| Forfatter |
|
Shadow Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg forleden var nede i hifiklubben fortalte den venlige ekspedient at en seperat centersub (foruden "alm." sub) ville give et godt løft til lyden. Og som centersub skulle det ikke være en meget stor/dyr/kraftig sub, men fx en af de mindre dali subs (har dali evidence fronter og center).
Begrundelsen for at køre med en sådan centersub, er at centeren er en lille højttaler i forhold til fronterne. Dette lyder i mine ører fornuftig, men det virker ikke som om der er så mange der har det?
En anden ting er at hvis man som jeg har alle højttalere på small, og crossover til 80hz, burde en center så ikke, uden sub, kunne klare det den skal? Hvis alt under 80hz jo alligevel ryger over i den alm. sub, så vil en centersub jo ikke bidrage med noget? Eller er der noget jeg har misforstået? 
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare smid en stor center på , der kan gå dybt så er det problm løst
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Bare smid en stor center på , der kan gå dybt så er det problm løst  |
|
|
x2 !
Og hvis de andre højtaler også kan være med, kan du evt. dele ved f.eks. 60hz. Så er du lidt af vejen ! __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skifter ikke centeren ud, nu har jeg jo center og fronter fra samme serie og det synes jeg ikke der skal laves om på.
Fronterne kan godt spille pænt med bas, så at dele ved 60hz skulle ikke være noget problem. Men mit spørgsmål er stadig om en centersub ville være en fordel?
|
| Til top |
|
| |
divorcy Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg kører med dali 909 som front og sc7 som center, og jeg synes at der manglede lidt bund i centerkanalen, så jeg fik fat i en dali SW8, så min center nu ikke kun kører ned til 100 Hz, men til 35 Hz istedetfor...! Og det kan godt mærkes . __________________ Surround er et must, Film ses i hjemmebiffen
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis jeg har en sub der tager over fra 60-80hz og nedefter? Vil en eventuel centersub så ik bare stå og trille tommelfingre?
|
| Til top |
|
| |
divorcy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke indstille din forstærker til at centerkanalen skal køre med fuldt frekvensområde...??
I min skal den stå som LARGE under højttalerindstillinger... Hvis den står som SMALL, så skal subben sørge for alt under 80 Hz!(I min forstærker ihvertifald..) __________________ Surround er et must, Film ses i hjemmebiffen
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men er der en ide i at smide en centersub på centeren, sætte den på large, og have fronterne på small? Synes det virker lidt mærkeligt, eller er det bare mig?
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan det være, hvis du savner noget dybde i lyden. Du kan jo prøve at låne en med hjem og høre det.
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
TIl film brug er min holding helt klar !
Ingen højtaler skal stå til "stor" hvis kke at de kan spille med ned til 20 hz.
Der er ingen grund til at bede højtaler at spille noget de ikke kan gengive!
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
divorcy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Shadow: Jo mere bas subben skal spille, jo mere belastet bliver den, og det gør jo ikke lyden bedre...
Optimalt er efter min mening, at alle højttalere kan spille og står som LARGE, så subben kun skal koncentrere sig om de dybe toner...Men det er jo op til dig, hvad du er tilfreds med.
Til Torkild: Nu er det vel også relativt få højttalere, der kan spille ned til 20 Hz, så det er måske lettere overdrevet. Det er nok de færreste, der har den slags højttalere..(Men kunne da være rart, misforstå mig ikke ) __________________ Surround er et must, Film ses i hjemmebiffen
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med mindre man har nogle ekseptionelt gode højtalere, og plenty med forstærker kraft bør højtalerene stå til small. Det krever selvfølgelig også at man har en sub der er god nok til at kunne levere all bassen. Derfor vil mit tip være at i stedet for at købe en dedikeret centersub, heller købe en sub der kan klare det hele alene. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner: Måske en SVS?
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes også du skulle låne en med hjem, og så se om det giver dig mere dybde! 
Ikke for at komme udenom emnet, men hvordan vil instillingerne være
bedst? - Her tænker jeg på small / large? Jeg har et par Dali 505 som
kører stereo uden sub!
Men da jeg snart skal have tilføjet en sub, som spiller ned til 17Hz,
hvad ville så være fornuftigt at sætte subbens cut off frequence til? 
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo ikke fordi jeg mangler bas og dybde generelt, har jo en netop SVS
Grunden til at jeg spekulerer over det, er som sagt fordi jeg blev fortalt at det kunne være en fordel, også selvom man har en god sub i forvejen. Og hvad jeg ved af, så siger centeren ret meget, og derfor tænkte jeg at det måske var en ide at give centeren bedre betingelser i form af en mindre ekstra sub.
Men jeg ved ikke hvordan jeg skulle låne en med hjem, det er ikke muligt at få noget på prøve fra hifiklubben 
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shadow skrev:
|
Grunden til at jeg spekulerer over det, er som sagt fordi jeg blev fortalt at det kunne være en fordel, også selvom man har en god sub i forvejen. Og hvad jeg ved af, så siger centeren ret meget, og derfor tænkte jeg at det måske var en ide at give centeren bedre betingelser i form af en mindre ekstra sub.
|
|
|
Da du netop har en (god, ikk' MacMiner ) subwoofer i forvejen er der IMO intet at hente ved at købe een til - i forvejen sendes bassen jo til din SVS, hvis centeren står til "small".
Husk på kildekritikken her - HFK har jo en klar egeninteresse i at sige at en ekstra sub er en god ting uanset at du i forvejen har en. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
Shadow skrev:
|
|
|
|
Da du netop har en (god, ikk' MacMiner ) subwoofer i forvejen er der IMO intet at hente ved at købe een til - i forvejen sendes bassen jo til din SVS, hvis centeren står til "small".
Husk på kildekritikken her - HFK har jo en klar egeninteresse i at sige at en ekstra sub er en god ting uanset at du i forvejen har en.
|
|
|
Ja det er rigtigt nok. Også derfor jeg spørger her for at få et par meninger om emnet 
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shadow skrev:
|
Ja det er rigtigt nok. Også derfor jeg spørger her for at få et par meninger om emnet 
|
|
|
Selvfølgelig, fair nok . Endnu en ting, som du måske ikke er blevet gjort opmærksom på er, at det kan være svært at integrere 2 subs i en stue. Det kræver meget arbejde for ikke at få bashuller, eller peaks, der hvor bølgerne mødes. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror bare jeg lader være, det gør det også noget nemmere for mig at møblere
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Shadow, nu kan jeg huske dig Det var dig jeg talte lidt med om SVS, og du endte op med at købe en 20-39 PCi?
Jeg tror ikke der er noget at hente ved at købe en sub ekstra med mindre du føler behovet for mere bass generelt. Jeg kører også frontene som small, og lar PB10en spille all bass. Og som du selv siger, det er ikke helt nemt at møblere plads til en centersub __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |