| Forfatter |
|
Hanga Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg overvejer måske at udskifte mine højtalere eller evt. opgradere lidt.
Jeg har lige nu 2x Baze E 4000 500W højtalere.
Da jeg mest hører elektronisk musik er det vigtigt for mig at bassen kan pumpe hårdt men klart (uden at runge), og at diskanten er klar og tydelig. Jeg tænkte på om jeg måske skulle skifte til 5.1 højtalere + sub.
Er der nogen herinde der har erfaringer med elektronisk musik og subs? Jeg synes nemlig tit at subs bliver for mudrede og dermed for rungene. Velegnet til eksplosioner og lign. i film, men ikke ret godt til elektronisk musik.
Hvad siger i, kan det betale sig at skfite dem jeg har nu ud? Eller evt "udbygge" ? Jeg har ik ret meget forstand på 5.1 systemer, men kunne forestille mig at det "fylder" rummet bedre end 2 stereo højtalere?
På forhånd tak Hanga
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dit budget og må det være brugt ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, en 2-3.000 vil jeg godt bruge, hvis det er kvalitet.
Vil helst have nyt, men hvis der er nogen der har et kanon tilbud på noget brugt, så kan det da ikke udelukkes
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hanga skrev:
Well, en 2-3.000 vil jeg godt bruge, hvis det er kvalitet.
Vil helst have nyt, men hvis der er nogen der har et kanon tilbud på noget brugt, så kan det da ikke udelukkes |
|
|
Det er svært at finde noget kvalitet til 2-3k, men vi er trods alt over CV-budget her hvis vi kigger på brugt. Måske noget brugt Dali 8008 - de har en pæn dyb bas med smæk i  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville springe på det sæt 8008 Kjeldsen linker til og så begynde at spare sammen til en kraftig effekt bagefter  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu vi snakker elektronisk, vil jeg personligt springe på AT100. 8008'eren er dog også er herlig spille til prisen.
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi skal op i de priser for at finde kvalitet, så beholder jeg bare mine nuværende 2 højtalere. Jeg havde tænkt på et helt sæt til 2-3.000 (altså både højtalere, sub, osv.).
Anyway, tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hanga skrev:
Hvis vi skal op i de priser for at finde kvalitet, så beholder jeg bare mine nuværende 2 højtalere. Jeg havde tænkt på et helt sæt til 2-3.000 (altså både højtalere, sub, osv.).
Anyway, tak for hjælpen. |
|
|
Det tror jeg du skal gøre . El-mutanten havde et surround sæt på tilbud den anden dag til 799,- - og det var endda nyt __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hanga skrev:
Anyway, tak for hjælpen. |
|
|
Du skriver blot du ønsker nye højttalere?
Prøv at liste hvad du ønsker (ikke noget med osv.)
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
5 ( FEM ! ) højtalere PLUS en sub i "ordentlig kvalitet"...til kr. 2./3000...vil nødig lyde pessimistisk/negativ/"hård"...men glem det !
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
rolig nu. Måske Hanga har misforstået lidt omkring de 5 højttalere + sub. Jeg tror blot han skal have to gode gulvhøjttalere. Jeg har før som hifi sælger oplevet disse misforståelser.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det primære hensyn er at kunne spille musik og film kun sekundært, er det så ikke klart bedre at fortsætte i stereo?
Der kan man godt få et hæderligt sæt (med kun to) højttalere til 2-3.000, ikke mindst brugt, fx et sæt Dali 450
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min idé var jo egentlig at skfite til 5 højtalere + sub, da jeg troede at dette måske ville komme til at lyde endnu bedre. Men kan forstå på jer, at stereo er det optimale når der skal høres musik? Grunden til at jeg måske leder efter nyt, er at jeg synes, at jeg ikke får alle detaljerne i musikken med. Hører meget trance, og der er ofte mange små elementer med. Disse bliver ofte gemt bag bassen hvis i forstår hvad jeg mener? Derfor troede jeg måske, at det ville hjælpe at skifte til 5.1 + højtalere, da lyden så ville "blive delt bedre ud".
Det er sådan set ikke fordi jeg er utilfreds med bassen i mine højtalere. Den slår dejlig hårdt og klart, men måske kunne jeg godt ønske lidt bedre diskant og at de som sagt kunne fremhæve detaljerne lidt mere.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder til, at det du leder efter ganske enkelt er - bedre lyd!
...og det er bestemt ikke noget dårligt kriterium. Jeg tror helt sikkert du kan få mere detaljeret lyd ud af et stereoanlæg, og selvom det ikke går hele vejen rundt om een, får man altså bare så meget mere for pengene, når man kun skal have to kanaler til at spille sammen. Desuden er musikken jo (næsten altid) lavet i stereo.
Prøv evt. tage et par af dine yndlingsplader, hvor du oplever dette problem, og gå ned i den lokale hifibutik og spørg, om du må prøve at høre den på eet af deres anlæg. Når det er musik, man kender godt, kan man meget hurtigt høre forskellen.
Så kan du evt. få en fornemmelse af, om den detaljering, du gerne vil have, kan fås for de penge du har, eller det er bedre at vente og spare op.
Vedr. detaljering er højttalere naturligvis heller ikke det eneste sted at forbedre anlægget, men det er et godt sted at starte.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan slet ikke tilslutte 5.1 system til en stereoforstærker. Mht. til at få flere deltaljer med, skal du have en bedre højttaler ikke flere. Det kan også være begrænsningerne ligger i forstærkeren. Men når alt er sagt, så er Baze ikke verdens bedste højttaler, og alle de nævnte forslag vil være bedre.
Jeg tror dog at en Cerwin Vega AT100 vil være helt oplagt til din musiksmag. Dali 8008 også meget potent. Endnu bedre vil være om du kan finde et sæt Dali 909.
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen: Min nuværende forstærker er en Panasonic SA-HE70.
Den skal skiftes ud lige meget hvad, da den af en eller anden grund automatisk skruer ned når jeg har spillet højt musik i et lille stykke tid. Det er p***e irriterende. Har på fornemmelsen af at det er overophedning, da blæseren der sidder om bag på, ALDRIG kører. Når nu den sidder der, burden den vel køre engang imellem? Har tjekket om den er ordenlig sat til, og det er den.
Men man kan altså sagtens tilslutte et 5.1 system til den.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panasonic er desværre ikke helt ærlige med deres effektopgivelser. En typisk 100 watt fra Panasonic vil med korrekt måling med 5 højttalere tilsluttet ikke yde mere end 35 watt.
En god stereoforstærker vil klar være at foretrække. En Cambridge til små 3000 kr., vil helt sikkert spille højere. Men, prøv først at kigge efter om ikke der skulle være pre out til front højttalere. Hvis der er skal du blot have en effektforstærker på her, og lade den trække fronthøjttalerne. En forstærker kan fås fra 1500 kr fra ny, og brugtmarkedet bugner ligeledes med gode forstærkere til næsten ingen penge.
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
det der også er er at hvis du har et 5.1 anlæg ville det stadig kun spille musik i stereo(to højtalere) så hvis det bare er til musik holder jeg også fast i stereo
|
| Til top |
|
| |