Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til en nybegynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej.. Jeg håber der er nogen som vil hjælpe mig lidt..

Jeg skal have fat i sorround sound til mit værelse, og jeg har tænkt mig at købe det lidt hen af vejen.. Jeg Har en denon sterio forstærker med en denon cd-afspiller samt et lille 21" tv... Jeg skal have det hele udskiftet så jeg kan få mig en "hjemmebiograf".

Jeg overvejer at købe en Denon avr-1906 sorround receiver til 3299, og et Dali sorround system, jeg ved endnu ikke hvilket det bliver. Så skal jeg også have fat i noget der kan vise billed, men spørgsmålet er om det skal være et almindeligt 28" widescreen tv, et lcd/plasma tv eller en projektor!

Jeg håber nogle af jer vil hjælpe mig med at fortælle mig, i hvilken rækkefølge jeg skal købe tingene, da jeg som sagt ikke vil købe det hele af én gang.

Jeg vil også høre om nogen af jer har erfaringer med Denon avr-1906!? Tror I ikke det er en god nok receiver til mig? Og vil den godt kunne trække f.eks. et Dali Concept 2 eller 6 system? Og er der eventuelt andre receivere i den prisklasse som er bedre?

Det var godt nok en del spørgsmål jeg fik skrevet ned her , men jeg håber I vil tage jer lidt tid og hjælpe mig...

Med venlig hilsen

Anders

Til top Vis elfernovich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elfernovich

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 November 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til.

Jeg ville købe lyden først, den Denon receiver du har kig på er fin, men tro mig, denon's forstærkere er som regel meget strømsvage og derfor vil det være dumt at sætte alt for store højttalere til den. Hvis du vil have Dali Ikon 6 på et tidspunkt ville jeg nok se efter den mindste Nad receiver, eller evt. en Harman Kardon receiver, de er mere strømstærke, og også bedre i stereo (er der nogen der mener). Hvis du dog stadigt er forelsket i denon'en ville det klart være en fordel at sætte et ekstra effektrin på, i form af en strømstærk effektforstærker som så skal trække dine fronter.

Lyden i min denon (jeg har selv en AVR-2105, som er modelen større bare fra sidste modelrække) er meget god, især i surround, i stereo kan det godt halte er der mange der mener, men jeg synes slet ikke det er så slemt. En ting er dog sikkert, man får mest ud af det med en effektforstærker til fronterne, hvis altså disse er store. 

Angående billede. Så synes jeg du skal købe billederørs tv hvis du har plads til at have det stående. Dog, hvis det skal være en "rigtig" biograf, er en projektor et must, og det er virkeligt med til at forbedre oplevelsen!

Håber dette hjalp lidt.

Morten.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Mange tak Ascari..

Det med Dali Ikon var et fejl, det var Dali concept jeg mente.. Jeg ved ikke om det har noget at sige?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nu stadigt enten tage en større Denon model (Avr-2106) eller den mindste NAD, men prøv at lytte til det nede i klubben. Concept serien får en del ros, så jeg tror bestemt ikke det er spild af tid.

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Okay.. Jeg synes bare det er ret meget og skal op og give 4500 for en receiver, men er det så meget der skal til for at få noget der giver en ordentlig sorroudlyd?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det er jo så det, jeg synes du skal lytte dig frem, måske er det bare mig der har alt for store krav til lydstyrke og baskontrol, men husk på, det er dine øre der skal kunne lide det, ikke mine. Få klubben til at sætte det op og lyt dig frem, så kan du jo bedømme om det er tilfredstillende for dig :) 

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Okay.. :)

Men gider de godt det, når det kun er forstærkeren man skal købe, og ikke højtalere?

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Det kunne også godt gå med en marantz receiver, men er det bedre i forhold til denon? Og hvilken model i prisklassen skal jeg vælge?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke så meget til modeller fra marantz, men det er helt klart også en mulighed. Nu har vi fundet 4 mulige receivere som alle vil kunne give dig en god surround oplevelse, så nu synes jeg at du skal tage ud og lytte til dem en dag, og finde ud af hvilken der er bedst, og om de overhovedet er noget for dig, tag evt. en kammi eller den gamle med .

Det er mit bedste bud.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 27 November 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

elfernovich skrev:
Det kunne også godt gå med en marantz receiver, men er det bedre i forhold til denon?

Hvis vi taler om stereo, er det min oplevelse at Marantz er en helt anden verden end Denon. Jeg havde tidligere Denon 3805, men syntes ikke den performede godt nok i stereo. I surround er den ganske eminent, så skiftet til Marantz SR8500 skyldes udelukkende, at 8500 er bedre i stereo. Min ellers musikalske kæreste mente ikke, der var behov for at skifte 3805 ud. Men selv hun måtte overgive sig, da jeg første gang spillede på 8500. Med hendes ord, er der bedre balance i diskant og bas i 8500.

Hvis Marantz´ musikalitet går igen i de mindre modeller, synes jeg du bør overveje Marantz, hvis du sætter pris på stereo.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 November 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Faktisk vil jeg nok anbefale at du kikke på TV/projektor/fladskærm til at starte med.

Surround er da klart en dejlig ting men hvis du eller er nogenlunde tilfreds med dit stereo så ville du nok blive gladere for at fortage billedopgraderingen først. Surround er jo en helhedsoplevelse og jeg ville frygte at nogen af glæde ved at have surround forsvinder når man kun har et 21" til at bakke det op. Der ud over vil tilfredstilleses effekten være klart større i før nævnte række følge da du først opgradere billed som giver en øjeblikkelig forbedring da du ikke har behov for surround til at nyde et godt billed og efterfølgende surround hvor du så allerede har billedet til at nyde effekten fuldt ud.
Tror ikke det var godt formuleret, men håber budskabet kom igennem.

MHT valg, så er kommer det meget an på rummet. Et er et lille værelse, så ville LCD/plasma være optimale da det giver placerings frihed. Er rummet fornuftigt at indrette med et billedrørs TV så er det en dejlig billig løsning (kan dog ik anbefales hvis du bruger HTPC) og projekter kræver selv sagt et rum af en vis størrelse, kræver naturligvis også lærred og måske selvstændig TV-tuner og kan være en løbende udgift i forbindelse med pærere hvis du bruge den hele tiden.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Du kan tro budskabet kom ud..

Jeg har har nok plads til et billedrørs tv, men kunne såmen også godt tænke mig en lcd/plasma skærm, men jeg synes bare begge løsninger er ret dyre, så jeg ved ikke helt.. Har du nogle forslag på henholdsvis lcd/plasma og billedrørs tv, som ikke er så dyre, men stadig af en rimelig kvalitet?

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Sonys mellemklasse CRT TV er ret rimmelige både i pris og features. Og der findes massere af billige brugt billedrørs TV, da trenden jo diktere at man skal opgradere til noget flat. Så det er klart et sted at spare uden at gå ret meget på kompromis. Der kunne måske endda blive plads/råd til både TV og projektor.

Fladskærm har jeg ingen personlig erfaring men kan måske give et praj, men under alle omstændigheder bør du først af alt finde ud af hvor stort det skal være samt hvilken prisklasse du går efter.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke om det bare er mig men jeg syntes nu det ville være dumt at købe et lcd/plasma til jeg ved ikke hmmmm.... måske 20000+ og så kun bruge 4-5 tusinde kroner på anlæg, det har min far nemlig gjort. og jeg syntes personligt at det er en dårlig fordeling af pengene, men selvfølgelig er det dig selv der skal bestemme det, hvis du syntes billedet er vigtigere end lyden så brug mest på billedet. og hvis du syntes lyden er vigtigere end billedet så brug mest på den, det ville jeg ihverttilfælde gøre hvis det var mig.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Dine øjne er mere kritiske end dine ører er det. Kommer du hjem med et dårligt billed skal du se på det hver dag. Det er noget andet med lyd for det vender man sig til sjovt nok. I hvert fald indtil man får noget andet med hjem som Gerdes skrev. Man hører som oftest mest musik og deraf synts jeg man bør vælge en receiver med godt stereoperspektiv. Marantz, Harman og Philips foreksempel. Marantz og Harman har flere muskler end Philips. Så hvis man er til fornyelse en gang i mellem ville jeg nok vælge M el. H. Med hensyn til htérne må du ud og lytte for, at få en ide om det du vil have.

Min rækkefølge ville være. Receiver + dvd + ht. opsat som stereo, så billede, surround og center.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Okay..

Mange tak for hjælpen , det er jeg glad for..

Det endte med at jeg købte en NAD T753 v.2 receiver som var nedsat fra 5999 til 3999. Jeg synes den spiller utroligt godt, dog stadig kun med mine 2 gulvhøjtalere, som jeg regner med skal skiftes ud i starten af det nye år, med et sorround højtalere. Det ender nok med at blive Dali..

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:
Jeg har tilladt mig at sakse lidt i det

Dine øjne er mere kritiske end dine ører er det... Man hører som oftest mest musik og deraf synts jeg man bør vælge en receiver med godt stereoperspektiv.

Det har du for så vidt ret i begge dele. Men jeg mener stadig at hvis man virkelig har hang til stereo og musik, så vil det i alle tilfælde være et kompromis at spille det på et surround anlæg. Hermed ikke sagt at det er irrellevandt, men en fornuftig stereo forstærker kan købes brugt til 1-2K og når man så har et seperat stereo system, så har men en helt anden frihed til at vælge sine front højtalere. De penge man så spare her, kan så bruges til at købe et par fornuftige gulvhøjtalere (hvor man har total frihed, da det ikke skal matche andre højtalere). Bottomline er at man for en begrænset mer pris, kan få sig et stereo setup OG et surround setup. Da stereoen er dedikeret stereo vil det typisk være bedre/billigere end ved brug af surround reciever og surround bliver billigere og måske endda bedre, da du så man matche højtalere 100% helevejen rundt, uden at skulle tage højde for at fronterne skal være noget store moderfårgs der også kan spille stereo.

Toolate skrev:

Min rækkefølge ville være. Receiver + dvd + ht. opsat som stereo, så billede, surround og center.

Øhh.. DVD på anden pladsen? Det er meget få DVDer der er seje til at spille CDer så igen kan man her faktisk spare penge eller få bedre kval ved at dele det op i 2.

Som tidligere sagt, så er surround en totaloplevelse og hvis man ikke har billedet til at bakke det op, så vil man ikke nyde det på samme måde. Lyden kan være nok så god, men sætter du dig til at se StarWars eller LotR på et 21" så bliver du slemt skuffet. Men det er jo så min mening.
En sidste ting er at centeren er ABSOLUT kritisk i et surround setup. Det er her fra at største delen af dialogen kommer fra. Jeg ville nok mener at i et 5.1 setup (eller 6.1 eller 7.2) og med DD eller DTS, så er det nok det mest kristiske højtaler.

Seerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 December 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Jeg ville nu stadigt enten tage en større Denon model (Avr-2106) eller den mindste NAD, men prøv at lytte til det nede i klubben. Concept serien får en del ros, så jeg tror bestemt ikke det er spild af tid.

Mit lille råd vil også være en AVR-2106 eller eventuelt en brugt 2105'er. Personligt ville jeg ikke vælge NAD til surround, kun til stereo.

Jeg har selv concept serien med 6'eren som front og 1'eren som surround og 2 concept center højtalere. Dem ville jeg ikke vælge igen idag, men nok nærmere noget fra Blue serien.

Concept serien har tendens til, at blive meget diskant prægede, specielt sammen med Denon, og det kan blive en smule anstrengende at lytte til, når man spiller musik. Blue serien har ry for at være mere mørke og bløde i klangen, så jeg ville bestemt kigge i den retning, hvis jeg skulle handle nye højtalere i den prisklasse du skal.

Just my 2 cents

MVH

Seerup

Til top Vis Seerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seerup Besøg Seerup's Websted

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Toolate skrev:
Jeg har tilladt mig at sakse lidt i det

Dine øjne er mere kritiske end dine ører er det... Man hører som oftest mest musik og deraf synts jeg man bør vælge en receiver med godt stereoperspektiv.

Det har du for så vidt ret i begge dele. Men jeg mener stadig at hvis man virkelig har hang til stereo og musik, så vil det i alle tilfælde være et kompromis at spille det på et surround anlæg. Hermed ikke sagt at det er irrellevandt, men en fornuftig stereo forstærker kan købes brugt til 1-2K og når man så har et seperat stereo system, så har men en helt anden frihed til at vælge sine front højtalere. De penge man så spare her, kan så bruges til at købe et par fornuftige gulvhøjtalere (hvor man har total frihed, da det ikke skal matche andre højtalere). Bottomline er at man for en begrænset mer pris, kan få sig et stereo setup OG et surround setup. Da stereoen er dedikeret stereo vil det typisk være bedre/billigere end ved brug af surround reciever og surround bliver billigere og måske endda bedre, da du så man matche højtalere 100% helevejen rundt, uden at skulle tage højde for at fronterne skal være noget store moderfårgs der også kan spille stereo.

Toolate skrev:

Øhh.. DVD på anden pladsen? Det er meget få DVDer der er seje til at spille CDer så igen kan man her faktisk spare penge eller få bedre kval ved at dele det op i 2.

Som tidligere sagt, så er surround en totaloplevelse og hvis man ikke har billedet til at bakke det op, så vil man ikke nyde det på samme måde. Lyden kan være nok så god, men sætter du dig til at se StarWars eller LotR på et 21" så bliver du slemt skuffet. Men det er jo så min mening.
En sidste ting er at centeren er ABSOLUT kritisk i et surround setup. Det er her fra at største delen af dialogen kommer fra. Jeg ville nok mener at i et 5.1 setup (eller 6.1 eller 7.2) og med DD eller DTS, så er det nok det mest kristiske højtaler.

Hej igen Seeker

Han har altså kun et værelse tingene skal være på. Og det med CD kontra DVD har du måske ret i i den dyrere ende men ikke her hvor vi er i dette emne. Han har valgt en NAD receiver som efter min mening er forholdvis gode i stereo. Det han så mangler er så DVD spillen og en god DVD-spille med god stereo kunne være en Philips DVD963SA som brugt.

Og til Seerup. Jeg må give dig ret i, at Conceperne er meget åbne i diskanten hvilket i mit tilfælde har givet er ret godt perspektiv. Denon syntes jeg heller íkke passer til Dali men Nad er lidt mørkere i lyden og kunne godt gå sammen med Concepterne.

Men det finder Elfernovich jo nok ud af selv når han skal ud og lytte. Altså hvilke højtalere han skal ha´.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Hej igen Seeker

Han har altså kun et værelse tingene skal være på. Og det med CD kontra DVD har du måske ret i i den dyrere ende men ikke her hvor vi er i dette emne. Han har valgt en NAD receiver som efter min mening er forholdvis gode i stereo. Det han så mangler er så DVD spillen og en god DVD-spille med god stereo kunne være en Philips DVD963SA som brugt.

Selvom det hele står på 1 værelse så skulle det stadig være muligt at få placeret det hele. Vi snakker om at placere 2 mindre højtalere og en forstærker extra.

Jeg vil mene det er i alle ender. En billig CD vil typisk være bedre til at spille CDer end en halvbillig DVD. Og mht til forstærker, så kan en god stereo forstærker sagtens komme under 1K. At det så kræver et extra sæt højtalere er naturligvis en bet, men men tidligere argument omkring surround samhørighed, så mener jeg stadig der er en aktuel mulighed.

Men jo, Efter hvad jeg kan læse mig frem til så ville DVD963SA være et fornuftigt valg. Men den skal stadig findes og jeg tror ikke den kan fås brugt til under et kilo.

Noget helt andet er at når han ligger ud med at sige at han har overvejet en projektor, så siger det jo lidt om hans prioitering af billed.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes