegrænser og mosfets.

Strømbegrænser eller halon-anlæg - hvad er det bedste ?
Halongas er dødbringende for mennesker, så mon ikke en strømbegrænser er det sikreste ?

Alternativt kan man bygge uden sikringer af nogen art, som Doxa.

En ægte fordobling af strømmen i den halve impedans, er i øvrigt rent teoretisk kun muligt med en superleder. Så byg en kvælstofkølet forstærker.

(Man skal vente længe på at sådan én varmer op )

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

DOXA har IKKE nogen sikring i kredsløbet.... Kun en almindelig sikring på primærsiden af traofen.Denne afværger dog IKKE afbrændinger. Men den kan forhindre at der går ild i hele kassen, hvis udgangen brænder af.
Jeg finder det til gengæld ekstremt anti High-End, at denne killer Amp har sikringer i kredsløbet... Sikringer er ekstremt ulineære!

Ang det unikke i, at hele forstærkningen ligger i differentialparret, så kan jeg ikke se noget snedigt heri. Ofte vil man forsøge at dele forstærkningen ud på flere trin, da et enkelt trin der skal stå for det hele, typisk vil blive ulinelært. Dette er ganske velkendt.

Og så er det i øvrigt ikke korrekt, at hele forstærkningen ligger i differentialparret i denne konstruktion. Faktisk er det kun en lille del af forstærkningen der ligger her.
Resten ligger i selve udgangs-MOSFET'erne, som er koblet op til meget stort spændingsforstærkning.
Dette er i min verden meget uheldigt. Ofte er det svært nok at få et udgangstrin uden spændingsforstærkning til at være lineært. Når man samtidig lægger masser af spændingsforstærkning ind, og i øvrigt benytter MOSFET's.... så er man sikkert på ulinaritet!

Openloop forvrængningen fra dette trin er da helt sikkert også voldsom stor. Det reddes så til sidst med en meget kraftig modkobling. Så er man til gengæld sikker på, at forvrængningen er meget lidt ørevenlig. Masser af transisent forvrængning.

Alt i alt minder kredsløbet, om de mange standars-konstruktioner fra diverse hobby elektronikblade fra 80-90'erne. Konstruktioner hvor man mest tænker på at det skal være let for hobbyfolk at bygge, dvs ikke alt for mange komponenter. men lyden er ikke det man vægeter højest.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Til hurtig - ja du er nok lidt hurtig - dit noget kontante svar uden at kende forstærkeren kan jeg altså ikke acceptere - jeg formoder at du heller ikke kan lide AKSA - PASS DIY - JLH - MONSTER mm.

Og jeg vil sige at dem du anbefaler har JEG prøvet - ellers tak

Tak for andre seriøse svar 

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Såså, der står jo ikke noget i hurtigs indlæg om at det nødvendigvis lyder dårligt, kun at det fra et teknisk synspunkt er set bedre - så kan man jo
selv bestemme hvor meget vægt man vil lægge i det

/U.

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Sendt: 25 November 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Den konstruktion kan nu sagtens spille godt. Det er et velkendt princip der er brugt, men den form for genbrug er jo set mange gange før.  Bl.a. klasse D genoplivningen. Iøvrigt anvendes differential trinnet, dobbelt eller ej,  stadig i mange forstærkere idag og med gode resultater.
Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jooee... jeg kan faktisk godt lide Linsley Hood. Har lavet en hel stribe af den originale single endede 10 watt klasse-A forstærker. Men den er også MEGET anderledes.
Her er der dog også tale om en helt anden topologi: 100% single ended med bipolare transistorer. Og så er Linsley Hood'en ikke modkoblet særlig hårdt. Mener der er omkring 20dB modkobling.
Linsley Hood's klasse-A forstærker kan på ingen måde sammenlignes med denne såkaldte "killer amp".

AKSA, Pass og MONSTER kender jeg ikke så meget til. Har hørt en MONSTER fra Jean Hiraga, men det er længe siden og kun ganske kort. Umiddelbart var den OK. Pass og AKSA har jeg ikke hørt. Mener ikke AKSA benytter FET's, men jeg kan huske forkert. Alene det er jo positivt. Pass bruger vel nærmest kun FET's...

Men hvis man er så sikekr på, at dette er en så fantastisk konstruktion, er der jo kun en ting at gøre: Byg den!! Det koster jo ikke meget. Der er vel komponenter for under 100,- pr kanal.
Mit bedste bud er, at man skal droppe sikringerne. De kan kune gøre skade. En sikring på primærsiden af trafoen, er absolut maksimum af sikringer!!
Desuden ville jeg overveje en darlington eller CFP-kobling ved Q5 og Q6. Disse skal kunne levere noget strøm til at op og aflade gatekapaciteter ved høje frekvenser. Jo større Hfe disse typer har, desto mindre belaster de differentialparret. Darlington eller CFP ville være genialt. Men det kan risikere at blive ustabilt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

OK!OK!  - og jeg er da heller ikke sikker på at det er en "killer" - så var den bygget - jeg er bare lidt træt af at læse om klasseD hele tiden - og der skrevet på DIYaudiocom at der var LIDT nytænkning i den her - men tilsyneladende ikke - forstærkeren skulle dog være meget  sund og "stabil" - kan iøvrigt heller ikke forstå fraværet af solide "drivere". 

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hvis man ser efter på det færdige print, sidder der en diode helt oppe ved hver sæt udgangstransistorer (over sikringerne). Hvis det er en zenerdiode, er det måske den der udgør strømbegrænseren (clamperen) sammen med udgangen. Den er ikke angivet på diagrammet.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
- kan iøvrigt heller ikke forstå fraværet af solide "drivere".

Der er da drivere! Q5 og Q6.

Lax skrev:
Hvis man ser efter på det færdige print, sidder der en diode helt oppe ved hver sæt udgangstransistorer. Hvis det er en zenerdiode, er det måske den der udgør strømbegrænseren (clamperen) sammen med udgangen. Den er ikke angivet på diagrammet.

Diagrammet er kun en principtegning. Det står der også i teksten ("topology"). Zenere på gaten bruges til at beskytte gaten imod for høje spændinger. Se nærmere på denne:
http://sound.westhost.com/project101.htm

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
musicus skrev:
- kan iøvrigt heller ikke forstå fraværet af solide "drivere".

Der er da drivere! Q5 og Q6.

Lax skrev:
Hvis man ser efter på det færdige print, sidder der en diode helt oppe ved hver sæt udgangstransistorer. Hvis det er en zenerdiode, er det måske den der udgør strømbegrænseren (clamperen) sammen med udgangen. Den er ikke angivet på diagrammet.

Diagrammet er kun en principtegning. Det står der også i teksten ("topology"). Zenere på gaten bruges til at beskytte gaten imod for høje spændinger. Se nærmere på denne:
http://sound.westhost.com/project101.htm

Ja har set det.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Tror gerne at konstruktionen er sund og stabil... Men en killer bliver det nok aldrig. Bygger man den med en ordentlig forsyning og gode komponenter, får man sikkert en ganske fornuftig forstærker. Og til en byggepris på under 100,- pr kanal i komponenter, giver den masser af lyd-valuta for kronerne.
En fornuftig forsyning kan vel strikkes sammen for 750 kroner, hvis man kender en hæderlig elektronik pusher.
Et kabinet med køleprofiler kan købes for ca. 100 Euro => 750 kroner.

Alt i alt burde den kunne bygges for under 2000,- alt incl i et pænt kabinet og kraftig forsyning. Og til den pris kan den helt sikkert klare sig mod færdige i prisklassen. Sikkert også op omkring 3-4000,-. Men derfra og til killer... der er langt!

Skulle nogen have interesse i at bygge den, har jeg ret gode forbindelser til bl.a. strømforsynings-forbindelser. Jeg kan bl.a. skaffe nogle billige ringkerner på 2x24VAC (ca. 33VDC) og 500VA. Mener det er 300 eller 350 pr stk. Skriv en PM hvis det har interesse.... Håber ikke jeg overskrider markedsføringsreglerne på forum...

Mit argument imod at bygge denne forstærker er, at man for små midler vil kunne lave noget bedre. Strømforsyning, kabinet og terminaler koster jo det samme, og forstærkerkredsløbene koster jo MEGET lidt. Det kan derfor ikke betale sig at spare her, for uanset om man halverer prisen, så er det kun en meget lille del af de totale omkostninger.

Mit bedste bud er:
- Kun bipolare transistorer.
- Single ended spændingsforstærkning.
- Kraftigt Push Pull udgangstrin med 3-4 trins darlington, hvor drivere/predriver kører klasse-A.
- Ingen modkobling!!

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 November 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

En RIGTIG KILLERAMP består af = 2 stk 1Kw trafo (2x31 Vac pr stk.) + 2 x 100.000 uF (x2) 400.000 uF ialt + 100 stk (4 x 25) Wima 100 nF + 4 stk HYPEX UCD 180 Moduler i en brokobling/balancering
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Her er 2stk 38V...2KW....og ...8stk....220000uf......mangler bare et godt forstærkerdesign

Derudover lille forsyning med lidt højere spænding tilpre/driver????

http://www.peecee.dk/index.php?id=20985

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum