Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 16:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: 2. halvdel virker ikke på brændt DVD! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 November 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Halløj!

Jeg har brændt nogle DVD film i 100% kvalitet på dual layer DVD disks. Nu har jeg bare et problem. I aftes så jeg Sin City og da filmen var ca. halvt færdig (tror det var der den skiftede lag på skiven) så begyndte den at hakke af og til.

Jeg har oplevet det samme med andre brændte dual layer skiver men ikke alle.

Tror i at problemet kan være min ca. 3-4 år gamle Sony DVD-afspiller og skal jeg derfor ud og finde en afspiller der kan klare brændte Dual Layer DVDer?

på forhånd tak..!
Til top Vis Kustoden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kustoden

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 27 November 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Det er nok din dvd-afspiller det er galt med. MEN hvorfor afspille kopi'er af de film du har i forvejen !!!!
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 November 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Det er nok din dvd-afspiller det er galt med. MEN hvorfor afspille kopi'er af de film du har i forvejen !!!!

Formentlig for at være sikker på at man ikke har købt katten i sækken, og fået en defekt brænder.
Jeg købte en mærkevare single-layer brænder, der blev defekt inden for kort tid, og til sidst ikke ville læse alm CD-R.

Den blev byttet uden diskussion, grundet den tydelige fejl.

Hvis der er tale om en mandagsmodel af en brænder, så er det rart at få det afsløret hurtigt, så man kan få en anden.

Dog er selve DVD-erne man brænder på, tit af miserabel kvalitet.
Jeg har oplevet en fejlprocent på over 50 på et mærke, og nul på et andet.

Verbatim virker perfekt i min Plextor, og er helt fejlfri.
Jeg ville skifte mærke inden for mediet, og krydse fingre.

Så kan du med lidt held få en meget lav fejlprocent.

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Jeg har brændt nogle af min søster film, hvilket er fuldt lovligt.

Jeg bruger selv Verbatim Dual Layer skiver så tvivler på at problemet ligger der. Filmene virker i øvrigt i min computer!

Så jeg tænker lidt på om jeg kan købe en DVD afspiller der er mere alsidig og lidt mere som et computer DVD-drev. Måske en Kiss?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 November 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Kustoden skrev:

Jeg bruger selv Verbatim Dual Layer skiver så tvivler på at problemet ligger der. Filmene virker i øvrigt i min computer!

Drevet i din computer, er vel det som har brændt skiverne ?

De skulle meget gerne kunne spilles i fremmede drev også.
Men din DVD-afspiller kan jo være på retur, med en slidt laser.

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Det er muligt, filmen virker dog heller ikke i min søsters DVD-afspiller (hvilket er en Dantax til 500,-). Jeg har hørt fra folk på nettet med samme problem og der er flere forskellige teorier om grunden til det.

Nogle tror at det er fordi man brænder med for høj hastighed (skiven vibrerer for meget og brændingen bliver fejlfyldt) det forklarer at det er sidste halvdel af filmen der ikke virker, fordi disken jo læses indefra og ud altså må skiven vibrere mest i kanten.

Andre tror at det bare er skiven eller brænderen der er for dårlig kvalitet

Og de sidste tror at den er DVD-afspilleren der ikke kan klare brændte Dual Layer skiver.

Pyha, sikke en jungle! Jeg har dog oplevet at en anden brændt film (som hakkede i min afspiller) virkede i min søsters afspiller!

Im lost...

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 November 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det er normalt at der er en større fejlrate på det andet lag. Du skriver ikke hvilken brænder du har, men der kan være mere en 100 gange forskel i kvaliteten (målt som fejlrate) afhængig af hvilken brænder du har brugt. De dårligste brændere giver kvalitet som dårligt kan læses på en almindelig dvd-afspiller.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 November 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Kustoden skrev:

dfms skrev:

Jeg har brændt nogle af min søster film, hvilket er fuldt lovligt.

Kan du lige forklare det?

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 27 November 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Kustoden har netop slettet et indlæg, hvori han skrev, at det var tilladt at kopiere film til den nærmeste familie - det er noget vrøvl:

Reglerne er som følger:

Du må gerne:
 • Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
 • Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
 • Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
 • Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
 • Kopiere en lånt cd/dvd, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kassettebånd)
 • Kopiere  værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
 • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
 • Bryde en dvd-regionskode

Ulovligt

Du må ikke:

• Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
 • Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
 • Kopiere en original cd/dvd lånt på biblioteket
 • Kopiere en original dvd lejet i en videobutik
 • Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens samtykke
 • Forære kopien af en cd/dvd væk
 • Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
 • Sende en digital kopi via din e-mail
 • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

Om, du eller andre bryder dem eller ej, er ikke min sag.

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Det er ikke lovligt at kopiere andet end egne DVD'er (der har dog været andre regler, men disse er strammet op):

http://www.kum.dk/sw5386.asp

Lovligt

Du må gerne:
 • Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
 • Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
 • Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
 • Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
 • Kopiere en lånt cd/dvd, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kassettebånd)
 • Kopiere  værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
 • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
 • Bryde en dvd-regionskode

Ulovligt

Du må ikke:

• Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
 • Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
 • Kopiere en original cd/dvd lånt på biblioteket
 • Kopiere en original dvd lejet i en videobutik
 • Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens samtykke
 • Forære kopien af en cd/dvd væk
 • Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
 • Sende en digital kopi via din e-mail
 • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Der er sgu ekko herindeSmile

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Slettede min indlæg da jeg ville omformulere det og samtidig svare på hvilken DVD-afspiller jeg har.

Jeg mener at have hørt at det var lovligt at lave kopier til den tætteste familie, beklager hvis det er forkert eller reglerne er blevet ændret, men så kan vi jo bare sige at jeg har lavet en kopi til et andet rum i mit hus hvilket tilfældigvis er min søsters. Fair nok at du remser reglerne op Knud 98 men hvis i ikke kan hjælpe mig med problemet så behøver i ikke lægge flere indlæg på denne tråd

Min DVD-afspiller er en BenQ DW1640 og den har fået god kritik. Bla. bruger Plextor dette BenQ drev i en af deres bedste modeller.

Link til drevet: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=152061

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 27 November 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Da jeg arbejdede i hifi klubben blev der udarbejdet en kompatibilitets oversigt. Det var ganske normalt at maskinerne ikke kunne læse alle brændbare medier. Når det drejer sig om DVD, varlidt forskelligt om maskinerne kune læse R+ eller R-. Måske en mail til producenten eller forhandleren kan afklare om det er typen af skiver der ikke dur.

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at årsagen ligger der. Jeg har ihvertfald overvejet om jeg ikke skulle prøve at tage den brændte film med ned i Hifi Klubben og så prøve om 2. halvdel virker i nogle af deres afspillere. Kunne jo være spændende at se!

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Kustoden skrev:

...men så kan vi jo bare sige at jeg har lavet en kopi til et andet rum i mit hus hvilket tilfældigvis er min søsters. Fair nok at du remser reglerne op Knud 98 men hvis i ikke kan hjælpe mig med problemet så behøver i ikke lægge flere indlæg på denne tråd ...

Det bliver det så ikke mere lovligt af.

Hvis du skal afspille dine skiver i en maskine, der burde kunne håndtere dem, skal du lede efter en forhandler af eksempelvis Pioneer DVR-630 eller Pioneer DVR-530. De skulle kunne afspille Dual Layer Skiver - god fornøjelse!

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige kigget manualen til min Sony DVP-NS333 DVD-afspiller igennem og der står intet om at den kan spille Dual Layer skiver så måske ligger problemet der!

I så fald skal jeg vel have en ny afspiller, de Pioneer du nævner er lidt for dyre og så behøver jeg ikke en DVD-optager, men tak for tippet!

Vil prøve at tage i Hifi Klubben og teste nogle af deres maskiner..

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 28 November 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul, Knud98 og Kjeldsen:

I vrøvler!

Der er ingen grund til at skræmme Kustoden.

Det er fuldt lovligt, at fremstille digitale kopier til sin egen husstand!

Det fremgår endda af Kulturministeriets hjemmeside, som I selv henviser til

Ifølge ophavsretsloven må du udelukkende tage digitale kopier af fx cd’er og dvd-film, hvis det er til ”personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand”.

Men inden man udtaler sig så skråsikkert og "fordømmer" andre, er det naturligvis en fordel at have læst loven:

Ophavsretsloven § 12:

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Så Kustoden (og andre) kan trygt kopiere mors/fars/søsters dvd'er og cd'er

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 28 November 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Uden at komme ind på diskussionen omkring lovligheden, så er det et kendt problem at ikke alle afspillere er lige gode til at afspille brændte DVD´er selvom de på papiret skulle kunne det. Problemet er at de brændte skiver ikke reflekterer helt så meget lys som en replikeret disc, dette stiller ganske store krav til laseren.

Med til at gøre dette problem uoverskueligt, er så at nogen mærker af brændbare discs "passer" bedre til nogen afspillere end til andre. Man kan derfor godt risikere at to identiske discs brændt på hvert sit mærke disc fungerer fint i hver sin afspiller, men bytter man afspillere, så virker de ikke. De to eneste råd jeg kan give er at holde sig til de mere kendte mærker (jeg bruger selv Verbatim), og være forberedt på at skulle prøve sig lidt frem for at finde det mærke der er mest kompatibelt med ens afspiller - specielt hvis man køber billige no-name discs.

Diskussionen omkring dual-layer discs er en lidt anden historie - udover problemerne nævnt ovenfor, så er dual-layer så nyt et format (for brændbare discs) at der findes tonsvis af afspillere rundt omkring der ikke kan spille dem SELV om de kan spille brændbare singlelayer discs. Simpelthen fordi laseren ikke er beregnet/optimeret på at skulle aflæse et format der ikke eksisterede da den blev udviklet. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Til jdg1: Tusind tak, så var jeg jo ikke helt gal på den!

Til RogueAgent: Det lyder fornuftigt det du siger og eftersom min afspiller er halvgammel er det temmelig plausibelt at problemet ligger der. Jeg vil, som jeg skrev tidligere, prøve at tage disken med i Hifiklubben og se om den ikke kan spilles i nogen af deres DVD-afspillere. Så får vi ihvertfald løst mysteriet! Ellers må jeg jo til at brænde på singellayer disks med nedsat kvalitet - det kan bare af og til være nytteløst når man har en plasmaskærm!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 28 November 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Jesper Juul, Knud98 og Kjeldsen:

I vrøvler!

Der er ingen grund til at skræmme Kustoden.

Det er fuldt lovligt, at fremstille digitale kopier til sin egen husstand!

Det fremgår endda af Kulturministeriets hjemmeside, som I selv henviser til

Ifølge ophavsretsloven må du udelukkende tage digitale kopier af fx cd’er og dvd-film, hvis det er til ”personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand”.

Da jeg svarede fremgik det ikke der var tale om samme husstand. Blot, at det var søsterens DVD.

Jeg kan så oplyse, at et bofællesskab ikke er at betragte som en husstand. Ikke for at skræmme, men blot for at advare (der er jo set store bøder her til lands).

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes