Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ombygning af sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har fået fat i en større, ældre subwoofer som jeg ikke kan lide designet på. Tænkte derfor om det er muligt og om det er besværet værd at ombygge den. Den har et design som ligner de sub's hvor der følger 4 sat med. Høj, dyb og smal. Jeg kunne godt tænke mig en lavere, mere firkantet udgave og tænker derfor på at bygge en kasse eller købe en færdig. Kan jeg bare tage enhederne og forstærker fra den nuværende og bygge ind, eller er forstærkeren, filter osv. afmålt/udmålt? til den kasse som de er bygget ind i ?

Den nuværende sub har flg. data iflg. manualen, måske nogle kunne vurdere om det er godt eller skidt. Det er en tung satan på 27 kg. Modellen er en Sony SA-W70ES har også navnet SA-W705 iflg. brugsanvisning. Alder ? 4- 6 år gammel, har fået oplyst at den var halvdyr da den var ny. De tekniske info er flg: 

- Woofer 2 x 8" inch (2 x 20 cm). 200 watt (8 ohms DIN), 400 watt musik

- Frequence range 18 - 150 Hz, High cut of frequence 50 - 150 Hz, phase selecter: normal/reverse

- Line in: input jack, speaker in: Input terminals. Strømforbrug 190 W.

Det var ikke meget, men det er alt jeg har. Såfremt det er besværet værd, kan man købe færdige kasser nogle steder, gerne link's

Med venlig hilsen

Kim Bernhart

Til top Vis Kim B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim B

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 28 November 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Jeg har set et billede af SA-W705 og der er et rør ud i bunden af fronten - kombineret med oplysningen om, at der er to enheder, så tror jeg at du kan få et problem med at lave en ny kasse. Jeg gætter nemlig på, at det er en form for båndpaskabinet. Her er der flere rum inde i subben og de skal helst være samme størrelse i det nye kabinet.

Det er ikke umuligt, men det kan godt blive lidt besværligt.

Hvis du laver et nyt kabinet med de samme rum-mål (volumen) som den "gamle" så skal du også huske røret - det skal have samme dimensioner (diameter og længde) som det gamle - det nemmeste er nok at bruge det originale, hvis du kan flytte det.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Kim B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 28 November 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas,

Du har helt ret i opbygningen af Sony'en. Tror godt jeg kunne lave et pænere kabinet end det grå plastik og stadig holde samme rumstørrelse indeni. Det er selvfølgelig mere besværligt end at købe et færdigt kabinet, men det kunne være hyggeligt at rode med.

Det er min første sub og den bliver kun brugt til film så jeg har ikke meget erfaring mht. subwoofer. Hvad gør en subwoofer god. Er det forstærkeren, enhederne eller ? og hvordan kan jeg vurdere om den er/bliver ligeså god eller bedre end gennemsnittet af andre. Kan den forbedres hvis jeg alligevel er igang.

Mvh

Kim 

Til top Vis Kim B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim B

PeDe0266
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

hvad er sådan en Subwoofer værd i dag ?

en af min venner har en han gerne vil af med nemlig, er den god til film ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juni 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Meier har ret - bevar volumen- og rørmål, så skulle det fungere. Subs til film er mindre kritiske end ditto til musik, men de skal kunne levere lidt 'mulle' til effektlyde. Men, med to 8" i et bandpass kabinet og 200 Watt skulle du være godt hjulpet.

I praksis er den bedste forbedring, du kan lave, nok et bedre (= mere solidt) kabinet. Kendte man enhedernes data, kunne man i teorien lave andre forbedringer, men så begynder det at blive noget besværligt.

Held & lykke, jeg synes godt om denne type genbrug .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes